Hellingshoek zonnepanelen plat dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BdG

Hellingshoek zonnepanelen plat dak

Bericht door BdG »

Ergens gelezen dat de optimale hoek voor zonnepanelen tussen 32 en 38 gr moet zijn.
Wij willen op een plat dak zonnepanelen gaan installeren maar het montagemateriaal komt niet verder dan 30 gr.
De ruimte is voldoende om de panelen ruin 2 meter van elkaar te leggen.
Zelfs 15 en 20 gr komt regelmatig voor.
Wat nu te doen?
marini

Re: Hellingshoek zonnepanelen plat dak

Bericht door marini »

Het enige zinnige dat ik daar over weet is dat bij solartrackers een meeropbrengst van 40% geeft voor dagvolging en dat dat slechts 2% uitmaakt voor winter en zomerhoek.
Ik vermoed dus dat bij stilstaande panelen het niet veel uitmaakt, gewoon die 30° zou ik zetten.
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

Hoe platter , des te beter voor de zomer ( wel kans dat ze dan heel warm worden en minder renderen )
Rechter is meer voor lente en herfst
Ideaal zou zijn da ge ze kunt verzetten , lol - die verkopen ze wel tegenwoordig , dacht ik .
Die van mij staan op 30° op 135° Z-O en ik heb een opbrengst van iets boven de 92%
smokey_rs250

Bericht door smokey_rs250 »

Kijk hier maar eens, kun je zo uitrekenen wat verstandig is (ivm met schaduw) en wat de verliezen zijn van een afwijkende hoek. (en ook tov de zuid-as trouwens)

http://zonne-energie-haanappel.blogspot ... tdorp.html

Ik heb gelukkig een schuin dak van een graad of 38 op 192° en en opbrengst van 1000 kWh/kWp in het eerste jaar dat het draait !!
Afbeelding
PaulBE

Bericht door PaulBE »

Hier kan je berekenen wat je installatie zou opbrengen en zien wat het effect is van de hellingshoek:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Tip: Voor het eerste veld "Radiation database" moet je gewoon even op je land klikken. Ik heb ook even moeten zoeken, vandaar.
Paide

Bericht door Paide »

Afbeelding

met dit soort plaatjes kun je goed het effect zien van de hoek van de panelen op de opbrengst.
35 graden is optimaal, maar tussen de 15 en 55 graden zit je nog steeds op 95% van de maximale opbrengst.
Helemaal plat is zo'n 85%, maar heeft als grote nadeel dat het vuil er niet afspoeld.
Wel op het zuiden richten, maar dat zal met een plat dak niet zo'n probleem zijn.
smokey_rs250

Bericht door smokey_rs250 »

PaulBE schreef:Hier kan je berekenen wat je installatie zou opbrengen en zien wat het effect is van de hellingshoek:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Tip: Voor het eerste veld "Radiation database" moet je gewoon even op je land klikken. Ik heb ook even moeten zoeken, vandaar.
Bij PV gis moet een verlies invullen.. als ik die op 6% zet kom ik aan mijn jaarobrengst... maw. de std 14% is veel te conservatief, kijk dus goed wat je invult.

Ik had gelukkig de hele zaak bekeken met het verlies van 14%, de veel betere opbrangst maakt het voor mij alleen maar beter en ik verdien de hele boel dus sneller terug dan voorzien

Ter info : Onderstaand data van mijn 3.315 kWp geinstalleerde systeem, vanaf oktober 2012 tot oktober 2013 precies 1000 kWh/kWp gedaan en daar zit ik nu boven met voortschrijdende jaaropbrengst.
Afbeelding
Plaats reactie