Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Mijn ervaring is dat het drie verschillende oorzaken zouden kunnen zijn:
1ste; De linker en rechter kant van de beitels hebben niet de zelfde lengte (zie laatste zin van DJ)
Dit komt als je met de hand vijl dat je op de ene kant ongemerkt meer kracht uit oefent dan op de andere kant,
Als je alle beiteltjes twee haaltjes geef zal je na een paar keer toch zien dat de ene kant korter is dan de andere kant. Als je rechtshandig bent zal de hele rechter kant korter zijn dan de linker kant, je kan de linker kant een haaltje meer geven om het meest verschil op te heffen.
2de; een iets te slappe ketting waardoor ie gaat zoeken.
3de; met een winkelhaak tegen het blad aan en kijken of waar de ketting op loopt haaks is, zonodig de vijl er langs, en wat men al zegt, blad regelmatig draaien.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

willem schreef:1ste; De linker en rechter kant van de beitels hebben niet de zelfde lengte (zie laatste zin van DJ)
De lengte van de beiteltjes is niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat links èn rechts de dieptestellers even veel onder de beitelpunt zitten. Als dat verschilt, dan halen de beitels van de ene kant meer hout weg dan de beitels van de andere kant (wat een kromme snede tot gevolg heeft). Ook de vijlhoek (30graden) moeten links en rechts gelijk zijn, en de spaanhoek (door gebruik vijlhouder) moet kloppen.
Chain_Filing_Angles.gif
Om de dieptestellers te vijlen zijn kalibers te koop om te voelen of ze niet te lang zijn geworden. Voor 1/4" en 3/8"P is 0.45mm de goede maat, 0.325 en 3/8" = 0.65mm en .404 mag op 0.8mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Een tip van de meester slijper Nagakatsu-san bij zijn bezoek van uit Japan zomer 2013 in België is als volgt: De standaard vijlen hebben een overgrote diameter die de tanden snel weg vijlen ivm en vijl met een kleiner diameter. Hij gebruikt een Japanse vijl en dan zonder geleider.

Geen toeval dat de vijlen zijn ook geleverd door de zelfde bedrijven die de kettingen verkopen- slimmerds.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Dat snap ik niet, Ernest. Kleine of normale diameter, je moet toch zoveel weg vijlen totdat je weer scherpte hebt. Met een te kleine diameter loop je bovendien het risico onder de tand door te vijlen.

Je vijlt al snel te veel en te vaak. Elke tankbeurt vind ik onzin. Met mooi hout kun je wel 5 tankbeurten overslaan. Terwijl een halve seconde prikkeldraad je meteen aan het werk zet....
Ik heb eens een joekel van een Stihl geleend met een blad van 80 cm. Dat ding presteerde het om in 5 minuten een tank leeg te draaien. Elke tankbeurt vijlen betekent dan zo'n 6 keer per uur?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bertocello

Bericht door bertocello »

Ik vijl de dieptestellers door naar het zaagmeel te kijken, als dit te fijn word is het tijd om één streek over de steller te vijlen, bij teveel wegvijlen neem je teveel hout af en zodoende heb je niet genoeg power meer.
Bertocello.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

bertocello schreef:Ik vijl de dieptestellers door naar het zaagmeel te kijken, als dit te fijn word is het tijd om één streek over de steller te vijlen, bij teveel wegvijlen neem je teveel hout af en zodoende heb je niet genoeg power meer.
Bertocello.
Dan zou je voor de grap eens moeten zagen met een ketting waarbij elke dieptesteller de goede maat heeft... Als boter!

(in jouw geval zal je niet zien aan het zaagsel dat er een paar schakels bij (kunnen) zitten die te ver afgevijlde dieptestellers hebben. Die vragen dus meer kracht/vermogen dan de schakels ervoor en er na, waardoor je onnodige trillingen opwekt.

John, als je om de andere tankbeurt slijpt, dan ben je in 1 minuut klaar. Maar dat ene haaltje maakt de ketting van scherp weer heel scherp. Als je dat niet doet, dan is de ketting een tankbeurt later opeens veel meer bot geworden dan 2 halen met de vijl. En ben je 5 minuten bezig.

Dat is het idee ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Zo deed de Japanse meester het. Sestig jaar slijpervaring, geëerde nationale schat van de Japanse natie, wereld beroemd zaagslijper spreekt voor zich op een of andere manier. Het is mogelijk dat door het minder weg vijlen van de tand dat die langer mee kan. In ieder geval het gaat over de inzicht van iemand met veel ervaring en en mogelijk verbeterde wijs van slijpen. In mijn oude, normaal vijlen zit nog wat leven. Wanneer die op zijn ga ik het op deze andere manier uitproberen en misschien lukt dat. Gezien ik ben nog niet echt begonnen met het zagen van dit jaar, als ik zo ver bent kan ik verder informeren.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Van de week een zaagbok in elkaar geknutseld, werkt erg prettig!
Eindelijk zagen op een fatsoenlijke hoogte en geen gepruts met stammetjes die aan het draaien gaan zoals met de ouderwetse bok..

Afbeelding

Afbeelding

Het ding is klapbaar na het losschroeven van de schoor en redelijk eenvoudig te vervoeren (weegt iets van 30-35kg). Alleen hele dunne takken passen er niet goed in, moet ik nog even een reserve beugel voor maken met langere tandjes.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Promofilmpje van de zaagbok die ik heb, en vandaag eens voor de eerste keer een dag aan een stuk heb gebruikt. Op gemakje een kuub of 8 mee verkleint. Ik moest ook nog een paar uur op de kleine kotertjes letten en heb ook nog wat ander werk gedaan. :)
Werkt goed, maar kan hem toch nog wat beter finetunen naar mijn smaak.
* Beetje smaller maken, mijn zaagblad van 45 cm is net te kort voor vlot in 1 keer te zagen.
* Als dat gebeurd is, kijken of het niet beter is om de hoogte te vermineren tot 1/3. Veel meer grabbel ik er in 1 keer toch niet uit, en dan kan de bok ook hoger gezet worden, wat weer beter is voor de rug.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hier hebben we ook ooit zo'n ding gemaakt van een populierenstam en takken. Na het maken van de afkortzaag is 't ding inmiddels helemaal tot prut vergaan.... Het werkte overigens best goed!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

ik ben best tevreden van de zaagbok, wou eerst zelfs een grote wipzaag naar duits model maken, met een zaagblad van 70 cm, maar deze zaagbok, tesamen met mijn electrische makita met 45 cm zaagblad werkt wel mooi. Voor mij snel genoeg. Met beter hout (correcter gezaagd op 1 meter) en een betere opstelling nar de opslagplaats toe, kan ik op een dag ook wel 15-20 stere hout netjes electrisch op maat ermee zagen. Er kan danzelfs meer hout in de bok dan nodig is om op 'topsnelheid' ermee te kunnen weken, dus eventueel de inhoud wat verminderen en wat ergonomischer opstellen...
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ik zie in het promofilmpje een keurige stapel hout, waar vanaf de bok geladen wordt. Dat is zonde van het werk. Gewoon vooraan die stapel beginnen. Niet in één keer naar beneden zagen, dat klemt en is niet goed voor de ketting. Maar telkens een paar stammen tegelijk en je bent zo door de hele hoop zonder veel tilwerk. De zaagbok wordt hier alleen nog voor de heel dunne stammetjes gebruikt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit

Bericht door Brit »

Voor dunne stammetjes gebruik ik een afkortzaag met een 30 cm blad erop en voor de stammetjes van 12+ cm heb ik een zaagbok en een electrische kettingzaag met een blad van 40 cm.
Het zagen en kloven is een klus die ik samen met een vriend uitvoer en dan de opbrengst deel. Nu helpt het wel dat we aan 6 tot 7 cuub genoeg hebben voor een winter.

De stammetjes zelf zijn allemaal vrijgekomen uit mijn werkzaamheden als hovenier en gaan vanaf 5 cm dikte mee naar huis. Ik kijk ook altijd even rond als ik groenvuil dump.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
MatthiasD

Bericht door MatthiasD »

Ik zit te denken om een kettingzaag voor t ietwat grotere werk te kopen (zwaardlengte 50cm), de Husqie is toch net iets te klein voor het makkelijk doorzagen van stammen.
Nu zit ik op een ons allen welbekende advertentiesite (Mp) te neuzen en kom daar zeer gunstige machines van de merken Woodstorm en Timberpro tegen. Kent iemand deze apparaten? Heeft iemand er ervaring mee?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben niet negatief ingesteld, maar volgens mij is dit hartstikke tjaptjoj spul.
Plaats reactie