vuurvaste stenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: vuurvaste stenen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een dunwandige RVS riser aan frommels gestookt. Maar dat was wel met waanzinnige stookpartijen in een 314. Ik vind keramisch spul wel interessant (Tona) maar die kunnen blijkbaar ook niet heel heet. Een dikwandige pijp in een kleine rocket zal niet heel snel gaan.

Ik zie niet in waarom je het risertje in het fornuis niet doortrekt en dus bouwt met de isolerende stenen. Het is wat zaagwerk...maar blijft wel voor eeuwig staan. En je hebt geen overgang in de riser (dat is best van belang).
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

De temperatuur die in de riser verwacht kan worden ligt net wat hoger dan de isostenen aankunnen. Een RVS buis zou voldoende moeten zijn om de isostenen erachter(er rond eigenlijk) tot de maxt° van 1050°C te beperken (in de extreemste omstandigheden)

Bovendien worden de isostenen los gestapeld en zou de RVS-riser ook nodig zijn om de zaak op z'n plaats te houden.

Dunwandig of dikwandig zal zeker meespelen in de standtijd van riser. Maar ik maak me vooral zorgen over het chromium dat per tijdseenheid vrij komt op die manier. En dat zal hetzelfde zijn bij een dunwandige als bij een dikwandige buis. De corrossie gaat hier immers van binnen naar buiten.

G
ritsaert snijder

G, ik denk niet dat de wand van de riser de 1000 graden gaat halen
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Het feit dat al meerdere forumleden hebben vastgesteld dat de RVS-buis wordt weggestookt doet vermoeden dat deze temperaturen wel gehaald worden.

G
ritsaert snijder

kan je uit je archief toveren hoe dat zit?

Ik herinner mij ook het verhaal van Peter die ging meten. Ik herinner maar heel weinig over verkrummelde RVS pijpen. Ik weet wel dat Peter er in het begin over heeft gewaarschuwd.

Probleem is ook dat de riser onderin ook zeer heet kan worden (later verplaatst dat punt zich). Hoe los je dat daar dan op?

Punt van aandacht is nogmaals de overgang.

Je kunt ook de hele riser maken van vuurbeton.

Beter geisoleerd betekent een snellere start. Is voor een fornuis niet onbelangrijk.
groet!

Ritsaert
Tim

Bericht door Tim »

G,

Ik heb wel eens een brander gemaakt (rond 323mm) gemaakt van 310. Het enige wat ik er nog van weet is dat ik voor die meter buis ook een week op wintersport kon.

Tim
marini

Bericht door marini »

ik heb een riser in vuurvaste beton gegoten , de eerste keer met twee mallen, niet ideaal. De tweede keer met twee buizen in elkaar die al op voorhand doorgedaan zijn en dan terug afgetaped. Werkte werkelijk super .
Ik zou voor de vuurvaste beton gaan, ondanks dat ik hier nog een halve pallet vuurvaste steen heb liggen.
prijs was iets van een 1.3euro de kilo. dus een 75euro max. voor de riser. Daar kan je niet voor gaan skieen.. :twisted:
Dutch John

Bericht door Dutch John »

G,

Ik zou alleen rvs gebruiken als je een bestaande kachel wilt voorzien van een riser. Dan zijn er minder problemen met aansluitingen. In een nieuw te metselen kachel zou ik investeren in vuurvaste steen. Goedkoper dan rvs en het gaat niet kapot. In rvs zullen niet direct de gaten vallen als het 4 mm of dikker is. Ook de warmte wordt dan beter verdeeld. Maar het blijft werken en laat zich daardoor lastig strak opsluiten in isolatie of steen.

Evans gebruikt gewone bakstenen.....
Het probleem zit hem niet zozeer in de steen zelf, maar wel in de voegen. Die gaan onherroepelijk scheuren. Het is daarom zaak om zo te construeren, dan een steen nooit naar binnen kan scharnieren, ook al zijn de voegen rondom los.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:In rvs zullen niet direct de gaten vallen als het 4 mm of dikker is.
Akkoord DJ,

Maar wat gebeurt er met het metaal dat verdwijnt van de zeer langzaam dunner wordende buis?
Meerbepaald met het chroom ?

Zijn er daar geen richtlijnen over ivm het lassen van RVS ? Daar heb je toch enige ervaring mee.

Vuurvaste steen is en hoop massa. Ik wil een vrij snel fornuis, geen duurbrander. Bovendien met een klein motortje zoals max riserdiameter van 90mm.

G
Dutch John

Bericht door Dutch John »

G,

Een snel fornuis betekent ook snelle pannen en potten. Ik denk aan een wok. De dikte van kookplaat en panbodem zijn belangrijker voor de snelheid dan de materiaalkeuze van de riser. Onze buitenfornuis met een riser uit 3 cm dikke chamotte krijgt een bodempje olie in een wok (zonder kookplaat tussen vuur en wok) binnen twee minuten na het aansteken van het vuur aan de kook. Je kunt dus ook snel koken met een massafornuis. Sudderen met een snel fornuis kan natuurlijk ook; dan komt de hooikist mooi van pas.

Nooit iets van chroomvergiftiging door laswerk gehoord. Wil niet zeggen dat het niet bestaat. Laten we realistisch blijven. Er zijn lassers die tientallen jaren dag in dag uit met lasdampen te maken hebben. Er is afzuiging, maar toch. Moet je je dan druk maken over mogelijk schadelijke dampen die ontwijken via de schoorsteen? Ik denk dat de gemiddelde stadsbewoner meer schadelijke gassen voor zijn mik krijgt. En wat denk je van rokers? Mensen met verlijmd hout in huis?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Zat vanochtend al bijtijds aan de Brinta, op de doos staat dat er ook ijzer in zit. Heb er niks van geproefd, wie weet wat er nog meer in zit. Die afname van de rvs-buis is wel heel erg weinig proportioneel gezien. Kan het niet onderbouwen maar voorlopig is dat verwaarloosbaar. Er zijn belangrijkere zaken eerst op te lossen lijkt me.
deleted

Bericht door deleted »

Hetgeen ik lees over Cromium-6 betreft ook zééér lage dosissen.
RVS 310 bestaat voor 25% uit Chroom. Dus als zo'n buis snel 'opgestookt' wordt, is dat relatief gezien permanent een hoge dosis Chromium-6.

Bijvoorbeeld:
Een extra kankerrisico wordt geschat op 4.10-3 (kans van 4 op de 1000) bij beroepsmatige blootstelling aan 2 μg/m3 inhaleerbaar stof gedurende 40 jaar.
uit: http://www.benslinkesoep.nl/ammdich2.htm

Het is ook nog maar de vraag of dat chromium de schoorsteen uitgaat en niet in de kachel achterblijft.
Chrmium-6 wordt zowel via de lucht als direct via de huid opgenomen. Mijn zorg richt zich dan naar bijvoorbeeld de jaarlijkse schoonmaakbeurt van het binnenwerk van de kachel.

Chromium-6 veroorzaakt kanker, erfelijke genetische schade, miskramen en kan een ongeboren kind schaden.

De 'gevaarlijke' vuurvaste stenen waar Gerard gewag van maakte, degenen met chromium dus, bevatten toch minder chromium dan RVS. Dus waarom dan geen zorgen om RVS en wél om de stenen met chroom ?

<<<<Overigens bij herhaling: het stabiele 'chroom' is niet gevaarlijk. Niet in de stenen en niet in RVS. Het gaat om de 'onstabiele' verbindingen met Chromium-6 dat ontstaat door het ongevaarlijk Chroom (in steen of in RVS) aan hoge temperaturen bloot te stellen.
ritsaert snijder

Gandalf,
De snelheid wordt voornamelijk bepaald door de positie van de riser ten opzichte van de plaat (en dan ook de dikte van de plaat). De massa en isolatie van dat stukje riser spelen niet zo een hele grote rol.

Als je je niet prettig voelt bij RVS en bepaalde stenen, waarom kies je dan niet voor vuurbeton? Toch een redelijk beproefd concept. Een gemetselde riser kan ook maar dat wordt toch wel wat veel massa (dikte schoorsteen tegenover de hoeveelheid steen) en moet ook maar passen in het fornuis.

Aan de andere kant de vraag hoe je het fornuis gaat het gebruiken. Stook je hem in de winter overdag ook gewoon?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Tim

Bericht door Tim »

G,

Nu draaf je wat door hoor.

Hoeveel andere shit denk je dat je inademt als je een kachel schoonmaakt zonder chroom?

Tim
ritsaert snijder

Gandalf,
Na nog wat nadenken (1keer per week) denk ik dat een vuurbetonnen riser, compleet met brievenbus, in twee delen voor jou de beste oplossing is. Peter heeft het 0 - model ooit ook in een eenmalige mal van isolatiemateriaal gemaakt. PIR of PUR plaat laat zich met een afbreekmes heel netjes snijden. Voor de pijp kan je een riool of regenpijp als mal nemen, 9 cm is in Belgie vast ook geen gangbare maat. Vuurbeton kan je bij vuurmeesters bestellen maar is vast ook in Belgie te koop.

Een goed isolerend vuurbeton voldoet aan alle wensen; duurzaam, niet giftig, geen chroom...denk ik.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie