Overstappen naar pellets van stroom en olie combinatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Andreas_SE

Overstappen naar pellets van stroom en olie combinatie

Bericht door Andreas_SE »

Lang over nagedacht om hier te registreren maar toch gedaan om ons de ideeen over ons project qua verwarming voor te leggen. Na weken spittem, lezen, vergelijken en schatten kom ik op het volgende verhaal uit.

Stand nu:
wij gaan emigreren van NL naar Sweden (SE) en nemen daar een complex over. Gegevens complex zijn:
- 3 gebouwen te weten woonhuis en twee gebouwen met restaurant, slaapkamers en douches,
- Totaal verwarmde oppervlakte is 670m2
- Plafonds zijn naar schatting 2,2m hoog en ik ga van 1500m3 uit.
-Primaire stookketel is een electrische (foto) met 15kW vermogen, secundaire stookketel (foto) is een diesel met 40-80kW vermogen en dit werkt prima (al jaren). Mega grote olietank in ruimte naast de stookruimte, denk makkelijk 6000 liter (geen foto van).
- Een heel klein buffer (foto).
- Alles qua stoken staat in een kleine ruimte in het woonhuis, hoogte is 2,04 meter.

Zoals ik het berekend heb:
1500m3 x 75 = 112,5kW nodig
Wat zij nu hebben is 15kW + 80kW = 95kW.

Wat ik weet:
1) Primair stroom staat aan wanneer het nodig is (op 55 graden maar geen idee waar die gemeten wordt);
2) Secundair olie springt bij als een bepaalde delta-T bereikt is;
3) Klein buffer is aanwezig.
4) Lopen zeer goed geisoleerde leidingen van woonhuis naar de andere gebouwen met (hoera!) zelfs een paar loze leidingen;
5) Alles gaat via centrale schoorsteen naar buiten, ook de open haard in de woonkamer.
6) Pellets, pellets en nog eens pellets. Hout is nog goedkoper maar heb niet de mogelijkheid om 30m3 weg te zetten. Is niet te doen met hout want zeer bewerkelijk qua vullen. En wil ook echt van de olie af met de tijd.

Wat ik niet weet:
a) Of het een ring is tussen de gebouwen of 3 aparte circuits. Er is geen tekening hoe alles loopt...;
b) Wanneer de stroomketel een seintje geeft aan de olieketel om bij te springen danwel om het over te nemen, het werkt;
c) Of aan het verwarmingssysteem ook tapwater gekoppeld is;
d) Wat het rendement is van de olieketel tussen de 40 en de 80kW maar aangezien het maximale vermogen 80kW is, denk ik dat de ketel het meeste rendement heeft op vol vermogen aangezien de ketel daarvoor gebouwd is. Denk echt dat het rendement van de ketel tussen de 40 en 50kW ronduit belabberd is maar kan het niet aantonen;
e) Geen idee over de afgas temperaturen.

Feiten:
- ) Olie is het duurste, daarna stroom, daarna pellets en als goedkoopste hout. Gas hebben ze niet en sowieso duurder dan een hout(product);
-- ) Stookruimte in woonhuis is erg krap en laag;
--- ) In een bijgebouw genoeg ruimte om ketels te plaatsen (zie punt 4 hierboven)
----) Wil (liefst) geen bommen onder mijn bed

Kosten:
Per jaar de stroomkosten voor de electrische ketel en de kosten voor de olie. Denk tussen de 5000 en de 7000 euro (e) maar kan het niet echt uit de papieren halen en is puur en alleen nat vingerwerk.

Hoe ik de opties die wij hebben zie qua kosten (zeer nat vingerwerk waarschuwing!):
x ) Wij kopen nog een paar buffervaten om de olieketel beter te laten renderen omdat ik denk dat het beter is om de olieketel een deel van de dag op vol vermogen te laten draaien om de buffertanks te vullen dan dat die zelf staat te regelen. Stroom primair, olie secundair met een groter buffer dus. Prijs voor materiaal denk ik dat ik rond de 1500e uitkom voor wat buffervaten (3 x 1000 liter a 500e). Komt ergens in kelder woonhuis. Besparing minimaal maar minder geld kwijt omdat de olieketel beter rendeert. Totaal 1500;
xx ) Wij kopen een rendabele 15 of 20kW pelletketel met 3 x 1000 liter buffervaten en gaan die primair gebruiken en de olie als secundair. Kosten zijn 3500e voor de redelijk rendabele pelletketel (~80%) en 1500e voor de buffervaten (3 x 1000 liter). Komt ergens in kelder woonhuis. Grotere besparing daar deze primair gaat draaien en dus stroom weg valt. Totaal 5000e;
xxx ) Wij kopen 3 Attack FD 42's (~80% rendement, 37kW p.st. op hout) a 1200e per stuk met 5 x 1000 liter buffervaten a 500e. Niet te doen want dan moeten wij continu handmatig vullen. En kan geen 30m3 hout kwijt in een ruimte vlak bij een ketel. Is dan wel enige ketel maar kunnen niet meer op vacantie! Dan moet de olieketel blijven en dat willen wij niet daar wij de ruimte waar nu die olietank staat gebruiken om een pellet opslag te maken. Totaal 3600 + 2500 = 6100e;
xxxx) Wij kopen een rendabele 45kW pelletketel (>90%) die primair gaat draaien en plaatsen die in een bijgebouw (!) samen met bufferketels van 5 x 1000 liter. Kosten zijn dan 5000e voor de rendabele 45kW pelletketel en 2500e euro voor de buffervaten. Meeste besparing daar de stroom in het geheel weg valt en de olieketel pas gaat bijspringen als de pelletketel het echt niet meer trekt. Totaal 7500e;

Problemen:
- Geen idee of de structuren 5000kg of zelfs 10000kg aan buffervaten kunnen hebben, echt een uitdaging.
- Het duizelt bovenin :lol:

Tot zover mijn verhaal, ga nu de foto's uploaden in een volgend bericht, reacties en opmerkingen zeer gewenst!

Groet,
Andreas
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Overstappen naar pellets van stroom en olie combinatie

Bericht door kockie »

Andreas, welkom op dit forum.

Om te beginnen: ga je de gebouwen hetzelfde gebruiken als de vorige bewoners, of ga je ze totaal anders gebruiken? Heb je gegevens van de oude bewoners? Verbruik stroom (met daarbij de kosten), verbruik stookolie etc

Heb je al gedacht aan een houtsnipperketel? Dat wordt bij de gevraagde vermogens wel interessant.

Hoe kan het dat je met je berekende vermogen zoveel hoger uitkomt dan het geplaatste vermogen. Daarbij wordt vraag 1 weer interessant.

Misschien zijn de gebouwen zo goed geisoleerd dat je minder vermogen nodig hebt. Trias energetica... eerst besparen, dan pas opwekken. Ik ben benieuwd naar de foto's.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Andreas_SE

De foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Andreas_SE

kockie schreef:Andreas, welkom op dit forum.

Om te beginnen: ga je de gebouwen hetzelfde gebruiken als de vorige bewoners, of ga je ze totaal anders gebruiken? Heb je gegevens van de oude bewoners? Verbruik stroom (met daarbij de kosten), verbruik stookolie etc

Heb je al gedacht aan een houtsnipperketel? Dat wordt bij de gevraagde vermogens wel interessant.

Hoe kan het dat je met je berekende vermogen zoveel hoger uitkomt dan het geplaatste vermogen. Daarbij wordt vraag 1 weer interessant.
.
Dank! Gaaf forum dit, al veel door geleerd. Nu wil ik ook wat gaan bijdragen.

Gebouwen gaan wij hetzelfde gebruiken als de vorige eigenaren. Kosten voor cv weet ik niet daar de stroomrekening 1 berg is met alle koelcellen, vriezers e.d. erbij. Olie weet ik wel: 4m3 oftewel 4000 liter.

Houtsnipperketel... hmmm nee nog niet aan gedacht, ga ik op mijn lijstje zetten.

Berekende vermogen: enige verklaring die ik er voor heb is dat het goed geisoleerd is. Denk ook dat in veel hotelkamers het allemaal op laag staat tegen bevriezing. Geen idee, moet ik nog uitzoeken.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

In Scandinavie is het gebruikelijk dat verwarming elektrisch gebeurt vanwege de vele waterkracht. Wat kost een kWh?

Olie brander heeft volgens je specs beste rendement bij laagste vermogen dus minimale last. De rookgassen kunnen dan het beste gekoeld worden.

Als je olie omrekent naar pellets zou je ongeveer 8 ton pellets nodig hebben, dat is een niet te grote veevoersilo. Buffers heb je hierbij niet nodig, dat is alleen verlies.

Houtsnippers zijn het goedkoopste en meest ecologische alternatief. Dan heb je een silo nodig van ongeveer 35 m3, mits je je voorraad voor 1 seizoen vast wil leggen.
Andreas_SE

pelletpower schreef:In Scandinavie is het gebruikelijk dat verwarming elektrisch gebeurt vanwege de vele waterkracht. Wat kost een kWh?

Olie brander heeft volgens je specs beste rendement bij laagste vermogen dus minimale last. De rookgassen kunnen dan het beste gekoeld worden.

Als je olie omrekent naar pellets zou je ongeveer 8 ton pellets nodig hebben, dat is een niet te grote veevoersilo. Buffers heb je hierbij niet nodig, dat is alleen verlies.

Houtsnippers zijn het goedkoopste en meest ecologische alternatief. Dan heb je een silo nodig van ongeveer 35 m3, mits je je voorraad voor 1 seizoen vast wil leggen.
Prijs kWh weet ik niet 1 2 3. Diverse sites geven echter aan dat olie het duurst is en daarna stroom aldaar.

Ik heb het liefst wel een buffer daar de pellet brander wel eens uit kan vallen, dan wil ik verder op blokken hout en dan de warmte naar de buffertanks sturen totdat de pelletbrander weer operationeel is.

Maar waarom heb ik geen buffer nodig bij een pelletbrander?

Houtsnippers zijn daar ook verkrijgbaar maar pellets is naar mijn mening veel betrouwbaarder en minder werk.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Een pelletbrander kan zichzelf ontsteken op het moment dat er warmtevraag is. Je hoeft dus niet te bufferen.
Plaats reactie