Biologische Veemarkt in (Upper) Nederland

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois

Biologische Veemarkt in (Upper) Nederland

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Op zoek naar een biggetje te mesten voor de slacht. Weet iemand zo'n markt hier in het Norden?

E.DB.
Werken, das leuk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Biologische Veemarkt in (Upper) Nederland

Bericht door kockie »

Veemarkten zijn er bijna niet meer, varkensmarkten al helemaal niet. Die zijn al lange tijd vergane glorie. Aan mestbiggen is moeilijk aan te komen. Je zult ze dan van een hobbyist moeten betrekken. Ben je al op de hoogte van de regels hier omheen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois

Hallo,

Voor een Nederlands big dan wordt het Marktplaats, is dat het? Ik zie daar alleen die mini's. Hoe smaken die?

E.DB.
Werken, das leuk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Daar heb ik geen ervaring mee....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
jwardenier

Bericht door jwardenier »

je zou het beste een oud land ras kunnen nemen b v het bentheimer varken, doet er wel een jaar over om op een gewicht van 100 kg te komen ,maar dit ras is sober en hard.Super mooi vlees een varken BIJ uitstek geschikt voor zelfvoorziening .Wij hebben ze altijd buiten lopen met een schuilstal we voeren graan en erwten 2 kg per dier per dag veder nog wat gekookte aardappelen voerbieten en wat groente afval . op de site http://www.bontebentheimer.nl staat wel wat te koop. Een mini varken is leuk voor de heb maar zal als vlees leverancier niet mee vallen veel vet weinig vlees
mocht u er direct een in de vriezer willen ,dan heb ik nog een borg te koop, kost 10, per kg geslacht gewicht ,gevoerd met door paardenkracht gewonnen en wind gemalen graan echt 100%puur natuurlijk .
groeten J W
Laatst gewijzigd door jwardenier op 06 jan 2014, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
hein uut mooi drente

Bericht door hein uut mooi drente »

Denk dat je het meeste kans hebt bij een reguliere varkenshouder in je buurt, gewoon op afstappen en vragen of je een achterblijvertje van hem kunt kopen.
Mocht je al een big kunnen vinden heb je dan ook al een oplossing voor het slachten?
Want een slager zal denk ik zijn vingers niet willen branden aan een varken wat niet geregistreerd is in regeltjesNL, ook hier geldt regelen voordat je een big koopt.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Een achterblijver is vaak al "verwend" met een aantal verschillende antibiotica. Geef dan een paar centen meer uit voor een goede. De vraag is inderdaad of je er legaal aan kunt komen en 'm legaal kunt laten slachten.
Ernest Dubois

Hallo,

Wat goed informatie is mijn kant op gekomen, bedankt en ik gaan wat serieuzer dan tot nu toe het geval is over die bentheimer varken nadenken. Ook dat punt over de antibiotica gevoerde beesten moet ik zeker opletten.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hier in de buurt lopen ook een aantal tomen bentheimers. Dat is echt een feest om te zien, iedere keer als ik er voorbij kom: http://sandershof.nl/

Tegen de wei aan waar de varkens gehouden wordt staat nog een oude molen. Daar zou het voer mooi in gemalen kunnen worden. Helaas staat de molen te vervallen/verpauperen :(
jwardenier

Bericht door jwardenier »

Laat ik nu eens beginnen over de beesten ,in vroeger dagen waren het onze landbouwhuisdieren ,door dat ook de veehouderij een industrie geworden is ging men de dieren beesten noemen om ze daardoor minderwaardig te maken en ze onder dier onwaardige omstandigheden te huisvesten en massaal te slachten .Laten we een dier weer een dier gaan noemen ,de beesten die op de gangpaden lopen zeggen we toch ook meneer tegen ?
In het blad Levende Have heb ik mijn laatste aflevering geschreven ,Naar de molen .
Op een bijna vergeten tijds wijze breng ik met paard en wagen het graan naar de molen ,de molen draaide wel ,maar had geen werk door strengere eisen aan het meel en stonden de molenaars maar wat te duim draaien.Graan malen voor varkens voer dat mocht wel en vertelde de molenaar een molen moet werken Een jaar stilstand is 10 jaar onderhoud .Met het wit van het meel in zijn haar en neusgaten verteld de molenaar honderduit over zijn molen .De Havelter korenmolen draait weer, op een middag vroeg een man mij wat doe je toch met zoveel meel ,daar maak ik spek van .Niet begrijpend keek hij mij aan waarna ik hem uitlegde hoe we onze dieren houden en voeren en hoe we proberen ons zelf te voorzien van eten en drinken . Waarom koop je geen brok vroeg de man dat is toch veel makkelijker .
Tja ,reageerde ik ,Biks plantjes zijn er nu eenmaal niet , na verloop van tijd kwam de molenaar met een lach op zijn gezicht en wit van het meel te voorschijn ,Hij bedankte me en ik vertrok met paard en wagen met daarop de zakken meel weer naar huis .Gr J W
Ernest Dubois

Hallo,

Nou ik ben wel een iemand die geloofd in woorden en de kracht die er achter zit van hoe die gebruikt wordt , dus bedankt voor de correctie J W.

E.DB
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 07 jan 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
Lieve

Bericht door Lieve »

Ik woon in een streek, waar vroeger veel varkens gehouden werden.
Maar niet in stallen ed., de dieren werden zodra ze van de zeug waren, de ons omringende bossen ingestuurd.
Daar gingen ze zich voeden met eikels en beukennootjes.
In de maand januari, werd er een algemene klopjacht gehouden, gedurende 2 dagen werden de dieren in de richting van het dorp gedreven.
Daar werden ze verzameld en werd er beslist welke dieren geslacht werden.
Dit word nog jaarlijks herhaald voor de folklore, er worden op dat moment hele varkens aan het spit geroosterd.

Spijtig is wel dat het slachtgewicht van varkens 90 kg is, dat is veel te weinig om een interessante vetlaag te hebben.
Hier in de buurt vind je wel varkenshouders die bereid zijn varkens te laten slachten met een slachtgewicht van 140/150kg.
Dan heb je echt spek dat je nog in een droge pan kan laten smelten, en gewoon vet om lang te bewaren.
Plaats reactie