Beste ervaringsdeskundigen,
Bij aankoop van ons huis zat er een open haard in, dit was een voorgevormde driehoekige vorm uit beton (vuurvast veronderstel ik). Daarrond was de haardmuut opgebouwd uit gewone bakstenen met stuc ertussen.
Deze zitten redelijk los – de lelijke tegels die er aan plakten heb ik afgebroken; het enige wat dit bouwvallig muurtje rechthoudt zijn de ijzers die er tussenuit steken. Nu ben ik van plan deze stenen te verwijderen en met ytong een nieuw muurtje rond te bouwen. Zo heb ik nog wat artistieke vrijheid om de haard een karakter te geven of evt. wat patronen erin te beelhouden. Tussen de ytong en de haard dacht ik een centimeter tussen te laten om de ytong niet te laten oververhitten en deze ruimte op te vullen met vuurvast beton. Is dit een werkbaar plan en is gewone ytong lijm hittebestendig genoeg ?
Qua afwerking dacht ik aan tadelakt erop te smeren en zo een oud effect te verkrijgen. Ik heb niet veel ervaring op dit gebied maar ben wel redelijk handig.
De richel ben ik ook nog niet uit, mss een houten balk?
Ik hoor graag jullie ideeen en tips hierover.
Alvast bedankt!
Vuurvast beton - tadelakt
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Vuurvast beton - tadelakt
Niet om het een of ander, maar een open haard op het ecologieforum, dat is wel vragen om commentaar... Wat ik in eerste instantie zou willen adviseren is om eens rond te kijken op dit forum en bijvoorbeeld eens te zoeken op rocket bell, rocket 177 etc. Dit zijn kachels die er aan de voorkant uit kunnen zien als een (kleine) haard en wel voor een fatsoenlijke verbranding zorgen, iets wat in een open haard vaak ver te zoeken is. Ook lees je in dergelijke topics veel info over het verwerken van vuurvaste materialen.
Dit is bijvoorbeeld een mooie topic. Voor de laatste ontwikkelingen zie achteraan in het topic: viewtopic.php?f=3&t=2467
Dit is bijvoorbeeld een mooie topic. Voor de laatste ontwikkelingen zie achteraan in het topic: viewtopic.php?f=3&t=2467
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Mimony
beste Kockie,
bedankt voor uw antwoord! Echter ik heb niet de middelen noch de knowhow voor dergelijk project. We hebben reeds overal cv staan en dit wordt enkel gebruikt voor evt bijverwarming en voor de sfeer. we hebben trouwens redelijk wat hout liggen. aangezien ik nog ytong stenen heb liggen zoek ik dus een redelijk goeikope oplossing. je mag het dan wel niet eens zijn met mijn redenen maar kan je mss toch laten weten of mijn werkwijze doenbaar is?
dank bij voorbaat!
bedankt voor uw antwoord! Echter ik heb niet de middelen noch de knowhow voor dergelijk project. We hebben reeds overal cv staan en dit wordt enkel gebruikt voor evt bijverwarming en voor de sfeer. we hebben trouwens redelijk wat hout liggen. aangezien ik nog ytong stenen heb liggen zoek ik dus een redelijk goeikope oplossing. je mag het dan wel niet eens zijn met mijn redenen maar kan je mss toch laten weten of mijn werkwijze doenbaar is?
dank bij voorbaat!
-
ritsaert snijder
Mimony,
Maak een schetsje! Klinkt allemaal niet echt overtuigend.
Maak een schetsje! Klinkt allemaal niet echt overtuigend.
groet!
Ritsaert
Ritsaert