tweedehands zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide

Re: tweedehands zonneboiler

Bericht door Paide »

Zonneboilers.. mijn favoriete onderwerp :D
k!ungel schreef:Ok, 100l voor 4 personen is op z'n best krap aan. Maar kinderen gaan ook weer een keer het huis uit en wat doe je dan met 500l (laat staan 1000) warm water?
Wij zijn thuis nu met z'n vieren, waaronder twee jonge kinderen. Dat gaat nog minstens 15 jaar duren voordat die het huis uit gaan, maar ook met twee of drie heb je meer warmwaterverbruik dan je denkt. Ik ben eens gaan tellen:

Douche: Waterbesparende douchekop is 5-8 l/min, neem 7 l/min, gemiddeld 8 minuten @35 graden, dus tel voor het gemak de helft van het verbruik als heet water
Vaatwasser: Ongeveer 15 liter per keer
Wasmachine: Ongeveer 20 liter heet water per keer
Warm water keuken & badkamer: zeg 5 liter pp
Dan kom ik voor 4 personen met elke dag een rondje vaatwasser en een was op:
4*7*8*0.5+15+20+4*5= 167 liter heet water per dag.
Voor 2 personen kom je dan op de helft of iets minder. "Luxe" dingen zoals bad e.d. neem ik niet mee. Als je die veel gebruikt kun je het toevoegen.

500 liter zou nu dus ongeveer voor 3 dagen water leveren, mits volledig op temperatuur. Dit is bij mij alleen in jun-sept en uiteraard afhankelijk van het weer. Dus met 2 personen komt het ook wel op.
Los daarvan: er moet ook dakoppervlak zijn om die sloot water op temperatuur te krijgen. Ik kan de buren lief aankijken, maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
Valt erg mee. Ik heb een standaard collector van ongeveer 3 m2. Deze vult die 100l met twee vingers in de neus. Zonder heel veel onderbouwing zou ik schatten dat je het mannetje bent met 2 panelen en 500 liter.
@Paide: misschien dat ik niet goed lees maar je bent niet tevreden over je boilervat maar een ander systeem zou je toch niet willen?
:) Ja. Ik zou geen systeem willen waarbij het drinkwater uit de tank zelf komt. Lijkt me gewoon niet zo fris. Doordat de drinkwaterspiraal nu helemaal door de tank heen loop, koelt deze langzaam in zijn geheel af.
Het soort oplossingen met externe ww vind ik het mooiste, omdat de gelaagdheid in stand blijft. Ze zijn uiteraard ook weer het duurste... het gaat om dit type warmtewisselaars: http://www.deimling-solar-technik.de/produkte.htm en dan de rechterkant van het onderste plaatje.

Ik denk dat het effect van geleidelijk afkoelen minder is bij een grote buffer? Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
En weer een hotfill vaatwasser. Hoe zorg je dat ie niet twee keer warmwater pakt?
Niet. De wasmachine heeft een aparte aansluiting voor warm en koud, maar de vaatwasser pakt twee keer warm, zowel voor het afspoelen als voor de hoofdwas. Die paar liter voor het voorspoelen doet niet zo veel, en het is in de praktijk nog lauw ipv heet, zodat het voorspoelen alleen maar beter verloopt. [/quote]
Ik zie wel verschil met pv; de inverter idd en he det teruglopende opbrengst van de panelen.
Volgens mij is er niemand die daadwerkelijk teruglopende opbrengst gezien heeft bij zijn pv panelen. Zie bijvoorbeeld Polderpv, die al meer dan 10 jaar lang minutieus de opbrengst van zijn panelen bijhoudt. http://polderpv.nl/totaaloverzichten_JO.htm
Ik vermoed dat de coatings, matte vlak e.d. op een zonnecollector ook wel degraderen, trouwens...
Het mooiste is natuurlijk als de ketel helemaal niet aanspringt, maar bij een modulerende ketel (dat heet toch zo) bespaar je toch ook als het water nog maar 10gr. opgewarmd hoeft te warmen ipv 40gr?
Ja dat klopt inderdaad, je bespaart wel, maar ik vind het krom dat op een bloedhete dag de ketel aanspringt omdat het voorraadvat onder de 60 graden is gegaan.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Paide schreef:Ik zou geen systeem willen waarbij het drinkwater uit de tank zelf komt.
Kun je dit ook onderbouwen? Ik heb 200 liter warm water op voorraad en ondervindt geen geur problemen. Bacteriologisch onderzoek heb ik nog niet gedaan, maar kan ik wel eens doen. Eerst maar eens een steriele fles zoeken. Als ik naar onze waterleiding kijk dan is die meerdere km's lang naar het dichtstbijzijnde pompstation. Dat lijkt me toch ook een behoorlijke voorraad...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
k!ungel

Bericht door k!ungel »

Ah...een externe warmte wisselaar. Een echte waarschijnlijk :wink:
Ik kan me voorstellen dat dit de enige manier is om een soort doorstroom boiler te maken.
Bij de spiraal-in-vat variant is het warmtewisselend vermogen al snel te klein. Niet alleen door het oppervlak van de spiraal maar waarschijnlijk ook door de lage flow in het vat. Rondom de spiraal koelt het boilerwater het sterkst af. Lage flow geeft laminaire stroming en dus blijf je met koud(er) water rondom de spiraal zitten. Laat je het collectorwater door de spiraal lopen heb je buiten het tappen om helemaal geen flow in je vat maar als voordeel wel dat je ruim de tijd hebt om het water op temperatuur te laten komen.
Als bovenstaande klopt zou je eigenlijk een extra pompje of rotor moeten inzetten voor extra turbulentie in je vat.

Ik snap je gevoel over drinkwater uit een vat maar alle conventionele boilers hebben hetzelfde systeem. Als er bezwaren tegen waren hadden we daar ook wel iets over gehoord.
als het rammelt, zit het nog vast
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Je laatste redenatie is volgens mij wel juist, maar je conclusie niet. De kracht van de zonneboiler is dat hij heel de dag de tijd heeft om 's-avonds een vatje warm water te hebben. Ga je de inhoud van dat vat door elkaar mixen, heb je 's-avonds waarschijnlijk net zoveel warmte het vat ingebracht, alleen heel erg verspreid en dus niet warm, maar hooguit lauw en moet je nog naverwarmen. Bij zonnige dagen zal dat wel meevallen, maar bij de grijzere dagen wil je wat langer van je boiler voorraad doen, dus dan is de gelaagdheid in je boiler belangrijk. Het (beetje) hete water zit bovenin, bij de uitstroom aansluiting en benut je dus optimaal.
Je moet een systeem zoeken die afgestemd is op het ritme van je gezin, of dat ritme aanpassen aan je systeem.
Paide

Bericht door Paide »

De spijker op zijn kop denk ik. Gelaagdheid in een boiler heb je nodig om optimaal gebruik te maken van de opbrengst. Aan 500 liter lauw water heb je niet veel, alleen een wat lager modulerende ketel. 200 liter heet en daaronder 300 liter koud zorgt ervoor dat de naverwarmer uit kan blijven.

Maar dan het tapwater... Een spiraal in het vat geeft de nadelen van het verbreken van de gelaagdheid. Lager warmtewisselend vermogen valt bij mij in de praktijk mee. Ik zie het wel, maar het effect is maar klein, misschien 2-3 graden verschil tussen de max temp in de boiler en de uitgaande temp van het tapwater.
Simpelste aanpak zou zijn om het boilerwater zelf af te tappen. Gelaagdheid blijft in stand en het is simpel en goedkoop. Mijn grootste zorg zijn toch de beestjes. Tussen oktober en april praat je toch over ideale groeicondities: biofilm in het vat, grote hoeveelheid redelijk stilstaand water en een temperatuur die lange tijd niet boven de 50 graden uitkomt. Voor afdoende afdoding van legionella moet het hele vat minimaal lange tijd op 55 graden gehouden worden, of korter op hogere temperaturen. Dit is geen probleem bij een buffervat van een houtcv/kachel ofzo, maar wel bij een zonneboiler. Het naverwarmen door de CV is te kort om zeker te zijn dat alles afsterft.
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn. Of een externe warmtewisselaar of periodieke verhitting van het hele vat naar 55+ graden.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Inderdaad. Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, omdat ik kan naverwarmen met mijn houtcv. Met een normale cv zou ook zoiets te maken zijn, of zelfs met een elektrisch element. Iemand iets gevonden hoe vaak je een "thermische desinfectie" zou moeten doen?
JantjeV8 schreef:Je moet een systeem zoeken die afgestemd is op het ritme van je gezin, of dat ritme aanpassen aan je systeem.
Onze kinderen van 4 en 5 (de jongste praat nog niet) weten inmiddels ook al wanneer het zinvol is om te vragen of ze in bad mogen.... Gisteren na een lekkere dag zon kwam de vraag... en werd gehonoreerd :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

Wat met twee vaten boven elkaar (pakweg 2X 200liter) aangesloten in thermosyfon (grote leidingdiameter tussen de twee boilers)?
Bij voldoende zon zonneboiler over de 2 boilers.
Bij onvoldoende zon (winter) enkel de bovenste boiler gebruiken ? (paar kogelkranen dicht)

En waarom zou een tapspiraal de gelaagdheid doorbreken ?

G
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Leuk idee G,

En ja, waarom zou die spiraal de gelaagdheid verbreken. M.i. is dat de beste manier om de gelaagdheid in stand te houden namelijk. In het geval van een gewone boiler krijg je een veel grotere stroming in je vat. Hetzelfde voor een externe ww, omdat je hier ook een pomp nodig hebt.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In een staand vat bevorderd die spiraal de gelaagdheid denk ik.

De hete vloeistof vanuit de collector komt aan de bovenaansluiting de spiraal en dus het vat in en zal daar de eerste warmte afgeven. Verder in de spiraal naar beneden zal er minder warmte afgegeven worden. De meeste warmte komt dus bovenin.
Als het dan bovenin lekker heet begint te worden zal er gelijkmatig steeds meer warmte verder naar beneden in de spiraal afgegeven worden. De warmte wordt dus mooi van boven naar beneden opgebouwd.

Ik gebruik 2 na verwarm systemen, de hout-cv en in de zomer een elektrisch element. In het voor en najaar zet ik daar een keuzeswitch voor om. Het besturinkje van de zonneboiler schakelt enkel de naverwarming in als de boilertemperatuur op een geprogrameerd tijdstip (=ritme van het gezin) te laag is. De naverwarming probeer ik zo min mogelijk te benutten, in elk geval de elektrische. Als de boiler de 65grC bereikt slaat hij weer af. Legionellatechnisch zou dat moeten volstaan.

Verwarmingselement is een element met 3 spiralen elk 1kW die je afzonderlijk aan kun sluiten. Ik gebruik er 1 van, dan maar wat langer met laag vermogen was de achterliggende gedachte en tegen nachtstroom.
Plaats reactie