pellets van stro : Het hakselen van he product

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tim

Re: pellets van stro : Het hakselen van he product

Bericht door Tim »

HEy,

Echter lijkt het misschien ook wel zo. Als een pellet 10x in volume verkleint is met pelleteren, is het dan niet logisch dat ie 10x langer brandt?

Los materiaal heeft natuurlijk wel veel meer oppervlakte om te branden.

Tim
lasser

Bericht door lasser »

Tim schreef:HEy,

Echter lijkt het misschien ook wel zo. Als een pellet 10x in volume verkleint is met pelleteren, is het dan niet logisch dat ie 10x langer brandt?

Los materiaal heeft natuurlijk wel veel meer oppervlakte om te branden.

Tim
Dat was mijn idee ook Tim maar blijkbaar zitten we ernaast, al komt het totaal niet logisch op me over.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Dat zegt John ook. Als het meer verbrandingsdichtheid heeft (en dus langer brandt), dan voer je het spul minder snel de verbrandingsruimte in. Als het snel brandt, heb je sneller nieuw materiaal nodig. De twee randvoorwaarden zijn echter wel dat je installatie de vrijgekomen warmte kan opnemen (anders gaat 'ie de schoorsteen uit), en dan je verbranding schoon blijft.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Met andere woorden: een zaagsel brander is anders dan een pelletbrander. Een goed voorbeeld is johndc zijn kachel. die is aardig verbouwd om de zaak werkend te krijgen. 1 kg zaagsel geeft dezelfde warmte als 1kg pellets. Ongeveer 4kWh. Bij de pellets is alleen voor het persen 0.1kWh energie weg en nog eens hetzelfde of meer om te verkleinen van hout naar zaagsel en tel er nog eens 0.1 bij voor de randapparatuur. En dan is er nog energie nodig geweest om de machines te maken en is er energie nodig om machines te onderhouden. Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat minder meer is. Maar het blijft natuurlijk wel fantastisch om die pellets eruit te zien rollen!!!
Dutch John

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat minder meer is.
Helemaal waar. Als houtstook de enige hobby is waarbij je bewust complexiteit toestaat, dan is het nog overzichtelijk en moet je dat zeker doen. Maar de volgende stap kan bijvoorbeeld autonome energieopwekking zijn. Alternatief persoonlijk vervoer. Voedselkweek, -bereiding en -conservering. Eigen dranken. Eigen alles.... En dan verzuip je in de spullen en kom je tot de conclusie dat de ware kunst van DIY die van het weglaten is. En van het kritisch nadenken.

Met een gratis aanbod van brandstof van een fijne structuur zou ik eerder de weg van Johndc bewandelen door die met één zelfgebouwde machine te verstoken. En niet met een gekochte pelletbrander en een gekochte pers. Die zelfbouwmachine zal meer tijd en minder geld kosten. Nu kun je stellen: ik verdien goed, dus ik koop en houd tijd over. Is zeker iets voor te zeggen, maar je legt de onafhankelijkheid -die je wilde bereiken door gratis brandstof te verstoken- in handen van derden. Overwegingen die je beter tevoren goed overdenkt.

Overigens stookt de lokale timmerman zijn zaagsel nog simpeler op. Hij stampt het in een bak en maakt er een soort Zweedse kaars van. Een niet erg gecontroleerde afbrand, maar het werkt wel. Je zou het moeten proberen, maar dit zou ook met een pak stro moeten kunnen. Overeind zetten en omgekeerd stoken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
lasser

Bericht door lasser »

Dutch John schreef:.... één zelfgebouwde machine ....
Dat snap ik Dutch John, maar ik zie me zelf niet met een "verbouwde" kachel zonder enig keurmerk los zaagsel en /of stro stoken midden in het centrum van een dorp met 16000 inwoners. verzekeringstechnisch niet en met de gevaarzetting van een stof explosie al helemaal niet.
Laatst gewijzigd door kockie op 09 dec 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Niet te bang. Die timmerman heeft z'n bedrijf ook midden in het dorp, stookt al vele jaren en is toch steeds een graag geziene man.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
lasser

Bericht door lasser »

Dutch John schreef:Niet te bang. Die timmerman heeft z'n bedrijf ook midden in het dorp, stookt al vele jaren en is toch steeds een graag geziene man.

Groet,
DJ
Bij ons zijn die allemaal verplicht verplaatst naar het industrie terrein, maar begrijp wat je bedoelt hoor. gr Lasser
Plaats reactie