Buffervat opwarmen nadat het huis warm is?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johnelshof

Buffervat opwarmen nadat het huis warm is?

Bericht door johnelshof »

Hallo,

ik heb een hout cv installatie met vat
Het vat moet eerst op temp komen voordat het huis warm wordt
Nu wil ik eerst het huis opwarmen en als het huis warm is het vat opwarmen
Hoe kan ik dit het beste doen
cvschema.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 12 sep 2013, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: docx vervangen door afbeelding
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Buffervat opwarmen nadat het huis warm is?

Bericht door kockie »

Hallo John,

Hoe lang duurt het nu om de bovenkant van het vat op temperatuur te brengen?

Je zou eventueel de "warme leiding" van de kachel met de "warme leiding" die naar je cv-circuit toegaat met een 3-wegklep kunnen verbinden icm een terugslagklep, maar dat kan ongewenste stromingen veroorzaken en verhoogt de kans op fouten in je systeem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@John,

Zoals kockie al vraagt, hangt het sterk af hoe snel de bovenkant van het vat warm wordt. Want daar koppel je direct al door naar je verwarmingscircuit (weliswaar via de buffer).
Als dat lang duurt, of als je warmtevraag hoog is, zal het weinig zin hebben om je buffer er tijdelijk tussenuit te koppelen middels een driewegklep.
Je hout-cv zal gewoon dan niet genoeg warmte leveren, en je gas-cv zal bijspringen. En dan krijg je mogelijk troubles. Want de hoeveelheid warm water (flow) uit je hout-cv is dan toch te beperkt en kon wel eens gaan storen op je gas-cv.
Tenzij je de gas-cv helemaal uitgeschakelt houdt.

Ik kan echter niet helemaal zien hoe je systeem opgebouwd is, omdat je tekening dat niet allemaal weergeeft. En dus kan het allemaal wat eenvoudiger of juiste ingewikkelder zijn.

Albert
Change, before you have to.
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

Ik zit met hetzelfde probleem te stoeien. Ik ga een buffer plaatsen maar wil ook snel kunnen verwarmen.

Omdat ik naar een drukloos systeem ga moet ik met een warmtewisselaar gaan werken.
Ik heb nu een schema gemaakt waarin ik met een driewegklep een keuze kan maken om het buffer direct te verwarmen of het warmwater eerst via de wisselaar laat lopen. Ik stuur het water uit de wisselaar dan weer via de buffer retour naar de kachel.

Ik heb geen warmte wisselaars in mijn buffer (IBC tank).
klep 2 keuze snel verwarmen of buffer verwarmen.
Indien snel verwarmen staat klep 3 dicht.
Klep zonder nummer is de servo gestuurde mengklep die nu al in gebruik is.

het drukloze expansievat staat nog niet in het schema!

Geen idee of dit handig is. :?

Gr.

SH
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

Ik heb dit opgelost door een T-stuk te plaatsen waar de 1ne kant de aanvoer uit de kachel is , 2 de is de cv die warmte neemt ( ofwel uit de buffer of uit de aanvoer v/d kachel ) en 3 is de verbinding met de buffer .
Als men cv aanstaat neemt ze water uit de buffer als de kachel niet brand , brand de kachel - dan gaat er autom water naar de menger v/d cv ( het teveel aan warmte - menger vraagt bvb 40° en aanvoer uit kachel is bvb 85° - gaat dan gewoon de buffer in )
Er gaat dus gelijk kachelwater de buffer in en naar de cv - werkt reeds 4 j perfect hier !

http://users.skynet.be/zonnigruisbroek/pagina3.html

T-stuk is rechts voor de buffer te zien , site is realtime ( maar kachel brand nog niet )

Mvg , Kris
Albert van WdJ

@Sathopper,
Ik denk dat jouw opstelling wel zal werken. Je moet alleen goed afregelen dat koud retourwater uit de WW niet je buffer teveel gaat mengen.
In geval je dus je WW direct gaat voeden uit de hout-cv.
Maar ik denk dat je daar niet helemaal onderuit komt. Je hebt voor een WW gewoon een redelijke hoge temperatuur nodig, anders werkt hij niet goed.

@Kris,
Regelt jouw systeem zich helemaal via themische mengkleppen?

Albert
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

@Albert

Ik heb helaas geen ervaring met een WW. Ik hoop met de 2 PWM gestuurde pompen de warmte overdracht zo optimaal mogelijk te krijgen.
De pomp die nu aan de HOUT CV is gekoppeld is nu ook PWM gestuurd. Uit ervaring en verschillende testen is mijn bevinding dat dit geen meerwaarde
oplevert. Dus in de nieuwe situatie is dit een gewone pomp geworden (met 3 standen schakelaar).

Ik moet ook een boiler verwarmen die ook achter de WW zit. Vandaar de retour via de buffer.
In de oude situatie zonder buffer en WW is het lastig om de boiler in één keer op temperatuur te krijgen.
Door de hoge temperatuur van het retour water zat de kachel te snel op zijn maximum. Ik hoop dit nu te voorkomen met de retour via de buffer.
Van uitgaande dat als de boiler verwarmt moet worden de buffer ook koud is anders werkt het zowieso niet goed. :?

Gelukkig kan ik alle temperaturen ,monitoren (en loggen) en de besturing zelf programmeren.
Tevens is de installatie rond de buffer goed toegankelijk, de koppeling met het CV circuit voorzien van afsluiters zodat ik makkelijk wijzigingen kan gaan
aanbrengen indien nodig. :D

gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

@ Albert

Alleen de cv word weer afhankelijk gestuurd met menger .

Kris
Albert van WdJ

Kris,

Zijn al die andere "driewegapparaten" dan motor gestuurde driewegkleppen?

Want ik denk dat jouw systeem eigenlijk het antwoord is op de vraag van de topic-opener.
Dus daar moeten we wat meer helderheid over krijgen.

Albert
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

Albert ,

De gekozen getekende onderdelen zullen niet zijn wat ze voorstellen ( lol , had geen andere symbolen in het teken prog )
- aan de pelletketel is het geen gestuurde kraan maar een rucklaufanhebung
- aan de kachel is het een thermomix die ook niet gestuurd word door men regeling
- aan de cv is het een gestuurde menger
- rechtsboven aan de buffer is het een gestuurde 3wegkraan die beslist vanaf waar de cv warmte neemt uit de buffer in functie van warmtevraag, als de buffer bijna koud is neemt de cv boven warmte ( afhankelijk van warmtevraag - bvb bij opstart bovenaan als er niet genoeg warmte is op de andere hoogte , is de woning op temperatuur en er word een lagere aanvoerwarmte gevraagd word er terug naar beneden geschakeld zodat er nog ww beschikbaar is voor het friswaterstation
gevolg hiervan is dat , als de buffer bijna koud is en je begint te stoken met de kachel - ( kraan staat naar bovenste uitgang ) dan gaat de warmte v/d kachel direct naar de cv , doch de cv kan niet alle warmte benutten ( warmte uit de kachel is tussen de 80° en de 90° ) dus moet de flow een andere richting kiezen en gaat dan de overschot naar de buffer laden zonder dat je er iets moet voor doen omdat het hydraulisch gedwongen word door de pomp v/d kachel en door de pomp v/d cv.
Werkt hier al jaren perfect

Kris
Plaats reactie