dubbelwandige kachel buis
Moderator: Moderators
-
peterb03
dubbelwandige kachel buis
In mijn woonhuis heb een openhaard, waarvan de afmetingen van de schoorsteen
2 meter op 1 meter zijn, hier legde men vroeger boomstammen van 1.5 meter onder.
Nu wil ik hier een houtkachel gaan plaatsen, ik heb een metalen plaat van 2x 1 meter gemaakt om de onderzijde dicht te maken, hier heb ik een gat van 130 mm in gemaakt, dit is de diam afvoer van mijn kachel. Nu wil ik in de schoorsteen een dubbelwandige kachelpijp maken, deze is 6 meter hoog, zal ik deze ook met een diameter van 130 of groter b.v 200 mm maken ? wat is het beste.
2 meter op 1 meter zijn, hier legde men vroeger boomstammen van 1.5 meter onder.
Nu wil ik hier een houtkachel gaan plaatsen, ik heb een metalen plaat van 2x 1 meter gemaakt om de onderzijde dicht te maken, hier heb ik een gat van 130 mm in gemaakt, dit is de diam afvoer van mijn kachel. Nu wil ik in de schoorsteen een dubbelwandige kachelpijp maken, deze is 6 meter hoog, zal ik deze ook met een diameter van 130 of groter b.v 200 mm maken ? wat is het beste.
-
deleted
Re: dubbelwandige kachel buis
Beste dat hangt helemaal van de kachel af. (standaard is: de uitgangdiameter van de kachel aanhouden voor de schoorsteen).
Bij erg hoge schoorstenen kan je meestal wel een maatje kleiner gaan. Maar voor jouw 6 meter is dat niet van toepassing.
Je kan ook een enkelwandige buis gebruiken en de ruimte tussen schoorsteenbuis en oude schoorsteen opvullen met vermiculiet.
G
Bij erg hoge schoorstenen kan je meestal wel een maatje kleiner gaan. Maar voor jouw 6 meter is dat niet van toepassing.
Je kan ook een enkelwandige buis gebruiken en de ruimte tussen schoorsteenbuis en oude schoorsteen opvullen met vermiculiet.
G
-
peterb03
Opvullen met vermiculiet, maar daar gaat dan 12 kuub in. Wat kost dit dan ?, is een dubbelwandige pijp niet gemakkelijker en goedkoper ?
-
deleted
Wordt die schoorsteen niet snel smaller naar boven toe ?
Maar wordt sowieso veel opvullen ...
Stel dat je er dubbelwandige insteekt, hoe ga je dan het warmteverlies tegengaan dat door deze schacht nog naar buiten gaat ?
Argex is goedkoper, maar misschien ook te zwaar.
(edit: zie net dat je in Frankrijk zit: Historische hoevegebouw ? )
G
Maar wordt sowieso veel opvullen ...
Stel dat je er dubbelwandige insteekt, hoe ga je dan het warmteverlies tegengaan dat door deze schacht nog naar buiten gaat ?
Argex is goedkoper, maar misschien ook te zwaar.
(edit: zie net dat je in Frankrijk zit: Historische hoevegebouw ? )
G
-
peterb03
De schoorsteen word inderdaad niet smaller, het is woning uit +/- 1880, mijn bedoeling is om er voorlopig een houtkachel te plaatsen om in de wintermaanden de kou er uit te houden, als we aan het werk zijn
We zijn nog wel een aantal jaren aan het restaureren, in de toekomst wil ik een hout cv kachel gaan plaatsen. De capaciteit die ik dan nodig zal hebben is een 25 KW .
We zijn nog wel een aantal jaren aan het restaureren, in de toekomst wil ik een hout cv kachel gaan plaatsen. De capaciteit die ik dan nodig zal hebben is een 25 KW .
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Kun je de kachel niet ergens anders neerzetten, en dan de schoorsteen ergens door het dak te laten steken met een geisoleerde pijp?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
fikkie stoken
Hallo, die vierkante plaat om af te dichten is toch prima, koop dubbelwandige pijp hang dit door het gat naar buiten en dicht boven ook zo veel mogelijk af zodat er niet te veel water naar beneden loopt......was het niet tijdelijk??....dan is de buis dubbelwandig toch een goede aanschaf....kun je zo weer hergebruiken
het mooiste is een plaatje zink..hoekje omzetten op de randen...solderen, daar de pijp door.. een gat, opzetrandje solderen en loodslap v/d pijp of kunstof hier op afdichten..
En de onderste plaat wellicht wat steenwol opleggen ter isolatie.
Dat is toch op een zaterdagmiddag klaar of nie...kun je om 4a5 uur biertje drinken met warme voeten....proost
het mooiste is een plaatje zink..hoekje omzetten op de randen...solderen, daar de pijp door.. een gat, opzetrandje solderen en loodslap v/d pijp of kunstof hier op afdichten..
En de onderste plaat wellicht wat steenwol opleggen ter isolatie.
Dat is toch op een zaterdagmiddag klaar of nie...kun je om 4a5 uur biertje drinken met warme voeten....proost
-
peterb03
Voor de bovenkant heb ik een plaat van roestvrijstaal, diameter gat moet ik er nog inmaken ( weet nog niet wat voor diameter) Dubbelwandige pijp hierdoor met regenkap erop. Plaat zet ik met schroeven vast boven op schoorsteen Zodat ik geen regeninslag meer heb.
-
Ernest Dubois
Hallo,
En als je de schoorsteen helemal met vermiculite vulpropt waar ga je de hammen in rooken dan?
Groette,
E.DB.
En als je de schoorsteen helemal met vermiculite vulpropt waar ga je de hammen in rooken dan?
Groette,
E.DB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Werken, das leuk.
- hotglass
Volgens mij is zo'n geweldig grote schoorsteen een prachtige plek om een twee verdiepingen massakachel van te maken. De kerstman moet dan maar door de voordeur
Groet,
Ed
Groet,
Ed
-
ritsaert snijder
Peter,
Als je een klassieke houtkachel plaatst dan zullen de rookgassen nog heel heet zijn. Je hebt met deze schouw een hele fraaie en makkelijke kans om die warmte te gebruiken voor je huis.
Ik heb het maar even getekend. Je maakt van de schouw een bell. De bell is een kamer die de warme rookgassen koelt. Hierdoor wordt de bell warm en verwarmt het huis. Het is een natuurlijk proces (de afgekoelde rookgassen zakken naar beneden) waardoor je trek amper zal afnemen.
Je neemt een enkelwandige rookgasafvoer en die steek je in de buis. Je neemt een dubbelwandige buis en die voert de al afgekoelde rookgas onder uit de bell af naar buiten. Isolatie is nodig om de buis af te schermen van de hete gassen boven in de bell.
De kunst is vervolgens om te zorgen dat de warmte op de goede plek komt (dus eventueel isoleren van de buitenmuur aan de achterzijde en isoleren met vermiculiet van de bovenkant).
Volgens mij is de situatie ideaal om op een fraaie manier je rendement sterk te verbeteren!!
Als je een klassieke houtkachel plaatst dan zullen de rookgassen nog heel heet zijn. Je hebt met deze schouw een hele fraaie en makkelijke kans om die warmte te gebruiken voor je huis.
Ik heb het maar even getekend. Je maakt van de schouw een bell. De bell is een kamer die de warme rookgassen koelt. Hierdoor wordt de bell warm en verwarmt het huis. Het is een natuurlijk proces (de afgekoelde rookgassen zakken naar beneden) waardoor je trek amper zal afnemen.
Je neemt een enkelwandige rookgasafvoer en die steek je in de buis. Je neemt een dubbelwandige buis en die voert de al afgekoelde rookgas onder uit de bell af naar buiten. Isolatie is nodig om de buis af te schermen van de hete gassen boven in de bell.
De kunst is vervolgens om te zorgen dat de warmte op de goede plek komt (dus eventueel isoleren van de buitenmuur aan de achterzijde en isoleren met vermiculiet van de bovenkant).
Volgens mij is de situatie ideaal om op een fraaie manier je rendement sterk te verbeteren!!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Mees*
Misschien wel aardig om te controleren of er geen balken van je dakbeschot door de schoorsteen lopen. Ik had hier ook zo'n schoorsteen waar een paar zwartgeblakerde balken in uit kwamen. Er brandde vroeger wel eens iets af.
- hotglass
De Franse schoorstenen die ik heb gezien zijn vaak bezet met een mooie dikke laag creosoot.
De schoorsteen direct als bell gebruiken zou kunnen ontaarden in het losweken van dat spul of het door de schoorsteen voegen heen naar buiten stoken.
Volgens mij is de creosoot schoorsteen brand een hoger risico als doorlopende dakbalken.
Een beetje eiken dakbalk stopt toch gewoon met fikken als hij eenmaal buiten de schoorsteen is
Groet,
Ed
De schoorsteen direct als bell gebruiken zou kunnen ontaarden in het losweken van dat spul of het door de schoorsteen voegen heen naar buiten stoken.
Volgens mij is de creosoot schoorsteen brand een hoger risico als doorlopende dakbalken.
Een beetje eiken dakbalk stopt toch gewoon met fikken als hij eenmaal buiten de schoorsteen is
Groet,
Ed
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Bij mijn buurman na ca. een halve meter buiten de schoorsteen.... na een schoorsteenbrand..hotglass schreef: Een beetje eiken dakbalk stopt toch gewoon met fikken als hij eenmaal buiten de schoorsteen is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ernest Dubois
Hallo,
Laat de balken in de schoorsteen blijven, anders hoe kan je de hammen ophangen?
Groette,
E.DB.
Laat de balken in de schoorsteen blijven, anders hoe kan je de hammen ophangen?
Groette,
E.DB.
Werken, das leuk.