Heatriser buizen van keramische vezel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hotglass

Heatriser buizen van keramische vezel

Bericht door hotglass »

keramik faser rohr.tiff
Heeft iemand ervaring met bijgaand type keramische vezel buis?

http://www.ebay.de/itm/270727472852?ssP ... 1423.l2648

Ik heb ze geloof ik in België al eens zien gebruiken als heatriser, maar………………

om de kwetsbaarheid te beoordelen ten opzichte van een supersnelle opwarm tijd hoor ik graag eerste hand ervaringen

groet,

Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Re: Heatriser buizen van keramische vezel

Bericht door peterberg »

Hi Ed,

Ja, ik heb er ervaring mee, in mijn drievat batch rocket kachel zit zo'n riser. Overigens alleen het deel boven de vuurkamer, het onderste deel is van vuurbeton.

Joris Pouls in Vlaanderen is er mee begonnen en hij heeft inmiddels een aantal kachels gebouwd op deze manier. Hij heeft bij een leverancier een mal laten maken om de buis vacuum te laten vormen, de lengte van de buizen die hij gebruikt is 42 cm bij een diameter van 15 cm. Ik ben afgelopen zomer bij een workshop geweest waar hij dit gebruikte voor een buiten pizza oven. Hiervan was alleen de vuurkamer van chamotte stenen, de p-channel idem en de riser begon helemaal onderaan. Er zijn naar aanleiding van zijn ervaringen al wat meer bouwers bezig met dit spul, Sjang van Daal heeft het al gebruikt en in de V.S. en Polen zijn ook een paar bouwers met hetzelfde idee aan de gang.

Het is kwetsbaar spul, zacht maar toch stevig. Isoleert geweldig en tot nu toe heeft de riser die ik zelf gebruik geen tekenen van degradatie vertoond. Het spul is aan de binnenkant wel wat zachter geworden maar verder valt er niets aan te zien. Vermoedelijk is een deel van het bindmiddel verbrand maar dieper in het spul wordt de temperatuur niet hoog genoeg om schade te veroorzaken. Zolang er geen hout tegenaan stoot blijft het voor zover ik kan zien gewoon in stand.

Opwarm tijd van een complete riser is extreem kort, de vuurkamer is natuurlijk niet zo snel opgewarmd. Het is bij mij nu standaard dat er na bijvullen 900 graden of meer uit de riser komt, voor die tijd alleen als ik er erg mijn best voor deed. Bij dit soort temperaturen is de riser een vlammenwerper. Vlamlengtes van 150 cm, gerekend vanaf de bodem van de vuurkamer zijn niet ongebruikelijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie