Al een tijdje volg ik de ontwikkelingen op het gebied van de rocket/bell met veel plezier en grote bewondering. In, al zijn eenvoud en tegelijk ook vele opzichten, een prachtige warmtebron!
Hieronder volgen wat gedachtenspinsels over een uitvoering op basis van dit 'goudhaantje'.
Ik ben aan het fantaseren over de combinatie van
A: 'hypokaustenheizung'- als hoofdverwarming. Warme/hete lucht circuleert in een gesloten circuit met een opgaand en neergaand kanaal. In het opgaande kanaal wordt de lucht verwarmd en in het neergaande kanaal koelt de lucht weer af. De lucht gaat door convectie circuleren. Deze kanalen zijn van een accumulerend materiaal gemaakt. Ze worden door de hete lucht opgewarmt en vervolgens geven ze 'langzame' stralingswarmte af. Google op hypokaustenheizung om meer te vinden. ( http://www.ortner-cc.at/en/ihr-kachelof ... -dahinter/ )
B: heteluchtverwarming- als extra bijverwarming. Warme/hete lucht die de kamer ingevoerd wordt. 'Snelle' convectiewarmte zogezegd.
Deze combi is een bestaand concept. Voor het gemak noem ik het 'bi-heated' om in de 'rocket' sfeer te blijven.
A en B zijn t.o.v. elkaar te regelen met een klep.
Enkele (veronderstelde) voordelen zijn:
- meer mogelijkheden door regelbare 'snelle' en 'langzame' warmte;
- hete/warme luchtkanalen zijn schoon en veilig (geen rookgas), behoeven geen veegluikjes en kunnen makkelijk uitgebreid worden (uitbreiding veroorzaakt geen trekverlies of condensproblemen);
- gelijkmatige verdeling van de warmte;
- weinig/geen opstartproblemen voor de rocket.
Een nadeel van convectiewarmte; geeft ronddwarrelend stof (filter?) en kan gaan 'ruiken' net als met radiatoren. Maar dit weegt niet op tegen het voordeel dat je even snelle warmte kan inzetten vind ik.
Deze combinatie samen met een rocket/bell stel ik me in grote lijnen als volgt voor:
- een rocket 177 of een variant met een stalen bell van twee olievaten hoog
- om de bell een luchtspouw als opgaand kanaal waarin lucht verwarmd wordt
- hier omheen een spouwmuur. Deze spouw wordt het neergaand kanaal waarin de lucht afkoelt. De muren werken accumulerend. Binnenste spouwblad/muur wellicht iets meer isolerend (lichtere baksteen).
- onderin een klep of een aantal om te regelen tussen 'snelle' en 'langzame' warmteafgifte.
Zie tekening. Deze is schematisch om het idee weer te geven. (uitbreidingen buiten beschouwing gelaten)
Hoe langer ik er over nadenk des te meer vragen/ideeen komen er. Dus ik ga het voor nu hierbij laten en de hamvraag stellen:
Kan dit in principe goed gaan werken?
Ik hoor graag jullie visie,
Groet,
Maarten