Marini's batch rocket bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
smokey_rs250

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door smokey_rs250 »

Erg netjes ! Waar teken je mee ? En als je de gietmal nog eens kan gebruiken... :roll:
Afbeelding
marini

Bericht door marini »

Schuimsnijden werkt super, op 10min is de schuimmal af. Alleen was ik wat zuinig met schuim waardoor ik opnieuw moet snijden met een iets groter blok.
In begin wat moeten zoeken naar vermogen en relatieve snelheid die daar bijhoort maar dat is ondertussen ook opgelost.
Nu nog gieten zekers......
marini

Bericht door marini »

ik teken met inventor, dan via autocad naar cambam, en soms terug in de andere richting
marini

Bericht door marini »

http://www.youtube.com/watch?v=eUgMUt_FNNo

Geen bewegende snijdraad, ik was blijkbaar op het rec knopje vergeten te duwen,
Bij de volgende neem ik het op beloofd. :mrgreen:
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

En dat staat allemaal bij jou op zolder... :shock:
:lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
marini

Bericht door marini »

niet helemaal, het is een 20voet container in de tuin, en dat is nu een cncmachine......
een uit de hand gelopen hobby :fff
marini

Bericht door marini »

http://youtu.be/LhNmW-_AraI
de langsbeweging wordt gesneden...
Morgen bakjes timmeren voor het gieten
smokey_rs250

Bericht door smokey_rs250 »

Erg netjes ! Gebouwd voor hout frezen en omgebouwd naar hotwire ?? Ik ben er vorig jaar ook mee bezig geweest (howire cutter) maar uiteindelijk niet doorgezet, te veel andere hobbies :mrgreen:
Afbeelding
marini

Bericht door marini »

Gebouwd voor hout frezen en omgebouwd naar hotwire ?
Gebouwd voor schuimmallen te frezen, bleek het ook een goeie bovenfrees voor hout te zijn, zelfs alu-plaat kan er op.
En ja, een gloeidraadje daar heeft hij geen moeite mee. :D
marini

Bericht door marini »

Ben weer terug met vragen die rezen bij het probleem van de vloerverwarming. Het nieuw gedeelte waar de massarocketkachel komt wilde ik ook uitrusten met vloerverwarming, nu blijkt dat bijna onmogelijk aan te sluiten op het bestaande circuit. Ik las dat er soms warmtewisselaars mee in de buitenste laag worden in geleemt zodat die als aanvoer van de vloerverwarming kunnen fungeren. het zou dan over de drie buitenzijden gaan die in de nieuwe ruimte grenzen.
Ik had wel wat bedenkingen bij dit systeem, namelijk
de rechtstreekse stralingswarmte in dezelfde ruimte zal minder zijn.
Die mankerende stralingswarmte zit nu in het circuit van de vloerverwarming.
Wat wordt dat met het netto rendement? Ik denk hetzelfde want de warmte verlaat de ruimte niet dus ze kan niet weg zijn.
Of zal gevoelsmatig dat als minder worden ervaren want de oppervlakte van de vloer is 5.5keer groter

het ontwerp lijkt me simpel, warmtewisselaar, warmtewisselaar, pomp overdrukvat, overdrukventiel.
http://wandverwarming.nl/Producten.558.0.html
http://www.tigchelkachels.nl/finovens/warmtewisselaars

Ik beperk me met rede tot warmte aftakken in de buitenmantel en niet bijvoorbeeld net boven het vuurvastbetonnen deksel. Daar lopen de temperaturen al snel op tot een paar 100° als ik hier rondsnuffel.(riseruitgangstemp ~900°c)

Iemand ervaring met warmtewisselaar is de buitenzijde van een finoven?
marini

Bericht door marini »

Ik ben dan maar begonnen met bouwen, van tekenen alleen komt hij er niet.
Eerst de schuimvormen in bakken gezet en overschilderd met latex voor beter loskomen.
Ik hoop er twee of drie te kunnen gieten(mijn atelier krijgt er ook eentje als die van het huis af is en een pizzaoven lijkt me ook wel leuk )
Nu wachten tot de latex droog is want met dit weer schiet dat niet op. Ik heb wel dik geschilderd,
Ik weet niet of je het op de foto kan zien maar ik heb drie groefjes gesneden in de vuurkamer, daardoor hoop ik plankmateriaal beter te kunnen verbranden, iemand heeft hier ergens die tip gegeven.

Ik heb nog een verandering in het ontwerp gedaan, boven de Ytongsteen heb ik een beton gegoten tot aan de zijkant waardoor de muren op de betonnen vloer staat. Ik denk dat dat beter is kwestie van draagvlak.

Daarna de tussenmuur afgebroken tussen het oude en nieuwe deel, de kast met isolatieplaat er tegen gezet voor de koude :fff .
Ik ben begonnen met de buitenmuur zodat het oude gedeelte snel terug dicht is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Ik zie nu aan de foto dat je een grote radius op de bodem van de riser hebt zitten. Volgens mij heb ik dat niet zo benoemd. Bovendien is er op dit moment iemand in de V.S. die met precies zo'n riser grote problemen heeft. Je kunt het natuurlijk avonturen en het is ook niet duidelijk of het echt aan die riser ligt. Sorry, ik heb de laatste tijd niet erg naar je tekeningen gekeken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marini

Bericht door marini »

Ja die radius heb ik eerst niet dan weer wel opgezet.
Ik kan hem nu nog makkelijk vervangen door een schuine kant.
Bovendien is er op dit moment iemand in de V.S. die met precies zo'n riser grote problemen heeft
Ik heb een vermoeden dat de turbulentie nodig is om de verse lucht goed te mengen met de houtgassen.
In die optiek is het idd beter om een schuine kant te leggen van pak weg 100mm, of zelfs geen schuine kant!
Veranderen naar een schuine kant? of helemaal weg en een platte bodem? ik kan dan nog altijd een schuine kant toevoegen.
lijkt me wel een leuke test die geen dramatische gevolgen zal hebben.
Mijn riser is trouwens 40mm dik en geen 30mm om scheurvorming tegen te gaan, dan warmt hij minder snel op maar dat zal ook geen drama zijn.

En zo ver staat de buitenste schil in leemsteen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marini

Bericht door marini »

Peter toevallig een link naar de Vs?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

marini schreef:Peter toevallig een link naar de Vs?
Nee die is er niet. Alles is via email gegaan, het is het bedrijfje in Houston dat finalist is/was in de Wood Stove Design Challlenge. Ze gaan zich terugtrekken omdat de tijd te kort wordt en de regels zodanig zijn aangepast dat er ter plekke geen montage of opbouw mag plaatsvinden. En als klap op de vuurpijl zitten ze krap bij kas.

Helaas...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie