Ventilatievraag
Moderator: Moderators
-
P@t
Ventilatievraag
Ik heb een garage waar ik personal training in wil geven. Deze ruimte is 140m² en 3 meter hoog (420m³) Nu lees ik dat je voor fitness ruimtes een ventilatievoud van 4-6 moet hebben. Kan ik gewoon een afzuigfan installeren in het plafond van 2500m³/h en dan een spiropijp naar de achterkant van de ruimte voeren zodat daar de verse lucht wordt aangezogen??
Dit lijkt mij de simpelste en goedkoopste oplossing toch?
Graag zou ik advies krijgen...
Dit lijkt mij de simpelste en goedkoopste oplossing toch?
Graag zou ik advies krijgen...
-
JantjeV8
Re: Ventilatievraag
Ik zie het verband niet met ecologische vraagstukken.
- Tim
Pat,
Dat is zeker het goedkoopst, maar vooral goed voor de Enixis. Gemiddeld 10grC opwarmen bij 2500 kuub kost ongeveer 9kW.
Per uur.
Tim
Dat is zeker het goedkoopst, maar vooral goed voor de Enixis. Gemiddeld 10grC opwarmen bij 2500 kuub kost ongeveer 9kW.
Per uur.
Tim
-
pelletpower
Valt wel mee als verwarmd word met een blokje hout. Weegt niet op tegen de invest van een wtw. Neem er een 5 standenschakelaar bij en eventueel gelijkstroommotor dan heb je genoeg gedaan denk ik. Heb misschien nog wel een stuk spiro voor je.
- Tim
Stel hij is 210 dagen per jaar 8u per dag open.
210*10*9=18900kW/9=2100kuub gas. *70ct=1470 euri.
Dat kost zo'n ding ook.
Tim
210*10*9=18900kW/9=2100kuub gas. *70ct=1470 euri.
Dat kost zo'n ding ook.
Tim
-
marini
in de veronderstelling dat je dan die 210dagen volle bak stookt. Dat lijkt mij op het eerste zicht wel veel niet. Gemiddeld zal dat toch wel iets lager liggen?
- Tim
Niet volle bak, 8u per dag.
Als ondernemer kan ie het zelfs als kosten opvoeren.
Tim
Als ondernemer kan ie het zelfs als kosten opvoeren.
Tim
-
kiekeboe
NEE
Niet doen, als je een slechte naam wil opbouwen is dit een garantie daarvoor.
Zweetende mensen en dan tocht creeeren.
Het beste ventileer je door warme lucht goed verdeeld in te brengen.
Bijvoorbeeld met een soort luchtuitblaaszak ( heet anders maar iedere luchttechnische installateur gaat je begrijpen)
De ingebrachte lucht moet er ook weer uit, dit via roosters die zo verdeeld zijn dat de oudste lucht als eerste weggaat.
Maar ik denk dat je er goed aan doet een ventilatie deskundige in te schakelen, wat ook die kosten zijn aftrekbaar
Niet doen, als je een slechte naam wil opbouwen is dit een garantie daarvoor.
Zweetende mensen en dan tocht creeeren.
Het beste ventileer je door warme lucht goed verdeeld in te brengen.
Bijvoorbeeld met een soort luchtuitblaaszak ( heet anders maar iedere luchttechnische installateur gaat je begrijpen)
De ingebrachte lucht moet er ook weer uit, dit via roosters die zo verdeeld zijn dat de oudste lucht als eerste weggaat.
Maar ik denk dat je er goed aan doet een ventilatie deskundige in te schakelen, wat ook die kosten zijn aftrekbaar
-
ritsaert snijder
Een dure luchtwarmtewisselaar gaat misschien wat ver. Maar je kan ook twee spirobuizen in elkaar schuiven. Door de ene gaat de vieze warme lucht, door de andere komt de schone koude lucht. De koude lucht wordt voorverwarmt. Een ventilator voldoet.
groet!
Ritsaert
Ritsaert