Renovatieproject - advies
Moderator: Moderators
-
Sebastian
Renovatieproject - advies
Hallo iedereen!
Wij zijn sinds kort de trotse eigenaars van een oud lemen boerderijtje waar we aardig wat opknapwerken in willen voorzien.
Na heel wat rondbellen (en bitter weinig informatie) ben ik na wat googelen op dit forum terecht gekomen. Hopelijk kunnen we hier een licht opsteken van de mogelijkheden en waar we zeker als leek voor moeten opletten.
Kort even een indeling van de woning.
GVL: koele kelder (is tegen een heuvel aangebouwd)
NIV1: Keuken, Badkamer, hal, berging, woonkamer.
DAK: Momenteel open ruimte, wordt ingedeeld in slaapkamers (3 à 4)
De hal verbindt alle ruimtes met elkaar en bevat ook de trap.
We hebben nog geen exacte cijfers voor de oppervlakte, we schatten het volgende:
Woonkamer: 20 à 25m²
Keuken: 15m²
Badkamer: 10 m²
Slaapkamers: 15 à 20 m²
De plafonds liggen niet al te hoog, we vermoeden op ongeveer 2,3 m. De bovenverdieping is recht onder het dak.
Keuken en badkamer liggen naast elkaar en zijn door de traphal & berging gescheiden van de woonkamer.
Er is momenteel enkel een houtkachel in de woonkamer.
Hout is ruimschoots voorhanden aangezien er 5 à 6.000m² bos bij hoort, maar we sluiten het gebruik van pellets niet uit mocht dit bepaalde belangrijke voordelen met zich meebrengen.
Momenteel maken we de denkoefening hoe we de woning optimaal kunnen verwarmen en voorzien van warm water.
In onze droom bestaat er een systeem:
1. met een gezellige kachel in de woonkamer (geen inbouw)
2. deze kachel verwarmt water voor enkele CV radiatoren om de overige ruimtes te verwarmen
3. En indien mogelijk ook het sanitair water verwarmt tijdens de stookmaanden.
Buiten het stookseizoen hadden we gedacht aan een zonneboiler om warm water te verzorgen.
De vragen waar we geen duidelijk antwoord op krijgen (we vragen het vast aan de verkeerde instanties)
1. bestaat zo'n systeem überhaupt?
2. welke valkuilen brengt zo'n systeem met zich mee?
3. hoeveel radiator elementen kan zo'n kachel verwarmen?
4. indien het aantal radiatoren beperkt is, wat is een gunstig verwarmingsalternatief voor bvb de badkamer of keuken (die eigenlijk enkel tijdens het gebruik verwarmd dient te worden).
We krijgen zeer verwarrende informatie over het nut / noodzaak van een buffervat. Heeft iemand hier concrete aanwijzingen over?
We beseffen dat het gebrek aan concrete afmetingen een exacte rekenoefening moeilijk maakt, maar hopelijk is het voldoende om enkele vragen te beantwoorden of op zijn minst een bepaalde richting uit te sluiten.
Alvast bedankt voor alle inbreng!
Vriendelijke groet,
Sebastian
Wij zijn sinds kort de trotse eigenaars van een oud lemen boerderijtje waar we aardig wat opknapwerken in willen voorzien.
Na heel wat rondbellen (en bitter weinig informatie) ben ik na wat googelen op dit forum terecht gekomen. Hopelijk kunnen we hier een licht opsteken van de mogelijkheden en waar we zeker als leek voor moeten opletten.
Kort even een indeling van de woning.
GVL: koele kelder (is tegen een heuvel aangebouwd)
NIV1: Keuken, Badkamer, hal, berging, woonkamer.
DAK: Momenteel open ruimte, wordt ingedeeld in slaapkamers (3 à 4)
De hal verbindt alle ruimtes met elkaar en bevat ook de trap.
We hebben nog geen exacte cijfers voor de oppervlakte, we schatten het volgende:
Woonkamer: 20 à 25m²
Keuken: 15m²
Badkamer: 10 m²
Slaapkamers: 15 à 20 m²
De plafonds liggen niet al te hoog, we vermoeden op ongeveer 2,3 m. De bovenverdieping is recht onder het dak.
Keuken en badkamer liggen naast elkaar en zijn door de traphal & berging gescheiden van de woonkamer.
Er is momenteel enkel een houtkachel in de woonkamer.
Hout is ruimschoots voorhanden aangezien er 5 à 6.000m² bos bij hoort, maar we sluiten het gebruik van pellets niet uit mocht dit bepaalde belangrijke voordelen met zich meebrengen.
Momenteel maken we de denkoefening hoe we de woning optimaal kunnen verwarmen en voorzien van warm water.
In onze droom bestaat er een systeem:
1. met een gezellige kachel in de woonkamer (geen inbouw)
2. deze kachel verwarmt water voor enkele CV radiatoren om de overige ruimtes te verwarmen
3. En indien mogelijk ook het sanitair water verwarmt tijdens de stookmaanden.
Buiten het stookseizoen hadden we gedacht aan een zonneboiler om warm water te verzorgen.
De vragen waar we geen duidelijk antwoord op krijgen (we vragen het vast aan de verkeerde instanties)
1. bestaat zo'n systeem überhaupt?
2. welke valkuilen brengt zo'n systeem met zich mee?
3. hoeveel radiator elementen kan zo'n kachel verwarmen?
4. indien het aantal radiatoren beperkt is, wat is een gunstig verwarmingsalternatief voor bvb de badkamer of keuken (die eigenlijk enkel tijdens het gebruik verwarmd dient te worden).
We krijgen zeer verwarrende informatie over het nut / noodzaak van een buffervat. Heeft iemand hier concrete aanwijzingen over?
We beseffen dat het gebrek aan concrete afmetingen een exacte rekenoefening moeilijk maakt, maar hopelijk is het voldoende om enkele vragen te beantwoorden of op zijn minst een bepaalde richting uit te sluiten.
Alvast bedankt voor alle inbreng!
Vriendelijke groet,
Sebastian
-
Johndc
Re: Renovatieproject - advies
Wil je met hout stoken kan maar er zal wel iemand thuis moeten zijn om de kachel te laden. Niemand thuis dan ben je op pellets oid aangewezen wil je het bij hout houden.
Een pracht van een kachel (in ontwikkeling) is die van Michel op http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=171
En een buffervat is wel degelijk nodig bij stukhout stook gekoppeld aan de CV. En isolatie van je woning mag je ook niet uit het oog verliezen.
Er is veel in te lezen op dit en andere forum's.
Een pracht van een kachel (in ontwikkeling) is die van Michel op http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=171
En een buffervat is wel degelijk nodig bij stukhout stook gekoppeld aan de CV. En isolatie van je woning mag je ook niet uit het oog verliezen.
Er is veel in te lezen op dit en andere forum's.
- Pieke
Welkom Sebastian, boerderijtje en 5 a 6000 m2 bos spreekt me al direct aan!!!
Verder wil ik wel een poging doen om enkele vragen te beantwoorden.
Allereerst, als je de beschikking hebt over zoveel bomen ( brandhout ) dan zou ik volledig inzetten op verwarming en SWW d.m.v. houtstook.Eventueel in combinatie met een zonneboiler.Wat is je budget, ben je handig? Je kan de zoekfunctie rechtsboven gebruiken ( hout cv , buffer , schema ) Verder is bij duitse installateurs meer kennis en expertise aanwezig om een dergelijk systeem te laten instaleren. Bij een relatief kleine woonkamer dien je cv zijdig een vrij hoge waarde te hebben anders wordt je woonkamer een sauna.
Het nut van een buffer is deze>>> Je kan ook verwarmen als je je kachel niet stookt en je kan SWW gebruiken zonder eerst de kachel aan te steken.
Heb je ook info over isolatiewaardes?We beseffen dat het gebrek aan concrete afmetingen een exacte rekenoefening moeilijk maakt, maar hopelijk is het voldoende om enkele vragen te beantwoorden of op zijn minst een bepaalde richting uit te sluiten.
Verder wil ik wel een poging doen om enkele vragen te beantwoorden.
Allereerst, als je de beschikking hebt over zoveel bomen ( brandhout ) dan zou ik volledig inzetten op verwarming en SWW d.m.v. houtstook.Eventueel in combinatie met een zonneboiler.Wat is je budget, ben je handig? Je kan de zoekfunctie rechtsboven gebruiken ( hout cv , buffer , schema ) Verder is bij duitse installateurs meer kennis en expertise aanwezig om een dergelijk systeem te laten instaleren. Bij een relatief kleine woonkamer dien je cv zijdig een vrij hoge waarde te hebben anders wordt je woonkamer een sauna.
Het nut van een buffer is deze>>> Je kan ook verwarmen als je je kachel niet stookt en je kan SWW gebruiken zonder eerst de kachel aan te steken.
Laatst gewijzigd door Pieke op 07 okt 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
Sandman79
A) die bomen mogen waarschijnlijk niet allemaal tegen de grond gehaald worden.
B)- een halve hectare bos levert op jaarbasis gemiddeld een 4 stere hout op. Het huis is niet te groot , en mits een deftige isolatie kan je daar al redelijk ver mee komen. Maar heb je nog hout nodig.
Mijn setup is een oversized zonneboiler die een buffervat van 1000 liter bediend, daarvan heb ik veel saniatair warm water en een redelijke ondersteuning van mijn verwarming.
een Rocket met warmtewisselaar is in opbouw, voorlopig dit jaar rocket in een bell met redelijk wat massa. (massakachel)
Ondersteund door een pelletbrander voor als we er niet zijn of ziek zijn ofzo.
B)- een halve hectare bos levert op jaarbasis gemiddeld een 4 stere hout op. Het huis is niet te groot , en mits een deftige isolatie kan je daar al redelijk ver mee komen. Maar heb je nog hout nodig.
Mijn setup is een oversized zonneboiler die een buffervat van 1000 liter bediend, daarvan heb ik veel saniatair warm water en een redelijke ondersteuning van mijn verwarming.
een Rocket met warmtewisselaar is in opbouw, voorlopig dit jaar rocket in een bell met redelijk wat massa. (massakachel)
Ondersteund door een pelletbrander voor als we er niet zijn of ziek zijn ofzo.
-
Sebastian
Dankjewel voor de verwelkoming en voor de info. Er is natuurlijk ook nog grond behalve bos hé, in totaal spreken we over 1,2 hectare.Pieke schreef:Welkom Sebastian, boerderijtje en 5 a 6000 m2 bos spreekt me al direct aan!!!
Neen, dat is waarschijnlijk niet toegelaten en ook helemaal niet onze bedoeling, als je die 4 stère vernoemd ga ik ervan uit dat dat de opbrengst is mits één of ander bosbeheer-plan?Sandman79 schreef:A) die bomen mogen waarschijnlijk niet allemaal tegen de grond gehaald worden.![]()
Hoeveel schat je meer nodig te hebben? nog eens dat volume of minder?Sandman79 schreef:B)- een halve hectare bos levert op jaarbasis gemiddeld een 4 stere hout op. Het huis is niet te groot , en mits een deftige isolatie kan je daar al redelijk ver mee komen. Maar heb je nog hout nodig.
Tja, isolatiewaardes... denk niet dat ik daar snel aan zal geraken.Pieke schreef:Heb je ook info over isolatiewaardes?
Zoals ik zei is het een oude lemen hoeve en de muren zijn 50 à 100cm dik.
Ik vermoed dat het prijskaartje van enkele wensen m'n handigheid zullen stimulerenPieke schreef:Wat is je budget, ben je handig?
Het is trouwens niet meteen in de regio gelegen, dus mogelijk zijn de plaatselijke prijzen anders en hebben ze andere gewoontes/expertise ter plaatse. De reden waarom ik hier even informeer is omdat ik, in tegenstelling tot Sloveens, het Nederlands wél machtig ben en niet geheel onvoorbereid ter plaatse te komen.
Alvast bedankt om het buffervat toch al wat toe te lichten, ik zal morgen het forum eens wat beter doorzoeken.
Het buffervat wordt dus evengoed verwarmd als de kachel niet brandt... dus dat is dan dmv een zonneboiler op te lossen?
Ik bekijk alles morgen met een uitgeslapen hoofd nog eens
- Pieke
Mooi om te zien dat je uitgebreid en inhoudelijk een poging doet om te reageren, dit zal zeker andere leden "triggeren" om bij te dragen.
Dit zie je verkeerd>>> je vult de buffer met de kachel als ie brandt.Is ie gevuld ( op temperatuur ) , dan kan je warmte onttrekken als de kachel niet brandt.
Mag ik concluderen dat je gaat emigreren of heb je de boerderij voor erbij/vakantiehuis? In het laatste geval is het topic van Franq77 wellicht behulpzaam.http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
Ik zal morgen als "newbee" nog een poging doen om wat bij te dragen.
Gr. Pieke
Het buffervat wordt dus evengoed verwarmd als de kachel niet brandt...
Dit zie je verkeerd>>> je vult de buffer met de kachel als ie brandt.Is ie gevuld ( op temperatuur ) , dan kan je warmte onttrekken als de kachel niet brandt.
Mag ik concluderen dat je gaat emigreren of heb je de boerderij voor erbij/vakantiehuis? In het laatste geval is het topic van Franq77 wellicht behulpzaam.http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
Ik zal morgen als "newbee" nog een poging doen om wat bij te dragen.
Gr. Pieke
-
Sebastian
Wat een prachtig avontuur van Franq77! Heb wat door z'n blog gelezen en ik kan alleen maar ontzag hebben voor zo'n onderneming!Pieke schreef:Mag ik concluderen dat je gaat emigreren of heb je de boerderij voor erbij/vakantiehuis? In het laatste geval is het topic van Franq77 wellicht behulpzaam.http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
Bij ons is het wel degelijk de bedoeling om te emigreren. Er is ook een losstaand gastenverblijf (2 verdiepingen 5x5m) wat we in eerste instantie zullen opknappen (is al redelijk goed in ord, op het dak na) om van daar uit de hoofdwoning te renoveren. De omvang van het project is gelukkig voor ons aanzienlijk kleiner dan Franq77 het zijne.
De tijdspanne waarin we dit willen verwezenlijken is vaag aangezien we nog geen zicht hebben op het totale kostenplaatje. Als we definitief verhuizen laten we onze inkomsten hier achter en in Slovenië ligt de loonsverwachting nu eenmaal een pak lager. Waarschijnlijk zullen we dus veel zelf klussen tijdens alle vakantieperiodes die we hebben hier (en dat zijn er genoeg).
Ok, heb ondertussen al iets meer opgezocht en samen met jouw info is het een pak duidelijker.Pieke schreef:Dit zie je verkeerd>>> je vult de buffer met de kachel als ie brandt.Is ie gevuld ( op temperatuur ) , dan kan je warmte onttrekken als de kachel niet brandt.
Heb hier en daar teruggevonden dat het buffervat ongeveer 100 l/kW moet bevatten. Het is natuurlijk nog moeilijk in te schatten wat het vermogen van de CV-kachel moet zijn omdat het te verwarmen volume nog niet exact gedefinieerd is, maar ik zie dat de meeste CV-kachels rond de 10kWh liggen. Dit komt neer op een buffervat van zeker 1.000 liter. Die hebben al snel buitenafmetingen van 207x99cm zie ik.
Zijn er bepaalde richtlijnen met betrekking van de locatie waar je dat buffervat zet? Zet je het best hoog in de woning, of kan de kelder ook? Liever centraal t.o.v. de radiatoren of sanitair? Zijn er bepaalde omgevingsfactoren (temperatuur ed) waar aan moet voldaan worden op de plaats waar je het zet?
Ik weet het, veel vragen, maar ben heel dankbaar voor alle reacties die ik totnogtoe heb ontvangen, het is erg fijn om feedback te krijgen!
Zo, nu ga ik wat verder in het forum duiken met wat zoektermen
-
Johndc
Je ziet "iets" over het hoofd Pieke. De buffer wordt wel degelijk bijgewarmd door de zonnecollectors. (als de zon schijnt uiteraard)
-
deleted
Je zou idealiter met het huis en de bewoners moeten beginnen en pas daarna gaan kijken wat soort verwarming het best geschikt is.
In welk klimaat zit je bijvoorbeeld ? Ik lees dat Slovenië -afhankelijk van de ligging -wel 4 klimaatzones heeft.
Hoe wil je het gaan bewonen: permanent, sporadisch ? Met hoeveel personen ?
Ga je alles verwarmen ?
Enz..
Trouwens wel nieuwsgierig naar het bouwtype. 100 cm dikke leemmuren. Is dat dan stampleem ?
G
In welk klimaat zit je bijvoorbeeld ? Ik lees dat Slovenië -afhankelijk van de ligging -wel 4 klimaatzones heeft.
Ga je alles verwarmen ?
Enz..
Trouwens wel nieuwsgierig naar het bouwtype. 100 cm dikke leemmuren. Is dat dan stampleem ?
G
- Pieke
DJ, je hebt gelijk!! Moet ook niet zo veel willen bijdragen nadat ik m'n tweede halve liter heb aangetikt.
Om een compleet verwarmingsconcept op te stellen is niet eenvoudig.Iemand plaatste gisteren deze link http://www.bouw-energie.be/berekenen/epb.php .Daar kan je zien dat er een boel variabelen zijn.
Heb je toevallig een fotootje van het boerderijtje?
Als je een zonneboiler-houtcv-buffer wilt combineren,dat kan je overwegen>> kachel op de begane grond,buffer eerste etage.Dan kan ie op thermophifon werken.Zonnecollectoren natuurlijk op je dak, dan werkt ie via het terugloop-systeem.Je buffer zou zelfs nog de eerste verdieping kunnen verwarmen via de mantel of je kiest ervoor om deze te isoleren.Sebastian schreef:
Zijn er bepaalde richtlijnen met betrekking van de locatie waar je dat buffervat zet? Zet je het best hoog in de woning, of kan de kelder ook? Liever centraal t.o.v. de radiatoren of sanitair? Zijn er bepaalde omgevingsfactoren (temperatuur ed) waar aan moet voldaan worden op de plaats waar je het zet?
Om een compleet verwarmingsconcept op te stellen is niet eenvoudig.Iemand plaatste gisteren deze link http://www.bouw-energie.be/berekenen/epb.php .Daar kan je zien dat er een boel variabelen zijn.
Heb je toevallig een fotootje van het boerderijtje?
-
deleted
bron: http://slovenija.nl/slovenie-traditoneel.htmlRurale huizen / Boerderijen
Wie Slovenië doorkruist zal de grote verscheidenheid aan bouwstijlen opvallen. De meest interessante bouwwerken zijn ongetwijfeld de landhuizen en boerderijen in de typische stijl van de regio. De bergachtige landschappen zorgde ervoor dat de bewoners in en rondom hun eigen woonomgeving bleven, waardoor de boerderijen van de locale grondstoffen werden gebouwd. Hierdoor is er op het kleine grondgebied van Slovenië een enorme verscheidenheid aan boerderijen te vinden, die tot op de dag van vandaag hun karakter van vroeger hebben weten te behouden.
In Slovenië zijn de oude boerderijen in vier hoofdtypen te onderscheiden en kennen per hoofdtype een aantal regionale varianten:
Alpen-stijl
Gorenjska hiša
Koroška hiša
Škofjeloško-Cerkljanska hiša
Bovška hiša / Bovško-Trentarski tip hiša / Trentarska hiša
Mediterrane-stijl
Kraška hiša
Istrska hiša
Vipavska hiša
Briška hiša
Severno Primorska
Centraal-Slovenië-stijl
vzhodno osrednjeslovenska hiša
zahodno osrednjeslovenska hiša
Notranjska hiša
Pannonische-stijl
Pomurska hiša
Belokranjska hiša
Kan je het in één van deze types onderbrengen ?
En ook een -ecologisch- waardevol gegeven:
Iets om rekening mee te houden ...De bergachtige landschappen zorgde ervoor dat de bewoners in en rondom hun eigen woonomgeving bleven, waardoor de boerderijen van de locale grondstoffen werden gebouwd.
G
-
ritsaert snijder
Sebastiaan,
Leuke vraag! Heb je misschien ook wat fotootjes en een locatie (bij benadering eventueel). Je geeft aan geen inbouw kachel te willen, is een massakachel voor jou ook een inbouwkachel?
Want zonder verdere verdieping in het klimaat en het feit dat je permanent gaat bewonen en gaat verbouwen denk ik aan een massakachel (als je daar bij het verbouwen rekening mee houd dan kun je met een centrale massakachel de hele woning verwarmen).
Ritsaert
Leuke vraag! Heb je misschien ook wat fotootjes en een locatie (bij benadering eventueel). Je geeft aan geen inbouw kachel te willen, is een massakachel voor jou ook een inbouwkachel?
Want zonder verdere verdieping in het klimaat en het feit dat je permanent gaat bewonen en gaat verbouwen denk ik aan een massakachel (als je daar bij het verbouwen rekening mee houd dan kun je met een centrale massakachel de hele woning verwarmen).
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Sebastian
Goede opmerking! ben echt blij met de denkhulp die jullie allen biedenGandalf schreef:Je zou idealiter met het huis en de bewoners moeten beginnen en pas daarna gaan kijken wat soort verwarming het best geschikt is.
De boerderij bevindt zich in in het Noord-Oosten van Slovenië en valt onder het grondgebied van Sveti Tomaz (Sint-Thomas).Gandalf schreef:In welk klimaat zit je bijvoorbeeld ? Ik lees dat Slovenië -afhankelijk van de ligging -wel 4 klimaatzones heeft.
Ga je alles verwarmen ?
Enz..
In tegenstelling tot het westen (waar je Noord de Julische Alpen hebt en Zuid de kuststreek) is dit gedeelte een glooiend heuvellandschap op een 300m boven de zeespiegel. Deze zomer was het daar boven de 30°C en de winters kunnen 5cm tot 50cm sneeuw meebrengen. Heb proberen zoeken naar meer klimatologische info maar kan niet meteen iets vinden voor specifiek Sveti Tomaz. Maribor is vergelijkbaar vermoed ik, maar wel een pak stedelijker. Daar meten ze gemiddeld -3,6°C als minimumtemp. in de winter.
We zijn momenteel met 3 personen: 2 volwassen en 1 kind. Er komen normaalgezien nog kinderen bij op termijn, vandaar dat we de ruimte onder het dak zo optimaal mogelijk willen indelen als slaapvertrekken.
We plannen een heel ander leven dan we hier gewoon zijn, geen 9 to 5 leven dus. De bedoeling is om op termijn een soort eco-boerderij/bed & breakfast oid uit te bouwen om zoveel mogelijk in ons eigen behoeften te kunnen voorzien. Normaalgezien zijn we dus steeds aanwezig om het nodige in de gaten te houden en te beheren.
Wat we willen verwarmen is vooral de woonkamer waar de kachel zal staan. De slaapkamers zullen enkel slaapvertekken worden dus daar moet in principe enkel slaaptemperatuur gehouden worden. Stel dat één van de kinderen ooit toch vooral op z'n kamer zou zitten (zal dan mss ook weer afhangen van de oppervlakte die we kunnen behalen per kamer) zou het mooi zijn om die via de CV op aangename temperatuur te krijgen.
De badkamer moet enkel verwarmd worden tijdens het gebruik, 's ochtends en 's avonds dus. Misschien hier dan beter een losstaand element inplannen?
De keuken is tevens eetkamer dus die zou ook verwarmd moeten worden.
Het gastenverblijf gaan we autonoom verwarmen, maar dat is momenteel geen prioriteit.
Ik zou echt niet durven zeggen op welke types het juist het best lijkt. Ik zal een foto van het huis in bijlage steken, helaas hebben we erg weinig beeldmateriaal. In heel onze euforie en opwinding zijn we onze camera vergeten... we zijn dus momenteel beperkt tot de enkele beelden die de makelaar gemaakt heeft.Gandalf schreef:Trouwens wel nieuwsgierig naar het bouwtype. 100 cm dikke leemmuren. Is dat dan stampleem ?
Kan je het in één van deze types onderbrengen ?
Kan ook zijn dat m'n verbeelding een loopje met me neemt en dat 100cm wat aan de ruime kant is
Het bouwjaar is 1910 en de laatste renovatieronde vond plaats midden jaren '80. Toen werd het huidige dak gelegd, de elektriciteit geïnstalleerd en werden de nieuwe ramen geplaatst. Die ramen zijn trouwens "dubbele ramen".... aangezien de muren zo dik zijn heb je een raam buiten, dan een tussenruimte, en dan nog eens een raam. Telkens enkel glas als ik me goed herinner.
26 oktober vertrekken we voor een week naar daar om alles op te meten, foto's te nemen en af te spreken met een makelaar.
Die zal ons hopelijk niet enkel zijn product willen verkopen maar werkelijk willen meedenken om een kosten-efficiënte regeling uit te werken. Prioriteit is alleszins een stabiliteitsstudie van het huis, staatopname van het dak en elektriciteitnetwerk.
Daar komt dan, eens de indeling/gebruik van de woning duidelijker wordt, de inplanning van de verwarming.
Zo, hopelijk helpen de foto's ook een beetje om een beter inzicht te bekomen van de situatie. Begin november kan ik met concrete afmetingen aan de slag.
Ik zie net nog deze reactie binnenkomen, even mee opnemen... mijn posts komen niet meteen op het forum
Ik leer aardig wat bij hier! is de eerste keer dat ik over een "massakachel" hoor, dus ga me eens verdiepen in wat dit juist inhoud.Ritsaert Snijders schreef:Want zonder verdere verdieping in het klimaat en het feit dat je permanent gaat bewonen en gaat verbouwen denk ik aan een massakachel (als je daar bij het verbouwen rekening mee houd dan kun je met een centrale massakachel de hele woning verwarmen).
In principe is ons uitgangspunt om geen grote afbraakwerken / verbouwingen te doen. De indeling blijft, met uitzondering van de dakruimte, ongewijzigd. denken we... kan zijn dat de nieuwe info van hier, en ons bezoek aan het huis eind deze maand al onze huidige gedachten omgooit.
We gaan dus vooral voort op de huidige situatie, maar dan met een duidelijke upgrade naar algemeen comfort en levenskwaliteit.
Ik zoek verder op, als je zelf aanwijzingen of interessante links hebt over dit type kachel hoor ik het graag.
EDIT: Heb na wat onderzoek gevonden wat je juist bedoelt. Komt eigenlijk overeen met de traditionele kachels van Slovenië, principe van een "kachelofen" (D). Helaas is er zo geen voorzien in ons huis. We hebben er wel gezien in de andere panden die we bezocht hebben.
Ik lees ook dat een massakachel makkelijk 4 ton weegt. Gezien het leefgedeelte niet op het gelijkvloers is, maar boven een volledige kelderverdieping lijkt me dit geen optie om stabiliteitsredenen. 4 ton ondersteunen is niet niks denk ik zo op het eerste zicht... tenzij je me van het tegendeel kan overtuigen?
Tot de volgende post!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ritsaert snijder
Sebastian,
Ziet er spannend uit.
Die muren zien er best dik uit. Ik zou me eens verdiepen in tempurierung als verwarming. Voor je woning maar ook ideaal om het gastenhuis droog te houden. Staat veel over in het Franq-onderwerp.
Een massakachel is een klus die een gevorderde doe het zelver wel aan kan. Het metselwerk kan je daar waarschijnlijk prima laten doen. Er zijn heel veel soorten kachels en ook heel veel mogelijkheden. Maar een massakachel levert een beperkte hoeveelheid warmte, in de strenge winters daar zul je voor aanvulling moeten zorgen of voor goede isolatie. Op deze site is veel informatie voorhanden. De centrale plaats van de massakachel is overigens nogal belangrijk.
De mate waarin je aanvullend kan isoleren is ook iets waar je zeer goed over zult moeten nadenken. Het is met dit soort gebouwen (gebruik van hout) moeilijk. Maar je hebt heel veel overstek, dus misschien is isolatie aan de buitenkant een optie.
Nou dat was hem weer even.
Ziet er spannend uit.
Die muren zien er best dik uit. Ik zou me eens verdiepen in tempurierung als verwarming. Voor je woning maar ook ideaal om het gastenhuis droog te houden. Staat veel over in het Franq-onderwerp.
Een massakachel is een klus die een gevorderde doe het zelver wel aan kan. Het metselwerk kan je daar waarschijnlijk prima laten doen. Er zijn heel veel soorten kachels en ook heel veel mogelijkheden. Maar een massakachel levert een beperkte hoeveelheid warmte, in de strenge winters daar zul je voor aanvulling moeten zorgen of voor goede isolatie. Op deze site is veel informatie voorhanden. De centrale plaats van de massakachel is overigens nogal belangrijk.
De mate waarin je aanvullend kan isoleren is ook iets waar je zeer goed over zult moeten nadenken. Het is met dit soort gebouwen (gebruik van hout) moeilijk. Maar je hebt heel veel overstek, dus misschien is isolatie aan de buitenkant een optie.
Nou dat was hem weer even.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Sebastian
Heb inderdaad al wat verder gezocht, mijn Duits is niet slecht maar bijzonder stoffig. Veel terminologie gaat ook verloren aangezien ik het Nederlandse equivalent amper begrijpritsaert snijder schreef:Die muren zien er best dik uit. Ik zou me eens verdiepen in tempurierung als verwarming. Voor je woning maar ook ideaal om het gastenhuis droog te houden. Staat veel over in het Franq-onderwerp.
Kan ik het vergelijken met de muurverwarming die ze in onze contreien voorstellen of is dit een modificatie naar andere bouwstijlen?
Had al iets meer info gevonden over massakachels en dit in m'n vorig bericht ge-edit voor ik jouw post kreeg.ritsaert snijder schreef:Een massakachel is een klus die een gevorderde doe het zelver wel aan kan. Het metselwerk kan je daar waarschijnlijk prima laten doen. Er zijn heel veel soorten kachels en ook heel veel mogelijkheden. Maar een massakachel levert een beperkte hoeveelheid warmte, in de strenge winters daar zul je voor aanvulling moeten zorgen of voor goede isolatie. Op deze site is veel informatie voorhanden. De centrale plaats van de massakachel is overigens nogal belangrijk.
even herhalen dus:
Sebastian schreef:]Heb na wat onderzoek gevonden wat je juist bedoelt. Komt eigenlijk overeen met de traditionele kachels van Slovenië, principe van een "kachelofen" (D). Helaas is er zo geen voorzien in ons huis. We hebben er wel gezien in de andere panden die we bezocht hebben.
Ik lees ook dat een massakachel makkelijk 4 ton weegt. Gezien het leefgedeelte niet op het gelijkvloers is, maar boven een volledige kelderverdieping lijkt me dit geen optie om stabiliteitsredenen. 4 ton ondersteunen is niet niks denk ik zo op het eerste zicht... tenzij je me van het tegendeel kan overtuigen?
Inderdaad, we hopen meer informatie over de bouwwijze en structuur te weten te komen bij ons komend bezoek.ritsaert snijder schreef:De mate waarin je aanvullend kan isoleren is ook iets waar je zeer goed over zult moeten nadenken. Het is met dit soort gebouwen (gebruik van hout) moeilijk. Maar je hebt heel veel overstek, dus misschien is isolatie aan de buitenkant een optie.
Merci!
Seb.