na veel gelezen te hebben op dit forum wilde ik toch graag jullie mening. Ik zal eerst even onze bestaande situatie uitleggen.
We zijn in een vrij groot oud, zeer matig geisoleerd huis komen wonen (~1 jaar geleden). Het gasverbruik zit op ongeveer 3000 kuub per jaar (uitgaande van 1 kuub per graaddag). Wij zijn met verbouwingen bezig (dus ook isoleren), maar dat zal nog wel enige jaren duren. Sinds enige weken doet onze combi ketel vrij weinig, want we hebben een houtkachel op de CV aangesloten (prity)
We hebben zeer recent een zonneboiler set 2de hands kunnen kopen met een 150 liter boiler erbij. Het idee is dat ik deze ook op ons circuit wil aansluiten, en in de lente/zomer de zonnecollector installeren (als deze nog te redden valt).
Er zijn alleen 2 opties om de boiler aan te sluiten die mij zinnig lijken. In heb een schema bijgevoegd welke een idee geeft van wat we hebben en van plan zijn (ik heb niet alles er op staan, bijv niet de beveiliging, om de discussie niet off topic te laten gaan
Nu werken de CV ketel en de houtkachel parallel op het bestaande circuit, dat werkt, met 2 keerkleppen en een eigen pomp.
Alleen nu willen we dat ook de 150 liter boiler wordt opgewarmd.
Optie 1: De boiler wordt als het ware als radiator aangesloten voor de terugslagklep van de houtkachel, zodat de CV de boiler niet zal verwarmen. Om niet al te veel vermogen door de boiler te laten gaan zou dat met een kogelkraan (getekend als zo'n vlinder) nog te regelen zijn, of zijn daar andere opties voor? Het idee is een beetje hetzelfde als een voetventiel, want je wil niet dat je eerst 2 uur bezig bent om je boiler warm te stoken voordat je huis aan de beurt is.
Optie 2: In de retour richting houtkachel, nadeel hiervan is dat de weerstand van het hele systeem wat verhoogd wordt. Ook hierbij zou het te regelen zijn met een driewegklep hoeveel water er waar naar toe gaat. Aansluiten zonnecollector:
Er zit maar een spiraal in de boiler, dus ik dacht met een platenwarmtewisselaar, een extra pomp en weer twee terugslagkleppen dit op te lossen. De pomp kan gelijk geschakeld worden met de pomp van de zonnecollector, dus dit lijkt me een zeer simpele oplossing.
Mijn vragen zijn dus, welke optie (1 of 2) van de boiler aansluiten is het verstandigst, zijn er nog meer dingen die ik vergeten ben. En het aansluiten van de zonnecollector via een PWW, is dat een goed idee?
groeten,
Maarten