Veel profijt van de houtkachel
Moderator: Moderators
-
ebkef
Veel profijt van de houtkachel
Ik heb sinds een half jaar een houtkachel en werkt zo super!
Het is maar een 8kw voor mijn appartement maar werkt vooralsnog prima.
Ik moet de winter nog meemaken om te kijken of een kachel wel voldoet en ik niet even snel de cv aan doe om het huis alsnog op te warmen.
Het is een gewone houtkachel, geen cv toestanden o.i.d.
De grootste lol die ik nu ervaar is dat ik juist alle deuren open heb en ook de kleine raampjes voor de nodige frisse lucht.
Dit is normaliter uit den boze maar nu zie ik geen noodzaak om verder te isoleren.
De kosten van het hout lijken vooralsnog veel lager uit te vallen ondanks mijn verspillende gedrag dan wanneer ik cv zou gebruiken.
Op het ogenblik stook ik gratis hout maar als ik dat niet had zou ik geperst hout kopen.
Daar heb ik hele goede ervaring mee zoals langer een constante temperatuur bijvoorbeeld.
Ik had wel een vraagje, wanneer ik de kacheldeur open doe komt er een enorme warmte uit.
Deze warmte zou m.i. heel handig zijn tijdens de eerste opwarm fase van de woning.
Ik heb dan ook nogal bedenkingen bij de effecientie van deze gloednieuwe kachel.
Ik bedoel maar, alle hitte knalt natuurlijk meteen de pijp uit, het raampje lijkt ook veel warmte tegen te houden.
Het deurtje moet natuurlijk dicht want anders ruikt het hele huis.
Kan ik nog iets doen?
Zoals een stuk metaal ergens opleggen of inleggen?
Het is maar een kleine houtkachel.
Over dat geperste hout.., eigenlijk is dat het meest praktisch om de kachel warm te houden.
Zo warm dat men later weer een ander stukje hout erop kan leggen wat vanzelf weer gaat ontbranden.
Alleen het dunne spul stoken wat ik nu doe levert meer werk op om de kachel op gang te houden.
Ook afknijpen van de lucht kan helpen maar dan wordt de ruit redelijk zwart.
Lijkt mij geen goede verbranding.
Het is maar een 8kw voor mijn appartement maar werkt vooralsnog prima.
Ik moet de winter nog meemaken om te kijken of een kachel wel voldoet en ik niet even snel de cv aan doe om het huis alsnog op te warmen.
Het is een gewone houtkachel, geen cv toestanden o.i.d.
De grootste lol die ik nu ervaar is dat ik juist alle deuren open heb en ook de kleine raampjes voor de nodige frisse lucht.
Dit is normaliter uit den boze maar nu zie ik geen noodzaak om verder te isoleren.
De kosten van het hout lijken vooralsnog veel lager uit te vallen ondanks mijn verspillende gedrag dan wanneer ik cv zou gebruiken.
Op het ogenblik stook ik gratis hout maar als ik dat niet had zou ik geperst hout kopen.
Daar heb ik hele goede ervaring mee zoals langer een constante temperatuur bijvoorbeeld.
Ik had wel een vraagje, wanneer ik de kacheldeur open doe komt er een enorme warmte uit.
Deze warmte zou m.i. heel handig zijn tijdens de eerste opwarm fase van de woning.
Ik heb dan ook nogal bedenkingen bij de effecientie van deze gloednieuwe kachel.
Ik bedoel maar, alle hitte knalt natuurlijk meteen de pijp uit, het raampje lijkt ook veel warmte tegen te houden.
Het deurtje moet natuurlijk dicht want anders ruikt het hele huis.
Kan ik nog iets doen?
Zoals een stuk metaal ergens opleggen of inleggen?
Het is maar een kleine houtkachel.
Over dat geperste hout.., eigenlijk is dat het meest praktisch om de kachel warm te houden.
Zo warm dat men later weer een ander stukje hout erop kan leggen wat vanzelf weer gaat ontbranden.
Alleen het dunne spul stoken wat ik nu doe levert meer werk op om de kachel op gang te houden.
Ook afknijpen van de lucht kan helpen maar dan wordt de ruit redelijk zwart.
Lijkt mij geen goede verbranding.
-
bertocello
Re: Veel profijt van de houtkachel
Het helpt natuurlijk heel veel als we om te beginnen het merk en type van de kachel weten.
greetz Bertocello
greetz Bertocello
-
ebkef
Oh gewoon een 8kw van ~500 euro, denk aan zoiets:
http://www.houtkachelfarm.nl/8kw-houtkachels-maurik
De "8 KW Bestfire Big Hotspot" lijkt het meest op diegene die ik heb.
http://www.houtkachelfarm.nl/8kw-houtkachels-maurik
De "8 KW Bestfire Big Hotspot" lijkt het meest op diegene die ik heb.
-
Dutch John
Zou ik niet doen, met het oog op stank en erger: koolmonoxidevergiftiging.ebkef schreef: Ik had wel een vraagje, wanneer ik de kacheldeur open doe komt er een enorme warmte uit.
Dat weet je niet. Pas als je de schoorsteentemperatuur meet, kun je een grove schatting van het rendement maken.Ik bedoel maar, alle hitte knalt natuurlijk meteen de pijp uit, het raampje lijkt ook veel warmte tegen te houden.
Er staat op dit forum een schat aan informatie over kachelstook, ook over convectieverbetering. Neem een avond de tijd om je in te lezen. Waarschijnlijk kun je sneller lezen, dan wij typen.....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Jan.
Je zult eerst een grove schatting v.h. rendement moeten maken en die plaatsen in een bepaalde situatie.
Pas na enige of pas na jaren ervaring zou je kunnen zeggen dit past daar en werkt perfect, afgestemd op de bewoner.
Meestal blijft het natte vinger werk.
Maar als je er serieus werk van maakt zal je in elke situatie, woning en gebruik, ter plekke moeten experimenteren om tot gewenst resultaat te komen.
Pas na enige of pas na jaren ervaring zou je kunnen zeggen dit past daar en werkt perfect, afgestemd op de bewoner.
Meestal blijft het natte vinger werk.
Maar als je er serieus werk van maakt zal je in elke situatie, woning en gebruik, ter plekke moeten experimenteren om tot gewenst resultaat te komen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
-
ebkef
Ik leer nog steeds hoe te stoken.
Ook verschilt het per dag, warschijnlijk door het weer zoals het aansteken kan soms heel lastig zijn (alsnog weer uitgaan e.d.) en vaak is het een fluitje van een cent.
Maar wat hier goed werkt is de kachel bij aanmaak zo goed mogelijk opstoken dan na een 45 minuten is de kachel en hout zo heet dat je lange tijd op gloeiend stoken kunt overgaan.
Dat betekent dat ondanks dat het vuur uit is je er wel nieuw oplegt en pas na 15 minuten of zo pas gaat ontbranden.
Het hout is dan zo heet geworden + er is zo weinig lucht.., het moet opeens wel branden lijkt het.
Dit is m.i. de beste stand want de kachel blijft nu lang warm op smeulend hout en ik heb voldoende temperatuur.
Per slot stoken we alleen 's avonds tussen 17:00 en 23:00 dus om 22:00 hoef je al niets meer te doen..
Ik zit gewoon te kijken hoe weinig hout je kunt gebruiken om het aangenaam te krijgen.
Rendement halen om het gehele huis te stoken heeft geen prio voor mij, alleen de zithoek/kamer vind ik interessant.
Vind het wel leuk zo, dacht met een stuk staal of steen achter de kachel nog wat meer vast te houden, de kachel staat al in een nis speciaal voor de kachel, de gehele muur wordt dus reeds warm.
We zien wel..
Ook verschilt het per dag, warschijnlijk door het weer zoals het aansteken kan soms heel lastig zijn (alsnog weer uitgaan e.d.) en vaak is het een fluitje van een cent.
Maar wat hier goed werkt is de kachel bij aanmaak zo goed mogelijk opstoken dan na een 45 minuten is de kachel en hout zo heet dat je lange tijd op gloeiend stoken kunt overgaan.
Dat betekent dat ondanks dat het vuur uit is je er wel nieuw oplegt en pas na 15 minuten of zo pas gaat ontbranden.
Het hout is dan zo heet geworden + er is zo weinig lucht.., het moet opeens wel branden lijkt het.
Dit is m.i. de beste stand want de kachel blijft nu lang warm op smeulend hout en ik heb voldoende temperatuur.
Per slot stoken we alleen 's avonds tussen 17:00 en 23:00 dus om 22:00 hoef je al niets meer te doen..
Ik zit gewoon te kijken hoe weinig hout je kunt gebruiken om het aangenaam te krijgen.
Rendement halen om het gehele huis te stoken heeft geen prio voor mij, alleen de zithoek/kamer vind ik interessant.
Vind het wel leuk zo, dacht met een stuk staal of steen achter de kachel nog wat meer vast te houden, de kachel staat al in een nis speciaal voor de kachel, de gehele muur wordt dus reeds warm.
We zien wel..
-
Erikvr
Van dat lekker smeulen gaat je schoorsteen wel dichtzitten en het stinkt ook zo lekker in de buurt..
Typisch gedrag van iemand die een te grote kachel heeft gekocht. (8 KW voor een appartement lijkt me redelijk overbemeten..)
Om een kachel zijn maximale rendement te laten halen moet je juist met voldoende lucht stoken en een liefst zo heet mogelijk vuur. Een optie is om dan korte tijd heet te stoken en dan uit te laten gaan, maar als je kachel teveel capaciteit heeft blijft het aanmodderen.
gr
Erik
Typisch gedrag van iemand die een te grote kachel heeft gekocht. (8 KW voor een appartement lijkt me redelijk overbemeten..)
Om een kachel zijn maximale rendement te laten halen moet je juist met voldoende lucht stoken en een liefst zo heet mogelijk vuur. Een optie is om dan korte tijd heet te stoken en dan uit te laten gaan, maar als je kachel teveel capaciteit heeft blijft het aanmodderen.
gr
Erik
groet,
Erik
Erik
-
ebkef
Uitgaan? dan moet ik om de haverklap opstaan en klooien..
Zoals jij het presenteert had hij 1/4 groot moeten zijn en kleine stukjes hout blijven branden, is geen doen zeg..
>Van dat lekker smeulen gaat je schoorsteen wel dichtzitten
Dat zullen we nog wel zien dan.
> en het stinkt ook zo lekker in de buurt..
Een open haard (van een ander) stinkt ook, ik heb het recht om te stinken
Zoals jij het presenteert had hij 1/4 groot moeten zijn en kleine stukjes hout blijven branden, is geen doen zeg..
>Van dat lekker smeulen gaat je schoorsteen wel dichtzitten
Dat zullen we nog wel zien dan.
> en het stinkt ook zo lekker in de buurt..
Een open haard (van een ander) stinkt ook, ik heb het recht om te stinken
-
marini
Misschien moet je toch maar eens een topic over massakachels lezen, daar wordt op die manier gestookt, ik zie dat je net het tegenovergestelde hebt gekocht maar daar sloeg de uitspraak op. Door de massa geeft de kachel zijn warmte dan langzaam af gedurende langere tijd. Ik betwijfel echter of je daar enkele honderden kilo's massa kwijtraakt....Uitgaan? dan moet ik om de haverklap opstaan en klooien..
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
@Ebkef: mag ik je eraan herinneren dat dit het ecologieforum is en niet het "ikke ikke ikke en de rest...."forum?
De meeste mensen op dit forum proberen zo schoon mogelijk te stoken, wat jij aan het doen bent grenst m.i. aan een creosootkanon. Dat heeft niets van doen met schoon stoken, alleen met goedkoop stoken.
Het kan veel schoner en het mooie is dat het ook nog eens veel goedkoper (lees: met minder hout) kan!
De meeste mensen op dit forum proberen zo schoon mogelijk te stoken, wat jij aan het doen bent grenst m.i. aan een creosootkanon. Dat heeft niets van doen met schoon stoken, alleen met goedkoop stoken.
Het kan veel schoner en het mooie is dat het ook nog eens veel goedkoper (lees: met minder hout) kan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter