Wood stove design challenge

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterberg
Moderator

Wood stove design challenge

Bericht door peterberg »

Deze eerste moderne kachel ontwerp competitie, waarvan twee finalisten een batch box als vuurkamer gebruikten is voorbij.

Een van die twee finalisten, Dragon Heaters uit Houston Texas, heeft vroegtijdig afgehaakt omdat ze enerzijds de stove niet goed werkend konden krijgen en anderzijds in tijdnood kwamen. In oktober werd ze pas verteld dat ze geen enkele vorm van bouw of montage op de National Mall in Washington mochten uitvoeren. Aangezien ze van plan waren om een kachel uit steenachtig materiaal van 1500 kg neer te zetten werden de problemen om dat 1500 mijl te transporteren te groot en ze begonnen door hun budget heen te raken. Ze zijn wel in Washington geweest want Sandy Mathieu van Dragon Heaters had ingeschreven als een van de sprekers.

De andere batch box was gemaakt door Matt Remine uit Washington State voor zichzelf en was tot zijn verbazing gekozen als finalist. Hij heeft zijn kachel in de laadbak van zijn ouders Subaru geladen en is het hele continent overgestoken om zijn opwachting in Washington D.C. te maken. Overigens hebben beide mensen netjes aan mij gevraagd of ze het ontwerp van de vuurkamer voor de Challenge mochten gebruiken. Ze gingen akkoord met de voorwaarde dat ik als ontwerper van de kern genoemd zou worden.

De eerste prijs van 25.000 dollar is gewonnen door Woodstock Soapstone met een kachel voorzien van catalisator. De tweede prijs van 10.000 dollar werd door drie finalisten gedeeld, te weten Woodstock Soapstone, Jason Stewart uit New Zealand en Matt Remine met de Walker Stove. De mensen van Woodstock hebben lang met Matt gepraat en ze vonden de batch box rocket zo interessant dat ze die na afloop van Matt gekocht hebben. Ze gaan nu samenwerken om alternatieve kachels te ontwikkelen.

Is dat leuk of wat? Bedenk ook nog even dat een van de andere finalisten Tulikivi was...

Alle prijswinnaars krijgen een artikel in het blad Popular Mechanics en vermoedelijk nog wel wat meer publiciteit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
hotglass

Re: Wood stove design challenge

Bericht door hotglass »

Peter, van harte gefeliciteerd, je bent gewoon geweldig goed! :)

groet,

Ed
Brit

Bericht door Brit »

Geweldig om te horen!
Ik zat er een paar weken terug nog aan te denken, maar had geen tijd om te zoeken wanneer de finale zou zijn.

Ga je de volgende keer meedoen via het technoforum? :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
marini

Bericht door marini »

mooi, mooi :D

Dat bevestigd wat al langer wordt vermoed....
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Proficiat! Een erkenning voor je inspanningen!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Om trots op te zijn, Peter! Chapeau!

En geweldig dat deze kennis zo belangeloos gedeeld wordt!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Helaas, ik heb het bericht van Woodstock Soapstone verkeerd begrepen. Zij hebben zelf hun eerste prijs gedeeld (om wat voor bedrag het gaat weet ik niet) met Matt Remine en Jason Stewart. Omdat die helemaal op hun eentje de Challenge gedaan hebben terwijl andere finalisten allemaal flinke teams en/of sponsors hadden.

Zie de blog van de Woodstove Decathlon.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie