automatische ontsteking in deur houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vansukkelgem

automatische ontsteking in deur houtvergasser

Bericht door vansukkelgem »

Hello,

momenteel zijn we op de uitkijk naar een houtvergasser. Enkele(duurdere) modellen hebben een automatische ontsteking. Dat lijkt ons wel gemakkelijk, geen geklooi elke ochtend om een vuurtje te stoken.

Echter, een installateur zei ons het volgende:
-zo'n automatische ontsteking, da's nog iets dat kapot kan gaan.
-een vuurtje elke ochtend zal niet nodig zijn omdat er nog voldoende kooltjes/warmte/vonken(whatever) zal zijn van de vorige dag om het vuur op te starten.

iemand hier die zijn ervaringen wilt delen?

vriendelijke groet :wink:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: automatische ontsteking in deur houtvergasser

Bericht door kockie »

Ik heb een vergasser zonder automagische ontsteking. Vandaag heb ik eens getimed hoe lang het duurt voordat ik 'm aangestoken heb. Het was een compleet koude start; heeft meer dan een week niet gebrand. Ik was in 6.5 minuut weer in huis. Heb aanmaakhout erin gelegd, aangestoken, gewacht (en nog even een kruiwagentje hout voor in huis geladen), toen ie goed brandde de ketel halfvol gegooid en weer naar huis gelopen. Mijn conclusie: niet nodig....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Andersom: wat heb je aan een automatische ontsteker als de brandstof handmatig ingebracht moet worden. Wat is de meerwaarde?
fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken »

Ik zou hem wel extra willen, wanneer de top buffer afgekoeld is zou je dit kunnen automatiseren zodat de vergasser de buffer weer kan laden.
Na een tijdje weet je hoeveel je de buffers kunt laden.

Maar dat is ieder voor zich, sommige mensen houden het liever in eigen hand, dat is namelijk controleerbaar.

Ik heb liever dat het vanzelf gaat dan hoef ik niets in de gaten te houden.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dan ben je met een pelletkachel beter af. Bij een houtvergasser is de kachel en/of de buffer te klein (of kun je deze beter groter Kiezen) als je vaker per dag aan moet steken.
vansukkelgem

kockie schreef:Ik heb een vergasser zonder automagische ontsteking. Vandaag heb ik eens getimed hoe lang het duurt voordat ik 'm aangestoken heb. Het was een compleet koude start; heeft meer dan een week niet gebrand. Ik was in 6.5 minuut weer in huis. Heb aanmaakhout erin gelegd, aangestoken, gewacht (en nog even een kruiwagentje hout voor in huis geladen), toen ie goed brandde de ketel halfvol gegooid en weer naar huis gelopen. Mijn conclusie: niet nodig....
En wat doe je de dag erna? Opnieuw een vuurtje stoken of zijn er nog voldoende kooltjes?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Een nieuw vuurtje stoken. Vaak zit er bij mij ook een dag tussen; sla ik een stookdag over, omdat mijn buffer groot genoeg is om een dag te overbruggen. Dus dan kost het mij weer 6.5 minuut.... Wat ik wel vaak doe is de volgende ochtend in de nog warme ketel wat aanmaakhout gooien zodat dat nog droger wordt en makkelijker brandt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

idem.

Als het erg koud is, moet er vaker gestookt worden. Maar dan zijn de kooltjes vaak nog te weinig om weer (snel) op te stoken. Wat aanmaakhout en een aanmaakblokje werkt dan het handigst.
Met de huidige temperaturen overdag wordt de stookinterval langer. Kooltjes zijn er dan niet. Maar dan nog zie ik niet wat bij een stukhoutkachel de automatische ontsteking toevoegt. Het hout moet er toch handmatig ingeladen worden.
jaune-et-vert

Bericht door jaune-et-vert »

met een aanmaakblokje (vb zip) of wat krantpapier kan de houtvergasser ook eenvoudig ontstoken worden, enkele minuutjes met de deur op een kier houden
vansukkelgem

ok,

elk zo zijn eigen voorkeur.
Heeft er nog iemand weet van zo'n automatische ontsteking die kapot ging?
Plaats reactie