Houtskool restanten in Brunnerhaard
Moderator: Moderators
-
Pvroekel
Houtskool restanten in Brunnerhaard
Wij hebben sinds aug ons huis voorzien van een 800 liter vat met Brunner haard. Voldoet prima alleen hou ik steeds meer houtskool over in de kachel. Een idee is misschien een fan te plaatsen in de aanzuigbuis naar de kruipruimte. Iemand nog een tip?
- Tim
Re: Houtskool restanten in Brunnerhaard
Pvroekel,
Ik denk eerder dat de verbrandingslucht voorziening vervuild is met as oid. Of als je het kruipruimte haalt, misschien hebben de spinnetjes daar wel een rooster geweven, wat vol zit met sof.
Ik zou eerst eens grondig schoonmaken, kijken of het dat weer goed is.
Tim
Ik denk eerder dat de verbrandingslucht voorziening vervuild is met as oid. Of als je het kruipruimte haalt, misschien hebben de spinnetjes daar wel een rooster geweven, wat vol zit met sof.
Ik zou eerst eens grondig schoonmaken, kijken of het dat weer goed is.
Tim
-
Pvroekel
Inmiddels de roosters met perslucht schoongeblazen, ik ben benieuwd! De toegang aan de onderzijde is vrij, want ik heb vorige week iso kleden in de kruipruimte gelegd.
- frans
Geen onderbeluchting rooster zeker bij zo'n kachel?
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
Pvroekel
Geen luchtrooster vanuit de kamer, want dan ontregelen we de WTW. Dus toch maar een ventilator besteld en ga die onder de aanzuigbuis plaatsen. Ik denk daarmee het rendement op te kunnen krikken.
Een ander aandachtspunt is luchtvochtigheid in huis. De verkoudheid duurt ineens langer .......
Een ander aandachtspunt is luchtvochtigheid in huis. De verkoudheid duurt ineens langer .......
-
Wouter Gillis
Bedoel je dat je de verbrandingslucht geforceerd gaat toevoeren? Dat zou ik echt niet doen (CO-vergiftiging)
Kan het zijn dat de kamer waar de kachel is in onderdruk staat door de balansventilatie? Mss dat 'ns naregelen?
groet
Wouter
Kan het zijn dat de kamer waar de kachel is in onderdruk staat door de balansventilatie? Mss dat 'ns naregelen?
groet
Wouter
-
Pvroekel
Hoe bedoel je "in onderdruk" We hebben een Warmte terug win systeem wat de luchthuishouding regelt in huis. Ik heb niet het idee dat er onderduk in de woonkamer is. Wel is het nu zo dat na een paar dagen "stoken" er een behoorlijke laag houtskool ( gloeiend) achter blijft in de haard. Op het moment dat ik de deur van de kachel "op een kiertje" zet, zie je de kooltjes meer gaan gloeien. Alleen komt er dan ook rooklucht de kamer in, dus ik dacht een klein beetje de ingaande lucht vanuit de kruipruimte te helpen met een 12V ventilator met regelbare voeding. Als je dan de deur van de kachel dicht houdt, kan er volgens mij niet zo veel gebeuren, behalve dat de kachel schoon op brand.
-
Wouter Gillis
Als de kacheldeur opengaat zou er bij een goed functionerende schouw (en zéker een warme) geen of slechts minimaal rook in de kamer mogen komen. Als dat wel gebeurt is dat doorgaans een teken dat de schouw onvoldoende trekt of de trek ervan tegengewerkt wordt.
Het zou kunnen dat met een vorige kachel de schouw geen probleem gaf maar bij deze nieuwe kachel wel omdat de afgastemp ervan mogelijks een stuk lager ligt waardoor de trek daalt.
De schouw kan bijkomend nog eens tegengewerkt worden door een onderdruk van de balansventilatie (of wasemkap met luchtafvoer) waardoor er rook in de kamer komt bij het openen van de deur. Met onderdruk bedoel ik dat er meer lucht wordt onttrokken dan toegevoerd. Als dat het geval is moet je de balansventilatie meer in balans brengen of zelfs een lichte overdruk toelaten.
Bij een slecht werkende schouw (veel bochten, niet geïsoleerd, eerder kort, roet, verstopping zoals vogels, nesten,...) is de kans met de door jou voorgestelde ventilator vele malen groter dat er door kieren (die er nagenoeg zeker zijn in elke kachel) rook en CO terecht komen in de leefruimte. Zonder ventilator is de hevigheid van het vuur en het gemak om het vuur aan te steken een voortdurende indicator van de trek in de schouw en dus een beveiliging.
Kan je bijkomende info geven over de schouw?
groet
Wouter
Het zou kunnen dat met een vorige kachel de schouw geen probleem gaf maar bij deze nieuwe kachel wel omdat de afgastemp ervan mogelijks een stuk lager ligt waardoor de trek daalt.
De schouw kan bijkomend nog eens tegengewerkt worden door een onderdruk van de balansventilatie (of wasemkap met luchtafvoer) waardoor er rook in de kamer komt bij het openen van de deur. Met onderdruk bedoel ik dat er meer lucht wordt onttrokken dan toegevoerd. Als dat het geval is moet je de balansventilatie meer in balans brengen of zelfs een lichte overdruk toelaten.
Bij een slecht werkende schouw (veel bochten, niet geïsoleerd, eerder kort, roet, verstopping zoals vogels, nesten,...) is de kans met de door jou voorgestelde ventilator vele malen groter dat er door kieren (die er nagenoeg zeker zijn in elke kachel) rook en CO terecht komen in de leefruimte. Zonder ventilator is de hevigheid van het vuur en het gemak om het vuur aan te steken een voortdurende indicator van de trek in de schouw en dus een beveiliging.
Kan je bijkomende info geven over de schouw?
groet
Wouter
-
Wouter Gillis
De toevoer van de kruipruimte afsluiten vooraleer de deur te openen vermijdt uiteraard ook rook in de woonruimte.
groet
Wouter
groet
Wouter