isolerende nisbus, minder warmte via rookgasafvoer te verlie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cee

isolerende nisbus, minder warmte via rookgasafvoer te verlie

Bericht door cee »

Ik heb sinds anderhalf jaar een dijk van een warmteaccumelerende Houtkachel (3ton), waarbij de rookgasafvoer helemaal bovenaan zit (was de enige optie), wat in mijn ogen voor heel wat verlies zorgt.

De kachel heeft rondom rond een mantel uit betonsteen (9cm), behalve bovenaan waar dus enkel vuurbeton met keramisch deken zit. de rookgasafvoer zit dus rechtstreeks op de opening in de vuurbeton bovenaan de kachel waardoor die na even branden en lang nadat het stoken voorbij is er veel warmte vanuit die vuurbeton naar de rookgasafvoer blijft afvoeren.

Het sluiten van de klep in dat kanaal na het stoken zorgt al voor redelijk wat minder trek, maar toch zie ik de kachel nog continu warme lucht verliezen aangezien een klep maar 85-90% afsluit, dus daar zoek ik nog een oplossing voor.

Om te beginnen denk ik eraan om een isolerende blok te maken die net in de plaats past van de vuurbeton waar nu het rookkanaal zit waarin ik de nisbus dan zou kunnen zetten, en dacht daarbij aan Ytong steen omdat die makkelijk bewerkbaar, goed isoleert en goed tegen hoge temperaturen resistent is, maar andere suggesties zijn zeker welkom...

Los daarvan is het zowiezo misschien goed om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk ook een mantel bovenop de kachel komt maar gezien m'n rookkanaal daar ook vertrekt is dat net iets moeilijker werken en is betonsteen dus geen optie om dat bovenstuk in op te trekken, op dat vlak zijn suggesties ook welkom, een ander idee is om buiten moules te maken en beton te gieten die dan als ik ze installeer de bovenkant van de mantel vormen. Het stuk waar m'n rookgasafvoer moet komen zou ik dan eventueel ook uit isolerend beton (met 1/2 gietkurk en 1/2 steenslag als additief; dus 1deel cement, 2 delen zand, 1,5 delen gietkurk en 1,5 delen steenslag) Maar nog beter zou dus die ytong zijn, om dat ene puzzelstuk uit te maken, maar ik weet niet zeker of die ytong voldoende lang en betrouwbaar kan meegaan?

Los van deze vraag aan jullie zijn dit nog twee ideeën waar ik eens mee ga spelen om te zien of ik zo wat warmte uit dat stuk enkelvoudige stuk buis kan onttrekken, maar enkel als het extra warmte is natuurlijk.

1. Kachel ventilator die enkel begint te werken als er een groot temperatuur verschil is tussen de koude en warme kant van een TEG element. dus hoe groter het temperatuur verschil hoe sneller de ventilator draait... het systeem monteer ik tegen de rookgasafvoer bovenaan m'n kachel. Meer nieuws daarover als mijn model af is, de stukken zijn besteld, juist wat problemen om aan voldoende Voltage te geraken om de "computer" fan te doen draaien, minimum 3 Volt nodig, dus ik ga twee TEG's in serie zetten... Zo zal die er ongeveer uit komen te zien (zie link)... ik ben eens benieuwd hoe lang die ventilator blijft draaien na een deftige stook?
http://www.instructables.com/id/DIY-Sto ... -under-50/

2. Aluminium koelvinnen rond de enkelvoudige rookgasafvoer waar de ventilator uit punt 1 ook op gericht staat, die dus meer koeling krijgt hoe groter het temperatuur verschil is.
Afbeelding
wederom niet mijn idee, maar lijkt me wel makkelijk te maken en efficiënt
http://www.thediyworld.com/Passive-Wood ... hanger.php
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
ritsaert snijder

Re: isolerende nisbus, minder warmte via rookgasafvoer te ve

Bericht door ritsaert snijder »

Cee,
wat is het voor een massakachel?
groet!

Ritsaert
cee

Bericht door cee »

Het is een "Finoven Kernpakket 8 kop topvent" van "bergkachel", redelijk bekend model hier :fff ,dus de binnenkachel weegt op zich al 1600kg, doe daar een volle betonsteenmantel rond van 9cm dik en je komt uit op mijn kachel, in een ruwe schatting dus iets in de buurt van 3 ton. Het doel was 24u warmte te laten geven en dat is goed gelukt, maar als het beter kan met de dezelfde brandstof, waarom niet finetunen...

Die topvent heb ik achteraf gezien een klein beetje spijt van, aangezien ik vermoed dat ik daardoor na een stook warmte blijf verliezen. Warmte stijgt nu eenmaal en de vent zit vanboven, dus die kan veel warmte uit de betonsteen trekken waar die op staat, in de bovenste grote kamer van de kachel is er een doorgang met vermiculiet platen naar het achterste kanaal dat in mijn geval dus niet als neerwaarts maar als opwaarts kanaal wordt gebruikt...

Hier zie je enkele foto's, de mantel heeft natuurlijk een groeistuip gedaan tot boven, één ding kan ik je zeggen, betonsteen metst helemaal niet makkelijk!!!
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=30
Cedric
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Is de schoorsteen niet thermisch te onderbreken qua verbinding. Verlies je niet door de geleiding van de metalen pijp?
gerard

Bericht door gerard »

@cee,
Als je warmteverlies effectief wilt tegengaan zou ik beginnen met de aanvoer van lucht te blokkeren. Als je zorgt dat de kacheldeur en luchttoevoer echt goed sluiten, dan is er in principe geen confectiestroom die de warmte kan afvoeren.
groet,
Gerard
cee

Bericht door cee »

@gerard: De kacheldeur zelf is echt wel 99% dicht, nog meer dichten wordt moeilijk, Het probleem is dat dat je kleine spleten van een hyalve millimeter bij de asla (=beluchter) echt wel heel moeilijk kan vermijden, maar misschien kan ik er een vuurdekenisolatiestripje tegenaan plakken, dat kan misschien werken zoals een tochtstrip om een oud raam beter te doen dichten...

@JantjeV8: het is inderdaad volgens mij die metalen pijp die ervoor zorgt dat er vlot warmte kan onttrokken worden, thermisch onderbreken is net waar ik naartoe wil gaan met de cellenbeton tussenstuk dat ik er bovenop zou plaatsen om ervoor te zorgen dat die niet langer rechtstreeks in contact staat met de kachel, dus dan zou de de afvoerpijp normaal gezien al thermisch onderbroken zijn. maar los daarvan vind ik het wel leuk om de verschillende manieren van warmte recuperatie daar toch eens te uit te testen.

Zowiezo wordt afvoerpijp goed warm (250-250°C) na een half uur stoken, dus de kachel accumuleert de warmte wel goed, maar eenmaal de kachel goed warm begint te worden geeft die via de stenen dus de warmte door aan het metaal, en dat kan zelfs zonder convectiestroom z'n weg naar boven zoeken, dus er valt daar nog wat energie te recuperen, daar ben ik zeker van! Thermisch onderbreken is volgens mij de beste manier, maar daarvoor moet ik m'n dak op om de dakdoorvooàr los te maken aangezien ik de totale afvoerpijp 10cm ga verhogen daarmee, en daar kruipt toch even werk in. De andere twee zijn eerder speelgoed om me bezig te houden en kan ik nu al mee aan de slag. Dit weekend ga ik aan het knutselen, de thermo electrische generatoren zijn vandaag aangekomen, hehehe
Cedric
Plaats reactie