tegel kachel 12 ambachten rendament ?
Moderator: Moderators
-
Teade Wiersma
tegel kachel 12 ambachten rendament ?
hi ik ben nieuw op dit forum, heb met veel plezier en interesse het 0nderwerp rocket stove heater maar dan anders gelezen. Ik ben woonachtig in ontario canada,we hebben hier een kalvermesterij ,ik will graag het benodige warm water voor het voeren van de kalveren verwarmen met een hout kachel.heb research gedaan en ben erg geintereseerd in het rocket concept ,we verwarmen ons huis met een standaard hout kachel en will deze vervangen met een tegel kachel van de 12 ambachten,de bedoeling is om dit als eerste project te gaan doen,daarna ben ik van plan om een kachel te bouwen voor de stall met als uitgangs punt het rocket heater concept ook is het de bedoeling om deze te verbinden met de nog af te bouwen werkplaats die een vloer verwarming krijgt. Zoals je kunt lezen in de balk onderwerp is mijn eerste vraag of de tegel kachel van de 12 ambachten een goede keuze is als er iemand mij wat meer over deze kachel kan vertellen zou ik dit zeer op prijs stellen,bij voorbaat dank. vriendelijke groet van teade
carpedium
-
pelletpower
Re: tegel kachel 12 ambachten rendament ?
Kalvermesterij? werkplaats? Woonhuis? En dat met houtblokken verwarmen? Denk je dat je tijd overhoudt om te werken nadat de kachels gevuld zijn?
En welkom natuurlijk. Ik denk dat de rocket die hier veel gebruikt wordt in de basis afkomstig is van de 12 ambachten. Als dat niet zo is wordt dit vanzelf gecorrigeerd?
En welkom natuurlijk. Ik denk dat de rocket die hier veel gebruikt wordt in de basis afkomstig is van de 12 ambachten. Als dat niet zo is wordt dit vanzelf gecorrigeerd?
- peterberg
- Moderator
Correctie, de 12 ambachten heeft nooit iets van doen gehad met rocket stoves. De batch box rocket waar hier de laatste tijd veel over te lezen valt is pas vorig jaar ontwikkeld. Die laatste is veel, heel veel beter qua verbranding dan de kleine finoven van de 12 ambachten. Het is niet voor niets dat twee finalisten van de eerste internationale Wood Stove Design Challenge zo'n verbranding kamer gebruiken.pelletpower schreef:Ik denk dat de rocket die hier veel gebruikt wordt in de basis afkomstig is van de 12 ambachten. Als dat niet zo is wordt dit vanzelf gecorrigeerd?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
pelletpower
Dank je Peter, ben ik bij.
-
Teade Wiersma
Die laatste is veel, heel veel beter qua verbranding dan de kleine finoven van de 12 ambachten. Gentleman hartelijk dank voor de reactie, zou Peter wat meer toe kunnen wijden aan het rendament van de tegel kachel? zijn hier test gegevens van bekent? Ik heb de draad van rocket stove maar dan anders van A tot Z gelezen ook de 177XL draad.peterberg schreef:Correctie, de 12 ambachten heeft nooit iets van doen gehad met rocket stoves. De batch box rocket waar hier de laatste tijd veel over te lezen valt is pas vorig jaar ontwikkeld. Die laatste is veel, heel veel beter qua verbranding dan de kleine finoven van de 12 ambachten. Het is niet voor niets dat twee finalisten van de eerste internationale Wood Stove Design Challenge zo'n verbranding kamer gebruiken.pelletpower schreef:Ik denk dat de rocket die hier veel gebruikt wordt in de basis afkomstig is van de 12 ambachten. Als dat niet zo is wordt dit vanzelf gecorrigeerd?
En de draad waar gesproken word over het toevoegen van een bestuurbare schoorsteen klep ben erg onder de indruk wat jullie met elkaar hebben gepresteerd petje af hoor. Ik ben ook zeker van plan een rocket te gaan bouwen als jullie het ok vinden dat ik jullie concept mag gebruiken. Heb de maten en percentages van het design al op papier, nu nog jullie approval.
De reden dat ik zit te denken om een tegel kachel te gebruiken voor de woning is omdat die met een complete bouw tekening te verkrijgen is en ik graag mijn oude haard spoedig wil vervangen. De winter zal niet zo lang op zich laten wachten. De laatste 10 jaar gebruiken we gemiddeld 5 bush cord hard hout per winter om onze woning te verwarmen, 1 bush cord is 4 foot hoog 8 foot breed en 4 foot diep. De woning is goed geisoleerd en is 1600 square foot, ik hoop dat we met een betere kachel wat zuiniger te kunnen gaan stoken.
We gebruiken nu een air tight stove van elmira stove works, is al een oud beestje de schoorsteen is een dubbel wandige rvs kanaal. De hout kachel staat in de voor kamer de warmte van de kachel word via de cold air return van de hete lucht verwarming door de rest van het huis verdeeld, heb de laatste 10 jaar 2x de olie tank op laten vullen dus de kachel kan het wel voldoende warm krijgen aleen het hout gebruik is zo hoog. Peter wat zou jou beste oplossing zijn om dit verbruik te verlagen?
bvd met vriendelijke groet van teade carpedium
Laatst gewijzigd door peterberg op 19 okt 2013, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote bijgewerkt en wat spaties toegevoegd
Reden: Quote bijgewerkt en wat spaties toegevoegd
- peterberg
- Moderator
Van de batch box rocket heb je de beschikbare test resultaten al gezien. Daar valt niet zoveel meer over te vertellen. Meestal is het rendement van een complete kachel met dit systeem er in beter dan die grafieken omdat er minder is gekeken naar hoogste rendement en laagste afgas temperatuur.Teade Wiersma schreef:Gentleman hartelijk dank voor de reactie, zou Peter wat meer toe kunnen wijden aan het rendament van de tegel kachel? zijn hier test gegevens van bekent? Ik heb de draad van rocket stove maar dan anders van A tot Z gelezen ook de 177XL draad.
Van de finoven van de 12 ambachten daarentegen is helemaal niet zoveel bekend, in ieder geval niet meer dan twee getallen. De een is het rendement en de ander is de CO uitstoot. Gemeten tijdens een onbekend stadium van de stook, of die twee getallen allebei op hetzelfde moment gemeten zijn is ook niet bekend. Of dit een gemiddelde is van meerdere testruns weet ik ook niet. Kortom, ik zou graag mijn test apparatuur van 30 jaar later eens op zo'n ding willen loslaten. Wie heeft er zo een die ik kan meten?
Je kunt het ontwerp van de batch box verbrandingskamer gewoon gebruiken, het is open source. Zolang je niet claimt dat je het zelf bedacht hebt maar dat ik dat ben, dat is de enige eis die ik er aan stel.
Ik heb nog niet gelezen hoe veel uur per dag de houtkachel brandt. Je hebt waarschijnlijk nogal wat vermogen nodig dus dat vraagt om een grote massa kachel, denk in de orde van gewicht van 3000 kilo. Hoe dat dan met de overige kamers gaat weet ik niet, ik heb het vermoeden dat de massakachel veel minder convectie warmte produceert die door het huis verdeeld kan worden. Een kachel die de meeste tijd brandt en ook aardig wat warme lucht produceert ligt dan meer voor de hand. Die rocket levert een enorm vermogen, vooral de wat grotere versies maar de kunst is om er gebruik van te maken. Misschien een kachel die voor een deel uit staal bestaat?Teade Wiersma schreef:Peter wat zou jou beste oplossing zijn om dit verbruik te verlagen?
groeten, Peter
-
Gijs
Hoi Peter,
ik stook mijn huis warm met een finnoven van de 12 ambachten, of preciezer met een friese kopie hiervan. Met veel plezier overigens.
Ik woon kort bij Nijmegen, als je benieuwd bent naar de prestaties van de kachel ben je welkom om te komen meten.
ik stook mijn huis warm met een finnoven van de 12 ambachten, of preciezer met een friese kopie hiervan. Met veel plezier overigens.
Ik woon kort bij Nijmegen, als je benieuwd bent naar de prestaties van de kachel ben je welkom om te komen meten.
-
Teade Wiersma
peter bedankt voor de reactie,in oktober beginnen wij met het stoken van de kachel voornamelijk in de avond bij midden november brandt dan 24 uur per dag [hangt af van de buiten temp] en brandt door tot +- eind april.Teade Wiersma schreef:Peter wat zou jou beste oplossing zijn om dit verbruik te verlagen?Ik heb nog niet gelezen hoe veel uur per dag de houtkachel brandt;
ik heb het vermoeden dat de massakachel veel minder convectie warmte produceert die door het huis verdeeld kan worden. Een rocket met meer exposed staal is zoals je zei een betere oplossing, zit te denken aan een combinatie met een warmte muur gemetseld uit beton blokken die drie holle ruimten hebben. Deze op elkaar stapelen waarvan het middelste holle gedeelte dient als afvoer kanaal en de twee buitenste als warme lucht kanalen hier kan temp overdracht plaats vinden en ook kan functioneren als heat sink. Mogelijk verscheidene van deze kanalen naast elkaar metselen om zo een muur te vormen.
Deze kanalen aan de onder en boven zijde met elkaar verbinden met een afvoer header de warme lucht kanalen aan de onderkant van de muur net boven de onderste header voor zien van een lucht inlaat. Zo ook aan de bovenkant net onder de bovenste header een opening maken voor lucht uit aat. Deze lucht uitlaat kan mogelijk voorzien worden van kleine ventilatoren die gekoppeld met een thermostaat op het schoorsteen kanaal opstarten wanneer de schoorsteen temp boven de pre set gewenste temp aan slaat en op deze manier de rook af voer kanalen gaan koelen en het rendament gaan verhogen. De onderste header wordt dan gekoppeld aan een bell die over de rocket geplaatst wordt.
Op deze manier heb je meer convectie warmte maar ook nog wat massa als heat sink en de mogelijkheid om de schoorsteen temp te beinvloeden door de ventilatoren. Zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn? Ik hoop dat ik duidelijk ben met de uitleg van het idee, het valt nog niet mee om een idee te beschrijven.
Heb jouw link van de woodstove competition gelezen en ben excited voor een ieder die bij de rocket ontwikkeling betrokken is wens jullie allen heel veel success toe.
Hoop dat je nog eens in de gelegenheid komt om een tegel kachel te testen.
Hartelijk dank dat je het design van de batch rocket stove beschikbaar stelt,en als ik tzt ook 1 ga bouwen vertel ik graag dat jij de designer bent, Peter de wood stove goeroe.
met vriendelijke groet van teade carpedium
Laatst gewijzigd door peterberg op 21 okt 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote, spaties en komma's aangepast
Reden: quote, spaties en komma's aangepast
- peterberg
- Moderator
Dat meten zou ik graag een keer doen, er moet wel een gaatje van 8 mm in de afvoerpijp om de sonde in te kunnen steken.Gijs schreef:ik stook mijn huis warm met een finnoven van de 12 ambachten, of preciezer met een friese kopie hiervan. Met veel plezier overigens. Ik woon kort bij Nijmegen, als je benieuwd bent naar de prestaties van de kachel ben je welkom om te komen meten.
Wat bedoel je met friese kopie? Lang geleden door Martin Wiersma gemaakt soms?
groeten, Peter
-
Gijs
Peter,
ik stuur je even een PB
ik stuur je even een PB
-
Teade Wiersma
sorry pelltpower ik realiseer me dat ik jou vraag nog niet beantwoord heb,hier in canada wordt veel met hout gestookt vooral op het platte land en de outdoor wood furnace wordt hier vaak gebruikt dan hoef je maar 2x per dag de kachel te vullen . Voor onze wooning brengen we 1x per dag hout van de schuur naar de woonkamer dus dat is best te doen ,wat betreft mijn toekomst plannen om een rocket outdoor furnace te bouwen ook hier zie ik niet dat het opvullen van de furnace veel tijd gaat vergen .Moet nu ook geregeld naar de stal dus kan dit dan mooi combineren.want ja er moet anders ook nog wat gebeurenpelletpower schreef:Kalvermesterij? werkplaats? Woonhuis? En dat met houtblokken verwarmen? Denk je dat je tijd overhoudt om te werken nadat de kachels gevuld zijn?
-
Teade Wiersma
Hi peter klopt het dat de wand en plafond van de rocket 177 3 cm dik zijn en dat de achter wand waar de brievenbus zich bevind 4 cm dik is? Brievenbus en poort zijn verschillende termen voor een en het zelfde? Diepte poort 0,37 maal basis maat is dit de dikte van de achter wand waar ik eerder over sprak? zou je dit voor mij kunnen verduidelijken bvd. met vriendelijke groet teade carpe diem
Laatst gewijzigd door peterberg op 23 okt 2013, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote vervallen
Reden: quote vervallen
- peterberg
- Moderator
De wand dikte van die rocket is inderdaad 3 cm, dat is de kleinste dikte die nog goed met vuurbeton te gieten valt. De achterwand kan ook dikker zijn dan 4 cm, ook deze maat is ontstaan uit de zucht om zo weinig mogelijk massa in het hart van het ding te stoppen.Teade Wiersma schreef:Hi peter klopt het dat de wand en plafond van de rocket 177 3 cm dik zijn en dat de achter wand waar de brievenbus zich bevind 4 cm dik is?
Ja, de term brievenbus heb ik al eerder gebruikt voor een andere kachel maar bij deze ging het steeds meer qua verhoudingen op een poort in een gebouw lijken.Teade Wiersma schreef:Brievenbus en poort zijn verschillende termen voor een en het zelfde?
Als dat toevallig zo uitkomt, prima. Ik heb een keer een poort van 10 cm diep geprobeerd maar dat werkte weer niet goed. Maar tussen 4 en 6 cm in deze configuratie maakt geen verschil. De dikte van de achterwand is gelijk aan de diepte van de poort.Teade Wiersma schreef:Diepte poort 0,37 maal basis maat is dit de dikte van de achter wand waar ik eerder over sprak?
groeten, Peter