Digital Self Heating Home

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Schilder

Digital Self Heating Home

Bericht door Schilder »

Bij mijn zoektocht naar een verwarmingssysteem kwam ik het dshh syteem tegen.
Het is uitgevonden en gepatenteerd door iemand uit Nieuw Zeeland, zie www.dshh.info

In het kort:
Met behulp van heatpipes worden het tapwater en de vloerverwarming op temperatuur gebracht. Zijn die beiden warm genoeg dan wordt vooral in de zomermaanden de warmte opgeslagen in een geisoleerd zandpakket onder het woonhuis. Er worden een aantal circuits met vloerverwarmingsbuizen in het zandpakket onder het huis gelegd dat daardoor opgewarmd wordt. In de winter wordt die warmte van het zandpakket gebruikt om de vloerverwarming op temperatuur te houden. De ervaringen in Nieuw Zeeland zijn dat in de zomer het zandpakket zo'n 10 graden warmer wordt. Aan het eind van de winter is de temperatuur in het zandpakket 5-6 graden gezakt. Dat zandpakket kan na een aantal jaren wel 45-50 graden worden.
Een computer regelt waar de warmte van de heatpipes naar toe gestuurd wordt.

Je zou in de zomer ook nog een warmtewisselaar kunnen gebruiken om warmte uit de vloerverwarming te halen en die in het zandpakket op te slaan voor gebruik in de winter. Hiermee kun je in de zomer twee vliegen in een klap slaan: koeling en extra warmteopslag voor de winter.
Zou dit systeem hier in Nederland kunnen werken???
pelletpower

Re: Digital Self Heating Home

Bericht door pelletpower »

Dat laatste gaat niet werken vanwege geringe temp verschil. Met een warmtepomp dan weer wel, maar dat is een high tech component die ik persoonlijk liever zou vermijden. Zal eens kijken naar je link en de verschillende s.w. erbij zoeken.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

Ik denk dat het ook in new zeeland niet gaat werken.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Als de zomers lang zijn, en de winters kort lukt het wellicht. Spanje of in die contreien...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Er woont in Friesland een installateur die zijn huis verwarmd met zonnewarmte. Alleen als het flink vriest, gaat de houtkachel aan.

Tim
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Dan heeft hij waarschijnlijk zo veel collectoren en heat pipes dat hij van het rentebedrag jaarlijks genoeg gas kan kopen voor de cv ;-)

Ben wel benieuwd wat hij dan doet met de giga overcapaciteit in de zomer.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Schilder

Bericht door Schilder »

Hier is de aanleg van het systeem (vanaf feb. 2012 in werking) te zien en de resultaten van het eerste anderhalf jaar dat het gewerkt heeft.

http://sustainablehome-lot705.blogspot.nl/
marini

Bericht door marini »

In de grondbuffer dus,
Ik vind het anders wel een knap systeem, enkel een circulatiepompje en een hele boel heatpipes.
Daar kan weinig aankomen denk ik. Eenvoud troef.
Tim

Bericht door Tim »

Pietje schreef:Dan heeft hij waarschijnlijk zo veel collectoren en heat pipes dat hij van het rentebedrag jaarlijks genoeg gas kan kopen voor de cv ;-)

De helft van de economische wetenschap is wel degelijk buitengewoon nuttig, maar helaas kan niemand met zekerheid zeggen welke helft.
Dat weet je dus niet....

En geldt dat niet voor alle alternatieven?
deleted

Bericht door deleted »

Met alle respect, maar met zo'n klimaat ging hier ook slechts enkele dagen per jaar de houtkachel aan.
http://en.climate-data.org/location/690836/
Het enige dat de buffer daar doet is een beetje corrigeren op tijdelijke fluctuaties.

Ik vraag me af of er in een oud huis met veel massa (steen) daarginds uberhaupt zelfs een houtkachel zou aangaan.
(NB: zelfs in de "koudste" maanden zijn er daar nog evenveel uren zonneschijn als hier in de zomermaanden ...)

Het huis lijkt me zelfs niet bijster goed geisoleerd. De uitvoering ronduit slecht.
Het huis is ook heel erg groot en helemaal niet compact.

Duur speelgoed, hadden ze het houtskelet opgvuld met leem of stroleem; dan hadden ze de collectoren, leidingen, isolatie enz zelfs achterewege kunnen laten.

G
pelletpower

Principieel moet dit kunnen werken. Als echter investeringen vergeleken worden met een waterbuffer i.p.v. grondbuffer ben ik geneigd te denken dat een waterbuffer de voorkeur heeft. Soortelijke warmte van water is 2 keer zo groot dan een zandlaag en de geleiding is ook ongeveer 2 keer beter. Door de aanwezigheid van grondwater zal de opslagcap in de bodem iets toenemen.

Ben benieuwd Tim of die installateur wat gegevens of ervaringen heeft.
PaulBE

Bericht door PaulBE »

pelletpower schreef: Door de aanwezigheid van grondwater zal de opslagcap in de bodem iets toenemen.
Maar het grondwater met de warmte wegvloeien. Niet?
Schilder

Bericht door Schilder »

Gandalf schreef:Met alle respect, maar met zo'n klimaat ging hier ook slechts enkele dagen per jaar de houtkachel aan.
http://en.climate-data.org/location/690836/
Het enige dat de buffer daar doet is een beetje corrigeren op tijdelijke fluctuaties.
De kennis van mij die het systeem heeft woont op het Zuidereiland bij Ashburton.
Warmste maand: Januari gemiddeld 16.2 koudste maand Juli 5.6
Ter vergelijk: Hengelo Nederland: warmste maand Juli 16.7 koudste maand Januari 1.7
Dus zo veel warmer is het daar niet. Het verschil zit hem in de wintermaanden.

Hij heeft een huis met een beganegrond oppervlakte van maar liefst 370 m2 inclusief garage.
Hij heeft 7 panelen met in totaal 102 heatpipes die aangesloten zijn op het DSHH systeem en die zijn voldoende om het huis warm te krijgen.

Het mooie van dit DSHH systeem vind ik dat je de overtollige energie die je in de zomer kunt opvangen opslaat en in de winter weer kunt gebruiken.
En de extra investeringen zullen in mijn geval niet zo enorm zijn.
Ik zit hier op zandgrond en moet toch de bovenste anderhalve meter zwarte esgrond afgraven om op het vaste gele zand te komen.
Als ik de binnenkant van de fundering goed isoleer en natuurlijk de onderkant van de begane grond vloer dan leg ik bij het opvullen van de ruimte pakweg tien circuits met vloerverwarmingsbuis in dat zand. Een kruipruimte komt er dan niet.

En dan met een warmtepompje in de zomermaanden nog eens extra warmte onttrekken aan de vloerverwarming. Die warmte kun je ook weer in de opslag stoppen. Heb je meteen je huis gekoeld in de zomer!!.

Natuurlijk ga ik het nieuwe huis flink isoleren, waarschijnlijk beter dan de Nieuw Zeelanders doen.
Dan zegt mijn gevoel dat het systeem hier ook moet kunnen werken.
We hebben nog een paar maand om dat uit te dokteren.
Volgend jaar moet er wel gebouwd worden.
Laatst gewijzigd door kockie op 22 nov 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
pelletpower

Als het stroomt wel anders door geleiding.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

het is razend interresant dit soort gedachtes.

Maar mijn gevoel is dat het idee goed is, maar het zand het verkeerde product. Zand isoleert in plaats van absorbeert. Als je op het strand komt, kun je na uren zonnebakken niet op blote voeten op het strand staan zo heet. Veeg je het toplaagje opzij dan is het gewoon koel.

De hond doet dat ook in de zomer, graaft wat grond opzij en gaat op de koele ondergrond liggen.

Ik denk dat de warmte overdracht, heen en terug, veel te langzaam gaat zodoende.
Plaats reactie