proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

midas

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door midas »

Maar als je alleen stro tot je beschikking hebt en geen hout
lasser

Bericht door lasser »

midas schreef:Maar als je alleen stro tot je beschikking hebt en geen hout
Ja waar ik woon loop je niet even het bos in om een paar bomen te slachten.
deleted

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
Ernest Dubois schreef: Is het niet misschien het geval dat stro die niet voldoende is gedroogd slechter brandt
Stro blijft stabiel beneden de 14% vochtgehalte. Boven dat getal zijn er verschillende mogelijkheden:
1. Als het nat wordt en weer kan drogen, dan wordt het op den duur bros en raak je de structuur kwijt.
2. Als het nat wordt en het vocht kan niet weg, dan fermenteert het of wordt modder.
3. Als het vochtig is tot vooraan in de 20% en het vocht kan niet weg, dan krijg je droogbroei: een witte schimmel. Het stro koekt dan aan elkaar.

Groet,
DJ
De hoeveelheid vocht die een materiaal kan opnemen is enerzijds afhankelijk van de materiaalsoort, maar anderzijds ook van de dichtheid.
Versnipperd tov compact scheelt nogal een hoop.

Wat je hierboven beschrijft klopt wel maar is geschreven vanuit het oogpunt van isolerende eigenschappen van stro.

Wat echter met de verbrandingswaarde van stro ?
De hoeveelheid vocht die stro kan bevatten is eigenlijk in verhouding met het volume.
De verbrandingswaarde is dan weer in verhouding met het gewicht.

Het vocht dat van nature in een strobaal zal zitten in voor- en najaar zal een behoorlijke aanslag zijn op de verbrandingswaarde. Het vochtpercentage neemt toe, maar niet de calorische waarde. Dus het wateroverschot zal verdampt moeten worden tijdens de verbranding.
Dat kost kW om te verdampen.(1)
De damp zelf zal zich ook met extra zuurstof binden, dus ook de luchtovermaat (extra lucht die ook warm wordt en afgevoerd wordt) neemt toe. Kost ook KW-en.(2)
En het water heeft een koelende invloed op de verbrading, waarmee de vuurhaard koeler is, minder efficiënt en iets vuiler.(3) Kan dus behoorlijk wat energie kosten in het 'natte seizoen'.

Of hoe zou je zo'n groot volume strobalen perfect droog zou kunnen houden ?
Droog hout wordt alleen oppervlakkig nat in een vochtig (buiten)milieu. Strobalen ook, maar dit voor elke strohalm en strohalmen zijn eigenlijk één-en-al 'buitenoppervlak'. Binnenin zijn ze zelfs hol.

G
Dutch John

Bericht door Dutch John »

De beste methode is natuurlijk binnen opslaan, maar dan moet je wel de ruimte hebben. Buiten opslaan kan echter ook, zij het dat je een klein offer moet brengen.

Je kan met zeilen afdekken. Maar zeilen zijn duur en geven geen garantie. Condenserend vocht kan niet weg en de bovenlaag kan gaan rotten. Eén gaatje en je krijgt een rotte trechter van stro tot op de grond. Daarom is het beter om geen afdekking te nemen. Met name bij strak geperste balen kan dit prima. Je stapelt eenvoudig zo hoog mogelijk op en legt de bovenste laag goed strak op zijn kant. Die ruwe kant regent dan in, maar droogt ook weer snel op. De zijkanten tasten sowieso niet aan, dat beetje slagregen loopt er meest af en de rest droogt weer op. Als je wat geluk hebt met het weer, dan is een deel van de bovenste laag te gebruiken. En anders heb je prachtige mulchbedekking en bemesting voor de moestuin.

Stro zal niet meer vocht opnemen, dan de waarde tijdens het persen. Droogbroei verlaagt het vochtgehalte tot een stabiele waarde. Natuurlijk wordt de buitenkant wel vochtig door mist en regen, maar dit trekt niet meteen naar binnen. Nadeel van buitenopslag is het gevaar van brandstichting.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 09 dec 2013, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
lasser

Bericht door lasser »

Dutch John schreef:De beste methode is natuurlijk binnen opslaan, maar dan moet je wel de ruimte hebben. Buiten opslaan kan echter ook, zij het dat je een klein offer moet brengen. ...
Mee eens Dutch John. en eerst pallets of een losse laag stro op de grond voor optrekkend vocht, doet ook wonderen.
Laatst gewijzigd door Pietje op 09 dec 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Jan.

Bericht door Jan. »

Lasser zegt:
dacht dat zon ecologie forum was bedoeld om met elkaar de diverse mogelijkheden te bekijken om te komen tot een evenwichtigere wereld, maar blijkbaar gaat het er om of het zo goedkoop mogelijk kan', en t liefst zonder inspanning.
Klopt lasser, dit is één van de schuilplaatsen van de Groene Taliban!
Die leven ten koste van andermans inspanning, zelf niets presterend en rondbazuinend hoe geweldig goed en groen en politiek correct ze wel niet benne.

Voor echt "reddende" technologie moet je trouwens op een ander forum zijn.
http://technologieforum.forumatic.com/s ... d6aa45b178

Ben zelf trouwens een gewone boerenlul, laag opgeleid, soms zo rood als een kreeft en soms een beetje licht groen denkend na het zorgvuldig gewikt en gewogen te hebben, ben ik van mening dat pellets goed voor de handel en economie zijn, maar wel een onnodige omweg voor de zelfvooorzieners.
Daarnaast gun ik je van harte de vrijheid, die ik zelf ook zo lief heb, en het succes om iets uit te proberen, en op de markt te brengen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Lasser zegt:
dacht dat zon ecologie forum was bedoeld om met elkaar de diverse mogelijkheden te bekijken om te komen tot een evenwichtigere wereld, maar blijkbaar gaat het er om of het zo goedkoop mogelijk kan', en t liefst zonder inspanning.
Klopt lasser, dit is één van de schuilplaatsen van de Groene Taliban!
Die leven ten koste van andermans inspanning, zelf niets presterend en rondbazuinend hoe geweldig goed en groen en politiek correct ze wel niet benne.
Jan. ,

Dat vind ik nogal een grove belediging op die repliek aan Johndc gericht.
Ik had zelf ook niet die taliban-indruk van Johndc trouwens.

Was je trouwens al opgevallen dat Johndc één van de grootste posters op het 'reddende forum' is ?

G
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Misschien is het iets om Lasser z'n topic in z'n waarde te laten. JohnDC heeft zijn punt gemaakt. Wellicht heeft Lasser weer nieuwere kennis, kunde of wat dan ook om die technieken toch weer wat verder te ontwikkelen. Ooit is 'iets' uitgevonden.

In elk geval vind ik dat er nu wel genoeg gal gespuugd is omtrent andermans vrijblijvende inzet. Laat 'm toch, hij is gewaarschuwd en misschien staan we met z'n allen wel met open bakkes toe te kijken straks.
Jan.

Bericht door Jan. »

Je bent wel erg selectief in het aanhalen of het lezen wat er in mijn reactie staat Gandalf!!

En klinkt daardoor zuur!

Als ik er enkele lachende smileys bijgeplaatst had was het dan duidelijker geweest?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Nou is eindelijk de rust terug, reageren we weer also we op eieren moeten lopen. Johndc is door zijn enthousiasme misschien wat doorgegaan. Jan zijn post vind ik op zich een leuke samenvatting en zocht er eigenlijk niets negatiefs in. Voor techniek kun je inderdaad op dat andere forum terecht. Denk ook niet dat dat elkaar bijt. En tot slot zouden we inderdaad graag een werkende pers willen zien op de volgende forumdag. Daar wil ik wel de dosering voor leveren, ok lassert?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik wil wel een werkende pers zien!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Die pers werkt wel, stroom erop en zaagsel/stro erin. Da's ook de reden dat ik er mee dorr blijf gaan. Het werkt gewoon. Het enthousiasme van lasser kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Als dat bekoeld is en je gaat rekenen wordt het een ander verhaal. Daar is mijn tijd te kostbaar voor (of onze ballast te groot, is maar net hoe je het bekijkt). Het werkt echt! Mijn voorkeur blijft ook bij een platte matrijs voor grotere vermogens vanwege het snelle uitwisselen en lagere matrijskosten. Ook hierin zijn West-Europese fabrikanten te vinden die erbij zweren.
pelletpower

Zal eens een filmpje proberen. Let niet op de rare gezichten, we waren wat aan het dollen.

Gaat niet, is een mov huppelepup van i-phone. Hoe nu?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

zet m op youtube-vimeo oid en link ´m dan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lasser

Bericht door lasser »

kockie schreef:Ik wil wel een werkende pers zien!
Wil de pers wel laten zien hoor, geen punt. Allen wanneer hebben jullie in gedachte? Ik zit voor mijn werk nogal eens in het buitenland of op zee, dus kan dat niet meteen plannen nu.
Plaats reactie