Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Post Reply
Ernest Dubois

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Post by Ernest Dubois »

Yup, de Duitse timmerman.

Groeten,

E.DB.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Werken, das leuk.
frans

Post by frans »

Lekker snel project Peter!
Ik ben onder de indruk van de wanddikte.
Ben wel benieuwd naar een tekening om te zien hoe de vloer en de buiten wanden zijn verbonden zonder een koude brug te maken.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
gerard

Post by gerard »

@Peter,
Fantastisch, 't gaat ineens reuze snel. Volgende week verhuizen?
groet,
Gerard
Schilder

Post by Schilder »

Hier vlak in de buurt is ook een houtskeletbouw huis gebouwd.
Vier vrachtwagens uit Letland brachten de verschillende wanden en dergelijke.
Het paste perfect en na acht weken was het huis klaar.
Hier het huis: http://verduursaam.nl/huizen.aspx?l=NL&id1=480&huis=32
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

He Schilder, die heb ik gemist (woon op 't Hooiland :D )
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Schilder

Post by Schilder »

De bouw vond ook al plaats in 2011.
Het huis was te bezichtigen met de Duurzame Huizen route op 26 oktober jl. en toen ben ik er geweest.
Er is een filmpje met de opbouw te zien maar ik weet niet of ik de link hier mag zetten, zit wat reclame in.
Ik woon op de Bulte :D
cnjo

Post by cnjo »

@peter,
Wat mooi om te lezen!
Na het gedoe gaat het opeens snel. Prachtig om zo je eigen huis daadwerkelijk te zien ontstaan!
Groet,
Christiaan
Mees*

Post by Mees* »

Dag Peter,

Je weet dat ik redelijk benijdenswaardig woon, maar och wat zou ik ook graag eens zoiets nieuws willen bouwen, gewoon vanaf de grond perfect, geen rekening te hoeven houden met dingen die niet perfect te krijgen zijn.

Succes!

Mees
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

gerard wrote:Volgende week verhuizen?
Nou nee, het wordt volgend jaar. Ergens in mei, daar gokken we op.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Ernest Dubois wrote:Yup, de Duitse timmerman.
Er liepen twee mannen rond die zo'n vilten hoed droegen. Dat zijn de mensen die hun meesterproef met goed gevolg afgelegd hebben.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Gisteren was er nog een ploeg van 4 bouwers bezig plus de man in de mobiele kraan. De bovenverdieping is er op gegaan. Op de foto het laatste stuk wand in tegenlicht.
PB270224 (Large).JPG
Vanuit de flat ziet het er zo uit, de mensen die hier wonen zijn vrijwel unaniem lovend over hoe het er van boven uitziet.
PB270225 (Large).JPG
Verderop over het huis heen is de Delftse Hout zichtbaar met de boomsingel rond de Nootdorpse Plassen. Dat laatste is een langgerekte serie verveningen uit de 16e en 17e eeuw, erg leuk om een wandelingetje langs te maken.
PB270226 (Large).JPG
Na verloop van tijd worden de balken van het verdiepings dak gelegd, de constructie van de luifel boven de 6 meter brede glaswand is net aangebracht.
Afb339.jpg
En daarna volgt het aanbrengen van de dak overstekken voor de overige zijden.
PB270241 (Large).JPG
Vanuit het blik hebben we koffie, appeltaart, frisdrank, vlaai etc geserveerd aan de bouwers en aan iedere kennis en belangstellende die langs kwam. Tegen de tijd dat het dakbeschot er op ging zijn we vertrokken, van half elf tot half vier zijn we daar geweest.
Afb316.jpg
Vandaag is het aanzicht vanaf de parkeerplaats wat minder mooi omdat de raam openingen dicht gemaakt zijn en relingen op het dak gezet voor de dakdekker. We hebben geen goede foto van de zuidkant omdat daar nog een grote bult grond voor ligt.
PB280242 (Large).JPG
We zijn ook even binnen geweest en het oogt ruim maar niet overdreven. Vooral de huiskamer en het atelier boven hebben een flinke wauw! factor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
groeten, Peter
gerard

Post by gerard »

peterberg wrote:Vooral de huiskamer en het atelier boven hebben een flinke wauw! factor.
Volgens mij heeft het hele huis een flinke wauw factor. 't Ziet er beslist jofel uit!
groet,
Gerard
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

frans wrote:Ben wel benieuwd naar een tekening om te zien hoe de vloer en de buiten wanden zijn verbonden zonder een koude brug te maken.
De scanner doet het niet, dus probeer ik uit te leggen hoe ze dat oplossen.
De begane grond vloer is van 250 mm dik beton met 200 mm EPS er onder en 250 mm dik en 500 mm breed er naast. De wanden staan op een stelregel die op het beton is vastgezet. Dan heb je nog een koudebrug via de betonnen plaat.

Op elke buitenwand aan de binnenzijde worden nog 100 mm regels gezet waar tussen alle leidingen gemonteerd worden. Sommige leidingen lopen over de vloer, bijvoorbeeld van de balans ventilatie. Als alles op de vloer is gemonteerd wordt de onderste 300 mm van de wand opgevuld met isolatie materiaal en worden er korte stukken fermacell plaat tegen gemonteerd. Daarna wordt alle overgebleven ruimte op de vloer opgevuld en uitgevlakt met EPS tot een dikte van 110 mm. Daar wordt de zwevende cement dekvloer van 60 mm met een dampremmende folie ertussen op gestort.

De koudebrug op de vloer ben je dan al volledig kwijt. Ik denk dat de tekening duidelijker is dan deze uitleg, maar er is kennelijk over nagedacht. De leiding spouw in de wanden wordt vervolgens ook opgevuld met isolatie materiaal en met fermacel plaat dicht gemaakt. Je zou verwachten dat onder de vloer van de verdieping geen isolatie komt, want die zit dan binnen de thermische schil. Maar nee hoor, alle ruimte waar geen mensen wonen wordt gewoon volgestopt dus daar ook.

Ik heb pas de einduitslag van de PHPP berekening binnen gekregen. De maximum norm voor verwarming van een passiefhuis is 15 kWh per m2 per jaar. In deze opzet is dat 13 kWh per m2 per jaar. De norm voor het totale energie kengetal voor verwarming, sanitair warm water en elektrische huishoudelijke apparatuur is 120 kWh(m2a), dit huis zou niet verder moeten komen dan 73 kWh(m2a) volgens deze berekening. Nu moet ook de kierdichtheid voldoende zijn met de blowerdoor test en als de thermografische opnamen goed zijn dan is het een gecertificeerd passiefhuis.

Als ik dit zo nalees dan zou het een soort superhuis moeten worden maar ik kan het me nog niet voorstellen hoe dat in de winter voelt. :?

En oh ja, dit is dus een relatief ongunstig huis omdat de begane grond groot is en dus veel buitenoppervlak heeft. De bovenverdieping heeft alleen maar buitenwand want er staat niets in dus dan wordt het nog ongunstiger. De ramen zijn ook niet mis, vooral die grote vlakken op het zuiden zijn enorm. Vandaar dat we als target voor elk oppervlak wat geen raam is een Rc van 10 hebben proberen te bereiken. Dat halen we niet helemaal maar het is voldoende. De EPC berekening komt uit op een getal van 0,02, onder nul dus!
groeten, Peter
frans

Post by frans »

Peter let er op, minder denken anders wordt het in het huis later echt te warm !!!
Je uitleg is mij duidelijk.
Herhaling..., wat gaat dat bouwen snel.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Jan.

Post by Jan. »

Peter, volgens mij word het buiten een energiezuinig huis ook nog is een mooi huis.
Leuke omgeving, alleen jammer van die woontoren naast jullie :?
Daarna wordt alle overgebleven ruimte op de vloer opgevuld en uitgevlakt met EPS tot een dikte van 110 mm. Daar wordt de zwevende cement dekvloer van 60 mm met een dampremmende folie ertussen op gestort.
Weet je misschien waarom men hier geen schuimbeton gebruikt?
Vandaar dat we als target voor elk oppervlak wat geen raam is een Rc van 10 hebben proberen te bereiken.
Misschien weet je dat vanaf volgend jaar iedere nieuw te bouwen woning een Rc. waarde van 5 moet hebben? Dit is met traditionele bouw en traditioneel ingestelde bouwers al moeilijk te realiseren :wink: :wink: Dus dat wordt nog wat....
De EPC berekening komt uit op een getal van 0,02, onder nul dus!
Zou je eens een epc berekening zonder de technische installatie's kunnen opduikelen?

Normaal gesproken gaat het volgende op:

Men behoort met de nieuwbouw aan een bepaalde norm te voldoen, tegenwoordig is de EPC norm 3
Dit berekend men door op alle bouwdelen in de buitenschil een bepaalde berekening los te laten
Nu kan men dit met de vloer gemakkelijk behalen, evenals de wanden en het dak.
Het gaat pas problemen opleveren met meerekenen van de daglichttoetreding, in normale mensentaal de; de kozijnen, ramen en m.n. het glas, dakramen, doorvoeren ed.
Puur theoretisch wordt dit opgelost door techniek in de woning in te voeren.
Dus met technische installaties wordt dit cijfer opgekrikt.
Bijvoorbeeld door toepassing van doucheafvoer w.t.w. Of een warmtepomp. Soms zelfs met het berekenen van grote opp.vl. zonnepanelen.
Mensen weten niet of vergeten dat een installateur graag techniek verkoopt. Niets mis mee.
Maar met de techniek komen de kosten, vooral van het onderhoud.

Maar dit terzijde.
Zou jij je EPC berekening hier eens willen delen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Post Reply