Tim 177 Rocketbell
Moderator: Moderators
-
ritsaert snijder
Re: Tim 177 Rocketbell
Nog even over de kalk.
Ik heb mijn zitbank van mijn finoven gemetseld met kalkmortel. Dat was oorspronkelijk niet zo maar ik heb hem omgebouwd naar een bell en toen de binnenmuur weggehaald. Na twee jaar stoken ziet het metselwerk er prima en gaaf uit. Alle buitenmuren zijn ook met kalk gemetseld en kalkmortel voor muren die niet in contact komen met rookgassen worden vaak gemetseld met een kalkmortel.
In de beroemde folder van Zwijndrecht over de regels voor schoorstenen en kachels wordt het gebruik van een kalk-bastaardmortel zelfs voor geschreven.
Voor de duidelijkheid dit is een vraag/discussiepunt, ik wil kalk niet aanraden voor delen die in contact komen met rookgassen.
Ik heb mijn zitbank van mijn finoven gemetseld met kalkmortel. Dat was oorspronkelijk niet zo maar ik heb hem omgebouwd naar een bell en toen de binnenmuur weggehaald. Na twee jaar stoken ziet het metselwerk er prima en gaaf uit. Alle buitenmuren zijn ook met kalk gemetseld en kalkmortel voor muren die niet in contact komen met rookgassen worden vaak gemetseld met een kalkmortel.
In de beroemde folder van Zwijndrecht over de regels voor schoorstenen en kachels wordt het gebruik van een kalk-bastaardmortel zelfs voor geschreven.
Voor de duidelijkheid dit is een vraag/discussiepunt, ik wil kalk niet aanraden voor delen die in contact komen met rookgassen.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Tim
Ik bedoelde hier natuurlijk oppervlakteTim schreef:Sow,
Qua inhoud zit ik nu op 3,5m², incl bank (1,2m²).
Tim
-
gerard
Sorry Rits, maar je berichtje is mij niet gans duidelijk. Kun je hier zelf sjookoolaa van maken?
Overigens, mocht je nog een paar (386) bladzijden met wetenswaardigheden over kalk willen lezen, hier een link naar “het Kalkboek” geschreven door o.a Koen van Balen
http://www.dbnl.org/tekst/bale021kalk01 ... k01_01.pdf
Groet en goed uiteinde,
Gerard
Als men in de, door jou als beroemd betitelde, Zwijndrechtse flodder een kalk-bastaardmortel voorschrijft, is men volgens mij in deze beroemde flodder de weg kwijt. Kalk-bastaardmortel bestaat namelijk niet. Je hebt kalkmortel of je hebt bastaardmortel. Basta….ritsaert snijder schreef:Alle buitenmuren zijn ook met kalk gemetseld en kalkmortel voor muren die niet in contact komen met rookgassen worden vaak gemetseld met een kalkmortel.
Overigens, mocht je nog een paar (386) bladzijden met wetenswaardigheden over kalk willen lezen, hier een link naar “het Kalkboek” geschreven door o.a Koen van Balen
http://www.dbnl.org/tekst/bale021kalk01 ... k01_01.pdf
Groet en goed uiteinde,
Gerard
-
marini
dat is wel een document van meer dan 300blz, daar trek je best even wat tijd voor uit, diagonaal lezen gaat niet lukken
oeps dat stond ook in je aankondiging 
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Mooi boek! Dank voor de link, Gerard!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
ritsaert snijder
Gerard,
Jij ook een gelukkig nieuwjaar.
Je lijst is limitatief maar je mist de gewone mortel
Die Zwijndrechtse flodder is wel een officieel brandweer document! Blijkbaar zijn ze de weg kwijt. Maar zou mijn bankje van mijn finoven nu aan elkaar moeten hangen met een soort snot? Ik kan niks ontdekken! (ik wil het gebruik van kalk in delen van een kachel waar ze in contact komen met rookgassen overigens wel afraden)
Ik ken het kalkboek! Handige link. Kalk is een prachtig bouwmateriaal (vooral de Carmeuse 97, waarvoor ik nog een leverancier zoek in NL)
Jij ook een gelukkig nieuwjaar.
Je lijst is limitatief maar je mist de gewone mortel
Die Zwijndrechtse flodder is wel een officieel brandweer document! Blijkbaar zijn ze de weg kwijt. Maar zou mijn bankje van mijn finoven nu aan elkaar moeten hangen met een soort snot? Ik kan niks ontdekken! (ik wil het gebruik van kalk in delen van een kachel waar ze in contact komen met rookgassen overigens wel afraden)
Ik ken het kalkboek! Handige link. Kalk is een prachtig bouwmateriaal (vooral de Carmeuse 97, waarvoor ik nog een leverancier zoek in NL)
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
gerard
Pretty limitless, those mortars!ritsaert snijder schreef:Je lijst is limitatief maar je mist de gewone mortel
Hoe limitatief kan m’n lijst zijn als ik niet weet wat de gewone mortel is…. Is dat hetzelfde als de doorsnee mortel? En wat is dat dan, misschien een van de vele betonmortelsoorten of mogelijk een of andere leemmortel, of een bitumenmortel ? Ik begrijp echter van je, dat de gewone mortel i.i.g. geen kalkmortel of bastaardmortel kan zijn.
Snel terug naar Tim’s 177-draad,
Groet,
Gerard
- Tim
Heren, Dames,
Heeft iemand de post bij de hand waar de best hoogte van de heatriser en de grootte van de bell?
Ik weel dat het ergens geschreven staat, echter zoeken op riser of bell, you guess...
Thanx,
Tim
Heeft iemand de post bij de hand waar de best hoogte van de heatriser en de grootte van de bell?
Ik weel dat het ergens geschreven staat, echter zoeken op riser of bell, you guess...
Thanx,
Tim
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
marini
op 5de pagina van de plannen(2dec is de laatste versie) die ik maakte van mijn R177 staan de berekeningen met deze verhoudingen uitgerekend.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=135
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=135
- Tim
Marini,
Dank je, ik miste even de terugrekening naar de basismaat. Nu wordt het duidelijk.
Dat is nog een flinke toeter. Jij hebt 50cm boven de riser aangehouden?
Tim
Dank je, ik miste even de terugrekening naar de basismaat. Nu wordt het duidelijk.
Dat is nog een flinke toeter. Jij hebt 50cm boven de riser aangehouden?
Tim
-
marini
nee , de laatste riser die ik heb gegoten met de twee buizen in elkaar(werkte super trouwens) is iets van een 58cm dacht ik, niet dat het veel uitmaakt hoor, je moet alleen niet korter willen, een langere geeft meer "turbo" naar mijn gevoel, in de tuin toch...
als je wil kan ik het wel meten aan de mal.
als je wil kan ik het wel meten aan de mal.
- Tim
Marini,
Sorry, ik bedoelde de afstand tussen bovenkant riser en bovenkant bell.
Groet,
Tim
Sorry, ik bedoelde de afstand tussen bovenkant riser en bovenkant bell.
Groet,
Tim
-
ritsaert snijder
Tim,
ik denk dat de lengte van de riser en de vorm en de breedte van de bell ook wel een rol spelen, in mijn bouwsel heb ik 40 cm toegepast en die brult nu prima.
ik denk dat de lengte van de riser en de vorm en de breedte van de bell ook wel een rol spelen, in mijn bouwsel heb ik 40 cm toegepast en die brult nu prima.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
marini
bij mij ook iets van een 45cm (9stenen van 5cm hoog schat ik) de bell is 1m80 hoog gemetst en de rocket staat op 30cm van de vloer,