Marini's batch rocket bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Wat stel je voor? Een schuine zijde van pak 80mm of helemaal weg en eventueel later toevoegen?
Ik zou het niet weten moet ik eerlijkheidhalve bekennen :fff
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

marini schreef:Wat stel je voor? Een schuine zijde van pak 80mm of helemaal weg en eventueel later toevoegen?
De ontwikkeling van dit ding is een moving target. Het kan best zijn dat iemand anders op deze aardkloot weer wat anders uitvindt met dit ding. Het houdt het wel spannend, zo'n open source project.

Die schuine kant zou ik nu inderdaad niet meer groter maken dan 80 mm, beter nog een radius van 80 mm.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rinchen

Bericht door rinchen »

Jemig wat ga je hard! 8) Mijn complimenten. Bij mij staat de buitenschil nu zo'n 5 lagen hoog, half steens... Afgelopen zaterdag begonnen met metselen.
Heb je het keramische papier nog ontvangen?

@peter Mijn riser heb ik van keramisch papier + steengoedklei gemaakt (rond) zoals Jeroen een tijdje geleden heeft gedaan en ik heb daarin dezelfde radius onderin gemaakt als Marini hier. Deze koker wordt in twee 60 liter vaatjes gezet en opgevuld met een mengsel van vermiculiet + klei.
Heb je al uitsluitsel of de problemen komen door de grote radius van de afronding? Ik denk dat het mogelijk zal zijn om de radius later nog weg te krabbelen mocht het problemen geven aangezien het rondom in de vermiculiet/klei staat en het papier ook fragiel is. Ben je in staat om de problemen die ze ondervinden nog verder toe te lichten?
marini

Bericht door marini »

Ja hoor het keramisch vilt ligt klaar maar dat is voor later, mijn stenen waren op gisteren dus ben ik een nieuwe pallet gaan halen bij argio. Daar werken ze blijkbaar met vroege en late shift dus om 8u 's avonds stenen halen, handig.
Ik ga eens kijken of de schuine kant naar 80mm gebracht kan worden. Beter voorkomen dan later te moeten aanpassen.

Bedankt trouwens Peter om te waarschuwen daarvoor.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Ben je in staat om de problemen die ze ondervinden nog verder toe te lichten?
Wat ik weet is dat ze het ding niet stabiel kunnen krijgen, na 10 minuten stoken gaat de CO door het lint en er komt rook uit de pijp. Ze hebben tot nu toe van alles geprobeerd maar het is nog niet gelukt om het geheel op een gelijk niveau te krijgen met wat in Nederland gemeten is.
groeten, Peter
marini

Bericht door marini »

tja die radius, niemand heeft hier blijkbaar een werkende rocket met zo'n grote radius, het kan zijn door vermindering van turbulentie en minder goed mengen van de houtgassen maar het kan evengoed een slecht gemonteerde schouw zijn of zo.
Als onze goeroe van de Rocket het al niet meer weet is het afwachten hé :twisted:
Aan de andere kant wil ik het wel graag proberen op deze manier, zolang ik niet geleemd heb is het niet zo'n drama om de rocket aan te passen of in het slechtste geval te vervangen door een andere.( Ik heb uiteindelijk drie modellen gepland dus de pizzaoven krijgt de afdanker dan.)
Wat denk je Peter, het risico waard of toch maar veranderen?

Jemig wat ga je hard!
Dat heeft te maken met een muur die ik nog graag weg breek voor de laatste nieuwe deur geplaatst wordt, de kachelbuitenwand moet gezet zijn in de scheidingsmuur zodat de kast er achter kan opgeschoven worden en het volgende deel muur dan dus weg kan.(anders heb ik een groot gat in de muur met de buitenwereld en dat is koud)
Het is een beetje een race tegen de klok, dat gevoel krijg ik toch.
Morgen dus die muur afbreken want de buitenschil staat zo ver als kan op hoogte.
Daarna mag het in een rustiger tempo verder 8)
rinchen

Bericht door rinchen »

peterberg schreef:Wat ik weet is dat ze het ding niet stabiel kunnen krijgen, na 10 minuten stoken gaat de CO door het lint en er komt rook uit de pijp. Ze hebben tot nu toe van alles geprobeerd maar het is nog niet gelukt om het geheel op een gelijk niveau te krijgen met wat in Nederland gemeten is.
Ok bedankt. Dat is wel erg jammer voor hun.
Misschien dat ik nog kans zie om de riser te testen in de achtertuin met een tijdelijke vuurkamer en een olieton eroverheen en kijken of de boel gaat roken of niet. Zo niet, dan nog even met de neus snuffelen :geek:

@Marini bij mij ook een deadline aangezien mijn schoonvader uit Ierland komt overvliegen 28 November dus dan zou het leuk zijn al het af is.

PS. Wie weet of je een gemetselde bel met bastaard mortel nog enige tijd moet laten uitharden alvorens het eerste vuur te laten branden?
marini

Bericht door marini »

En wat ben ik vergeten te voorzien in de buitenmuur? Het inspectieluik, want dat ging ik nog wel eens tekenen,
bij deze aangepaste plannen, met een ontwerpje van een inspectieluik, het lijkt op een versie van wat ik tijdens het surfen hier ben tegengekomen. Maar tijdens het metselen dus vergeten.
Ik heb de radius aangepast naar een schuine van 80mm,
Ik ga hem in de mal gewoon wegwerken tot een rechte bodem en nadien een inzetstuk maken daarvoor.
Ik ben terug afgestapt van de aslade, na een deel van de youtube filmen te zien lijkt me dat idd niet nodig.

Bijgevoegde file dus
schuine van 80mm
geen asschuif
een inspectieluik
Als er iemand een dxf file wil voor het laseren dan hoor ik het wel maar als ik hem heb laat dat zeker hier achter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marini

Bericht door marini »

voor diegene die zelf een deur en inspectieluik willen maken . djeu geen dxf toegelaten...
marini

Bericht door marini »

zip kan wel
Laatst gewijzigd door kockie op 13 nov 2013, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bestand op aanvraag van Marini ivm mogelijke copyrightschending verwijderd
smokey_rs250

Bericht door smokey_rs250 »

De sleuf voor de deurklink zit wel heeel dicht bij de zetrand en ik denk dat die gaat vervormen.. Even een sneetje (of een H) in de zetlijn er naast.... (ik zie overigens in de hoeken van je werk wel netjes uitsparingen om stuiken te voorkomen, netjes !!)

http://www.scribd.com/doc/28387298/Zetten
Afbeelding
marini

Bericht door marini »

De eigenlijke laserstukken moet ik nog bespreken met de firma die ze snijdt.
Daar zal snel duidelijk worden hoe ik dat mogelijk kan oplossen. De plaat is 3mm en ze hebben daar scherpe messen, ik hoop dat het lukt. anders idd een snede bijvoegen....wordt dus nog vervolgd als ik het effectief maak.

Ben nu met de vuurvaste beton bezig, daar moet heel weinig water in , maar 3liter max voor 25kg.
Ik denk dat ik de mixer maar eens ga zoeken want dat krijg ik anders nooit deftig gemengd.
marini

Bericht door marini »

De vuurvaste beton is gegoten,

eerst dus de ronde kant gewijzigd in een schuine kant van 80mm.
Alles afgetaped met schildertape(gladde)
ingesmeerd met losolie(kwistig want ik wist bijgod niet hoeveel nodig was)
En dan beton afgemaakt met de boormachinemixer, de mixer is nu helemaal opgedraaid want die kon blijkbaar niet tegen de krachten van de steentjes die er in zaten.
Volgens de datasheet moest er 2.5l tot 3l water in een zak van 25kg,
vervolgens gegoten en getrild, hoelang ? Met de natte vinger een minuutje of zo. tot de belletje boven kwamen.

Exact 100kg droge beton nodig gehad, 4zakken dus. Ik heb wel een riser dikte van 40mm .
Afgedekt tegen uitdrogen, ik weet niet of dat echt nodig maar hier ergens gelezen dat dat beter was....

Hoelang moet ik nu wachten om te ontmallen?
Ben nu echt wel nieuwgierig of alles nog een beetje past na mijn gebricoleer en aanpassen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

marini schreef:vervolgens gegoten en getrild, hoelang ? Met de natte vinger een minuutje of zo. tot de belletje boven kwamen.
Dat is waarschijnlijk te kort. Bij de meeste vuurbeton soorten moet je stoppen met trillen als er een soort "soep-ogen" op het natte beton zichtbaar worden. Dat is een teken dat er ontmenging gaat plaatsvinden en dat is verslechtering van de kwaliteit.

Afdekken tegen uitdrogen is goed. De vuurbeton wordt heet en een deel van het water verdampt dan. Maar dat water is ook nodig om de verharding compleet te maken dus kun je beter zorgen dat de zaak nat blijft.
marini schreef:Hoelang moet ik nu wachten om te ontmallen?
De meeste soorten hebben 90% van hun sterkte bereikt na 8 uur bij kamer temperatuur. De rest van de sterkte wordt bereikt na een of twee weken, afhankelijk van de temperatuur en vochtigheid. Lossen kun je dus gewoon de dag na het storten.
groeten, Peter
marini

Bericht door marini »

Dat is waarschijnlijk te kort. Bij de meeste vuurbeton soorten moet je stoppen met trillen als er een soort "soep-ogen" op het natte beton zichtbaar worden. Dat is een teken dat er ontmenging gaat plaatsvinden en dat is verslechtering van de kwaliteit.
Dejeu, nu dat ik het lees herinner ik het mij, ik heb de laatste weken iets te maniakaal met rocketstoven bezig geweest dat mijn geheugen het toch niet allemaal meer kan bevatten. Te laat dus. Ben nu extra benieuwd naar het lossen van de mal.
Want het zou wel eens kunnen dat ik er nog eentje zal moeten gieten.
Hoe weet ik nu of hij gelukt is? Als hij niet scheurt?

Ga nu maar eerst eens mijn 3Dprinter onder het stof uit halen want volgend week op een beurs staan met leemstof is ook geen zicht.
Plaats reactie