Kachel opzet moet klaar voor de winter.
Moderator: Moderators
-
Superb
Kachel opzet moet klaar voor de winter.
Hallo iedereen!
Ik heb wat problemen met m'n kachel.
M'n budget is beperkt en dit is de enige warmtebron in m'n huis, waar het al berekoud is. Dus moet ik m'n kachel zo vlug mogelijk deftig aan de praat krijgen.
De kachel komt precies niet warm, terwijl m'n hout (zijkanten van eik van een houtzagerij, ontschorst) razendsnel opbrand. Ik zie niet veel vlam, maar wel felle kolen.
Ik denk dat er veel trek is want ik hoor de wind veel luider dan in m'n vorige kachel.
Het betreft een oude plaatstaal Saey kachel die al wat krom getrokken is aan de deuren. Daardoor zijn er kieren aan de bovenkant en zijkant van de deuren.
Als ik een lucifer bij de openingen houd dan is er minstens even veel trek door de kieren als door de luchtinlaten vooraan/onder.
De lucht stroom is dus niet zoals het hoort denk ik en misschien ligt dit dus aan de oorzaak?
Is er dan een goeie manier om deze kieren te dichtten?
Glasvezelkoorden met lijm of zelfklevend heb ik al geprobeerd, maar zonder succes.
Verder is de verhouding kachel/verbinding/schoorsteen misschien fout?
Het is een grote kachel. Pakweg 70 breed X 30 lang en 70 hoog, de diameter van de opening is maar 15cm.
De buis hierop is ook 15 cm, maar de schouw is een brede ouderwetse schouw, ruim 8 meter hoog. (Misschien ooit een open haard geweest).
Kan iemand me wat raad geven hoe ik misschien de deuren kan dichtten of hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!
Mvg
Ik heb wat problemen met m'n kachel.
M'n budget is beperkt en dit is de enige warmtebron in m'n huis, waar het al berekoud is. Dus moet ik m'n kachel zo vlug mogelijk deftig aan de praat krijgen.
De kachel komt precies niet warm, terwijl m'n hout (zijkanten van eik van een houtzagerij, ontschorst) razendsnel opbrand. Ik zie niet veel vlam, maar wel felle kolen.
Ik denk dat er veel trek is want ik hoor de wind veel luider dan in m'n vorige kachel.
Het betreft een oude plaatstaal Saey kachel die al wat krom getrokken is aan de deuren. Daardoor zijn er kieren aan de bovenkant en zijkant van de deuren.
Als ik een lucifer bij de openingen houd dan is er minstens even veel trek door de kieren als door de luchtinlaten vooraan/onder.
De lucht stroom is dus niet zoals het hoort denk ik en misschien ligt dit dus aan de oorzaak?
Is er dan een goeie manier om deze kieren te dichtten?
Glasvezelkoorden met lijm of zelfklevend heb ik al geprobeerd, maar zonder succes.
Verder is de verhouding kachel/verbinding/schoorsteen misschien fout?
Het is een grote kachel. Pakweg 70 breed X 30 lang en 70 hoog, de diameter van de opening is maar 15cm.
De buis hierop is ook 15 cm, maar de schouw is een brede ouderwetse schouw, ruim 8 meter hoog. (Misschien ooit een open haard geweest).
Kan iemand me wat raad geven hoe ik misschien de deuren kan dichtten of hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!
Mvg
-
midas
Re: Kachel opzet moet klaar voor de winter.
Hoeveel m3 moet de kachel verwarmen? goed/matig/slecht geïsoleerd?
-
ritsaert snijder
Superb,
klein hout met een hele forse luchtovermaat. Maar heb je niet een paar fotootjes?
klein hout met een hele forse luchtovermaat. Maar heb je niet een paar fotootjes?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
EcoArnhem
Een kromgetrokken deur die je ook met glasvezel niet dicht krijgt.
Een schoorsteen van 8 meter dus enorme trek.
Dus héél veel valse lucht.
Vraag: Is dat hout droog of vers?
Ja, dan is de warmte snel naar buiten gevlogen.
Hoeveel hout wil je verspillen terwijl je het toch nog koud hebt in huis?
Die kachel is gewoon defect.
Ik zou zeggen: er staan 6600 gebruikte houtkachels op Marktplaats. Ik zou er eentje zoeken die niet kromgetrokken is.
Ik zou zeggen: er staan 6600 gebruikte houtkachels op Marktplaats. Ik zou er eentje zoeken die niet kromgetrokken is.
-
Albert van WdJ
Wat dacht je van een 'snelle' rocketstove bouwen? Met een paar buizen en een oliedrum.Superb schreef:Ik heb wat problemen met m'n kachel.
M'n budget is beperkt en dit is de enige warmtebron in m'n huis, waar het al berekoud is.
Kost maar een paar eurootjes aan oud ijzer.
Dan kun je het tijdelijk lekker warm stoken, en de huidige kachel even goed onderhanden nemen.
Albert
Change, before you have to.
-
Superb
Zo'n 180m³. Als het te koud wordt kan de ruimte gehalveerd worden.midas schreef:Hoeveel m3 moet de kachel verwarmen? goed/matig/slecht geïsoleerd?
Is het te warm dan kan er nog een ruimte open die best wel wat warmte kan gebruiken.
Het is hier zeer slecht geïsoleerd. Het is een oud huis, hoge plafonds...
Er is wel ooit dubbele beglazing ingestoken maar langs de ramen zitten enorm veel kieren.
Deze heb ik al zoveel mogelijk gedicht met silicone.
http://imageshack.com/i/g1ji8hjritsaert snijder schreef:Superb,
http://imageshack.com/i/0o1q48j
http://imageshack.com/i/j6ub55j
http://imageshack.com/i/mab7k7j
Was het maar zo simpel. Maar ik heb niet zomaar even enkele 100 euro's liggen voor een andere kachel.EcoArnhem schreef:Een kromgetrokken deur die je ook met glasvezel niet dicht krijgt.
M'n budget voor de winter is erdoor aan de kachel aansluiten, zo'n goedkoop mogelijk hout inslaan (wat nu wel niet meer zo goedkoop is daar het op'brandt' als een trein), zoveel mogelijk kieren dichtten met tochtstrip en silicone en alle enkele beglazing bedekken met isomo platen.
Hier een foto van het hout. Dit zou gebruiksklaar moeten zijn.
http://imageshack.com/i/ne1h59j
Ik heb ook al gedacht aan een zelfbouw-oplossing. Maar hier ben ik niet handig genoeg voor.Albert van WdJ schreef:Wat dacht je van een 'snelle' rocketstove bouwen? Met een paar buizen en een oliedrum.Superb schreef:Ik heb wat problemen met m'n kachel.
M'n budget is beperkt en dit is de enige warmtebron in m'n huis, waar het al berekoud is.
Kost maar een paar eurootjes aan oud ijzer.
Dan kun je het tijdelijk lekker warm stoken, en de huidige kachel even goed onderhanden nemen.
Albert
Plus ik zit dan een beetje in met de veiligheid.
-
Albert van WdJ
Beetje off-topic, maar wil je dat nooit meer doen!Superb schreef:Deze heb ik al zoveel mogelijk gedicht met silicone.
Siliconen gebruik je alleen in de badkamer en wc. Verder nergens. Het vreet beton, steen en kalk weg. Ook na verwijdering blijf je last houden bij het schilderen. Want siliconen en verf, dat is heibel.
Gebruik voor het afdichten een waterproof acrylaatkit, of overschilderbare glaskit. Maar er bestaat ook gewoon speciaal band voor.
Als je met een slijptol en een blikschaar overweg kunt............Superb schreef:Ik heb ook al gedacht aan een zelfbouw-oplossing. Maar hier ben ik niet handig genoeg voor.
Plus ik zit dan een beetje in met de veiligheid.
Een rocketstove brandt ook niet door als je niet regelmatig bijvult. Werkt een beetje als een electrische kachel. (Stekker erin, gelijk warmte etc....Rocket: hout aansteken, gelijk warmte)
Scheelt je wel zeker 50% in houtverbruik.
Kijk op youtube naar de vele voorbeelden.
Ook in het fotoboek van een forumdag (zie link rechtsbovenaan deze pagina) zie je vers gebouwde rockets.
Albert
Change, before you have to.
-
marini
kijk eens wat midas doet voor zijn rocket voor in de veranda, dat is lowbudget(een 40tal vuurvaste stenen) en stapelen.
Veel makkelijker en vooral sneller kan niet.
Veel makkelijker en vooral sneller kan niet.
- Pieke
Superb, Ik denk dat je met deze kachel vooral voor de vogeltjes stookt als ik het zo lees.
Ik heb een beetje lopen brainstormen: Misschien kun je de bestaande deuren met kachelkit helemaal afdichten.Bij één deurtje de venstertjes verwijderen en hier een nieuw deurtje plaatsen.Gewoon van staal.Dan houd je nog een kijkvensterje over. ( ik persoonlijk vind dat wel wenselijk ) En er moet gewoon een bell bij!! Dan heb jij die 180 m³ makkelijk warm én...... het kwam in dit topic al voorbij>>> de helft van wat je nu aan hout in de kachel kiept.
Ik herken je casus persoonlijk. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar ik kan voor 30 Euro aan materiaal mijn aanname bewerkstellen. ( ohw ja.... en een kop koffie of een pintje, ligt helemaal aan tijdstip
)
Gr. Pieke
Ik heb een beetje lopen brainstormen: Misschien kun je de bestaande deuren met kachelkit helemaal afdichten.Bij één deurtje de venstertjes verwijderen en hier een nieuw deurtje plaatsen.Gewoon van staal.Dan houd je nog een kijkvensterje over. ( ik persoonlijk vind dat wel wenselijk ) En er moet gewoon een bell bij!! Dan heb jij die 180 m³ makkelijk warm én...... het kwam in dit topic al voorbij>>> de helft van wat je nu aan hout in de kachel kiept.
Ik herken je casus persoonlijk. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar ik kan voor 30 Euro aan materiaal mijn aanname bewerkstellen. ( ohw ja.... en een kop koffie of een pintje, ligt helemaal aan tijdstip
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
Erikvr
- Pieke
@Erik...... bekende vraag
Gr. Pieke
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Verkoop de kachel aan een ijzerboer, en voor dat bedrag bouw jij je rocket 
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Superb
Aan jullie reacties te zien moet ik het dus niet zoeken bij de grootte van m'n kachel tegenover de dikte van de buis en breedte van de schouw, maar eerder in het verlies van m'n kachel?
Die rocket vind ik echt een super idee.
Ik kende dit soort kachel al en vind dit soort eco-zelfbouw zeer fascinerend. Maar dit in m'n woonkamer bouwen zie ik echt niet zitten.
't Is waarschijnlijk een misvatting van mij. Maar ik voel me toch veiliger bij een kachel die door mensen met expertise gebouwd is i.p.v door mijn handen.
Ik denk dat ik wel op weg ben om handig en zo te worden, (ben nog maar 23 jaar en had tot een jaar geleden nog geen lamp vervangen), maar voor ik mezelf capabel acht om iets te maken waar dan vuur in gestookt dient te worden zal ik wel nog wat klus-ervaring op moeten doen.
Wel zou ik dit al eens proberen in een tuinhuisje, hoe sluit men zo'n kachel dan aan op de schouw(buis in dit geval)?
En moet ik inzitten met de houten vloer waarop die stove zou staan?
Dat is een goed idee! Zou ik het deurtje bijvoorbeeld aan de zijkant kunnen maken? Zo kan ik de raampjes intact laten en zou het heel wat makkelijker zijn om de kachel te vullen.
Ikzelf ben van Pittem, West-Vlaanderen. Dus dit zou kunnen voor zo weinig geld, (en een koffie of pintje, maar daar heb ik liters van
)
Dit is steeds zo frustrerend. Ik ben echt enorm geïnteresseerd in dingen zelf maken en ben daarbij bewust van de impact op mijn budget en vooral het milieu.
Maar ik heb absoluut niks van ervaring op dit gebied.
Bij deze aanpassing bijvoorbeeld zou ik niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Lassen kan ik niet en heb ik het materiaal niet voor.
Met bouten betwijfel ik of m'n boormachientje van 20 euro wel door de kachelwand geraakt.
En qua materiaal heb ik enkele winkels voor handen die praktisch niets hebben van kachelmateriaal ofwel online kopen, waar ik stukken van mensen zou betalen.
Die rocket vind ik echt een super idee.
Ik kende dit soort kachel al en vind dit soort eco-zelfbouw zeer fascinerend. Maar dit in m'n woonkamer bouwen zie ik echt niet zitten.
't Is waarschijnlijk een misvatting van mij. Maar ik voel me toch veiliger bij een kachel die door mensen met expertise gebouwd is i.p.v door mijn handen.
Ik denk dat ik wel op weg ben om handig en zo te worden, (ben nog maar 23 jaar en had tot een jaar geleden nog geen lamp vervangen), maar voor ik mezelf capabel acht om iets te maken waar dan vuur in gestookt dient te worden zal ik wel nog wat klus-ervaring op moeten doen.
Wel zou ik dit al eens proberen in een tuinhuisje, hoe sluit men zo'n kachel dan aan op de schouw(buis in dit geval)?
En moet ik inzitten met de houten vloer waarop die stove zou staan?
Ik heb wel even moeten 'googlen' naar wat dit precies is, maar: Ja, deze zit er nog in.Erikvr schreef:Zit de keerplaat nog in de kachel?
Denk ik ook :sPieke schreef:Superb, Ik denk dat je met deze kachel vooral voor de vogeltjes stookt als ik het zo lees.
Ik herken je casus persoonlijk. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar ik kan voor 30 Euro aan materiaal mijn aanname bewerkstellen. ( ohw ja.... en een kop koffie of een pintje, ligt helemaal aan tijdstip)
Gr. Pieke
Dat is een goed idee! Zou ik het deurtje bijvoorbeeld aan de zijkant kunnen maken? Zo kan ik de raampjes intact laten en zou het heel wat makkelijker zijn om de kachel te vullen.
Ikzelf ben van Pittem, West-Vlaanderen. Dus dit zou kunnen voor zo weinig geld, (en een koffie of pintje, maar daar heb ik liters van
Dit is steeds zo frustrerend. Ik ben echt enorm geïnteresseerd in dingen zelf maken en ben daarbij bewust van de impact op mijn budget en vooral het milieu.
Maar ik heb absoluut niks van ervaring op dit gebied.
Bij deze aanpassing bijvoorbeeld zou ik niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Lassen kan ik niet en heb ik het materiaal niet voor.
Met bouten betwijfel ik of m'n boormachientje van 20 euro wel door de kachelwand geraakt.
En qua materiaal heb ik enkele winkels voor handen die praktisch niets hebben van kachelmateriaal ofwel online kopen, waar ik stukken van mensen zou betalen.
-
Superb
Nu merk ik wel iets op. Ik heb zonet de kachel aangestoken en nu brandt hij echt goed (nuja... voor 50% waar dit voorheen 10% was)
Ik heb al zo'n momenten gehad. Zou dit misschien afhankelijk zijn van het weer.
En als dit de verbranding beïnvloedt, moet ik het probleem dan toch niet zoeken in het rookkanaal en aansluiting?
En als dit de verbranding beïnvloedt, moet ik het probleem dan toch niet zoeken in het rookkanaal en aansluiting?
-
Erikvr
Wellicht te veel trek bij (veel) wind? het is nu redelijk rustig. Je zou dit kunnen oplossen door een klep te plaatsen in de kachelpijp, net na de kacheluitgang. Koop er dan wel één die daarvoor bedoeld is.Superb schreef:Nu merk ik wel iets op. Ik heb zonet de kachel aangestoken en nu brandt hij echt goed (nuja... voor 50% waar dit voorheen 10% was)
groeten
Erik
groet,
Erik
Erik