Aansturing CV-Kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bumke

Aansturing CV-Kachel

Bericht door bumke »

Hallo Allemaal,

Ik heb een installatie laten plaatsen volgens bijgevoegd schema.
Ter verduidelijking: In dit schema is de pomp en terugslag klep niet in de "hete" leiding maar in de retourleiding geplaatst.

Mijn CV-Ketel is van het merk Nefit en deze wordt aangestuurd middels een modulerende thermostaat.
Tevens kom ik tot de ontdekking dat ik de Nefit ketel niet kan aansturen via een signaal om de CV werking uit te schakelen.
Kort gezegd is nu e.e.a. wel goed aangesloten maar loop ik vast op de aansturing van het geheel.
Je zou kunnen zeggen, had dat van tevoren bedacht, maar helaas heb ik last van een onwillige installateur.

Graag zou ik advies willen op welke manier ik mijn installatie aan kan sturen.
Moet ik de modulerende thermostaat weghalen en vervangen door een aan/uit klokthermostaat?
Daarnaast dan een sensor in het buffervat die bij een instelbare temperatuur de pomp aanstuurt zodat het water uit het buffervat gebruikt wordt.
Zodra deze de pomp start zal dan ook de ketel worden uitgeschakeld door deze in serie te plaatsen met de aan/uit klokthermostaat.

Zelf heb ik al gemerkt dat als de pomp warm water uit het buffervat neemt de temperatuur ook daalt en daardoor de pomp ook weer snel stopt.
Is er een sturing waarbij de pomp aangaat bij bijvoorbeeld 60 graden en uitgaat bij bijvoorbeeld 35 graden?
Is een dergelijke sturing eigenlijk ook te koop?

Natuurlijk is ook ieder ander advies om dit op een juiste manier aan te sturen welkom !!

Mvg, Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Re: Aansturing CV-Kachel

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap je bedoeling niet.

Is het enige wat je nog wil, om de ketel apart aan en uit te schakelen?

Die onwillige installateur?... Dat zal wel meevallen, als jij maar open staat om extra werk af te rekenen denk ik zo.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Ik gebruik een aan/uit omdat ik voornamelijk de pomp van de CV gebruik...
CV ketel schakelt alleen in als de boiler koud is. Dat is hij bijna nooit.
Helaas kom ik niet onder de 30 graden. Misschien dat je daarvoor een sensor in de ketel moet vervangen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben geen schemaman (ben me aan het verdiepen) maar ik snap de informatie niet;
Mijn CV-Ketel is van het merk Nefit en deze wordt aangestuurd middels een modulerende thermostaat.
Tevens kom ik tot de ontdekking dat ik de Nefit ketel niet kan aansturen via een signaal om de CV werking uit te schakelen.
Kort gezegd is nu e.e.a. wel goed aangesloten maar loop ik vast op de aansturing van het geheel.
Je zou kunnen zeggen, had dat van tevoren bedacht, maar helaas heb ik last van een onwillige installateur.
Hoe is die modulerende thermostaat getekend in het schema?

De logica is toch;
* je laad de buffer met de houtkachel
* als er warmtebehoefte is laat je de pomp draaien in het afnemend circuit
* als de buffer koud is en er is warmtebehoefte dan gaat de cv draaien.

Zijn er 5 pompen?
groet!

Ritsaert
bumke

Bericht door bumke »

Als ik de installateur moet vertellen hoe e.e.a. aangesloten moet worden, is mijn conclusie dat ik de verkeerde te pakken heb..... helaas.

De Modulerende thermostaat is direct aangesloten op de CV-Ketel. Dit was al zo voor dat ik de CV-Kachel kocht.
Deze staat dan ook niet in de tekening weergegeven.

Wat ik graag wil is de werking zoals ritsaert snijder aangeeft. Zie hieronder:
* je laad de buffer met de houtkachel
- Dit werkt !!
* als er warmtebehoefte is laat je de pomp draaien in het afnemend circuit
- Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat de pomp het water uit het buffervat neemt en gelijktijdig zorgt dat de pomp van de CV-Ketel niet gaat draaien?
* als de buffer koud is en er is warmtebehoefte dan gaat de cv draaien.
- Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat de pomp van de CV-Ketel gaat werken en gelijktijdig zorgt dat de pomp het water uit het buffervat niet gaat draaien.

Ik zou graag weten of er al een regeling bestaat (te koop is) die dit kan verzorgen?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

bumke schreef: - Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat de pomp het water uit het buffervat neemt en gelijktijdig zorgt dat de pomp van de CV-Ketel niet gaat draaien?
Dat zou heel simpel kunnen door een aparte thermostaat te gebruiken voor de bufferpomp en de cv. Gewoon de thermostaat van de CV een graag lager zetten dan die van de bufferpomp. Dan zal altijd eerst de buffer proberen te verwarmen
bumke schreef: - Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat de pomp van de CV-Ketel gaat werken en gelijktijdig zorgt dat de pomp het water uit het buffervat niet gaat draaien.
Dat zou je kunnen doen met een aanlegthermostaat die de temperatuur in de buffer meet en bij een temperatuur onder de ingestelde temperatuur de bufferpomp uitschakelt. De temperatuur in huis zal verder dalen en daardoor de cv inschakelen.
bumke schreef:
Ik zou graag weten of er al een regeling bestaat (te koop is) die dit kan verzorgen?
Geen idee. Het probleem is dat het "opentherm protocol" niet zo open is als de naam doet vermoeden. Je zult waarschijnlijk met een workaround moeten werken of iets aan de huidige thermostaat moeten prutsen als je het electronisch wilt regelen.

Ik werk zelf met een arduino en stap nu over op een raspberri-pi. Daar komt wel het een en ander aan knutselwerk en programmeren bij kijken. Het eerste is bij mij geen probleem, voor het 2e heb ik een buurman ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie