Buitenzijde spouwmuur isoleren????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion

Buitenzijde spouwmuur isoleren????

Bericht door Pigion »

De achtergevel ( 38 m2) heeft een nieuw buitenspouwblad en 15 cm isolatie gekregen, prima gelukt.
De zijmuur heeft een spouw van 7 cm en 3 a 4 cm isolatie (wol). Dat is niet voldoende.Ik had een plan om deze muur aan de buitenzijde van 10 cm isolatie te voorzien + pleisterafwerking.
Ik vraag me af of dit wel effectief is. In de spouw blijft ventilatie en de koude buitenlucht komt daar dan nog steeds, dus...... isolatie waarschijnlijk weinig effectief. Ik kan echter weinig informatie vinden over deze materie. Het buitenom isoleren kost ca. E 100,- / m2.
Aan de zijmuur grenzen de badkamer en een slaapkamer. Voor de badkamer zou een goede isolatie gewenst zijn.
Een alternatief is ca. 3 m va de zijmuur het buitenspouwblad eraf, 15 cm isolatie plaatsen en een nieuw buitenspouwblad opmetselen, identiek aan de achtergevel. Dat wil ik dan alleen doen voor ca. 3 m tot een terrasdeur van de slaapkamer. Het is wel wat gehannes, dakgoot omtimmering moet eraf, muurplaat vervangen etc.
Kan iemand mij vertellen waar ik meer info kan vinden t.a.v. de effectieviteit van het buitenom isoleren van een geventileerde spouwmuur?

Pigion
deleted

Re: Buitenzijde spouwmuur isoleren????

Bericht door deleted »

Zolang het een geventileerde spouw betreft staat de gevelisolatie gewoon in de buitenlucht.
Zoals je zelf al aangeeft isoleert dat niet.
Bovendien komt er daar nog eens bij dat de niet-isolerende laag ook nog eens het opdrogend en warmte-accumulerend vermogen van het buitenblad wegneemt. Dat resulteert dan ook nog eens 9 kansen op 10 in extra onderhoud aan die gevel (kouder, natter dus meer algen enz ... dikwijls verven ...)

Sommigen zulle aanraden om de spouw eerst af te vullen en dan buitenom bij te isoleren.
Wel opletten dat het dauwpunt niet tussen de twee isolatielagen valt dan ...

Hoe het met de terugverdientijd zit van de extra laag isolatie, weet ik niet. Denk niet zo goed tov de huidige 7cm, maar je alternatief met het nieuwe spouwblad is bouwfysisch een veel veiligere oplossing.

G
Pigion

Bericht door Pigion »

Terug-verdien-tijd is lang maar comfort in de badkamer is ook factor. Tegen het nu beoogde stukje zijmuur (ca. 3 m) zijn zowel de radiator in de slk. als die in de badkamer geplaatst. Bovendien zit er nog een stevige koudebrug vanwege een aangestortte vloerbalk van de broodjesvloer. de bouwer heeft simpel de 15 cm opening volgestort met beton tegen het kalkzandsteen binnenspouwblad. Een stevige portie van de vloerverwarming gaat nu richting spouw. Die 3 a 4 cm wol doet wel iets, doch is ook niet laag genoeg doorgetrokken. M.a.w het schreewt om verbetering.
Uit ervaringen met de achtergevel weet ik dat 75% van de stenen van het buitenspouwblad kan worden hergebruikt. Voor de onderste lagen heb ik nog 600 harde gevelstenen staan en ook nog 15 cm steenwol. Afbreken buitenspouwblad en uitbreiding fundatie kan ik zelf doen.
Ik moet alleen de metselaar en voeger inhuren. Dan zelf de omtimmering van de goot, loodgieter voor de zinken bakgoot.
De uitgaven zijn dus te overzien, terugverdienen zal niet lukken.
Het gedeelte van de zijmuur met de raam en deurpartij van de slaapkamer, laat ik maar zo. Zitten geen M2 in, veel gedoe met de dakgoot, geeft ook nauwelijks besparing.
Pigion
deleted

Bericht door deleted »

Met andere woorden, spouw laten afvullen en buitenisolatie + pleister plaatsen zal ook nog eens duurder uitvallen ...

Bovendien is het juist aan de huidige zwakke punten (koudebrug vloer bijvoorbeeld) dat het dauwpunt naar binnen verschuift en in de isolatie of het oude buitenblad zal vallen. Daar houdt een simulatie zoals de u-wertrechner geen rekening mee.
En de (niet)aansluiting op de hoek waar buitenisolatie overgaat in een 'dikke' spouwisolatie van de achtermuur wordt een nieuwe koudebrug.

Een nieuw buitenblad uit baksteen zal ook nog een besparing op toekomstig onderhoud opleveren.

De virtuele winst zit hem vaak maar in de keuze hoever je al het virtueel gereken wil doortellen....

G
Plaats reactie