CV vervangen door Houtvergasser
Moderator: Moderators
-
PATRICK48
CV vervangen door Houtvergasser
Ik wens mijn cv op mazout te vervangen door een houtvergasser
Wie heeft ervaring met een houtvergasser en met welke merken
Vermogen moet rond 35-50kw zijn
Welke leveranciers (plaatsers) zijn er in belgie (provincie antwerpen)
Wat zijn de nadelen
Ik wens mijn oude cv te laten staan
Vermogen moet rond 35-50kw zijn
Welke leveranciers (plaatsers) zijn er in belgie (provincie antwerpen)
Wat zijn de nadelen
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: CV vervangen door Houtvergasser
Ik heb zelf een burnit/pyroburn staan, daar heb ik nu 1.5 seizoen ervaring meePATRICK48 schreef:Ik wens mijn cv op mazout te vervangen door een houtvergasser
Dat is die van mijPATRICK48 schreef: Vermogen moet rond 35-50kw zijn
Geen idee, ik woon daar nietPATRICK48 schreef: Welke leveranciers (plaatsers) zijn er in belgie (provincie antwerpen)
Werk, houtaanvoer, stof, geur, ruimte nodig, buffertank nodigPATRICK48 schreef: Wat zijn de nadelen
Dat moet, indien er ruimte genoeg is, geen probleem zijnPATRICK48 schreef:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
PATRICK48
Bedankt kockie
De groeten
De groeten
-
deleted
Patrick,
De houtvergassers kunnen probleemloos leveren hetgeen de stookolieketel nu levert.
Wat er onderschat wordt is de hoeveelheid hout die opgeslagen en verwerkt moet worden.
Je moet ongeveer voor 3 jaar vooruit werken omdat het hout moet drogen.
Voor 1 liter stookolie moet je ongeveer 2,5 à 3 kg hout tellen. (Pakweg 2,8)
Afhankelijk van de houtsoort en de manier van stapelen kom je dan aan 300 tot 450 kg per m³ gestapeld hout. (Pakweg 400 kg/m3)
Per 1000 liter stookolie moet je dus rekenen op een (2800kg/400kg/m3)= 7 m³ gestapeld hout per 1000 liter stookolie.
Omdat het hout 3 jaar op voorhand moet drogen, zit je dus per 1000 liter stookolie dat je vandaag stookt met 21 m³ aan gestapeld hout in je tuin.
Bij een jaarverbruik van 3000 liter stookolie dus 63m3.
Dit om je een algemeen idee te geven. Als we het precieze rendement van de ketel kennen en de houtsoort kan het iets nauwkeuriger berekend worden.
Belangrijk is het dus om teweten hoeveel je huidige verbruik is.
Of je makkelijk aan veel hout kan geraken. Ook in de toekomst.
Of je de tijd hebt om je met deze verwerking bezig te houden. Er kruipen ook wel wat uurtjes in.
G
De houtvergassers kunnen probleemloos leveren hetgeen de stookolieketel nu levert.
Wat er onderschat wordt is de hoeveelheid hout die opgeslagen en verwerkt moet worden.
Je moet ongeveer voor 3 jaar vooruit werken omdat het hout moet drogen.
Voor 1 liter stookolie moet je ongeveer 2,5 à 3 kg hout tellen. (Pakweg 2,8)
Afhankelijk van de houtsoort en de manier van stapelen kom je dan aan 300 tot 450 kg per m³ gestapeld hout. (Pakweg 400 kg/m3)
Per 1000 liter stookolie moet je dus rekenen op een (2800kg/400kg/m3)= 7 m³ gestapeld hout per 1000 liter stookolie.
Omdat het hout 3 jaar op voorhand moet drogen, zit je dus per 1000 liter stookolie dat je vandaag stookt met 21 m³ aan gestapeld hout in je tuin.
Bij een jaarverbruik van 3000 liter stookolie dus 63m3.
Dit om je een algemeen idee te geven. Als we het precieze rendement van de ketel kennen en de houtsoort kan het iets nauwkeuriger berekend worden.
Belangrijk is het dus om teweten hoeveel je huidige verbruik is.
Of je makkelijk aan veel hout kan geraken. Ook in de toekomst.
Of je de tijd hebt om je met deze verwerking bezig te houden. Er kruipen ook wel wat uurtjes in.
G
-
PATRICK48
Nog een vraagje
De houtvergasser Burnit Pyroburn bestaat met en zonder lambdasonde
Is het gemakkelijk stoken zonder deze sonde (dus manueel primaire en secundaire regelingen)
Wie heeft er vandaag ervaring met de Burnit Pyroburn alpha
Er zouden er al veel verkocht zijn, maar op dit forum kan ik daar niet veel over lezen (Toch niet actueel)
De houtvergasser Burnit Pyroburn bestaat met en zonder lambdasonde
Is het gemakkelijk stoken zonder deze sonde (dus manueel primaire en secundaire regelingen)
Wie heeft er vandaag ervaring met de Burnit Pyroburn alpha
Er zouden er al veel verkocht zijn, maar op dit forum kan ik daar niet veel over lezen (Toch niet actueel)
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb er eentje zonder lambda-regeling. Deze doet het goed, als er maar uniform materiaal gestookt wordt. Om eerlijk te zijn heb ik (na de eerste keer instellen) nooit meer aan de luchtschuiven gezeten. Wil je dat goed doen, dan moet je meetapparatuur hebben, zoals de Testo van Peterberg.
Ik ken zelf niemand met een lambda-uitvoering van deze ketel. Wel heeft NCK een andere ketel (ben merk even kwijt) die wel een lambda sonde bezit. Deze sonde is kapot, maar ik heb van NCK begrepen dat hij nu naar volle tevredenheid zonder sonde stookt.
Ik ken zelf niemand met een lambda-uitvoering van deze ketel. Wel heeft NCK een andere ketel (ben merk even kwijt) die wel een lambda sonde bezit. Deze sonde is kapot, maar ik heb van NCK begrepen dat hij nu naar volle tevredenheid zonder sonde stookt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
peer
Ik heb een alpha uitvoering zonder sonde
In het begin wat problemen geweest (zie ander topic)
Maar nu draaid ie goed
In het begin wat problemen geweest (zie ander topic)
Maar nu draaid ie goed