Marini's batch rocket bell
Moderator: Moderators
-
marini
Re: Marini's batch rocket bell
voor in de verre toekomst een inox schouw tegengekomen met goede prijzen
http://www.inox-schouwen.be/pd/150/nl-B ... lement-1-m
Ik ben ze nog niet zo goedkoop tegengekomen.
De binnenmaat? Kan je een schouw overdimensioneren? Ik ga voor 200mm denk ik, als mijn rocket niet doorgaat en het wordt toch een finoven kom ik zeker toe....
en vuurvaste potten
http://www.svk.be/andere/schouwpotten_gamma
http://www.inox-schouwen.be/pd/150/nl-B ... lement-1-m
Ik ben ze nog niet zo goedkoop tegengekomen.
De binnenmaat? Kan je een schouw overdimensioneren? Ik ga voor 200mm denk ik, als mijn rocket niet doorgaat en het wordt toch een finoven kom ik zeker toe....
en vuurvaste potten
http://www.svk.be/andere/schouwpotten_gamma
-
holtere
Anderen kijken een beetje kwijlend naar de tekeningen zeker met de gedachten van een 3-d frees
...
Begint echt op fine-tunen te lijken!
De enige twijfel die bij mij opkomt is dat de boel links of rechts toch gaat scheuren als je er een gecompliceerd gietstuk van gaat maken? Anderen zijn je hierin al voor gegaan...
Goed bezig, kan niet anders zeggen!
Holtere
Begint echt op fine-tunen te lijken!
De enige twijfel die bij mij opkomt is dat de boel links of rechts toch gaat scheuren als je er een gecompliceerd gietstuk van gaat maken? Anderen zijn je hierin al voor gegaan...
Goed bezig, kan niet anders zeggen!
Holtere
- peterberg
- Moderator
Helaas, toch weer niet helemaal goed. De poort van 220x56 mm is 70%, een poort van 240x56 mm is 76% van de riser. Die is dus weer te groot. De maten die ik voor de poort op geef slaan op de opening in het vuurbeton, als de effectieve doorlaat 68% wordt op het moment dat de p-channel wordt geplaatst dan is het OK. De tekening zou dus 220 mm voor de hoogte van de poort moeten vermelden.marini schreef:de opening is dan 240mm hoog en 56mm breed, benut blijft er dan 220x56 over.
Niet aan beginnen, onderbeluchting is funest voor deze verbrandings kamer, dat is allang geprobeerd. Voor het geval je een aslade wilt maken, maak dan het begin van de sleuf in de bodem 20 cm voor de poort en eindig 5 cm voor de poort. Breedte van de sleuf 10 of 12 mm, niet meer. Met een grotere sleuf valt er meer houtskool doorheen wat makkelijk had kunnen verbranden. De aslade moet heel secuur afsluiten, liever nog met een echt deurtje er voor. Het ding luistert erg nauw, hij doet het fantastisch of hij vergiftigt de buren, een tussenweg schijnt er niet te zijn.marini schreef:Als er zoveel doorgang moet zijn, dan is de primaire beluchting toch ook belangrijk te regelen, kan er dan niet een asschuif zoals een finoven mee ingebouwd worden? ik heb een tekening bijgevoegd ter verduidelijking.
Nee die zijn (in Nederland) niet in de handel, die moet je ook zelf maken, in twee helften bijvoorbeeld. In België waarschijnlijk wel te koop.marini schreef:maar blijkbaar is een inoxbuis niet bestand tegen zo'n warmtemishandeling. een vuurvaste beton/stenen schouw dan maar?zijn die zo in de handel te krijgen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
marini
dat dacht ik ook al, en er zijn al velen mij voorgegaan. warm water enzo.De enige twijfel die bij mij opkomt is dat de boel links of rechts toch gaat scheuren als je er een gecompliceerd gietstuk van gaat maken? Anderen zijn je hierin al voor gegaan...
Ik heb al wat gespeeld met delingen maar het kwam altijd slechter uit.
Oke dus geen asschuif miserie troef, misschien de Vvorm tot in de midden?
de secudaire beluchting zit dus ook in die berekende oppervlakte dat had ik dus niet door. Nu wel.
bijgevoegd nog een probeersel van delingen maar geen succes tot nu toe. de vertikale deling is mijn gevoel nog het beste. Peterberg rules
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- peterberg
- Moderator
Is ook al eens gedaan, geen verschil vast te stellen. Zonder schuine kanten ook al gedaan, dat levert op het eind van de stook een verspreid rommeltje op. Als aan het eind van de stook alles zich vanzelf in het midden verzamelt is de gloeifase heter en snel voorbij. De reden dat ik een voorstander ben van zo'n small vlak stuk is omdat ik een stoffer heb die precies door de poort kan. In een haal heb ik dan alle as in een blik geveegd.marini schreef:Oke dus geen asschuif miserie troef, misschien de Vvorm tot in de midden?
Denk ik ook. Het heeft als voordeel dat er geen hoge dunne wandjes gegoten hoeven te worden. Dat is meestal een drama omdat je een triltafel moet gebruiken om het aardvochtige spul lekker uit te laten vloeien. Hoe meer dunne verticale wand hoe meer kans op grote luchtbellen of scheiding van de componenten van de vuurbeton.marini schreef:bijgevoegd nog een probeersel van delingen maar geen succes tot nu toe. de vertikale deling is mijn gevoel nog het beste.
Ik weet nog een andere manier om op te delen, maar dan worden het drie stukken. De verticale deling die je al kent, maar dan de riser apart als derde deel. De poort en de achterwand van de vuurkamer zitten dan in de helften en de riser is dan geen complete cirkel meer. Ik denk dat ik daar nooit een tekening van heb gemaakt. Overigens gemakkelijker te doen als de riser achtkantig is, dan zit drie kanten ervan vast aan de vuurkamer helften en de resterende 5 kanten in het riserdeel. Omdat de onderste 25 cm van de achterkant van de riser echt ontzettend heet wordt heb je minder last van scheuren als die in een apart stuk zit.
groeten, Peter
-
marini
soms zijn de redenen van praktische aard,De reden dat ik een voorstander ben van zo'n small vlak stuk is omdat ik een stoffer heb die precies door de poort kan. In een haal heb ik dan alle as in een blik geveegd.
je hebt toevallig geen metingen gedaan hoe lang de riser moet zijn alvorens alles is verbrand?
Maw wanneer mag ik terug keren met de hete uitlaat?
Ik zocht nog een leuke toepassing voor die rocket en ik dacht een (buiten)pizzaoven te integreren, kan ik met de transpalet dat ding zetten waar ik wil. Waarschijnlijk zijn er dan wel handiger constructies dan een rocket bell maar een bouwen zonder echte reden van gebruik vind maar niks.
Peterberg , hoe groot is jou atalier? Drie drums van 200liter geeft dan een indicatie van vermogen of heb je daar ook harde cijfers van ?
- peterberg
- Moderator
Mijn atelier is 65 m2, 3 meter hoog, voor en achter deuren van vloer tot plafond. Geen isolatie behalve in het plafond want daar is de vloer van de huiskamer deel van.marini schreef:Peterberg , hoe groot is jou atalier? Drie drums van 200liter geeft dan een indicatie van vermogen of heb je daar ook harde cijfers van ?
Geen harde cijfers, 4 kg hout kan volledig verbrand worden in 60 minuten met een efficiëntie van 90%. Met een overall rendement van 80% haal je ongeveer 4 kw/h uit elke kilo hout. Niet alles wordt meteen uitgestraald, er wordt nog wat opgeslagen in het materiaal van de vuurkamer/riser zelf en het stapeltje chamotte stenen in het eerste vat. Hou het er maar op dat er 12 kw/h uitkomt. Ook met vorst buiten en harde wind is er geen probleem om het warm te krijgen.
groeten, Peter
-
marini
laatste post voor ik in mijn bedje kruip,
ik heb de risertop laten zakken zodat hij samenvalt met de stookruimte, de mal wordt dan een pak eenvoudiger, nu ja, da's relatief denk ik dan.
Ik zet dan een betonnen buis er bovenop.
De achterzijde terug schuin uitgevoerd, meer turbulentie, zie andere post hier ergens bij Peterberg. een ronde achterkant geeft minder turbulentie.
nu maar hopen dat ik dat gefreesd krijg, dat is voor morgen.
bijgevoegd de tekening van linkerstuk03 , schuimvormen en assembly van het geheel.
Hoe lang moet de riser eigenlijk minimum zijn?
ik heb de risertop laten zakken zodat hij samenvalt met de stookruimte, de mal wordt dan een pak eenvoudiger, nu ja, da's relatief denk ik dan.
Ik zet dan een betonnen buis er bovenop.
De achterzijde terug schuin uitgevoerd, meer turbulentie, zie andere post hier ergens bij Peterberg. een ronde achterkant geeft minder turbulentie.
nu maar hopen dat ik dat gefreesd krijg, dat is voor morgen.
bijgevoegd de tekening van linkerstuk03 , schuimvormen en assembly van het geheel.
Hoe lang moet de riser eigenlijk minimum zijn?
-
marini
heb heel de avond op het forum gelezen. Ben weer veel wijzer geworden en ik was het warm water nog maar eens uit aan het vinden.
maar toch, die schuimvormen wil ik proberen, kwestie van goedkoop een mal te hebben.
hoe kan het ook anders weer veel vragen. 6m² is magisch voor de bell, ik heb er 7,4m², top laten zakken? maar dan komt de uitgang van de riser dicht tegen de bovenzijde, die is trouwens 1200mm lang net 8x de riserdiameter.
Ik overwoog een oven maar dan vergroot de opp nog meer. En daar ken ik helemaal niks van kwa in bouwen.
De afvoer is een dubbelwandige inox van 200mm binnenmaat moet ik die onderaan verkleinen naar 150mm? en staat hij daar goed? De afsluitklep mag die onderaan? of moet die net bovenaan, misschien in een keer met bypass om op te starten.
ik heb een voorlopig schetsje gemaakt van ruwe afmetingen en inbouw,
probleem ik krijg met moeite een 177 er in.(eigenlijk niet) iemand een idee om plaats te winnen. de voorkant heeft momenteel nog geen deur
Wat is de massa van volume baksteen?en Chamotte? Ik wil het gewicht ook wel eens uitrekenen.
momenteel is hij opgebouwd uit een laag van 6cm vuurvaste steen (bovenste gedeelte) , vuurvilt 1cm en buitenlaag met 9cm daar komt nog een laag bezetting op. deksel in een gegoten plaat voorvaste beton die geïsoleerd wordt.
suggesties zijn welkom...
maar toch, die schuimvormen wil ik proberen, kwestie van goedkoop een mal te hebben.
hoe kan het ook anders weer veel vragen. 6m² is magisch voor de bell, ik heb er 7,4m², top laten zakken? maar dan komt de uitgang van de riser dicht tegen de bovenzijde, die is trouwens 1200mm lang net 8x de riserdiameter.
Ik overwoog een oven maar dan vergroot de opp nog meer. En daar ken ik helemaal niks van kwa in bouwen.
De afvoer is een dubbelwandige inox van 200mm binnenmaat moet ik die onderaan verkleinen naar 150mm? en staat hij daar goed? De afsluitklep mag die onderaan? of moet die net bovenaan, misschien in een keer met bypass om op te starten.
ik heb een voorlopig schetsje gemaakt van ruwe afmetingen en inbouw,
probleem ik krijg met moeite een 177 er in.(eigenlijk niet) iemand een idee om plaats te winnen. de voorkant heeft momenteel nog geen deur
Wat is de massa van volume baksteen?en Chamotte? Ik wil het gewicht ook wel eens uitrekenen.
momenteel is hij opgebouwd uit een laag van 6cm vuurvaste steen (bovenste gedeelte) , vuurvilt 1cm en buitenlaag met 9cm daar komt nog een laag bezetting op. deksel in een gegoten plaat voorvaste beton die geïsoleerd wordt.
suggesties zijn welkom...
-
marini
o en waar koop ik de stenen die ik nodig heb voor zo'n metselwerk? de buitenzijde kan ik met recup bakstenen doen .
-
ddh
marini, ik zit (net als jij) nog in de uitdenkfase.
Je schrijft dat je de rocket niet kwijt kan. Heb je deze tekening al gezien. Daar heeft de bell aan de achterzijde een enkelsteense wand, wel met isolatie er achter. Geeft misschien net iets meer ruimte voor je rocket?
Groet, David
Je schrijft dat je de rocket niet kwijt kan. Heb je deze tekening al gezien. Daar heeft de bell aan de achterzijde een enkelsteense wand, wel met isolatie er achter. Geeft misschien net iets meer ruimte voor je rocket?
Groet, David
-
marini
nee nog niet tegengekomen, dacht ik toch al veel gelezen te hebben , niet dus.
Ik wilde vooral een lange vuurkamer want ik heb geen hout van 35cm liggen, misschien is dit een oplossing
Ik wilde vooral een lange vuurkamer want ik heb geen hout van 35cm liggen, misschien is dit een oplossing
-
holtere
De batch-rocket kun je schijnbaar verlengen tot 60 cm i.p.v. 40Ik wilde vooral een lange vuurkamer
Misschien kun je de rocket (een beetje) diagonaal in de bell plaatsen. Dan heb je ruimte zat! De achterzijde van steen vervangen door bijv. vermiculite levert maar weinig op! De uitgang van de rocket hoeft echt niet precies in het midden uit te komen.
Grz,
Holtere
- peterberg
- Moderator
Aha! ik heb weer een foutje gespot. De riser is 8 tot 10 keer de basismaat, niet hetezelfde als de riser diameter. De basismaat is 72,36% van de riser diameter, de rest van de maten zijn daaraan gerelateerd. Die hoogte is gemeten vanaf de bodem van de vuurkamer.marini schreef:hoe kan het ook anders weer veel vragen. 6m² is magisch voor de bell, ik heb er 7,4m², top laten zakken? maar dan komt de uitgang van de riser dicht tegen de bovenzijde, die is trouwens 1200mm lang net 8x de riserdiameter.
Die 200 mm is prima hou die maar zo, beter zelfs. Het is gevaarlijk om een bypass en afsluitklep in het heetste gedeelte van de bell te plaatsen. Kans dat het ding verbrandt na verloop van tijd. Maar je kunt het ding heel goed halverwege plaatsen, dan is de thermische belasting kleiner. En een combinatie van die twee kleppen lijkt me ook een goede oplossing.
Holtere heeft gelijk, om de bell kleiner te maken kun je er een schuine kant aan maken waar de deur dan in komt. De hele vuurkamer enzo staat dan ook verdraaid zodat je plotseling ruimte achter het ding hebt.
groeten, Peter
-
ritsaert snijder
Marini,
Die dubbelwandige buis was goedkoop, volgens mij is deze nog wat goedkoper; http://www.hgb-trading.nl/
(ik heb geen aandelen, ben niet verbonden)
Die dubbelwandige buis was goedkoop, volgens mij is deze nog wat goedkoper; http://www.hgb-trading.nl/
(ik heb geen aandelen, ben niet verbonden)
groet!
Ritsaert
Ritsaert