pellets van stro

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser

Re: pellets van stro

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Lasser, je staat dan te werken voor een inferieure pellet tegen 6 tot 9 euro per uur nadat je geinvesteerd hebt. Dan heb ik eventueel wel een gebruikte 7,5 kW pers voor je voor de prijs van een 3 kW. Daarmee krijg je het ook voor elkaar hardhout te persen.

Dat zou reuze interessant zijn pelletpower ware het niet dat ik niet zoveel stroom heb liggen in mn schuur. ik zeg ook niet dat ik de 3kw koop hoor ik wil gewoon eens zien hoe dat werkt. Waarschijnlijker is het dan, dat als ik besluit tot aanschaf over te gaan het een pers op de pto van de tractor wordt. Deze is wel duurder maar met een groepje mensen te samen is dit misschien een interessante investering, vermogen is er dan ruim voldoende, en productiviteit ook.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

De pers gebruik ik op dit moment niet omdat het makkelijker/goedkoper is pellets in bulk in te kopen. Het wordt pas interessant als je opschaalt naar minimaal 50 kW. De rest blijft prullen. Beter kun je dan in de richting van Gandalf zijn voorstel zoeken. Is ook een stuk ecologischer en beter voor je vrije tijd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Schaliegasdiscussie hier voortzetten. Met dank aan Dutch John voor het voorzetje!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lasser

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:De pers gebruik ik op dit moment niet omdat het makkelijker/goedkoper is pellets in bulk in te kopen. Het wordt pas interessant als je opschaalt naar minimaal 50 kW. De rest blijft prullen. Beter kun je dan in de richting van Gandalf zijn voorstel zoeken. Is ook een stuk ecologischer en beter voor je vrije tijd.
pelletpower schreef:De pers gebruik ik op dit moment niet omdat het makkelijker/goedkoper is pellets in bulk in te kopen. Het wordt pas interessant als je opschaalt naar minimaal 50 kW. De rest blijft prullen. Beter kun je dan in de richting van Gandalf zijn voorstel zoeken. Is ook een stuk ecologischer en beter voor je vrije tijd.
Dat het makkelijker is om ze te kopen ben ik volledig met je eens pelletpower, maar je moet er ook een beetje de lol van inzien. Dan kun je ook beter gekloofd hout kopen voor de kachel. Ik ben niet lui en gewoon een bezige bij. Daarbij verwacht ik een enorme prijs stijging van de pellets.Zo lang de biomassa centrale's volop gesubsidieerd worden gaat de prijs van natuurlijke brandstoffen mee omhoog, en zeker als er massaal over wordt gegaan op de pellet kachel/ketel. zover kennen we de Nederlandse handelaren wel. kijk wat er voor een m3 gekloofd hout gerekend wordt. En we zijn allemaal voor moeder aarde in de weer, maar voor dat geld hang ik toch echt een cv ketel op. Zag vd week 3m3 voor 279,00 langs komen op maktplaats. 90 Euro voor een m3 hout. Dat is te gek om over te praten.
Tim

Bericht door Tim »

lasser schreef:Het gaat mij er ook niet om zo goedkoop of vuil mogelijk te stoken hoor, maar ik ben van gedachte dat stro een kort groeiend gewas is wat weinig vervuiling levert voordat het geoogst is, en anders vaak ondergeploegd wordt door de boeren misschien een aanvulling kan zijn in ons bestaan.
Steeds meer boeren ploegen het onder, er is steeds meer organische mest waar geen geld mee hoeft naar de akkerbouwer....

Het worden langzaam permaculturisten, zonder dat ze het n de gaten hebben.

Tim
Misschien hebben ze het juist donders in de gaten....
Jan.

Bericht door Jan. »

Steeds meer boeren ploegen het onder

Op de kleigronden omdat het de grondstructuur verbeterd.
Op zandgrond heeft het geen zin om dat hiervoor te doen, het gebeurt soms wel omdat het goedkoper is.

Daarnaast zijn de bouwboeren al een aantal jaren verplicht om na de oogst een groenbemester te zaaien.
Die in het voorjaar doodgespoten wordt.
Deze groenbemester houd de voedingsstoffen boven in de teellaag.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie