Afgelopen periode ben ik druk doende geweest om mijn CV installatie om te bouwen naar een goed werkend systeem.
De oude houtvergasser was kapot, en na het lezen op dit forum werd mij duidelijk dat er meer zaken niet in orde waren.
Het gaat om de verwarming van mijn woning (een boerderij). Buiten staat een gastank van 2800 Ltr voor een
HR ketel. Daarnaast beschik ik over een zonneboiler van 240 liter en stond er een houtvergasser opgesteld zonder buffer.
De houtvergasser was zo lek als een mandje en volgens de monteur niet meer te repareren daarom is deze vorig jaar vervangen
voor een houtvergasser met een buffer. Echter bleek dat er in het verleden wat voor mij vreemde wijzigingen zijn aangebracht
in het leidingsysteem...zie de schets als bijlage. Er volgt nog een overzicht van wat ik reeds heb aangepast en de vragen die ik hierover wil delen.
Ervaring met mengklep en UVR1611
Moderator: Moderators
-
jantje
Ervaring met mengklep en UVR1611
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
jantje
Re: Ervaring met mengklep en UVR1611
Onderstaand de oude houtvergasser welke inmiddels vervangen is. Ook een foto van de aansluiting op de cv leiding bij de gasketel. Alles was aangesloten zonder buffer of terugslagklep.
Middels de afsluitkranen kon of de cv ketel of de houtketel in werking gezet worden.
Middels de afsluitkranen kon of de cv ketel of de houtketel in werking gezet worden.
-
jantje
Onderstaand de oude leidingen in de kelder naast de zonneboiler. De driewegklep zat halverwege het cv circuit gemonteerd.
Om de boiler na te verwarmen werd de helft van de woning meeverwarmd, in de winter is dat te overzien vooral in het voorjaar en in de herfst,
als het te warm is om te stoken en er te weinig zon om altijd op de zonneboiler te vertrouwen, is dit heel erg zonde.
Dit heb ik weten op te lossen door een nieuwe leiding te leggen vanaf de zonneboiler tot bij de cv ketel en daar de driewegklep
weer aan te sluiten. Een schema van de gewijzigde situatie volgt nog.
Om de boiler na te verwarmen werd de helft van de woning meeverwarmd, in de winter is dat te overzien vooral in het voorjaar en in de herfst,
als het te warm is om te stoken en er te weinig zon om altijd op de zonneboiler te vertrouwen, is dit heel erg zonde.
Dit heb ik weten op te lossen door een nieuwe leiding te leggen vanaf de zonneboiler tot bij de cv ketel en daar de driewegklep
weer aan te sluiten. Een schema van de gewijzigde situatie volgt nog.
-
jantje
En dan nu de nieuwe situatie & mijn vraag.
De nieuwe vergasser is een Defro HG 40 KW aangesloten op een 1000 ltr buffer (eventueel later nog uit te breiden).
De pomp en de vergasser worden bestuurd door de regelaar van de HG.
De gas CV wordt aangestuurd door de UVR 1611 middels een 0-10 volt signaal. De watertemperatuur voor het cv circuit en
boiler zijn hiermee exact te regelen.
De buffer is momenteel nog direct aangesloten op het cv circuit zonder mengklep of iets dergelijks. Dit betekend dat er bij warmtevraag
water uit de buffer wordt onttrokken waarvan de temperatuur van het cv water vaak te hoog is waardoor het huis te snel wordt opgewarmd.
De ruimtetemperstuur stijgt dan tot een aantal graden boven de gewenste temperatuur.
Graag zou ik hier een mengklep of iets dergelijks tussen plaatsen om de watertemperatuur beter te beheersen. Heeft iemand ervaring met
een dergelijke oplossing? Hoe hebben jullie dit "temperatuur"probleem opgelost? Heeft er iemand ervaring in combinatie met een UVR1611?
De nieuwe vergasser is een Defro HG 40 KW aangesloten op een 1000 ltr buffer (eventueel later nog uit te breiden).
De pomp en de vergasser worden bestuurd door de regelaar van de HG.
De gas CV wordt aangestuurd door de UVR 1611 middels een 0-10 volt signaal. De watertemperatuur voor het cv circuit en
boiler zijn hiermee exact te regelen.
De buffer is momenteel nog direct aangesloten op het cv circuit zonder mengklep of iets dergelijks. Dit betekend dat er bij warmtevraag
water uit de buffer wordt onttrokken waarvan de temperatuur van het cv water vaak te hoog is waardoor het huis te snel wordt opgewarmd.
De ruimtetemperstuur stijgt dan tot een aantal graden boven de gewenste temperatuur.
Graag zou ik hier een mengklep of iets dergelijks tussen plaatsen om de watertemperatuur beter te beheersen. Heeft iemand ervaring met
een dergelijke oplossing? Hoe hebben jullie dit "temperatuur"probleem opgelost? Heeft er iemand ervaring in combinatie met een UVR1611?
-
Kriske
- Contacteer:
Hallo Jantje ,
Je kan dit oplossen op 2 manieren :
1 : mengklep ertussen die je manueel kan bedienen
2 : mengklep laten sturen door de uvr afhankelijk van binnen en buiten temp
mvg ,
Kris
Je kan dit oplossen op 2 manieren :
1 : mengklep ertussen die je manueel kan bedienen