Vervanging voor stookolieketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pgovaere

Vervanging voor stookolieketel

Bericht door pgovaere »

Hallo,

Onze woning is uitgerust met een (voor België) klassieke centrale verwarming op stookolie. Met radiatoren, geen vloerverwarming.

Mijn ketel is aan vervanging toe. Maar eigenlijk heb ik geen zin meer in dat hele stookolie-gedoe. Gas is een optie, ware het niet dat mijn vrouw daar een soort van fobie voor heeft.

Zelf zat ik te denken aan een warmtepomp. Maar ik weet niet of dat haalbaar is ?

Heeft het forum nog ideeën ?
deleted

Re: Vervanging voor stookolieketel

Bericht door deleted »

pgovaere,

Persoonlijk denk ik dat op lange termijn de verschillende brandstofprijzen elkaar nooit veel zullen ontlopen.
Van het moment dat er eentje fors goedkoper is stijgt het aantal klanten ten koste van een andere brandstof en groeien de verschillen terug naar elkaar toe.
Olie, gas, pellets, noem maar op allemaal gedoemd om in elkaars buurt te blijven.
Hout zal steeds een beetje goedkoper blijven omdat er meer werk aan is, maar volgt op een vaste afstand verder ook de prijsevolutie.

Dus,
als je werkelijk wil besparen zal je je warmtevraag moeten terugdringen.
Compacter wonen, Rationeler gedrag en isoleren zijn in die volgorde de grootste potentiële winstrubrieken.

De vraag naar verwarming kan pas gesteld worden als de voorgaande drie beantwoord zijn.
Bijvoorbeeld een massakachel kan een forse besparing zijn op het brandstofverbruik.(hout in dat geval)
Een massakachel kan ook het werk en de 'stooktijden' aanvaardbaar maken.
Maar voor een massakachel moet je een ruimte hebben die 'slechts' een warmtebehoefte heeft van 3 à 4 (max 5 kW), of tenminste een gebruiker die daar genoegen mee neemt ...

G
Plaats reactie