Middels dit bericht wil ik mij even voorstellen aangezien ik al een hele tijd mee lees maar nog niet echt bijgedragen heb. Mijn naam is Olaf Spoolder en ik woon in Goor, Twente, in een oud herenhuis uit 1872 waar nog heel wat aan gebeuren moet waaronder het aanpassen van onze woonkeuken. Aangezien wij nogal gecharmeerd zijn van de oud-engelse cookers zijn wij hier naar gaan kijken en uitgekomen op een Rayburn. Dit is een houtgestookte cooker waar je, zoals de naam al zegt, mee kunt koken. Bijkomend voordeel van de 355SFW is dat ie dus ook een CV aansluiting heeft.
Aangezien de hout-cv-installatie allemaal nieuwe materie voor mij is heb ik mij verdiept via dit forum en ben ik samen met rl2000 op visite geweest bij Benthuis waarvan ik een hele hoop heb opgestoken. Voor mijzelf heb ik een schema gemaakt hoe ik denk dat ik het ga maken en zo langzamerhand ben ik nu alle onderdelen aan het verzamelen zodat ik volgende winter alles operationeel kan hebben (dus ik hoop dat de winter dit jaar wegblijft).
Dit is het fornuis dat bij mij in de woonkeuken staat:

Het is een Rayburn 355SFW met een totaal vermogen van max 16KW.
Hier mijn schema zoals ik van plan ben om het aan te gaan leggen en de uitleg erbij:

Uitleg:
- Het hele hout CV circuit is drukloos en volledig gescheiden van mijn normale CV circuit.
- Pomp 1 pompt het water door de Rayburn, warmtewisselaars en buffervat.
- Mijn normale CV circuit pompt continue rond en dit wordt gedaan door de pomp in mijn CV-ketel (mijn CV ketel is hiervoor geschikt). In de toekomst kan het zijn dat ik mijn CV-ketel afkoppel en vervang door alleen een pomp.
- Als eerste warm ik mijn SWW op, dit is een standaard 120 liter indirect gestookte boiler. Als deze op temperatuur is kan ik deze afschakelen dmv driewegklep K1.
- De volgende warmteafgifte vind plaats in Warmtewisselaar 1. Dmv temperatuur sensor T7 en T8 schakelt K2 en hiermee wordt het retour water naar de normale CV opgewarmd. Mijn CV ketel hoeft dus alleen maar na te verwarmen indien nodig.
- De restwarmte die dan nog over is gaat mijn buffer in. Dmv K4 (afhankelijk geschakeld door T12, T3 en T4) laat ik het water de buffer instromen zodat de gelaagdheid zo goed mogelijk in tact blijft.
- Warmtewisselaar 2 gebruik ik als de kachel uit is en er nog genoeg warmte in het buffer zit, dit is vooral om 's ochtends het huis op te warmen. Pomp 2 gaat dan in werking en K3 wordt geschakeld (door T9 en T10). K5 is weer bedoeld om zo min mogelijk in de gelaagdheid van het buffer te roeren.
- Mijn vaatwasser en wasmachine sluit ik aan dmv een hot-fill (staan allemaal dicht bij elkaar en slechts 3 meter van het buffer af en ook deze twee apparaten ondersteunen dit).
En dan de aansturing, je raadt het al, die is er standaard niet. Dus mijn zoektocht hiernaar heb ik al snel opgegeven vooral toen ik zag wat de prijzen voor deze sturingen zijn. Door mijn werk als elektrotechnisch ontwikkelaar kwam ik al snel op het idee om dit zelf te ontwerpen. Hier ben ik op een Arduino uitgekomen omdat hier al heel veel info en voorbeelden beschikbaar zijn en prijstechnisch het een stuk goedkoper is. Voorwaarde is dan wel dat je zelf alles moet programmeren maar dat gaat wel lukken.
Dit kan mijn Arduino straks:
- Maximaal 16 temperatuur sensoren uitlezen (PT100, eigen ontwerp meetcircuit)
- Display vlak bij de buffer en ketel waarop alle temperaturen en statussen van de kleppen rechtstreeks zijn af te lezen.
- Aansturing van de kleppen wordt geregeld
- Aansturing van de pomp2 wordt geregeld, pomp1 wordt rechtstreeks geschakeld maar wel gemonitord.
- Via een webserver kan ik op mijn telefoon en computer ook alle temperaturen en statussen aflezen (is wel een leuke feature).
Een groot deel van het Arduino circuit heb ik al klaar, de webserver draait, het display laat de temperaturen al zien en de kleppen kan ik al schakelen. Het wachten is nu nog op de PCB voor het PT100 meetcircuit (1 circuit heb ik al gebouwd op een gaatjes print, deze werkt ook al, maar een mooie PCB maakt het wel mooier en makkelijker als ik in totaal 12 stuks wil inlezen en die komt over een week of drie binnen). Het voltooien van de software is het nu de grootste uitdaging.
En dan de veiligheid, het systeem maak ik drukloos en mocht de Arduino uitvallen dan is er nog steeds niets aan de hand. De kleppen mogen in elke willekeurige stand blijven staan zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstaat, enige nadeel is dat mijn regelcircuit niet meer optimaal werkt.
Al met al wordt het een flinke installatie waar ik nog heel wat werk in heb zitten. Mochten jullie nog tips hebben of andere verbeterpunten dan hoor ik het graag.
Groeten Olaf