pellets van stro : Het hakselen van he product

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser

pellets van stro : Het hakselen van he product

Bericht door lasser »

Hallo even een update voor de proef met pellets van stro.
Vandaag 3 baaltjes stro in de hamermolen gegooid en dat kwam er mooi fijn uit zetten zeg.
De eerste maling was het verkleind tot ongeveer 5 cm, daarna het product nogmaals in de machine gegooid en nu is het gemiddeld 3 cm. Volgens de verkoper is 5 cm al ruim voldoende, maar kleiner is productiever. De machine die ik gebruik is een takkenhakselaar van "Caravaggi ". Type Bio 100 deze kan buiten takken van 10cm ook twijgen en afval van bosjes en struiken vermalen dmv een hamermolen. dit gebruiken we dan weer in de composthoop. aan energie kost het verkleinen niet veek, we zijn 20 minuten bezig geweest en daarvan hebben we nog 10 minuten naar het product zitten kijken.
Nu benieuwd naar de proefpersing van Zaterdag het resultaat volgt
deleted

Re: pellets van stro : Het hakselen van he product

Bericht door deleted »

Heb ooit ergens gelezen dat stro voor verbranding absoluut geen 'groen' droog stro mag zijn.

Overigens maak je je geen zorgen dat de pellets na een tijdje weer uit elkaar gaan vallen omdat ze vocht uit de omgeving zullen opnemen ?

En als er dan toch geperst moet worden: is het niet eenvoudiger om een volledige strobaal tot een compacte 'briket' te persen ?
G
lasser

Bericht door lasser »

Gandalf schreef:Heb ooit ergens gelezen dat stro voor verbranding absoluut geen 'groen' droog stro mag zijn.

Overigens maak je je geen zorgen dat de pellets na een tijdje weer uit elkaar gaan vallen omdat ze vocht uit de omgeving zullen opnemen ?

En als er dan toch geperst moet worden: is het niet eenvoudiger om een volledige strobaal tot een compacte 'briket' te persen ?
G
Hoi Gandalf ik heb er ook absoluut geen ervaring mee, met stro tot pellet persen bedoel ik dan. Het uit elkaar vallen van de pellets maak ik me (nog) niet zo druk over. in Duitsland wordt het meer en meer gewoon om stro als brandstof te gebruiken. Dit ook zonder enkele toevoeging er bij. Ik zou wel een brikettenpers kunnen bouwen met mijn ervaring als bankwerker/lasser, maar uiteindelijk doe je met een pellet hetzelfde. Het product zover in elkaar persen tot hij uit zijn eigen aan elkaar blijft zitten. De persen die ik op Youtube zie zijn traag en gebruiken vreselijk veel energie naar mijn idee. De enige leuke hierin is de schroefpers, maar die veroorzaakt zoveel rook/stank dat ik dat mijn buren niet wil aan doen. Ik ga Zaterdag wat proefpersingen doen in Kampen. De man wil zelf ook wat testen doen met zaagsel en stro gemixed. Komt serieus op me over. Heb er ook vreselijk veel zin in, al moet ik er 170 km voor rijden. We zijn met 3 vrienden altijd op zaterdag aan het zagen en kloven, maar de spoeling van bomen wordt wel dun op het moment. Dus als dit lukt kopen we een pto aan gedreven pers van een grote capaciteit ( we hebben ook de mogelijkheid om zaagsel in bulk op te slaan dus plan b is er) Zelf heb ik een pelletkachel gekocht, maar naar het schijnt zijn er ook mandjes in de handel die je in de houtkachel kan zetten en daar pellets in stoken, dus misschien is dat ook een optie. Vooral het gemak en het rendement van de pelletkachel spreekt me aan. en de hoge efficiëntie van de verbranding. Ik zelf denk dat dit meer en meer de toekomst wordt, al is een houtkachel wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gezelliger.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Wat kosten houtpellets in bulk tegenwoordig? 200 euro/ton? En stro in grote balen thuis gelost? 150 euro/ton? Kun je voor 50 euro per ton pellets draaien? Het begint toch met de prijs van de grondstof. En als die meer dan een paar tientjes per ton kost, kan het niet uit.

Alles is maakbaar. Weinig is haalbaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ja DJ, ik geloof dat de lassert nog eigenwijzer is dan wij!

Ga testen, als het iets is kun je bij mij wel verder persen. Stroom hoe je niet te betalen. Voor mij een stimulans de puntjes op de i te zetten wat pelletpers betreft. Ook ik wil ze zelf maken i.p.v. bulk inkopen. En dan niet uit financieel oogpunt, maar puur omdat ik alles zelf wil doen. Als je na een tijdje een pto pers wil kopen, zouden we dat ook samen kunnen laten komen.
lasser

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Ja DJ, ik geloof dat de lassert nog eigenwijzer is dan wij!

Ga testen, als het iets is kun je bij mij wel verder persen. Stroom hoe je niet te betalen. Voor mij een stimulans de puntjes op de i te zetten wat pelletpers betreft. Ook ik wil ze zelf maken i.p.v. bulk inkopen. En dan niet uit financieel oogpunt, maar puur omdat ik alles zelf wil doen. Als je na een tijdje een pto pers wil kopen, zouden we dat ook samen kunnen laten komen.
Idd de lassert is stront eigenwijs.
Voor 200 de ton koop je vgls mij geen pellets dj. maar afgezien daarvan, dat is toch kikken als je dat zelf doet?
Ben altijd graag aan t zagen en kloven ook, en als je alles gaat rekenen moet je niets meer ondernemen, maar onder aluminiumfolie op de bank gaan liggen.
als het kosten dekkend is ben ik al tevreden, daarbij komt dat ik t graag wil weten of t kan of niet.
Het is een probeersel morgen hoor, en misschien baant het een pad voor anderen. Want van proberen zijn de meeste kindjes gekomen. zat gisteren nog op wat vlaamse site's te kijken en de verwachting is dat de prijzen van pellets mee zullen gaan met de olie prijs. Ik ga t gewoon proberen joh en de resultaten post ik Zondag hier op t forum gr lasser
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Lasser, denk eraan: :pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lasser

Bericht door lasser »

kockie schreef:Lasser, denk eraan: :pp
ga ik zeker doen. neem morgen mn toestel mee
Dutch John

Bericht door Dutch John »

lasser schreef: dat is toch kikken als je dat zelf doet?
O, zeker! Ben zelf ook behoorlijk besmet met het DIY-virus. Misschien redeneer ik wat te fundamenteel, maar ben dan ook al een tijdje onderweg. Tegenwoordig betekent voor mij "zelf doen": met zo weinig mogelijk hulpmiddelen en zo onafhankelijk mogelijk van leveranciers en producenten, die niet om de hoek wonen. Het is zaak een balans te vinden tussen onafhankelijkheid en moderne techniek. Als je er wat langer over nadenkt, kom je tot de conclusie dat die twee elkaar bijten.

DJ
Een autotechnisch ingenieur, die tegenwoordig de fiets pakt.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Johndc

Bericht door Johndc »

Normaal gesproken was ik niet echt zinnens om nog wat te posten. Maar al eens gedacht aan afval bij een schrijnwerker of timmerbedrijf op te halen?
Ja, dat mot of zaagsel of schavelingen. Hoe je het maar noemen wil. Veel van die bedrijven moeten betalen om er van af te raken. Dus meestal voor beide partijen een win-win situatie. Een aangepaste brander en silo en je stookt zo goed als gratis je CV, zwembad of noem maar op wat je warm wil hebben.
Ik snap echt niet dat je al die machines nodig hebt hoor! Dit spul gaat rechtstreeks de brander in. De enige arbeid die je hebt is wekelijks de brander en wisselaar inwendig afstoffen en regelmatig (om de twee dagen, bij een relatief kleine silo. Wekelijks bij een grote) die silo bijvullen.
Dus mijn conclusie bij wat ik hierop te melden heb, totaal verkeerd bezig als je echt goedkoop er warmpjes bij wil zitten!
lasser

Bericht door lasser »

Johndc schreef:Normaal gesproken was ik niet echt zinnens om nog wat te posten. Maar al eens gedacht aan afval bij een schrijnwerker of timmerbedrijf op te halen?
Ja, dat mot of zaagsel of schavelingen. Hoe je het maar noemen wil. Veel van die bedrijven moeten betalen om er van af te raken. Dus meestal voor beide partijen een win-win situatie. Een aangepaste brander en silo en je stookt zo goed als gratis je CV, zwembad of noem maar op wat je warm wil hebben.
Ik snap echt niet dat je al die machines nodig hebt hoor! Dit spul gaat rechtstreeks de brander in. De enige arbeid die je hebt is wekelijks de brander en wisselaar inwendig afstoffen en regelmatig (om de twee dagen, bij een relatief kleine silo. Wekelijks bij een grote) die silo bijvullen.
Dus mijn conclusie bij wat ik hierop te melden heb, totaal verkeerd bezig als je echt goedkoop er warmpjes bij wil zitten!
Denk je niet dat een geperste pellet meer rendement heef dan los zaagsel?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Het verbrandingsrendement zit hem in de kachel niet in de brandstof.

In het totaalplaatje hebben pellets aanzienlijk meer energie nodig dan zaagsel. Hierdoor is het eroei een stuk lager.

In het dagelijks gebruik zijn pellets weer erg makkelijk. Zo stromen als water en geven hierdoor geen brugvorming. Ze zijn aanzienlijk compacter dan zaagsel, waardoor je bunker een factor 4 a 5 kleiner kan zijn.
Johndc

Bericht door Johndc »

Het lastige van SZ is inderdaad die "brug-vorming" of het in mekaar klitten. Zeker de naalden die uit een pennebank komen is een vervelend spul.
Stro met een lengte van enkele cm zal wel in dezelfde richting gaan wat het samenklitten betreft. Er zijn verschillende oplossingen voor om dit in een silo toch los te maken zodat het richting aanvoervijzel gaat. Die vijzel heeft ook weer de nodige aandacht nodig omdat een mengsel van SZ of stro zo je wil, niet té los in de verbrandingsruimte beland. De vijzel zelf moet dus eigenlijk wat korter zijn dan de aanvoerbuis. Hierdoor wordt het SZ op het einde compacter de verbrandingsruimte in geduwd.
Een beetje zoals je zou doen met een pers. Hierdoor vliegt het spul (gensters) ook niet gelijk de riser in maar geeft wel degelijk een vrij mooie vlam.
lasser

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Het verbrandingsrendement zit hem in de kachel niet in de brandstof.

In het totaalplaatje hebben pellets aanzienlijk meer energie nodig dan zaagsel. Hierdoor is het eroei een stuk lager.

In het dagelijks gebruik zijn pellets weer erg makkelijk. Zo stromen als water en geven hierdoor geen brugvorming. Ze zijn aanzienlijk compacter dan zaagsel, waardoor je bunker een factor 4 a 5 kleiner kan zijn.
Toch verbrand los stooksel(ongeacht wat) sneller dan materiaal wat verdicht is in mijn optiek. Dat is met de verschillende hout soorten toch ook zo? of beredeneer ik nu iets fout?
Johndc

Bericht door Johndc »

Ja, want het is de energie waarde die telt. Niet de snelheid waar het omgezet word in een gas. Als je wisselaar in staat is om de vrijgekomen warmte op te slaan voor het de schouw in gaat ben je goed (zuinig) bezig. Op voorwaarde dat je dan ook alles omzet in een zuivere verbranding, wat het vuur betreft. Dus geen rook zichtbaar uit de schouw.
Plaats reactie