ik ben hier nieuw op het forum, maar ik lees al een tijdje mee. prachtig forum waar je je hart kunt ophalen als techniek je interesse heeft.
nu heb ik zelf wat advies nodig om mijn opstelling te verbeteren, en ik hoop een beroep op jullie te mogen doen. om het een en ander te verduidelijken voeg ik wat foto's toe, op ieder forum zijn ze gek op foto's,....en dat zal hier wel niet anders zijn.
ik wil mijn hobby schuur verwarmen d.m.v. een houtkachel. in de schuur is geen ruimte, dus heb ik tegen de achterwand onder een afdak een kachel geplaatst. de warme lucht die de kachel afgeeft wil ik d.m.v. een ventilator de schuur inblazen om de schuur te verwarmen.
hieronder: de kachel in zijn opstelling. de kachel heb ik 2e hands gekocht, het is een gietijzeren kachel die bekleed is met speksteen. als de verkoper het liegt,....dan lieg ik het ook
ik heb de kachel een 30 cm. v.d. vloer gezet zodat ik niet op mijn buik hoef te gaan liggen om de aslade te legen.
kachel + 1e stuk pijp (diam. 15 cm.) zit in een kast van gipsvezel platen. de bovenste helft kan gesloten worden met 2 deuren, met als doel de warme lucht vast te houden.
vanuit deze ruime gaat de warme lucht d.m.v. een ventilator (te zien op de 1e foto) en pijp (25 cm.) naar de schuur, die pijp is ca. 2,5 mtr. op de foto kan je de sensor zien waarmee ik de inblaas temp. meet.
ik ga verder in de volgende post.