Rocket 177 massakachel
Moderator: Moderators
-
MatthiasD
Rocket 177 massakachel
Ik zit nu ook serieus te denken om een massakachel met rocket 177 (of 123) brandkamer te bouwen (projectje voor de zomer...), maar ik heb nog een paar vragen. Er is heel veel te vinden over deze (en andere) kachels op dit forum, maar alles staat verspreid over verschillende topics.
Misschien is het idee al deze informatie te bundelen in 1 topic?
Afmetingen brandkamer staan in een topic van Ritsaert over het verkleinen van de brandkamer.
Afmetingen van de rest van de kachel? Ik heb ergens gelezen dat het maximale oppervlak van de binnenzijde van de kachel 3,5 m2 is bij gebruik van een 177?
Wat voor materialen zijn aan te raden? Brandkamer in vuurbeton of chamottesteen?
Op deze pagina vond ik nog wel wat wetenswaardigheden, heeft iemand hier iets aan toe te voegen/op te merken?
http://blog.dragonheaters.com/category/ ... rmal-mass/
Voor de rest van de kachel kwam ik al betonklinkers tegen in een filmpje van de forumdag 2013.
Moet de brandkamer nog extra geisoleerd worden? Ik zag geloof ik ergens dat ie nog ingepakt werd met hittebestendige wol.
Verdere hints en tips zijn natuurlijk welkom!
Misschien is het idee al deze informatie te bundelen in 1 topic?
Afmetingen brandkamer staan in een topic van Ritsaert over het verkleinen van de brandkamer.
Afmetingen van de rest van de kachel? Ik heb ergens gelezen dat het maximale oppervlak van de binnenzijde van de kachel 3,5 m2 is bij gebruik van een 177?
Wat voor materialen zijn aan te raden? Brandkamer in vuurbeton of chamottesteen?
Op deze pagina vond ik nog wel wat wetenswaardigheden, heeft iemand hier iets aan toe te voegen/op te merken?
http://blog.dragonheaters.com/category/ ... rmal-mass/
Voor de rest van de kachel kwam ik al betonklinkers tegen in een filmpje van de forumdag 2013.
Moet de brandkamer nog extra geisoleerd worden? Ik zag geloof ik ergens dat ie nog ingepakt werd met hittebestendige wol.
Verdere hints en tips zijn natuurlijk welkom!
- benthuis
- Moderator
Re: Rocket 177 massakachel
Je heb t helemaal gelijk Matthias.
Voor complete kennis hebben we de WIKI.
Maar voor we iets presenteren in de wiki, moet het wel compleet "foutloos" zijn.
Omdat de rocket ontwikkeling nog ongoing is hebben we dit nog niet aangedurfd.
Misschien wel een schone taak om het vast in een topic te bundelen!
Misschien dat je gaande je zoektocht dit wilt doen in dit topic?
Ik wil je er graag bij assisteren.
Gr Ben
Voor complete kennis hebben we de WIKI.
Maar voor we iets presenteren in de wiki, moet het wel compleet "foutloos" zijn.
Omdat de rocket ontwikkeling nog ongoing is hebben we dit nog niet aangedurfd.
Misschien wel een schone taak om het vast in een topic te bundelen!
Misschien dat je gaande je zoektocht dit wilt doen in dit topic?
Ik wil je er graag bij assisteren.
Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
ddh
@MatthiasD,
Ik kwam hetzelfde 'probleem' tegen en heb gaandeweg aantekeningen gemaakt van wat ik op dit forum las. Zie hieronder. Sommige punten worden daaronder aangevuld of gecorrigeerd, een gevolg van voortschrijdend inzicht.
==
Liever twee bellen, dan één, ivm meer oppervlakte dat warmte op kan nemen, zie
Oventje ondersteunen op bv twee stapels stenen, hierdoor neemt ook oppervlakte toe dat warmte op kan nemen, zie
Bij oven recht boven vuurkamer, worden je benen mogelijk wel warm tijdens pizza in oven schuiven
Bij twee bells wordt de tweede minder warm. Evt woonkamer kant meer massa geven. Evt 1e bell kleiner maken, tov de 2e, zie
Twee bells zijn efficienter dan één. Dat brengt met zich mee dat een dubbele minder binnen oppervlakte zou moeten hebben. De spaarzame ervaring cijfers zeggen dat het zoiets is als 25% minder. Nog steeds alles meetellen behalve de bodem van de beide bells, zie
Afstand bovenkant riser plaat erboven, 50 cm, zie
Opstroomkanaal van bell 1 naar bell 2 dubbelwandig maken, zie
Eén bell wordt gelijkmatiger warm, en is eenvoudiger te maken; evt met extra vertikale tussenschotten voor meer oppervlak
Berekenen benodigd oppervlakte binnenzijde bell: voor elke kg gortdroog zacht hout heb je 1,35 m2 binnenwand of plafond nodig om de warmte op te nemen.
Tussen binnen en buiten wand een laag superwool
Als de bell maar ruim genoeg is, kan het opbouwen van de wand, ook binnen, met een goede kwaliteit baksteen. De hitte die uit de syphon komt wordt onmiddellijk verspreid door de hele bell en de thermische belasting blijft daardoor binnen de perken. Gebruik een kantige en maatvaste baksteen, dan kun je die lijmen met Moviset of een vergelijkbare vuurvaste kit, zie
Oppervlakte van de binnenkant van de bell, alles meegerekend behalve de rocket en de bodem, onder 6m2 te houden om te zorgen dat de temperatuur op de schoorsteen niet onder 100 graden blijft steken, zie
Alles boven de riser uitgang vuurvast materiaal, zie
Hoe dichter de riser bij een van de wanden uitkomt, hoe heter die wand wordt ten opzichte van de rest. Die achtermuur moet dan wel heel goed geïsoleerd worden anders verlies je daar veel. De beste plek is met de riser in het hart van de bell, zie
Als de schoorsteenpijp in de bell van metaal is, dik isoleren. Anders gaat die pijp opwarmen door de hete gassen in de bell en gaat dan meer warmte afvoeren, zie
Isolatie achterzijde: 25mm superwool, een 3mm staalplaat, zie
Bij plaatsing riser tegen achterwand, evt deflector plaatsen van 20cm hoog, hoek van 25graden naar voren, zie
Voegen binnenste bell Adhesiet A, zie
Volumeberekening wanden en gewicht, zie
Vuurvaste stenen, pont meyer, zie
Waar komt vuurvilt, superwol, etc, zie
Ik kwam hetzelfde 'probleem' tegen en heb gaandeweg aantekeningen gemaakt van wat ik op dit forum las. Zie hieronder. Sommige punten worden daaronder aangevuld of gecorrigeerd, een gevolg van voortschrijdend inzicht.
==
Liever twee bellen, dan één, ivm meer oppervlakte dat warmte op kan nemen, zie
Oventje ondersteunen op bv twee stapels stenen, hierdoor neemt ook oppervlakte toe dat warmte op kan nemen, zie
Bij oven recht boven vuurkamer, worden je benen mogelijk wel warm tijdens pizza in oven schuiven
Bij twee bells wordt de tweede minder warm. Evt woonkamer kant meer massa geven. Evt 1e bell kleiner maken, tov de 2e, zie
Twee bells zijn efficienter dan één. Dat brengt met zich mee dat een dubbele minder binnen oppervlakte zou moeten hebben. De spaarzame ervaring cijfers zeggen dat het zoiets is als 25% minder. Nog steeds alles meetellen behalve de bodem van de beide bells, zie
Afstand bovenkant riser plaat erboven, 50 cm, zie
Opstroomkanaal van bell 1 naar bell 2 dubbelwandig maken, zie
Eén bell wordt gelijkmatiger warm, en is eenvoudiger te maken; evt met extra vertikale tussenschotten voor meer oppervlak
Berekenen benodigd oppervlakte binnenzijde bell: voor elke kg gortdroog zacht hout heb je 1,35 m2 binnenwand of plafond nodig om de warmte op te nemen.
Tussen binnen en buiten wand een laag superwool
Als de bell maar ruim genoeg is, kan het opbouwen van de wand, ook binnen, met een goede kwaliteit baksteen. De hitte die uit de syphon komt wordt onmiddellijk verspreid door de hele bell en de thermische belasting blijft daardoor binnen de perken. Gebruik een kantige en maatvaste baksteen, dan kun je die lijmen met Moviset of een vergelijkbare vuurvaste kit, zie
Oppervlakte van de binnenkant van de bell, alles meegerekend behalve de rocket en de bodem, onder 6m2 te houden om te zorgen dat de temperatuur op de schoorsteen niet onder 100 graden blijft steken, zie
Alles boven de riser uitgang vuurvast materiaal, zie
Hoe dichter de riser bij een van de wanden uitkomt, hoe heter die wand wordt ten opzichte van de rest. Die achtermuur moet dan wel heel goed geïsoleerd worden anders verlies je daar veel. De beste plek is met de riser in het hart van de bell, zie
Als de schoorsteenpijp in de bell van metaal is, dik isoleren. Anders gaat die pijp opwarmen door de hete gassen in de bell en gaat dan meer warmte afvoeren, zie
Isolatie achterzijde: 25mm superwool, een 3mm staalplaat, zie
Bij plaatsing riser tegen achterwand, evt deflector plaatsen van 20cm hoog, hoek van 25graden naar voren, zie
Voegen binnenste bell Adhesiet A, zie
Volumeberekening wanden en gewicht, zie
Vuurvaste stenen, pont meyer, zie
Waar komt vuurvilt, superwol, etc, zie
-
ritsaert snijder
Het verzamelen van de gegevens over de 177 is inderdaad buitengewoon handig. Indrukwekkende verzameling DDH! De bedoeling is om het matenverhaal in de WIKI op te nemen maar daarvoor moet het inderdaad helemaal kloppen. Maar dan gaat het alleen om de vuurkamer. De vuurkamer is een ander hoofdstuk dan de bell. Maar wat mij betreft kunnen beide als ze kloppen worden opgenomen in de wiki. Goed idee om dat met een groepje te doen. Lijkt me ook handig om Pietje te betrekken!
* vuurkamer RBB
afmetingen
bouwen van vuurkamer
rookgasafvoer
gebouwde RBB
* bell
1 bell
2 bell's
zitbankjes (bell uitvoering)
cul-de-sac
afmetingen
gebouwde voorbeelden
De uitspraken spreken elkaar deel tegen, dus dat zijn knopen om door te hakken.
* vuurkamer RBB
afmetingen
bouwen van vuurkamer
rookgasafvoer
gebouwde RBB
* bell
1 bell
2 bell's
zitbankjes (bell uitvoering)
cul-de-sac
afmetingen
gebouwde voorbeelden
De uitspraken spreken elkaar deel tegen, dus dat zijn knopen om door te hakken.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
midas
een uitleg van het systeem zou ik ook erg mooi vinden. Waarom zijn de maten zo, waarom zit de S-channel daar enz.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Een wiki is per definitie een systeem dat aangepast kan worden. Het is mooi dat er een goed verhaal staat, maar aanpassen is altijd mogelijk en gewenst!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
ritsaert snijder
en een onderwerp als de rockett vraagt ook om telkens aanpassen, de ontwikkelingen lopen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
marini
Ik heb ook als eens een plan gemaakt een tijdje geleden met afdrukbare pdf, de laatste versie staat http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=135
Ik zou ondertussen wel een schouw van 180mm max nemen voor de R177
Ik zou ondertussen wel een schouw van 180mm max nemen voor de R177
-
MatthiasD
Ik heb inmiddels een tekening gemaakt voor een Rocket 123 aan de hand van Ritsaerts tabel. Eventuele verbeterpuntjes hoor ik graag.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
krekel
diepte poort is 0.37 de basismaat
3.35 afgerond.
De dimensies van de p-channel voor de poort zijn volgens mij verkeerd. Jij schrijft 4???
5% van 123 / breedte poort.....
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 7&start=30. Zie uitleg Peter ivm lip en channel.
Waarom die schuine kant op 45° en op 464.5 van de voorkant?? heb je daar een reden voor?
Voor de onderzoekertjes onder ons..... een bedienbare ( tijdelijke ) proefklep die men naar wens een hoek kan laten aannemen om zo een eventueel effect te kunnen waarnemen op de Testo-metingen doet wonderen.
ik heb zo al mijn bevindingen maar ik ben benieuwd naar andere resultaten.
groeten,
3.35 afgerond.
De dimensies van de p-channel voor de poort zijn volgens mij verkeerd. Jij schrijft 4???
5% van 123 / breedte poort.....
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 7&start=30. Zie uitleg Peter ivm lip en channel.
Waarom die schuine kant op 45° en op 464.5 van de voorkant?? heb je daar een reden voor?
Voor de onderzoekertjes onder ons..... een bedienbare ( tijdelijke ) proefklep die men naar wens een hoek kan laten aannemen om zo een eventueel effect te kunnen waarnemen op de Testo-metingen doet wonderen.
ik heb zo al mijn bevindingen maar ik ben benieuwd naar andere resultaten.
groeten,
-
MatthiasD
P-channel was ik vergeten in te tekenen.
De brievenbus moest volgens het Excel bestand 40mm diep zijn.
Wat betreft die schuine kant: ik heb er geen specifieke reden voor, anders dan het feit dat ik m ook in andere ontwerpen tegengekomen ben.
Ik zie net dat ik de riser ook veel te hoog gemaakt heb. Moest vanaf de bodem gemeten zijn, niet vanaf bovenkant vuurkamer...
Wat betreft die schuine kant: ik heb er geen specifieke reden voor, anders dan het feit dat ik m ook in andere ontwerpen tegengekomen ben.
Ik zie net dat ik de riser ook veel te hoog gemaakt heb. Moest vanaf de bodem gemeten zijn, niet vanaf bovenkant vuurkamer...
-
MatthiasD
Zojuist een fout gevonden in het excel bestand: Oppervlakte van de P channel wordt opgegeven als 5% van de riser oppervlakte maar vervolgens met deze formule berekent: RO (cm2) x 0,05 x 10 = PO in mm2. Dit gaat natuurlijk niet werken als je mm's en cm's door elkaar haalt. Ik zal alles op mm zetten en dan het bestand hier weer uploaden.
-
MatthiasD
Bij deze de aangepaste versie van het Excel bestand, ik hoop dat je me kunt vergeven Ritsaert

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ritsaert snijder
Matthias,
helemaal super!
Heel fijn dat je het hebt opgenomen. Ik geloof ook dat het wel klopt. Ik kopieer hem weer terug naar het topic.
helemaal super!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Mooie tekening, Mathias! T.z.t wil ik je vragen de maten om te zetten naar de getallen uit de tabel, zodat meteen alle varianten gemaakt kunnen worden.
De schuine onderkant van de riser is echt nodig om goede verbranding te krijgen, Peter vd Berg kan hier meer over vertellen.
De schuine onderkant van de riser is echt nodig om goede verbranding te krijgen, Peter vd Berg kan hier meer over vertellen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --