Wat denk je nou zelf.....benthuis schreef: Iemand zin om hierbij te helpen?
Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Kolenfornuis (ombouwen tot Houtfornuis mét SWW)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
deleted
Benthuis,
Hier moet ik ook eens dringend aan het bouwen en testen gaan.
Fornuis is klaar voor de inbouw van een rocket.
Badeofen Kaldewei Robusta 1,8mm rookgasdiameter=96mm.
Dus dat wordt best een riser van 90mm diameter .
Weet iemand nog het te verwachten vermogen bij deze diameter ?
G
Hier moet ik ook eens dringend aan het bouwen en testen gaan.
Fornuis is klaar voor de inbouw van een rocket.
Badeofen Kaldewei Robusta 1,8mm rookgasdiameter=96mm.
Dus dat wordt best een riser van 90mm diameter .
Weet iemand nog het te verwachten vermogen bij deze diameter ?
G
- benthuis
- Moderator
OK, jij gaat voor de Badeofen dus.
Heeft ook mijn voorkeur vanwege drukloze.
Heb jij je fornuis gesloopt voor de ontvangst van een rocket?
Was dat te doen? Ik ben hier aan het kijken geweest en het moet te doen zijn.
Misschien kunnen we wat testen in de schuur Maarten?
Misschien de badeofen beetje oplappen en kijken of we daar een extra wand omheen kunnen brouwen?
Heeft ook mijn voorkeur vanwege drukloze.
Heb jij je fornuis gesloopt voor de ontvangst van een rocket?
Was dat te doen? Ik ben hier aan het kijken geweest en het moet te doen zijn.
Misschien kunnen we wat testen in de schuur Maarten?
Misschien de badeofen beetje oplappen en kijken of we daar een extra wand omheen kunnen brouwen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
deleted
Ik ga in eerste instantie voor de badeofen. Omdat die hier staat en omdat ik eerst een systeem wil proberen dat warmte op aanvraag levert.
Daarmee bedoel ik dat het niet de bedoeling is om het warme water gedurende lange tijd op te slaan.
Daarom moet de badeofen wel gebypasst kunnen worden.
Ga de badeofen ook niet isoleren. De warmte die hij afgeeft tijdens het opwarmen is gelijktijdig de verwarming van de badkamer.
Zou ook graag eens een systeem met opslag testen. In dat geval zou ik voor een Holtere1-bell kiezen met een kleine geïsoleerde boiler erboven.
Maar eerst maar eens met de badeofen.
Testconfig versie1 wordt dit: viewtopic.php?f=23&t=3616&p=54028&hilit=badeofen#p54028
G
Daarmee bedoel ik dat het niet de bedoeling is om het warme water gedurende lange tijd op te slaan.
Daarom moet de badeofen wel gebypasst kunnen worden.
Ga de badeofen ook niet isoleren. De warmte die hij afgeeft tijdens het opwarmen is gelijktijdig de verwarming van de badkamer.
Zou ook graag eens een systeem met opslag testen. In dat geval zou ik voor een Holtere1-bell kiezen met een kleine geïsoleerde boiler erboven.
Maar eerst maar eens met de badeofen.
Testconfig versie1 wordt dit: viewtopic.php?f=23&t=3616&p=54028&hilit=badeofen#p54028
G
-
deleted
Mmm,
Ik denk erover om de lucht voor de P-channel via een smal kanaal onder de vloer van de batchrocket te betrekken.
De vloer wordt immers erg warm , wat gevaarlijk kan zijn en in ieder geval een verlies is: ik heb geen stralingsplafond nodig in mijn kelder.
De zijkanten en bovenkant van de batchrocket probeer ik een beetje te isoleren.
Maar nu begin ik te twijfelen of de bodem van de batchrocket zo'n 'luchtkoeling' wel prettig gaat vinden ... Gaat die rocket-bodem dan niet in vele stukken barsten door het grote temperatuursverschil ?
@Peterberg: jij had het al eens ergens gezien dacht ik, maar liep het ook goed af ?
G
Ik denk erover om de lucht voor de P-channel via een smal kanaal onder de vloer van de batchrocket te betrekken.
De vloer wordt immers erg warm , wat gevaarlijk kan zijn en in ieder geval een verlies is: ik heb geen stralingsplafond nodig in mijn kelder.
De zijkanten en bovenkant van de batchrocket probeer ik een beetje te isoleren.
Maar nu begin ik te twijfelen of de bodem van de batchrocket zo'n 'luchtkoeling' wel prettig gaat vinden ... Gaat die rocket-bodem dan niet in vele stukken barsten door het grote temperatuursverschil ?
@Peterberg: jij had het al eens ergens gezien dacht ik, maar liep het ook goed af ?
G
-
Dutch John
Misschien. Als de vuurkamer uit slechts een paar stukken vuurbeton gegoten is. Je kunt ook gaan metselen met kleispecie. Dat zal hier en daar ook gaan scheuren via de voegen. Maar dat geeft niets, want door de veel royalere wanddiktes zal het niet lekken of uit elkaar vallen.Gandalf schreef: in vele stukken barsten door het grote temperatuursverschil ?
Je kunt prachtige en ingewikkelde dingen gieten met vuurbeton, maar de kans op scheuren is erg groot. En als het dan weinig wanddikte heeft, valt er een keer een stuk uit. Nog een voordeel van kleimetselwerk is het hergebruik. Je kapt de stenen schoon en begint opnieuw. Mijn voorraad chamotte was ooit een Duitse Grundofen.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Lieve
Maandag was ik in een bedrijf dat stukken in vuurbeton realiseert, alle stukken werden door een pers gehaald die duidelijk verschillende ton deed, artisanaal is dat natuurlijk niet haalbaar.
Dit bedrijf kan alleen serie stukken maken met voldoende hoeveelheid(rentabiliteit)
Zou er echt geen bedrijf kunnen gevonden worden die vuurkamers met secundaire inlaat in serie kan maken?
Dit bedrijf kan alleen serie stukken maken met voldoende hoeveelheid(rentabiliteit)
Zou er echt geen bedrijf kunnen gevonden worden die vuurkamers met secundaire inlaat in serie kan maken?
-
ritsaert snijder
Lieve,
Ging het daarbij om het persen van het natte beton? Hoe weet je dat dit persen een hogere kwaliteit beton oplevert.
Ging het daarbij om het persen van het natte beton? Hoe weet je dat dit persen een hogere kwaliteit beton oplevert.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Lieve
Ik ben gaan opzoeken hoe vuurvaste steen gemaakt werd, ik heb toen geleerd dat stenen eerst gevormd worden en daarna op hoge druk gedrukt worden, dan nog enkele dagen drogen, voor ze in een tunneloven gebakken worden.
Toen ik in dat bedrijf aankwam stond er iemand aan een pers, metalen moulages te vullen met een zwarte vuurvaste massa, die hij daarna in een hydrolische pers plaatste.
Toen ik in dat bedrijf aankwam stond er iemand aan een pers, metalen moulages te vullen met een zwarte vuurvaste massa, die hij daarna in een hydrolische pers plaatste.
-
deleted
Update.
Rocket zit in/onder het fornuis.
Het was wat gepiel en gesukkel, maar uiteindelijk heb ik alles er onder gekregen.
Uieindelijk is het een Batchrocket geworden met vierkante Riser met zijden (diameter) van 'slechts' 9,3 cm.
Zoals Gerard al suggereerde heb ik gekozen voor een losgestapelde vuurkamer en een losgeplaatste Riser uit Isomag isolatiestenen.
Uit de duurtesten die nog moeten volgen zal blijken of de Isomag Riser de temperaturen aan kan.
Omdat alles veilig, luchtdicht en dragend(voor het oude gietijzeren bovendeel) moest uitgevoerd worden heb ik geopteerd om de sokkel volledig uit camottestenen te bouwen.
De basis is dan ook als volgt:
Links komt de riser, rechts de vuurkamer. De poort in het midden is uitgevoerd uit chamotte. Enerzijds omdat die erg heet wordt, anderzijds omdat ik op deze manier de 3 delen met (relatief) grote temperatuursverschillen fysiek van elkaar scheidt. Uiteraard in de hoop barsten te vermijden. De tijd zal het leren ...

Er zijn wat verdiepingen en ophogingen aangebracht die er wat eigenaardig uitzien, maar die tot doel hebben de isomagstenen op hun plaats te houden.
De vuurkamer wordt dat op deze manier: met vuurkoord in de hoeken om overal een uitzettingsvoeg te creëren:
De riser ook op z'n plaats gezet met vuurkoord. En daarna afgevuld met vermiculiet (droog)

Dan netjes afgewerkt met chamotte voor het schoonmaken.

Tussen gemetselde sokkel en metalen kachel zit ook vuurkoord ter afdichting. Te zien in het album. Feitelijk heeft alles wat kan uitzetten voldoende uitzetvoeg meegekregen.
En klaar is ie:

Het opstarten verliep vlekkeloos. Geen rook, zelfs geen dampen. Een brul binnen 20 seconden.

Maten werden gevolg uit het rekenblad.
Enkel de vuurkamer is 2 cm te laag.
De lengte van de vuurkamer is 49 cm:

De hoogte van de riser is 62 . DE kookplaat zit daar nog 15,5 cm boven

En koken maar ...

And last but not least: P-channel: werd een aangepast T-channel. (Tim bezorg me het rekeningnummer voor de royalties maar ...)
Links en rechts werden met een 14 mm boor 2 tunnels schuin naar beneden geboord:

Aan de voorkant zie je dat aan het kleine koperen buisje dat uitsteekt (ten behoeve van de pleisterlaag die nog gezet moet worden)

Als verbindingsstuk komt er dan deze steen omgekeerd geplaatst bovenop:

En dan is de secundaire lucht dus in de poort zelf geïntegreerd als de steen op z'n plaats zit:

Wie nog meer foto's wil kijken kan hier terecht:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RCEGVLGJ
Volgende stap is een temperatuurmeter in de schoorsteen om te meten of er nog wat warmte overblijft voor SWW. (de schoorsteenaansluiting is dan ook een voorlopige bric-à-brac oplossing). Ook wil ik de schoorsteentrek meten (ik vermoed teveel trek). Weet iemand of er een simpel (mechanisch) en goedkoop metertje bestaat om de trek te meten ?
G
Rocket zit in/onder het fornuis.
Het was wat gepiel en gesukkel, maar uiteindelijk heb ik alles er onder gekregen.
Uieindelijk is het een Batchrocket geworden met vierkante Riser met zijden (diameter) van 'slechts' 9,3 cm.
Zoals Gerard al suggereerde heb ik gekozen voor een losgestapelde vuurkamer en een losgeplaatste Riser uit Isomag isolatiestenen.
Uit de duurtesten die nog moeten volgen zal blijken of de Isomag Riser de temperaturen aan kan.
Omdat alles veilig, luchtdicht en dragend(voor het oude gietijzeren bovendeel) moest uitgevoerd worden heb ik geopteerd om de sokkel volledig uit camottestenen te bouwen.
De basis is dan ook als volgt:
Links komt de riser, rechts de vuurkamer. De poort in het midden is uitgevoerd uit chamotte. Enerzijds omdat die erg heet wordt, anderzijds omdat ik op deze manier de 3 delen met (relatief) grote temperatuursverschillen fysiek van elkaar scheidt. Uiteraard in de hoop barsten te vermijden. De tijd zal het leren ...

Er zijn wat verdiepingen en ophogingen aangebracht die er wat eigenaardig uitzien, maar die tot doel hebben de isomagstenen op hun plaats te houden.
De vuurkamer wordt dat op deze manier: met vuurkoord in de hoeken om overal een uitzettingsvoeg te creëren:

De riser ook op z'n plaats gezet met vuurkoord. En daarna afgevuld met vermiculiet (droog)

Dan netjes afgewerkt met chamotte voor het schoonmaken.

Tussen gemetselde sokkel en metalen kachel zit ook vuurkoord ter afdichting. Te zien in het album. Feitelijk heeft alles wat kan uitzetten voldoende uitzetvoeg meegekregen.
En klaar is ie:

Het opstarten verliep vlekkeloos. Geen rook, zelfs geen dampen. Een brul binnen 20 seconden.

Maten werden gevolg uit het rekenblad.
Enkel de vuurkamer is 2 cm te laag.
De lengte van de vuurkamer is 49 cm:

De hoogte van de riser is 62 . DE kookplaat zit daar nog 15,5 cm boven

En koken maar ...

And last but not least: P-channel: werd een aangepast T-channel. (Tim bezorg me het rekeningnummer voor de royalties maar ...)
Links en rechts werden met een 14 mm boor 2 tunnels schuin naar beneden geboord:

Aan de voorkant zie je dat aan het kleine koperen buisje dat uitsteekt (ten behoeve van de pleisterlaag die nog gezet moet worden)

Als verbindingsstuk komt er dan deze steen omgekeerd geplaatst bovenop:

En dan is de secundaire lucht dus in de poort zelf geïntegreerd als de steen op z'n plaats zit:

Wie nog meer foto's wil kijken kan hier terecht:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RCEGVLGJ
Volgende stap is een temperatuurmeter in de schoorsteen om te meten of er nog wat warmte overblijft voor SWW. (de schoorsteenaansluiting is dan ook een voorlopige bric-à-brac oplossing). Ook wil ik de schoorsteentrek meten (ik vermoed teveel trek). Weet iemand of er een simpel (mechanisch) en goedkoop metertje bestaat om de trek te meten ?
G
-
Dutch John
Ziet er netjes uit, G, en zo compact. De riser is zeker niet te klein, eerder aan de grote kant. Een fornuis stook je niet als een batch-rocket, maar continu. Dan is een kleine rocket op zijn plaats. Een afweging die helaas zelden gemaakt wordt. Te vaak wordt de 177 genomen, zonder af te vragen hoe men gaat stoken. Aangezien een rocket altijd met geweld brandt, is bij continue stook een heel kleintje het streven.
Het metselwerk zal zeker gaan scheuren door de jaren. Geeft niks, je hebt zo gemetseld, dat het ook los op zijn plaats blijft.
Met 4 losse steentjes kun je de riser eventueel nog verlengen voor een snellere reactie van de kookplaat. Scheelt echt, zo is mijn ervaring en als ze niet nodig zijn, schuif je ze opzij.
Trekbegrenzerklep in de schoorsteen maken en daarmee experimenteren?
Groet,
DJ
Het metselwerk zal zeker gaan scheuren door de jaren. Geeft niks, je hebt zo gemetseld, dat het ook los op zijn plaats blijft.
Met 4 losse steentjes kun je de riser eventueel nog verlengen voor een snellere reactie van de kookplaat. Scheelt echt, zo is mijn ervaring en als ze niet nodig zijn, schuif je ze opzij.
Trekbegrenzerklep in de schoorsteen maken en daarmee experimenteren?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Wauw, mooi werk Gandalf!
Simpel druk(verschil) meten kun je met een doorzichtig slangetje in een u-vorm gevuld met vloeistof. Een kant aansluiten op de schoorsteen, de ander in de vrije lucht.
Ik heb volgens mij nog ergens een drukmeter rondslingeren die je zou kunnen proberen. Zal binnenkort een foto maken.
Simpel druk(verschil) meten kun je met een doorzichtig slangetje in een u-vorm gevuld met vloeistof. Een kant aansluiten op de schoorsteen, de ander in de vrije lucht.
Ik heb volgens mij nog ergens een drukmeter rondslingeren die je zou kunnen proberen. Zal binnenkort een foto maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
ritsaert snijder
@Gandalf
Ik vind hem echt mooi; mooie integratie van de RBB en kolenfornuis! Ik vind het ook mooi dat de vuurhaard niet aan de voorkant zit (geen verschroeide schenen).
Koperen pijpje (beetje links uit het midden?)
Zit de vermiculiet los rond de riser? Ik zou het -zeker met deze constructie- binden met steengoedklei (of iets dergelijks). Anders lekt het weg. In Nederland wordt dat ook voorgeschreven bij vergelijkbaar gebruik.
@DJ Als je hem stookt met een paar dunne lang stukken hout dan kan dit ding toch met heel weinig vermogen branden. Voordeel is ook dat ie flink te keer kan gaan (wordt de centrale plaat wel heel heet) maar dan heb je ook nog wat over voor SWW.
Ik vind hem echt mooi; mooie integratie van de RBB en kolenfornuis! Ik vind het ook mooi dat de vuurhaard niet aan de voorkant zit (geen verschroeide schenen).
Zit de vermiculiet los rond de riser? Ik zou het -zeker met deze constructie- binden met steengoedklei (of iets dergelijks). Anders lekt het weg. In Nederland wordt dat ook voorgeschreven bij vergelijkbaar gebruik.
@DJ Als je hem stookt met een paar dunne lang stukken hout dan kan dit ding toch met heel weinig vermogen branden. Voordeel is ook dat ie flink te keer kan gaan (wordt de centrale plaat wel heel heet) maar dan heb je ook nog wat over voor SWW.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Jimmeuh
@Gandalf
Knap resultaat! Je laat maar weten wanneer de stoofpot erop staat, dan kom ik eens langs voor een wandelingetje
Knap resultaat! Je laat maar weten wanneer de stoofpot erop staat, dan kom ik eens langs voor een wandelingetje
Huisje breek mij niet...
-
deleted
Na de eerste stook (een uurtje slechts) kan ik melden dat de 3 zijden steenkoud blijven. Enkel de zijkant waar de oven zit wordt warm.ritsaert snijder schreef:Ik vind het ook mooi dat de vuurhaard niet aan de voorkant zit (geen verschroeide schenen).
Ook de sokkel blijft echt koud.
Koperen pijpje is 'slechts' een dopje koper(2cm) dat 0,5 cm in de steen steekt. Het kanaal zelf is gewoon geboord met een boor van 14. Laatste 0,5 cm met koperen dopje is geboord met een boor van 16.
Het zit los, maar ik heb het wel in lagen van 5 cm goed aangestampt. Daarmee blijft het wel 'sponzig' aanvoelen, maar de riser zit er toch muurvast mee.ritsaert snijder schreef:Zit de vermiculiet los rond de riser? Ik zou het -zeker met deze constructie- binden met steengoedklei (of iets dergelijks). Anders lekt het weg. In Nederland wordt dat ook voorgeschreven bij vergelijkbaar gebruik.
Het is ook hermetisch dicht rondom en vanboven heb ik er een dunne chamottelaag (3cm) opgelegd in een dun kleibed (0,5 cm).
Waar zou het vermiculiet dan naartoe verdwijnen ?
Ik heb mengen met steengoedklei overwogen, maar had een beetje angst dat de elasticiteit eruit zou gaan. De riser (isomag) heeft immers bij 1100° een uitzetting van 4%...
Momenteel voelt de schoorsteen na enkele minuten al heet aan, al zegt dat bij een dunne schoorsteen van 110 (grootste deel van de enkelwandige tijdelijke verinding) niet alles over het beschikbaar vermogen, maar er valt nog wel wat te halen.@DJ Als je hem stookt met een paar dunne lang stukken hout dan kan dit ding toch met heel weinig vermogen branden. Voordeel is ook dat ie flink te keer kan gaan (wordt de centrale plaat wel heel heet) maar dan heb je ook nog wat over voor SWW.
Ik heb de plaats tussen riser en kookplaat extra hoog en breed gehouden omdat Peterberg suggereerde dat dit wel nodig was voor de expansie en het-nemen-van-de-bocht.Dutch John schreef:Het metselwerk zal zeker gaan scheuren door de jaren. Geeft niks, je hebt zo gemetseld, dat het ook los op zijn plaats blijft.
Maar ik kan inderdaad ook nog met opzetstukjes werken. Hangende pannen in de ringen trouwens ook.
Overigens kan ik melden dat de kookplaat boven de riser heel snel heel erg heet was in de huidige opstelling. Water koken was echt geen probleem.
Inderdaad. Al komt er ook nog een experiment met een aangesloten badeoven en die zal ook wel nog wat trek afremmen.Dutch John schreef:Trekbegrenzerklep in de schoorsteen maken en daarmee experimenteren?
In de huidige opstelling vermoed ik dat ik te veel trek heb middels volgende eigenaardige vaststelling.
Namelijk: als ik de kookplaat boven de riser afneem wordt de brul van de rocket precies iets geremd (hij brult dan nog steeds, maar iets minder geweldig). Je zou andersom verwachten, vandaar denk ik dat er een forse schoorsteentrek heerst.
Het omzetten van de regelklep en over de bakoven stoken geeft geen enkel zichtbaar of hoorbaar verschil in de verbranding. Hij brult luid verder zonder zelfs de minste hik. Hetgeen me dan ook weer verbaast.
En allen dank voor de complimenten. Het kolenfornuis was natuurlijk al mooi, dat is niet mijn verdienste. De sokkel onderin wordt nog geleemd of gekalkt, maar daar wacht ik nog even mee om beter eventuele barsten te kunnen opsporen.
G