Dag aan allen,
Ik wil eerst mijn huidige situatie schetsen. Wij verwarmen ons huis met een cv-kachel (9kw)in de woonkamer die aangesloten is op 2 boilervaten van samen 1200 liter, deze bedienen de vloerverwarming en 2 radiatoren alsook het sanitaire water. Dit volstaat zolang het niet permanent vriest, de kachel word goed doorgestookt en hoeft nooit te temperen. Voordeel hiervan is dat we zuinig stoken met 1 kachel, nadeel dat we s'zomers moeten stoken voor warm tapwater en bij stroomuitval zitten we in de kou.
Waar we naartoe willen,.... in een vlakbij gelegen ( nog te bouwen) schuur komt een houtvergasser (25kw) staan samen met een wateropslag en dat is nu de vraag, zal het een boilervat van 3000 liter worden met bovenin een rvs ww voor het sanitaire water en onderin een spiraal om een zonnecollector op aan te sluiten, of deel ik dit op en sluit 2 vaten van 1500 liter aan waarvan het 2de uitsluitend dient voor wateropslag, dit 2de vat zou eventueel in de zomer kunnen afgesloten worden?
Om naar de vlammen te kijken word in de woonkamer dan een moderne houkachel zonder elektrische aansluitingen geplaatst zodat we bij stroomuitval niet in de kou zitten.
Alvast bedankt voor inzichten , Bertocello
Dimensies van buffer/boilervaten
Moderator: Moderators
-
bertocello
-
dormos
Re: Dimensies van buffer/boilervaten
Hoi Bertocello,
Heb zelf ook een houtvergasser (50kW), en heb daar 2*2000 liter buffers op aangesloten. Buffervaten hebben geen spiralen, en warm tapwater maak ik met behulp van een warmtewisselaar van Varmebaronen (Ack Va Varm). Kost ongeveer 800 Euro, maar je kunt toe met simpele buffervaten zonder spriralen.
Bevalt tot nu toe uitstekend, stook in de zomer de kachel wel eens in anderhalve week voor warm water met een gezin van 5 met twee veel douchende pubers.
Groet,
Hans
Heb zelf ook een houtvergasser (50kW), en heb daar 2*2000 liter buffers op aangesloten. Buffervaten hebben geen spiralen, en warm tapwater maak ik met behulp van een warmtewisselaar van Varmebaronen (Ack Va Varm). Kost ongeveer 800 Euro, maar je kunt toe met simpele buffervaten zonder spriralen.
Bevalt tot nu toe uitstekend, stook in de zomer de kachel wel eens in anderhalve week voor warm water met een gezin van 5 met twee veel douchende pubers.
Groet,
Hans
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Bertocello,
Hoe ver komt de te bouwen schuur met ketel/buffer van de woning af te staan? Mocht je een boiler of buffer met SWW in de schuur plaatsen, dan heb je een aanzienlijk verlies (water en temperatuur) in de warmwaterleiding. Ik heb ervoor gekozen om een boiler centraal tussen 2 afname plaatsen te zetten. Dat bevalt super. In 7 seconden warm water in de keuken en in 14 seconden in de badkamer. Slaapkamer is de snelste met 3 seconden. Daar staat de boiler dan ook in een kast.
Ik kan echt van harte aanraden om de boiler zo dicht mogelijk in de buurt te zetten.
Hoe ver komt de te bouwen schuur met ketel/buffer van de woning af te staan? Mocht je een boiler of buffer met SWW in de schuur plaatsen, dan heb je een aanzienlijk verlies (water en temperatuur) in de warmwaterleiding. Ik heb ervoor gekozen om een boiler centraal tussen 2 afname plaatsen te zetten. Dat bevalt super. In 7 seconden warm water in de keuken en in 14 seconden in de badkamer. Slaapkamer is de snelste met 3 seconden. Daar staat de boiler dan ook in een kast.
Ik kan echt van harte aanraden om de boiler zo dicht mogelijk in de buurt te zetten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
dormos
Kockie,
Is het nadeel van een boiler niet dat de voorraad beperkt is; boiler leeg = geen warm water meer + verbruik van bufferwater om de boiler warm te houden? Met een wisselaar is de voorraad quasi onbeperkt, en je warmte zit in goed geisoleerd buffers.
Qua aanschafkosten ontloopt het elkaar niet veel denk ik.
Groet,
Hans
Is het nadeel van een boiler niet dat de voorraad beperkt is; boiler leeg = geen warm water meer + verbruik van bufferwater om de boiler warm te houden? Met een wisselaar is de voorraad quasi onbeperkt, en je warmte zit in goed geisoleerd buffers.
Qua aanschafkosten ontloopt het elkaar niet veel denk ik.
Groet,
Hans
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik zie het verschil niet echt. Water is water en afkoeling is afkoeling. Je kunt de boiler verwarmen met bufferwater (en al dan niet de retour daarvan gebruiken om het huis te verwarmen. Zorg voor een goed geïsoleerde boiler, dan valt je energieverlies ook erg mee. 1 maal daags verwarmen met je houtcv en klaar ben je weer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
bertocello
Boiler komt ongeveer 4 meter van het huis, pal naast de houtvergasser, vandaaruit via supergeisoleerde leiding naar zowel verwarming als tapwater.
Ik kan mij voorstellen dat het in de winter wel OK is om met 1 boilervat van 3000 liter te werken, maar anderzijds is het ook zuiniger om in de zomer slechts 1 van de 2 van de 1500 liter vaten te verwarmen en het andere af te sluiten en te laten afkoelen.
Maar ik kan niet allebei de systemen hebben, nl. 1x3000 en ook nog 2x1500, vandaar eigenlijk mijn vraag.
Het is wel mogelijk en het overwegen waard om een 200 liter tapwaterboiler, die op een centrale plaats staat, op te warmen, dat zou zelfs niet eens zoveel werk zijn en de warmteverliezen die in de leiding zitten zouden beperkt worden tot max. 1 x per dag.
fijn weekend alvast. Bertocello
Ik kan mij voorstellen dat het in de winter wel OK is om met 1 boilervat van 3000 liter te werken, maar anderzijds is het ook zuiniger om in de zomer slechts 1 van de 2 van de 1500 liter vaten te verwarmen en het andere af te sluiten en te laten afkoelen.
Maar ik kan niet allebei de systemen hebben, nl. 1x3000 en ook nog 2x1500, vandaar eigenlijk mijn vraag.
Het is wel mogelijk en het overwegen waard om een 200 liter tapwaterboiler, die op een centrale plaats staat, op te warmen, dat zou zelfs niet eens zoveel werk zijn en de warmteverliezen die in de leiding zitten zouden beperkt worden tot max. 1 x per dag.
fijn weekend alvast. Bertocello