Verwarming werkt vanzelf?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mikemouse

Verwarming werkt vanzelf?

Bericht door mikemouse »

Dag iedereen,

Ik ben niet zo goed thuis in de verwarmingsterminologie, maar laat ik mijn probleem eens schetsen:

Ik woon op een appartement met vier verdiepingen (op ieder verdiep 1 appartement). Wij verwarmen op mazout en ieder verdiep heeft zijn eigen mazouttank en aparte installatie (hoe noemt dat?) in de kelder staan.

Hoewel mijn thermostaat afligt (enkel vriesbeveiliging bij 5°C) is mijn chauffage soms toch warm? Hoe is dit mogelijk? Natuurlijk is het zo dat de temperatuur ver boven de 5°C is, hij slaat dus niet aan voor vorstbeveiliging (tenzij die op een andere plaats gemeten wordt?). Er zit niet echt een structuur in de momenten dat de chauffage warm wordt, het kan eender wanneer zijn heb ik de indruk, wel is het zo dat het nooit erg lang duurt (max. 1 uur ofzo).

Wat ik nu wel opmerk is dat dit probleem zich niet stelde toen mijn onderbuurvrouw vorige maand op vakantie was. Kan het misschien zijn dat een deel van haar restwarmte mij toe komt, hoewel mij dit sterk zou lijken?

Mvg
ritsaert snijder

Re: Verwarming werkt vanzelf?

Bericht door ritsaert snijder »

MM, welkom op het forum,
Hoe warm wordt de verwarming?
groet!

Ritsaert
mikemouse

Bericht door mikemouse »

ritsaert snijder schreef:MM, welkom op het forum,
Hoe warm wordt de verwarming?
Het hangt ervan af, meestal wordt de verwarming 'halfwarm', het is zelden dat ze echt voor lange tijd op volle warmte blijft.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

en heb je alleen radiatoren of ook vv?
groet!

Ritsaert
Johndc

Bericht door Johndc »

Als de buisleidingen in de kelder dicht bij mekaar liggen en gezamelijk zijn ingekapseld worden ook jou buizen warm.
Als je bvb een koukleum onder je hebt wonen profiteer je zeker! Ik voel dat hier ook als ik beneden twee branders tegelijkertijd heb branden.
Die warmte trekt door de betonplaat, zodat er boven zo goed als geen vraag is via de thermostaat.
midas

Bericht door midas »

Ik was vergeten een terugslagklep te monteren en daardoor begon bij ons ook heel de boel te draaien als we alleen maar warm water pakte.
Maar je kunt het toch zien aan je gasrekening. Als je niks betaald en het is toch warm dan zou ik me niet zo druk maken.
Plaats reactie