schouwbrand

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bulckaert

schouwbrand

Bericht door Bulckaert »

Bij mijn dochter lieten wij de schoorsteen vegen. Het bleek dat de schoorsteen zwaar vervuild was met afzetting van een teerachtige substantie, blijkbaar beter gekend als "creosoot". Er zat bovendien een vogelnest in de schouw en de takjes waren als het ware met een dikke laag vernis bedekt. Volgens verschillende websites is dat creosoot oorzaak van schouwbrand. De schouwvegers hebben met een speciale ronddraaiende hamer al het aangeplakte creosoot afgeklopt en uitgezogen. Kostprijs : circa 800 euro.
Nu heb ik een deel van dat creosoot verzameld en op een veilige plaats geprobeerd om dat te doen branden. Het ziet er uit als lavasteen. Met een gasbrander heb ik geprobeerd om dat creosoot te doen ontbranden, maar zelfs als het al gloeiend heet is komt er absoluut geen vuur of verbranding aan te pas. Het blijft wat het is.
Mijn vraag is nu wel : klopt die theorie wel over schouwbranden die veroorzaakt worden door aangeplakt creosoot ? Als ik het niet kan doen ontvlammen dan kan het ook niet ontvlammen in de schouwpijp. En dan blijft de vraag : hoe ontstaat een schouwbrand dan wel, behalve door een vogelnest ? En als het enkel een vogelnest is, dan zal die brand toch wel snel afgelopen zijn. Ik zit dus met veel vraagtekens over al wat er geschreven wordt over schouwbrand en creosoot.
frans

Re: schouwbrand

Bericht door frans »

Vreemd dat het niet wil branden.
Toen ik nog een kachel gebruikte waarbij het nodig was om de schoorsteen te vegen verzamelde ik de troep die naar beneden viel in de opvang ton die onder mijn schoorsteen zit.
Dat deed ik dan in kranten (die toen nog een krant formaat hadden...) en vouwde dat dan samen in de vorm van een grote loempia :lol:
Deze werden dan later in de brandende kachel mee verbrand, ging prima.

n.b. Voor de prijs van een paar keer schoorsteen vegen kan je ook een kachel bezitten waarbij je eigenlijk nooit meer een schoorsteen hoeft te vegen. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Johndc

Bericht door Johndc »

Dat spul brand wel degelijk! En goed ook! De manier waarop jij het in de fik wil steken is echter niet de goede methode.
Een schouw heeft "trek". Dus zorg dat het spul dit ook krijgt. Warmte moet er ook voldoende zijn dus wat is dan de beste plaats om dit af te fikken?
Juist! De kachel. Laat die eerst wat op temp. komen en dan pas een schep van dat creosoot er in. Dat spul brand inderdaad wel degelijk! :mrgreen:
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

De samenstelling van aanslag is niet standaard. Er zijn samenstellingen die met een vonk kunnen gaan branden (daar hoort deze niet bij). Er zijn samenstellingen die niet branden.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Moet je kijken
DSCF1153.JPG
Je kijkt in het schoorsteen van beneden naar boven tegen de regenkap.

Als er vuur erin komt is het flink miss. Kans dat dat werkelijk gaat geburen is minimal. Ik vermoed dat de meeste schoorsteen brandend geburen op de koudste dagen wanneer er flink, (misschien te) gestoken wordt.

Groette,

E.DB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder

Met een goede vuurkamer zie je alleen wat grijzige aanslag en de constructie met een bell maakt een schoorsteenbrand onmogelijk.
groet!

Ritsaert
dr plop

Bericht door dr plop »

Zou het mogelijk zijn om de brand in de bell te krijgen? Bij het opstarten staat deze toch ook koud?
Of is dit beter met de bell gemaakt van een metalen vat t.o.v. steen?

En indien er een brand zou zijn, zou dit wel zo erg zijn? Zou het kunnen zijn dat dit gebeurd zonder te merken?
ritsaert snijder

met een slechte vuurkamer moet dat wel lukken, maar een schoorsteenbrand lijkt me ook dan heel lastig. Een metalen of gladde RVS constructie maakt de kansen wel kleiner.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie