tweedehands zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

k!ungel

tweedehands zonneboiler

Bericht door k!ungel »

Ik al een tijdje voornemens een zonneboiler aan te schaffen.
Alleen de aanschafprijzen helpen niet bepaald mee. :roll:
Omdat het me bijzonder eenvoudige techniek lijkt (i.t.t. pv-panelen die verouderen) heb ik eens op Marktplaats gekeken. Heel veel wordt er niet aangeboden maar aan 1tje heb ik genoeg :)
Voor max. 400 euro heb je een 100l boiler, bijpassende vlakkeplaat collector, pompje, expansievat en mengventiel. Daar komen nog wel de geisoleerde leidingen bij, maar is toch gauw een vijfde van een nieuwe installatie.
Klopt mijn aanname van de simpele techniek waar weinig aan kapot aan?
Zijn er nog punten waar ik zeker op moet letten?
Benieuwd naar jullie gedachten...
als het rammelt, zit het nog vast
bonkelaar

Re: tweedehands zonneboiler

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Bij mij ligt hij al drie jaar. Heb het net zo gedaan.
Nadat de behoefte ontstond heb ik marktplaats bestudeerd en een Agpo-Zen plaatcollector met bijbehorende boiler overgenomen van iemand.
Voor € 400,-- was ik de man. In een halve dag met 2 man de plaat in het dak gelegd en ongeveer een dagje besteed aan het ophangen van de boiler en het leidingwerk.
Omdat ik niet zeker was of alle leidingen goed leeg zouden komen (leegloopsysteem, groot huis, lange leidingen) heb ik koelvloeistof in de warmtewisselaar gedaan tegen alle adviezen van z.g. 'deskundigen' in.
Blijkt gewoon te werken en te doen wat er van verwacht wordt.

Mijn collector ligt op het westen op 45 graden dakhelling. Blijkt ongeveer 80% van het rendement op te leveren t.o.v. oriëntatie op zuid.
De zon komt pas laat op het paneel te schijnen. Desondanks heb ik op zonnige zomerdagen 's avonds 90 liter water van boven de 60 graden.
's Winters doet hij zo goed als niets, daar schijnen Heatpipes beter te zijn maar die zijn nagenoeg niet gebruikt te koop.
Laat anderen maar beweren dat het niks is of niet uit kan. Voor mij is het ook een beetje liefhebberij en er zit niet veel geld in.

De merken die meestal gebruikt langs komen zijn Agpo-Zen en Luigies-Atag. Naar wat ik er over weet zijn de panelen duurzaam, levensduur meer dan 20 jaar en sensoren zijn los leverbaar. Hoe het met de boilers zit weet ik niet maar je hoort niets nadeligs.
Mijn agpo boiler heeft alle componenten geïntegreerd, pompje, elektronische regeling, tapwaterboiler en opslagvat voor het water dat door de collector en de warmtewisselaar wordt gepompt. Stekker in het stopcontact en het werkt.

Beetje opletten en proberen een vertrouwd ding te kopen dan gaat het best goed.

Groet Jos.
Pieke

Bericht door Pieke »

K!ungel..... ik heb nog wat panelen over http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =15#p53086 , je mag er 2 meenemen ( weet niet waar je vandaan moet komen ) en ik heb nog een boiler met spiraal/ww staan van +/- 200 liter.Mogen weg voor oud ijzer ( paneel ) en oud RVSprijs ( boiler ) en een vrije gave in de vorm van BIER!!!! en hout voor mijn kacheltje.

Link naar boiler >>> http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 547#p52664 ( voor de kijker rechts )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
k!ungel

Bericht door k!ungel »

@Bonkelaar: dat lijkt me ideaal, spul "aan elkaar knopen", stekker erin en klaar. (Is voor deze klungel al uitdaging genoeg). Heeft jouw Agpo een rvs vat of een anode om in de gaten te houden? Enige besparing merkbaar?

@Pieke: dank voor het aanbod. Ben zoals gezegd toch meer op zoek naar een plug&play systeem.

Collector komt op een platdak. Waar vind ik info over de hoeveelheid ballast om 'm op z'n plek te houden?
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

k!ungel schreef:@Bonkelaar: dat lijkt me ideaal, spul "aan elkaar knopen", stekker erin en klaar. (Is voor deze klungel al uitdaging genoeg). Heeft jouw Agpo een rvs vat of een anode om in de gaten te houden? Enige besparing merkbaar?

@Pieke: dank voor het aanbod. Ben zoals gezegd toch meer op zoek naar een plug&play systeem.

Collector komt op een platdak. Waar vind ik info over de hoeveelheid ballast om 'm op z'n plek te houden?

Hallo,

Het vat in mijn Agpo zal koper or r.v.s. zijn. in de gebruiksaanwijzing staat niets over een anode.

Ik merk niet veel van besparing. Warmwater is sowiso al niet de grootste kostenpost in huis en het warmwater dat in voorjaar tot vroege herfst met de zonnenboiler wordt gemaakt draagt bij ons niet merkbaar bij maar je weet dat het er is en helpt.
We zijn een gezin met twee volwassenen en twee nagenoeg volwassen dochters. Er wordt best veel warmwater verbruikt.
De vaatwasser heb ik hotfill gemaakt, krijgt ook water uit de zonneboiler of houtstookboiler.
Het maakt ook uit hoe je nu je warmwater maakt, elektrisch of met gas. Bij elektrisch is een grotere besparing mogelijk.
Al het verwarmde water laat ik ter controle nog door de HR ketel lopen om evt. na te verwarmen tegen legionella.

Er staat actueel een Remeha boiler te koop op MP.

Groet Jos.
k!ungel

Bericht door k!ungel »

Die Remeha zie ik niet op MP, wel een Aton en een Agpo.
Even de handleiding van de Agpo doorgekeken; materiaal boilervat is 316Ti en dat schijnt een rvs-soort te zijn.
Ook voor ballast geven ze een mooi tabelletje. Lees dat de boiler kan communiceren met de (Agpo)HR-ketel over het naverwarmen. Neem aan dat bij Bonkelaar de ketel dat zelf bepaalt omdat er ook uit een kachel iod warmwater komt.
Dat van die niet zo heel erge besparing vermoedde ik al. Meer liefhebberij en da's niet erg,, maar ik ga er mijn spaarvarken niet voor omdraaien...
Wasmachine is hier ter voorbereidig al hotfill gemaakt.Semi automatisch met een grohe douchethermostaat kraan van alweer MP. Temp. instellen, water laten pakken en terug draaien naar koud voor het spoelgedeelte van de was. Ding staat naast de ketel dus geen grote leidingverliezen. Met de vaatwasser zie ik dat niet gebeuren. Daar zijn wel lange leidingen en die spoelt ook eerst voor dat ie aan het wasprogramma begint. Hoe heb jij dat gedaan?
k!ungel

Bericht door k!ungel »

Aha... Remeha ook gevonden. Van alle 3 de boekje bekeken. Bij de Agpo en de Aton loopt de collector vloeistof door een spiraal om een vat tapwater op te warmen. Klassieke boiler lijkt me. Bij de Remeha loopt het tapwater door de spiraal in een groot vat heet collector water. Doorstroom principe. Zou het veel verschil maken?
Johndc

Bericht door Johndc »

Enkel het laatste systeem "deugd". Tapwater opslaan is een slecht idee omdat het nare "beestjes" kweken kan bevorderen bij niet voldoende opwarming.
De spiraal mag wel wat lengte hebben om zeker te zijn dat bij een matig opgewarmde boiler toch nog voldoende warm water ter beschikking is om bvb te douchen.
k!ungel

Bericht door k!ungel »

Ja, maar tegen de beestjes heb ik een HRketel die zorgt voor de evt. naverwarming
Paide

Bericht door Paide »

In mijn optiek verschillen PV en warmtecollector niet zo veel van elkaar in de te verwachten levensduur. De panelen blijven wel liggen. Bij PV heb je alleen de omvormer die eerder kapot kan.

Mijn ervaring met een terugloopsysteem van 100L:
- Dit kan ook kapot. Heb draadbreuk gehad in de collectorsensor. Je wilt niet weten hoe lang het geduurd heeft voordat we dat gevonden hadden...

- 100L is speelgoed. Als ik een nieuw systeem aan zou schaffen zou ik minimaal een 500l buffer nemen. In mijn systeem loopt ook een tapwaterspiraal door de boiler heen (zou ook niet andersom willen). Gevolg is dat het voorraadvat geleidelijk in temperatuur daalt. Dus zelfs als het heel de dag bloedheet is geweest en het systeem om half twee al afslaat omdat hij op zijn max zit (85-90 graden), begint nadat de 1e persoon gedouched heeft de CV al na te verwarmen om dat het water onder de 60 graden is gekomen. In Duitsland zijn systemen op de markt met een warmtewisselaar aan de buitenkant van het vat. Bovenin wordt heet water afgenomen, gaat door de WW en wordt onderin koud weer teruggevoerd. Zo blijft de gelaagdheid van het voorraadvat in stand en geeft 500 liter heet water ook daadwerkelijk 500 liter heet water en niet eerst heet en dan langzaamaan lauw.

Als je een systeem overweegt, kijk dan ook eens bij de webshops van onze oosterburen. Spullen kosten veel minder dan hier in Nederland, zeker als je het zelf aan kunt sluiten (wat niet erg moeilijk is).
deleted

Bericht door deleted »

Paide schreef:Dus zelfs als het heel de dag bloedheet is geweest en het systeem om half twee al afslaat omdat hij op zijn max zit (85-90 graden), begint nadat de 1e persoon gedouched heeft de CV al na te verwarmen om dat het water onder de 60 graden is gekomen.
Kan je die CV-naverwarming dan niet handmatig afzetten?
Als het water regelmatig boven de 60°c komt is voldoende. Het hoeft niet steeds 60°C te zijn.

Eén keer in de week boven 60°C is zelfs voldoende. Bij jou wellicht alle dagen in de zomer ...

G
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ben ook niet zo bang voor de beestjes (legionella). Ik heb op dit moment geen naverwarming in de vorm van een cv-ketel meer(doorstromer), maar kan wel met m'n houtcv de bovenkant van de boiler dmv een spiraal naverwarmen. Dat lukt regelmatig tot 75 graden. Dat vinden de beestjes niet zo'n fijne temperatuur....

Ik zou bij alleen een naverwarmer in de vorm van een doorstromer wat achterdochtiger zijn. Ik weet niet of de temp-tijd combinatie voldoende is om alle beestjes te doden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide

Bericht door Paide »

Kan je die CV-naverwarming dan niet handmatig afzetten?
Als het water regelmatig boven de 60°c komt is voldoende. Het hoeft niet steeds 60°C te zijn.
Eén keer in de week boven 60°C is zelfs voldoende. Bij jou wellicht alle dagen in de zomer ...

G
Dat zou kunnen en daar hebben we in het begin ook wel eens mee gespeeld. Maar het gaat niet om de beestjes, maar dat het water snel te koud wordt. Vaatwasser, wasmachine en douche zitten nu aangesloten op warm water. Met daarbij 4 personen die bijna dagelijks douchen is 100 liter gewoon veel te weinig. Een boiler die gelaagd werkt zou iets helpen, maar de echte oplossing is een grote boiler. Als je het kwijt kan zou ik 1000 liter doen, maar zeker nooit minder dan 500.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Eens. Ik heb 200 liter (kan nu domweg niet meer kwijt), maar zou ook graag groter willen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
k!ungel

Bericht door k!ungel »

Ok, 100l voor 4 personen is op z'n best krap aan. Maar kinderen gaan ook weer een keer het huis uit en wat doe je dan met 500l (laat staan 1000) warm water? Los daarvan: er moet ook dakoppervlak zijn om die sloot water op temperatuur te krijgen. Ik kan de buren lief aankijken, maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
@Paide: misschien dat ik niet goed lees maar je bent niet tevreden over je boilervat maar een ander systeem zou je toch niet willen? En weer een hotfill vaatwasser. Hoe zorg je dat ie niet twee keer warmwater pakt?
Ik zie wel verschil met pv; de inverter idd en he det teruglopende opbrengst van de panelen.
Het systeem met de warmtewisselaar aan de buitenkant doet bij mij geen bel rinkelen.
Het mooiste is natuurlijk als de ketel helemaal niet aanspringt, maar bij een modulerende ketel (dat heet toch zo) bespaar je toch ook als het water nog maar 10gr. opgewarmd hoeft te warmen ipv 40gr?
Plaats reactie