Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Een workshop?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Dutch John
Meer vrije tijd? Een schop onder zijn achterste, zodat ie eindelijk een keer het project start?m.bouwer wrote:Maar wat wil de Nederlandse zelfbouwer?
Groet,
DJ
Ps: voor degenen die zelfbouw overwegen: een Piggott inclusief mast kost nog geen 1.000 euro, uitgaande van nieuwe spullen en maximaal 100 werkuren, inclusief het bijeen scharrelen van de materialen. Renderen doet het niet, maar het is kicken en je hebt altijd (een beetje) stroom....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- midwoud1
Een aantal jaren geleden waren er werkgroepen die met elkaar windgeneratoren bouwden, ontwerp besprekingen ,toepassingen in praktijk brachten..
Nu kunnen we gebruik maken van modern materiaal ,aandrijftechniek, stuur elekronika, actuators , micro-controllers , software , enz.
Tevens zijn er mensen die beschikken over technische kennis.
Rinus zou graag de sfeer van toen weer terug willen met ieder zijn inbreng waar hij goed in is
Maar de technische mensen zitten verspreid over het land.
Hoe kan je zoiets opstarten? Dmv. promotie , bekendmaking.
In Valburg was zo een bijeenkomst 4 jaar geleden .
Dat zouden we weer moeten hebben.
- Frans -
Nu kunnen we gebruik maken van modern materiaal ,aandrijftechniek, stuur elekronika, actuators , micro-controllers , software , enz.
Tevens zijn er mensen die beschikken over technische kennis.
Rinus zou graag de sfeer van toen weer terug willen met ieder zijn inbreng waar hij goed in is
Maar de technische mensen zitten verspreid over het land.
Hoe kan je zoiets opstarten? Dmv. promotie , bekendmaking.
In Valburg was zo een bijeenkomst 4 jaar geleden .
Dat zouden we weer moeten hebben.
- Frans -
- kockie
- Site Admin
Op het gevaar af dat ik lullig overkom.... Ik vond de bijeenkomst in Valburg leuk, maar miste het doen. Je kon wel een molen bouwen, maar dat was m.i. het predicaat speelgoed nog niet eens waardig. Als je met een groep wilt gaan bouwen, moet je dat met een kleine groep doen en niet met een massa. Het interessantste vond ik de zelfbouw generator (ik denk van Omweg). Ook de opstellingen buiten waren leuk. Alle commerciële shit was volgens mij commerciële shit, nodig om de nodige pecunia aan sponsoring op te halen, maar verder vrij nutteloos.
Ik heb met Omweg al eens zitten filosoferen over een (of meer) zelfbouwweekenden. Ik mis zelf de tijd (en talent) om iets te organiseren. Heb wel plek om een en ander tijdelijk* op te stellen, maar op dit moment ook niet de financiële middelen vrij om zelf iets te bouwen...
Mocht dit erg bot overkomen: zo is het niet bedoeld. Ik was alleen teleurgesteld. Wat wel een leuk detail was: het was de eerste "forummeeting". DJ, Nck, Tim heb ik daar voor het eerst gezien. Volgens mij heb ik Omweg, die toen nog niet bekend was op het forum, ook al gesproken.
* vrij rekbaar begrip
Ik heb met Omweg al eens zitten filosoferen over een (of meer) zelfbouwweekenden. Ik mis zelf de tijd (en talent) om iets te organiseren. Heb wel plek om een en ander tijdelijk* op te stellen, maar op dit moment ook niet de financiële middelen vrij om zelf iets te bouwen...
Mocht dit erg bot overkomen: zo is het niet bedoeld. Ik was alleen teleurgesteld. Wat wel een leuk detail was: het was de eerste "forummeeting". DJ, Nck, Tim heb ik daar voor het eerst gezien. Volgens mij heb ik Omweg, die toen nog niet bekend was op het forum, ook al gesproken.
* vrij rekbaar begrip
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
m.bouwer
In Nederland zijn niet zo veel molenzelfbouwers.
Het is een vrij gecompliceerd werkstuk,
je moet een redelijk ongestoorde windaanstroming hebben,
en stroom komt uit het stopcontact.
Het is een vrij gecompliceerd werkstuk,
je moet een redelijk ongestoorde windaanstroming hebben,
en stroom komt uit het stopcontact.
- midwoud1
Valburg was niet zozeer een workshop van molenbouw als wel een bijeenkomst waar mensen tussen zaten met kennis van zaken.
Inderdaad het commercieële gedeelte stelde niet veel voor.
Ik sprak daar Rinus (M.Bouwer) , Gijs , Peter ( Omweg ) , Adriaan Kragten , PietWillem Chevalier.
Jongens waar ik wel van gehoord had maar niet eerder gezien ,behalve Omweg.
Door Rinus ben ik geïnspireerd om te beginnen met actieve wiekverstelling.
En dat is intussen een succesvol projekt geworden.
Inderdaad het commercieële gedeelte stelde niet veel voor.
Ik sprak daar Rinus (M.Bouwer) , Gijs , Peter ( Omweg ) , Adriaan Kragten , PietWillem Chevalier.
Jongens waar ik wel van gehoord had maar niet eerder gezien ,behalve Omweg.
Door Rinus ben ik geïnspireerd om te beginnen met actieve wiekverstelling.
En dat is intussen een succesvol projekt geworden.
- kockie
- Site Admin
Op de middelbare school heb ik het boek "windbouwwerk" van Fons de Beer meerdere keren doorgeploegd. Door een oproep op mijn website heb ik later een kopie van dat boek gekregen wat ik daarna weer gescand heb. Inmiddels is het op de site van Omweg te downloaden. Helaas heb ik het nooit aangedurfd om er aan te beginnen.
Ik heb een aantal "problemen". Op bepaalde manieren ben ik best handig, maar ik ben op geen enkele manier technisch geschoold, of de lessen handvaardigheid moeten meetellen.. Ik heb wel mensen die me met bepaalde dingen kunnen helpen, maar die wil ik weer niet lastig vallen met de bouw van een windmolen. Nu weet ik van DJ dat je voor ca 1000 euro al wat moois kunt neerzetten, maar dat heb ik er (op dit moment) nog niet voor over, misschien op een later moment. Het blijft nu dus nog even bij de mast die hier ligt...
Ik heb een aantal "problemen". Op bepaalde manieren ben ik best handig, maar ik ben op geen enkele manier technisch geschoold, of de lessen handvaardigheid moeten meetellen.. Ik heb wel mensen die me met bepaalde dingen kunnen helpen, maar die wil ik weer niet lastig vallen met de bouw van een windmolen. Nu weet ik van DJ dat je voor ca 1000 euro al wat moois kunt neerzetten, maar dat heb ik er (op dit moment) nog niet voor over, misschien op een later moment. Het blijft nu dus nog even bij de mast die hier ligt...
-
Dutch John
Dat geld is nodig als je alles nieuw moet kopen. Wat betreft handigheid: elke klusser met basisgereedschap en een lasapparaat kan aan de hand van Piggott's boekje een turbine bouwen. Ik ben totaal geen houtbewerkingsman en had nog nooit met een trekmes en spookschaaf gewerkt. Maar door stap voor stap de aanwijzingen te volgen, lukt het om 3 identieke wieken te schaven. Werken met giethars was ook iets nieuws, maar valt best mee. Het laswerk stelt echt helemaal niets voor. De meeste tijd gaat zitten in het verzamelen van alle spullen en aanvraag van bouw- en milieuvergunning.
Uiteraard is het zaak -zoals Frans stelt- om voldoende wind en een ongestoorde omgeving te hebben. In een bewoonde omgeving haal je geen rendement.
Groet,
DJ
Uiteraard is het zaak -zoals Frans stelt- om voldoende wind en een ongestoorde omgeving te hebben. In een bewoonde omgeving haal je geen rendement.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
omweg
Een hogere energie prijs zodat een windmolen echt de moeite waard wordt.Maar wat wil de Nederlandse zelfbouwer?
Wat misschien bij de kleine windmolens wel eens tegen zijn potentiele populariteit zou kunnen werken is zijn mistiek, er zijn nog steeds heel veel modellen en vernieuwers mee bezig, er is geen eenduidig ontwerp welke als gegarandeerd functioneel te boek staat. Bij de grote commerciele molens zijn er altijd drie wieken met een vertikale as, gezien het geld en de belangen die er in deze bedrijfstak omgaat zal dit niet uitsluitend een dogma zijn maar ook het beste ontwerp tot nu toe. Terwijl je bij de kleine molen nog allerlei ontwerpen tegenkomst, van energyBall tot Turby etcetera. Dit veroorzaakt bij de mogelijke windenergie gebruiker veel vertwijfeling, en terechte vertwijfeling. In meer of mindere mate geldt dit denk ik ook voor de zelfbouwer hij moet een keuze maken welk ontwerp hij gaat volgen en als je op het verkeerde been gezet wordt en helemaal geen resultaat boekt (wat opbrengst betreft) met je zelfgebouwde molen dan kan ik me voorstellen dat de hobby langzaam dood bloed. Dit verklaart misschien waarom de club van windmolen zelfbouwers klein blijft. Het nadeel is dan de onderlinge afstand van de liefhebbers en hier vind ik het internet ideaal, snelle informatie uitwisseling die op verschillende plaatsen te verifieren is. Dit heeft mij ooit bij het Piggot ontwerp gebracht en het blijkt wereldwijd ook een bewezen ontwerp te zijn (fieldlines forum).
Een soort Valburg bijeenkomst heeft dus vooral sociale en inspiratie aspecten en niet zozeer informatie uitwisseling. Erg belangrijk dus om jezelf en nieuwkomers enthousiast te maken. Wat mij betreft dus zeker voor herhaling vatbaar maar dan misschien met meer workshop componenten.
The planet of my dreams is bulging at his seems
- midwoud1
In de jaren 70 was er een olie crisis met autoloze zondagen . De Opec landen verhoogden de olie prijs drastisch.
Toen kwam men op het idee om energie op te wekken op duurzame wijze. Er werden windgeneratoren gebouwd door partikulieren die meestal niet goed beveiligd waren. Bij harde wind knalden ze vaak uitelkaar. Dit gold ook voor bedrijven die iets uitprobeerden.
Tijdens harde wind en hoog toerental hadden de eigenbouwers angstige momenten, ook Fons de Beer,die er algauw een remsysteem voor had gemaakt
Er verscheen een boekwerkje van Fons de Beer en later het Windwerkboek van Westra en Tossijn.
Tevens werden er bijeenkomsten georganiseerd door enthousiaste DIYers, dat vond dan plaats in de local saloon.
Er werden lezingen gegeven door mensen die vertelden hoe het moest worden.
Excursies werden gemaakt met een afgekeurde personeels bus van Hoogovens of Bruynzeel naar bedrijven als Lagerweij , Polenko ,Bouma en ook naar het ECN in Petten. Koffie met koek in de bedrijfskantine en grote verhalen.
Een werknemer van het ECN plaatste een windgenerator van het merk Winco op het terrein,op eigen initiatief ,waar het meestal flink waait.
Later is daar de testlocatie gekomen voor grotere molens. Een vermogen van 50 Kw was al heel wat(t).
Ikzelf had toen een windgenerator met een 3 meter propeller met passieve wiek verstelling en een auto wisselstroom alternator.
Ook nog een DC motor toegepast 150 Watt en een wasmachine motor met versnellings overbrenging.
Dat werd even later aktieve wiekverstelling met een lineair actuator , bedienbaar met een schakelaar , niet ideaal maar ik kon hem tenminste stil zetten als ik langere tijd niet thuis was. Ik werkte toen 14 dagen offshore en 14 dagen thuis in de molenbouw.
Door de komst van de axiale PMG generator ,waar Hugh Piggott zijn best op heeft gedaan ,kwam er eindelijk een goede generator voor de kleine molens.
Door de tegenwoordige verkrijgbaarheid van mooie electronische besturing oa. micro-controller kwam hier de aktieve wiekverstelling tot stand.
De blad hoek gaat hier nu automatisch al naar gelang de wind sterkte , ongeveer zoals bij de grote molens.
Alleen die hebben wat meer vermogen.
- Frans -
Toen kwam men op het idee om energie op te wekken op duurzame wijze. Er werden windgeneratoren gebouwd door partikulieren die meestal niet goed beveiligd waren. Bij harde wind knalden ze vaak uitelkaar. Dit gold ook voor bedrijven die iets uitprobeerden.
Tijdens harde wind en hoog toerental hadden de eigenbouwers angstige momenten, ook Fons de Beer,die er algauw een remsysteem voor had gemaakt
Er verscheen een boekwerkje van Fons de Beer en later het Windwerkboek van Westra en Tossijn.
Tevens werden er bijeenkomsten georganiseerd door enthousiaste DIYers, dat vond dan plaats in de local saloon.
Er werden lezingen gegeven door mensen die vertelden hoe het moest worden.
Excursies werden gemaakt met een afgekeurde personeels bus van Hoogovens of Bruynzeel naar bedrijven als Lagerweij , Polenko ,Bouma en ook naar het ECN in Petten. Koffie met koek in de bedrijfskantine en grote verhalen.
Een werknemer van het ECN plaatste een windgenerator van het merk Winco op het terrein,op eigen initiatief ,waar het meestal flink waait.
Later is daar de testlocatie gekomen voor grotere molens. Een vermogen van 50 Kw was al heel wat(t).
Ikzelf had toen een windgenerator met een 3 meter propeller met passieve wiek verstelling en een auto wisselstroom alternator.
Ook nog een DC motor toegepast 150 Watt en een wasmachine motor met versnellings overbrenging.
Dat werd even later aktieve wiekverstelling met een lineair actuator , bedienbaar met een schakelaar , niet ideaal maar ik kon hem tenminste stil zetten als ik langere tijd niet thuis was. Ik werkte toen 14 dagen offshore en 14 dagen thuis in de molenbouw.
Door de komst van de axiale PMG generator ,waar Hugh Piggott zijn best op heeft gedaan ,kwam er eindelijk een goede generator voor de kleine molens.
Door de tegenwoordige verkrijgbaarheid van mooie electronische besturing oa. micro-controller kwam hier de aktieve wiekverstelling tot stand.
De blad hoek gaat hier nu automatisch al naar gelang de wind sterkte , ongeveer zoals bij de grote molens.
Alleen die hebben wat meer vermogen.
- Frans -
- midwoud1
windgenerator met aktieve wiekverstelling 1986
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
m.bouwer
Frans,
Aan de horizon zie je de Enercon draaien.
Met jouw ervaring moet een werkend model daarvan toch een grote uitdaging zijn.
Groet Rinus
Aan de horizon zie je de Enercon draaien.
Met jouw ervaring moet een werkend model daarvan toch een grote uitdaging zijn.
Groet Rinus
- midwoud1
Rinus.
Volgens mij ben jij er ook één aan het maken.
Ik zou mijn molengondel zodanig kunnen veranderen in het model van Enercon.
Maar dan moet ik de generator naar achter plaatsen en een kruimotor (gestuurd met windvaan) inbouwen.
Dat kan wel maar het vergt wel wat tijd .
Extra gewicht in de masttop
Meer kracht bij mast kanteling met hulp van 2 en 3 shijf-takel.
Rgds. Frans.
Volgens mij ben jij er ook één aan het maken.
Ik zou mijn molengondel zodanig kunnen veranderen in het model van Enercon.
Maar dan moet ik de generator naar achter plaatsen en een kruimotor (gestuurd met windvaan) inbouwen.
Dat kan wel maar het vergt wel wat tijd .
Extra gewicht in de masttop
Meer kracht bij mast kanteling met hulp van 2 en 3 shijf-takel.
Rgds. Frans.
-
jwardenier
Ook ik ben altijd al geïnteresseerd in molenbouw, en heb het boek van f de beer gekopieerd in de kast liggen ,ooit met verzamelen van spullen begonnen . Op het gemeentehuis navraag gedaan om een molentje te plaatsen ,maar dit blijkt de moeilijkheid te zijn .
Wij wonen in Drenthe en in onze gemeente krijg je domweg geen vergunning om een dergelijk project uit te voeren .
Biogas, waterzuivering ,windbouwwerk ,op alles krijg ik negatief, het voelt langzamerhand als vechten tegen windmolens . Groet J W
Wij wonen in Drenthe en in onze gemeente krijg je domweg geen vergunning om een dergelijk project uit te voeren .
Biogas, waterzuivering ,windbouwwerk ,op alles krijg ik negatief, het voelt langzamerhand als vechten tegen windmolens . Groet J W
-
m.bouwer
Frans,
Logisch dat je je molen niet zomaar gaat veranderen.
Maar je ervaring komt zeer van pas in de ontwikkeling van kleine zelfbouwmolens.
JW,
Omweg heeft het voor ons gevoel erg goed verwoord in zijn bijdrage op 23 sept 2013, 23:01
Wij zien grote mogelijkheden in samenwerking.
Groet Rinus
Logisch dat je je molen niet zomaar gaat veranderen.
Maar je ervaring komt zeer van pas in de ontwikkeling van kleine zelfbouwmolens.
JW,
Omweg heeft het voor ons gevoel erg goed verwoord in zijn bijdrage op 23 sept 2013, 23:01
Wij zien grote mogelijkheden in samenwerking.
Groet Rinus