Hout cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerrie

Hout cv ketel

Bericht door Gerrie »

Goedemorgen ,
Ik ben nieuw op dit forum en zit met een paar ,,kleine" problemen. Ik heb sinds 3weken een hout cv ketel 30 kw voor 90m2 en 7 radiatoren. Ik stook zonder buffervat maar dit is geen doen de temperatuur loopt te snel op. Het veiligheidsventiel doet zijn werk goed maar dit is de bedoeling niet. Stop er nu minder hout in werkt opzich wel. Nu wil ik er een 500liter buffervat aan koppelen. Ik heb geen ruimte voor een grotere. Nu wil de installateur het zo aansluiten dat ik geen extra circulatiepomp nodig heb, is dit mogelijk? En hij wil het 15 liter expansievat blijven behouden, volgens mij moet deze groter. Ik gebruik de hout ketel alleen voor de cv. Ik weet dat de ketel een veel te grote capaciteit heeft voor de 90 m2.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Hout cv ketel

Bericht door kockie »

Poeh, dat is niet mis, 30 kW zonder buffer. Volgens de vuistregels van onze oosterburen is het aan te raden 50-100 liter buffer aan te houden per kW ketelvermogen. Dat zou dus ca 1500 liter zijn. 500 liter is dan wel krap, maar zal zeker verbetering geven. Voorzichtig stoken en goede veiligheidsvoorzieningen zijn dan wel heel belangrijk.

Over het aansluiten zonder extra circulatiepomp: dit is zeker mogelijk, het is alleen de vraag of het de meest gewenste situatie is. Je zult dan continu je verwarmingswater over de houtcv moeten laten circuleren. Dat zal veel verliezen geven. Misschien is er hier iemand zo inventief om je een ander idee voor te spiegelen, dat zou natuurlijk mooi zijn.

15 liter expansievat op 500 liter water is te weinig. De Duitse vuistregels zeggen ongeveer 12% expansievat (dat is iets anders dan expansievolume!). Dat zou bij jou dus neerkomen op minimaal 60liter. Ga dan voor veilig en plaats 100 liter.

Bij mij is 10% echt te weinig gebleken. Veel te veel drukschommeling.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Dus met twee pompen en twee buffervaten is de beste optie.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Juist, 1 pomp met Ladomat (of gelijkwaardig) die de warmte vanuit je kachel naar het buffer verplaatst.
Een 2e pomp die het water circuleert in je verwarmingscircuit, die pomp wordt geschakeld door je kamerthermostaat.
Qua expansie het advies van Kockie volgen. Te weinig expansie, en dan met een 30kW ketel en slechts 500L buffer gaat geheid via het overdrukventiel tot verliezen lijden. Als het zootje dan afgekoeld is kun je eerst weer bijvullen.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hoe komt de installateur erbij om het met een pomp te doen!!!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

En met een buffer van 500liter trek je daar de nacht mee door. Zeg maar dat ik om 20.00 mijn ketel vol stop.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Gerrie schreef:Hoe komt de installateur erbij om het met een pomp te doen!!!
Dat kun je beter aan de installateur vragen en niet aan ons. Ideetje: verkeerde zuinigheid of onvoldoende verstand van zaken?
Gerrie schreef:En met een buffer van 500liter trek je daar de nacht mee door. Zeg maar dat ik om 20.00 mijn ketel vol stop.
Dat is helemaal afhankelijk van je warmtebehoefte. Ik trek er gemakkelijk de nacht mee door, omdat ik normaal gesproken 's nachts niet verwarm... Om 19.00 gaat hier de "cv" uit en om 06.30 weer aan, maar mijn situatie is ook wel wat uitzonderlijk.

Heb je een warmteverliesberekening?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ik heb geen warmteverliesberekening. Wel hoofdpijn, de installateur raadde mij een 20kw aan maar de 30 kw was 150€ duurder. Ik dacht voor die 150€ meer dan maar de grotere ( overkill ) maar ja wat nu blijkt een beetje boel overkill. Opzich de warmte die ik naar binnen haal is fantastisch, wat een warmte, en snel. Het irritante is de kleine hoeveelheden hout en het in de gaten houten dat de temperatuur van de ketel niet te hoog word. De as die ik smorgens uit de kachel haal is heel licht grijs tegen het witte aan. Ik stook voornamelijk met olijven en amandelhout.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Hoef je toch geen koppijn van te hebben, gewoon oplossen. Ook met een 20kW kachel mis jij een helehoop comfort, op je tenen lopen om te stoken. Brrr.

Gewoon zo veel mogelijk buffer er tussen bouwen, krijg je een veel betere stook. Niet alleen voor je kachel is het veel beter om 1x goed te stoken dan 2x halve bak, ook voor de uitstoot komt dat ten goede, minder vuiligheid in de pijp, en voor jezelf meer vrije tijd over.
holtere

Bericht door holtere »

Als ik het goed begrepen heb hoor je de grootte van je buffer af te stemmen op de capaciteit van je vergasser. Een keer stoken per dag met een volle kachel en je buffer zou ook zo'n beetje vol moeten zitten. Een gangbare maat voor een woning lijkt 2000 liter te zijn. Dat komt wel overeen met mijn ervaringen met 500 liter.
Er zitten hier op het forum wel vergassers :lol: die daar veel meer over kunnen zeggen!

Grz,
Holtere
deleted

Bericht door deleted »

Olijfpitten daarentegen lijken me ook zonder buffer te stoken.

G
fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken »

Ook sluikreclame is ongewenst.
Laatst gewijzigd door kockie op 13 feb 2014, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: sluikreclame
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Inderdaad, kockie zet ook de naam van zijn dierenartsen praktijk op de site. Is sluik reclame. En daar worden hoge boetes voor gegeven aan de publieke omroepen. Ja kockie. Maar ik wilde hem gisteren zelf al verwijderen alleen kreeg ik het niet voor elkaar.
Plaats reactie