Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Als ik het goed zie kan het vermiculiet de riser instromen. De stenen staan met de hoeken (iets ingezaagd) tegen elkaar. Dit wordt natuurlijk loeiheet en je gaf zelf al aan dat er een behoorlijke uitzetting plaats kan vinden. Het vermiculiet heeft dan maar een heel klein gaatje nodig om in de riser weg te stromen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

De overlap bedraagt 4,5 mm. Ze staan volledig tegen elkaar, dus in principe kan het enkel naar buiten uitzetten en van binnen enkel vaster komen te zitten tijdens het uitzetten.
Hier zie je het het beste als je inzoomt: http://www.mijnalbum.nl/Album=RCEGVLGJ#RNOERACW

Maar je zou gelijk kunnen hebben als de stenen ongelijkmatig beginnen uitzetten. Dat valt nu af te wachten.
Als de openingen groter dan 5 mm worden denk ik trouwens dat de isomag-stenen het label 'ongeschikt' krijgen voor deze toepassing en moet ik ze sowieso vervangen door iets anders.

Ik geef toe: het is een wilde gok.

G
ritsaert snijder

Hoe meer je zegt, hoe meer ik het met het laatste eens ben. Hoewel ik dat niet echt kan geloven...
Wat gebeurt er als er een steen naar binnen valt en de riser wordt geblokkeerd? Of kan dat niet?
groet!

Ritsaert
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Wouw!

Heel fraai en een inspiratiebron voor m'n eigen fornuisje.
Idd mooi opgelost met de vuurkamer aan de zijkant.
Weinig werk in het fornuis zelf zoals de riser is opgezet!
Was het bouwen te doen??
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

Maak hem nou niet bang. Volgens mij valt dat uitzetten best wel mee en als de vermiculiet zich eenmaal gezet heeft, kan er weinig gebeuren. In het slechtste geval moet G de vermiculiet eruit scheppen. Nou en? Altijd beter dan het spul eruit moeten hakken, omdat het tot één blok is gebakken. Ik vind het een heel elegante oplossing.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

:oops: DJ..helemaal eens!
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Wat gebeurt er als er een steen naar binnen valt en de riser wordt geblokkeerd? Of kan dat niet?
Een meteoriet ?
Zou toch wel erg toevallig zijn moest die precies in de riser vallen.
Zoals je ziet in het fotoalbum heb ik de nodige bochten in de schoorsteen gelegd om zelfs dit risico te verkleinen.
Dutch John schreef:Maak hem nou niet bang. Volgens mij valt dat uitzetten best wel mee en als de vermiculiet zich eenmaal gezet heeft, kan er weinig gebeuren.
Ow, jullie bedoelen een isomag-steen ?
Wel daar is over nagedacht: het onbrandbare vermiculiet stroomt dan zo de brandkamer in en de hoeveelheid en de hoogte van het vermiculiet is dusdanig berekend dat het automatisch de brandkamer zal vullen en alzo onmiddellijk het vuur zal doven.
So ... en anders stofexplosies, co-vergiftiging, derdegraads brandwonden en een platgebrand huis.

NB De losse vermiculiet isoleert ook beter dan gebonden vermiculiet. En rond de riser is dat echt wel van belang.
G
Laatst gewijzigd door deleted op 18 mar 2014, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted

Bericht door deleted »

benthuis schreef: Was het bouwen te doen??
Ja goed te doen. Alles is gemetseld met mortel van één deel speelzand en één deel steengoedklei. Werkt makkelijk.
Met het ontwerp heb ik me het eigenlijk nodeloos ingewikkeld gemaakt door per sé die isolerende isomagstenen te willen gebruiken overal waar mogelijk.
Eigenlijk is een simpele vuurkamer (eventueel ook met vermiculiet errond) veel simpeler recht-op-recht te metselen.

Voordeel is nu(met de isomag) daarvan dat alle warmte direct naar boven gedwongen wordt.
Maar zolang de vuurkamer onder het fornuis zit komt die warme (hetzij met iets meer vertraging) toch het fornuis ten goede, dus misschien is het wel over-kill om de vuurkamer isolerend te willen uitvoeren..

G
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Het voordeel van die isolerende stenen is dat de temperatuur heel snel toeneemt. Als je het hele ding van zware chamotte had gemaakt had het mogelijk een half uur of meer geduurd voordat de brul er in kwam. Met zo'n kleine vuurkamer zit er relatief veel massa in de wanden, de stenen blijven even dik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder

Toch denk ik dat het beter is om een keer de vermiculiet te binden. Maar als je af en toe eens de ring van de kookplaat optilt kun je het niveau van de vulling perfect zien (af had je dat afgesmeerd?).

De dikke vermiculietlaag is elastich genoeg om de uitzetting op te vangen.

Hoe gaat het met de oven, wordt die al warm?
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Om die staande stenen niet om te laten vallen, als dat al zou gebeuren, zou je eenvoudig bovenop een paar kleine gaatjes kunnen boren en een soort dookje er in steken. Een dookje van rvs die dan 2 van die staande stenen met elkaar verbind, danwel de ene de andere blokkeert.
deleted

Bericht door deleted »

Heren, die stenen vallen echt niet zomaar om.
De uitsparing van 0,5 cm verindert dat naar binnen toe.
Het vermiculiet was al zo aangedrukt dat ik geen beweging meer in de stenen kreeg naar de buitenzijde. En daarbovenop is het nog eens afgedekt met chamotte, die intussen ook tot een geheel is gebakken. Zie hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=RCEGVLGJ#HXGNSFJS

De isomagstenen zijn trouwens harder dan jullie lijken te veronderstellen.
Vergelijk het met Ytong: hard, maar licht.

G
deleted

Bericht door deleted »

Even een verloren gelopen bericht uit het cafe teruggehaald:
Gandalf schreef:Vandaag eindelijk de bestelde temperatuurmeters toe gekregen.

Oventemperatuur wordt 230°C en is daar makkelijk op te handhaven. (wel voortdurend bijvullen)
Op dat moment is de schoorsteentemperatuur (net na het fornuis) 250°C. Dit is bij vlot bijvullen, maar zonder extreem te doen of extreem dun hout te nemen; een gewone mengeling hout den/eik/berk/... waar de heel dikke klossen uitgelaten worden)

Bij gewoon rustig stoken (niet te snel bijvullen en polsdik(en dikker) hout) wordt de oven een 170°C een de schoorsteen 200°C

Over de bypass stoken (zonder oven dus) wordt de rookgastemperatuur 300°C (met een piek tot 310°C) dit ook bij voortdurend bijvullen.
Bypass omzetten geeft dan ook een zeer snelle reactie van de temperatuurmeter (van 240/250 naar 300/310 en terug in enkele seconden)

Mijn fornuis heeft niet enkel weinig massa, maar het rookgastraject is ook 'slechts' horizontaal en stijgend.
Enkel over de oven stoken geeft een klein stukje tegenstroom van 'slechts' een 40 cm.

Het "overschot" aan warmte zal nu omgezet moeten worden in SWW. (in het traject na het fornuis)

G

Ook even de gegevens getoetst aan commerciële houtfornuizen.
Lohberger maakt gewag van een minimum rookgastemperatuur van 180 à 200 °C om condensatieproblemen te vermijden.
Hoe laag kan ik gaan ?

Het is me inmiddels ook duidelijk dat er niet echt veel kw'en te halen vallen in mijn opstelling.
Ergens rond 500W of is dat volgens jullie nog te optimistisch ?

Het is namelijk van belang om de wisselaar te dimensioneren.

G
ritsaert snijder

Met een goed gecontroleerde luchtovermaat (daar moet je dus een goed deurtje voor hebben) kan je het aardig afleiden van de rocket 177. Dit was ongeveer de helft? dan stook je ongeveer maximaal 8 kW. Dus reken op 4 a 7 kW tijdens het stoken als fornuis? En dan voor de wisselaar 2 tot 5 kW?

Als je het fornuis langer stookt dan tijdens het koken is het misschien de moeite waard. Vraag is ook of je altijd voldoende koud water hebt om je wisselaar te koelen....
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Ik wek in totaal nog geen 6kW op.
Met een rookgastemperatuur tussen 200 en 300max is (met deze kleine rocket en dus kleine gasflow) onmogelijk meer dan 1kW te halen.

Tenzij het deurtje natuurlijk nog spectaculair wordt ...

G
Plaats reactie