Oliedrum op bestaande houtkachel
Moderator: Moderators
- peterberg
- Moderator
Re: Oliedrum op bestaande houtkachel
Aha! Ik dacht al zoiets van: zou dat diegene zijn die in een Pipo wagen plus uitbouw in de buurt van Rotterdam woont? Je tekeningetje van de situatie wees al in die richting.
Veel succes, en ik hoor graag hoe het verder gaat.
Veel succes, en ik hoor graag hoe het verder gaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
cnjo
Ja, klopt helemaal.
Nu hier een rocket bouwen is wat te veel van het goede, maar wilde niet weer zomaar zoveel warmte de schoorsteen uit gooien, dus leek me een bell wel een goed idee.
Zodra ik de spullen heb en wat heb gemaakt zal ik het posten, wellicht hebben anderen er ook wat aan.
Nu hier een rocket bouwen is wat te veel van het goede, maar wilde niet weer zomaar zoveel warmte de schoorsteen uit gooien, dus leek me een bell wel een goed idee.
Zodra ik de spullen heb en wat heb gemaakt zal ik het posten, wellicht hebben anderen er ook wat aan.
-
cnjo
De twee 60 liter vaten zijn er, echter het laten versturen was geen goed idee, allemaal deukjes. Beter was zelf halen of 2de-hans, helaas. De Greif ook gebeld voor rvs, maar werd dan speciaal geproduceerd...
Ik wilde het mooi doen en spuiten met hittebestendige lak, maar nu brand ik buiten de lak eraf en wil ze onbehandeld laten. Kan dit?
En ivm ruimtegebrek wil ik de bell inlaat van onderen laten komen, zie tekeningetjes. Zijaanzicht is voor het gemak alles even voor elkaar geplaatst. In het bovenaanzicht is te zien hoe ik kachel, bell en vertikaal rookkanaal tov elkaar wil hebben. Blijft de werking op deze manier net zo goed?

Ik wilde het mooi doen en spuiten met hittebestendige lak, maar nu brand ik buiten de lak eraf en wil ze onbehandeld laten. Kan dit?
En ivm ruimtegebrek wil ik de bell inlaat van onderen laten komen, zie tekeningetjes. Zijaanzicht is voor het gemak alles even voor elkaar geplaatst. In het bovenaanzicht is te zien hoe ik kachel, bell en vertikaal rookkanaal tov elkaar wil hebben. Blijft de werking op deze manier net zo goed?

- peterberg
- Moderator
Jammer van de deukjes. Onbehandeld laten kan wel, maar hou dan de buitenkant in de gaten i.v.m. roestvorming. De binnenkant maakt niet zoveel uit, elke keer als de kachel wordt aangemaakt krijgen de vaten een heel dun laagje roestwerende teer. Persoonlijk zou ik in de zomer de boel uit elkaar halen en de onderdelen schoongemaakt en droog opbergen.cnjo schreef:Ik wilde het mooi doen en spuiten met hittebestendige lak, maar nu brand ik buiten de lak eraf en wil ze onbehandeld laten. Kan dit?
Ja hoor, nog steeds goed. Het enige verschil is dat de koudste gassen mogelijk wat opgewarmd worden door de hete binnenkomende pijp. Je zou dat kunnen ondervangen met wat isolatie rond dat stukje pijp als je daar ruimte voor hebt.cnjo schreef:En ivm ruimtegebrek wil ik de bell inlaat van onderen laten komen, zie tekeningetjes. Zijaanzicht is voor het gemak alles even voor elkaar geplaatst. In het bovenaanzicht is te zien hoe ik kachel, bell en vertikaal rookkanaal tov elkaar wil hebben. Blijft de werking op deze manier net zo goed?
groeten, Peter
-
cnjo
@peter, wederom dank voor je antwoorden.
Als ik bovenkant en bodem er uit heb ga ik nog even proberen om uit te deuken. Maar goed, eerst het ding maar eens werkend krijgen en komende winter kijken wat de winst is. Opleuken kan altijd nog:-)
Zal kijken of ik nog iets isolatie kwijt kan, moet wel lukken lijkt me, kan me inderdaad voorstellen dat dit de werking ten goede komt.
Groeten,
Chris
Als ik bovenkant en bodem er uit heb ga ik nog even proberen om uit te deuken. Maar goed, eerst het ding maar eens werkend krijgen en komende winter kijken wat de winst is. Opleuken kan altijd nog:-)
Zal kijken of ik nog iets isolatie kwijt kan, moet wel lukken lijkt me, kan me inderdaad voorstellen dat dit de werking ten goede komt.
Groeten,
Chris
-
cnjo
Een update.
Nog even alles goed aansluiten en dan eens proef stoken, met dank aan Peter!

Nog even alles goed aansluiten en dan eens proef stoken, met dank aan Peter!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
cnjo
De kachel is aangesloten en we hebben een klein vuurtje gestookt. Ging erg goed, te goed, het was hier veel te warm!
Maar nu wilde ik weer stoken en is er toch een probleempje ontstaan. Kennelijk is bij het uitgaan van de kachel condensatie ontstaan en deze is langs de buitenkant pijp gaan lopen. En nu loopt er in het begin van de stook weer wat zwart water langs de pijp. En dat stinkt...
Ik knijp de kachel niet, maar gebruik ook niet veel hout, anders is het echt niet uit te houden.
De enkelwandige pijp zit eigenlijk verkeerd om, omdat de overgang naar dubbelwandig dit niet toelaat. Smalle deel zit dus boven...... helaas.
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik heb hittebestendige kit, maar behalve dat het lelijk is, is dat verstandig? Er zal dus water tussen de pijpaansluitingen komen te staan.
Ook zou ik nog wel wat willen experimenteren met massa achter de kachel/bell. Ik dacht zelf betonstenen stapelen of natuursteen welke ik kan krijgen van een vriend. Ik kan niet te veel gewicht kwijt ivm met mijn vloerconstructie. Ik denk aan 300 tot 400 kilo massa, zodat we nog een uurtje langer warmte hebben. Het lijkt me niet handig om het direct tegen de bell te plaatsen, of wel? Is dan de kans op condens niet nog groter?
Maar als het dus los er achter geplaatst is, gaat dit dan wel werken?
Groeten,
Chris
Maar nu wilde ik weer stoken en is er toch een probleempje ontstaan. Kennelijk is bij het uitgaan van de kachel condensatie ontstaan en deze is langs de buitenkant pijp gaan lopen. En nu loopt er in het begin van de stook weer wat zwart water langs de pijp. En dat stinkt...
Ik knijp de kachel niet, maar gebruik ook niet veel hout, anders is het echt niet uit te houden.
De enkelwandige pijp zit eigenlijk verkeerd om, omdat de overgang naar dubbelwandig dit niet toelaat. Smalle deel zit dus boven...... helaas.
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik heb hittebestendige kit, maar behalve dat het lelijk is, is dat verstandig? Er zal dus water tussen de pijpaansluitingen komen te staan.
Ook zou ik nog wel wat willen experimenteren met massa achter de kachel/bell. Ik dacht zelf betonstenen stapelen of natuursteen welke ik kan krijgen van een vriend. Ik kan niet te veel gewicht kwijt ivm met mijn vloerconstructie. Ik denk aan 300 tot 400 kilo massa, zodat we nog een uurtje langer warmte hebben. Het lijkt me niet handig om het direct tegen de bell te plaatsen, of wel? Is dan de kans op condens niet nog groter?
Maar als het dus los er achter geplaatst is, gaat dit dan wel werken?
Groeten,
Chris
- peterberg
- Moderator
Chris,
Die condens wordt veroorzaakt door de verbranding van het hout, die levert niet alleen warmte op maar ook water. Op dezelfde manier als de verbranding van aardgas veel vocht produceert. Als je kachel niet volledig verbrandt dan heb je inderdaad teerwater.
De pijpen niet met de krimp einden naar beneden monteren is een klassieke fout. Ik denk dat de beste oplossing zou zijn om alles te doen teneinde de zaak wel goed gemonteerd te krijgen. Een krimptang kopen bijvoorbeeld, of naar Den Haag rijden en de mijne te lenen. Dan kun je een pijp voorzien van twee krimp einden. En een rol aluminium tape kopen om de aansluitingen die lekken af te plakken. Die tape is redelijk hittebestendig tot 200 graden, niet mooi maar wel effectief.
Stenen stapelen rond de bell kan heel goed, ook als er flink wat gaten tussen zitten dan remt dat de uitstraling af. Dan wordt er dus wat warmte geaccumuleerd en maakt de temperatuur in de woonruimte niet zulke grote sprongen.
Die condens wordt veroorzaakt door de verbranding van het hout, die levert niet alleen warmte op maar ook water. Op dezelfde manier als de verbranding van aardgas veel vocht produceert. Als je kachel niet volledig verbrandt dan heb je inderdaad teerwater.
De pijpen niet met de krimp einden naar beneden monteren is een klassieke fout. Ik denk dat de beste oplossing zou zijn om alles te doen teneinde de zaak wel goed gemonteerd te krijgen. Een krimptang kopen bijvoorbeeld, of naar Den Haag rijden en de mijne te lenen. Dan kun je een pijp voorzien van twee krimp einden. En een rol aluminium tape kopen om de aansluitingen die lekken af te plakken. Die tape is redelijk hittebestendig tot 200 graden, niet mooi maar wel effectief.
Stenen stapelen rond de bell kan heel goed, ook als er flink wat gaten tussen zitten dan remt dat de uitstraling af. Dan wordt er dus wat warmte geaccumuleerd en maakt de temperatuur in de woonruimte niet zulke grote sprongen.
groeten, Peter
-
cnjo
Peter,
Ja, ik weet het, helaas is het verloop van dubbelwandig naar enkelwandig niet met de krimp beneden te vinden, dus vanaf daar zit het verkeerd om. Met jou tang is aan deze 2mm dikwandige pijp een krimpstuk te maken? Dat zou dan wel heel mooi zijn, beter dan rommelen met kit en tape.
Volgende week donderdag 26ste moet ik toevallig in Naaaldwijk zijn, zou dat jou eventueel schikken?
Beetje hitte remming kunnen we nu wel gebruiken. Een paar houtjes en het is hier al behoorlijk heet. Met wat massa ga ik eens experimenteren, ben benieuwd.
Maar ik merk ook dat de trek wel minder is, hierdoor ontstaat toch ook een slechtere verbranding en dus teerwater? Kan het zijn dat de bell inhoud iets te groot is voor deze kachel? Stel dat ik stenen binnen in de bell stapel zodat het volume wat afneemt?
Eigenlijk moet ik denk ik eerst een iets groter vuur maken en zien hoe hij dan brand want er is toch wel redelijke trek. Ben bang dat we dan wel gaan opstijgen:-)
Groet
Chris
Ja, ik weet het, helaas is het verloop van dubbelwandig naar enkelwandig niet met de krimp beneden te vinden, dus vanaf daar zit het verkeerd om. Met jou tang is aan deze 2mm dikwandige pijp een krimpstuk te maken? Dat zou dan wel heel mooi zijn, beter dan rommelen met kit en tape.
Volgende week donderdag 26ste moet ik toevallig in Naaaldwijk zijn, zou dat jou eventueel schikken?
Beetje hitte remming kunnen we nu wel gebruiken. Een paar houtjes en het is hier al behoorlijk heet. Met wat massa ga ik eens experimenteren, ben benieuwd.
Maar ik merk ook dat de trek wel minder is, hierdoor ontstaat toch ook een slechtere verbranding en dus teerwater? Kan het zijn dat de bell inhoud iets te groot is voor deze kachel? Stel dat ik stenen binnen in de bell stapel zodat het volume wat afneemt?
Eigenlijk moet ik denk ik eerst een iets groter vuur maken en zien hoe hij dan brand want er is toch wel redelijke trek. Ben bang dat we dan wel gaan opstijgen:-)
Groet
Chris
-
Dutch John
Ik zou ook de stenen in de bell stapelen, zodanig dat de gassen er royaal door kunnen. Als het nu te warm wordt, dan misschien de bovenste drum tijdelijk afnemen en vervangen door een deksel? Scheelt ook gelijk in de trek. Deze tijd van het jaar een probleem, als het buiten ineens warmer is dan binnen.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- peterberg
- Moderator
Dat gaat 'm niet worden, die tang is alleen geschikt voor dunwandige pijp. Tezij je er een dunwandige pijp tussen zet zit je gebakken aan afplakken en kitten.cnjo schreef:Met jou tang is aan deze 2mm dikwandige pijp een krimpstuk te maken? Dat zou dan wel heel mooi zijn, beter dan rommelen met kit en tape.
Of de verbranding slechter is dan voordien is onmogelijk te zeggen. Dat er meer warmte in huis blijft is wel duidelijk. Het is nu het voorseizoen, in de winter heb je van oververhitting veel minder last.cnjo schreef:Maar ik merk ook dat de trek wel minder is, hierdoor ontstaat toch ook een slechtere verbranding en dus teerwater? Kan het zijn dat de bell inhoud iets te groot is voor deze kachel? Stel dat ik stenen binnen in de bell stapel zodat het volume wat afneemt?
Je kunt er voor kiezen om stenen in de bell te stapelen. In dat geval moet je in de gaten houden dat de overgang van pijp naar bell een expansie mogelijk moet maken van tenminste een factor 4. Stapel je het ding te vol dan werkt het niet meer als een bell en stromen de gassen van de ingang rechtstreeks naar de uitgang. Maar dat merk je snel genoeg en moet er wat volume uit.
Nu zie je wat het oplevert als je fors meer warmte aan de rookgassen onttrekt. In mijn werkplaats is het tegenwoordig niet ongebruikelijk om de achterdeur open te zetten als het wat te warm wordt. Denk er aan, stook alleen maar met alle lucht inlaten open, minderen is geen optie. Je moet er nu aan wennen om de warmte afgifte te regelen met de hoeveelheid brandstof.cnjo schreef:Eigenlijk moet ik denk ik eerst een iets groter vuur maken en zien hoe hij dan brand want er is toch wel redelijke trek. Ben bang dat we dan wel gaan opstijgen:-)
groeten, Peter
-
cnjo
De opening van de kachel is 110mm en ik heb twee vaten van 60 liter. Ik dacht dat het ging om de oppervlaktes? Dan heb ik te maken met 0,0095m2 en 1,48m2. Dus daar kunnen nog heel wat stenen in. Of gaat het om de inhoud, 0,12 m3 maar dan versus???
Laatst gewijzigd door peterberg op 20 sep 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sorry Chris, ik heb per ongeluk de knop "wijzigen" gebruikt in plaats van "quote". Voordat ik er achter was wat er gebeurde was ik een flink deel van jouw tekst kwijt...
Reden: Sorry Chris, ik heb per ongeluk de knop "wijzigen" gebruikt in plaats van "quote". Voordat ik er achter was wat er gebeurde was ik een flink deel van jouw tekst kwijt...
-
Dutch John
Je kunt ook stoken met het raam open....
Ik zou -net als Peter aangeeft- de gassen die de bell in gaan niet hinderen door de stenen. Het doorlaatoppervlak tussen de stenen royaal groter dan de doorlaat van de afvoerpijp. Zo'n labyrint met veel bochten en meerdere nauwe doorgangen heeft altijd een grotere stromingsweerstand. Bovendien verzamelt zich er stof.
Groet,
DJ
Ik zou -net als Peter aangeeft- de gassen die de bell in gaan niet hinderen door de stenen. Het doorlaatoppervlak tussen de stenen royaal groter dan de doorlaat van de afvoerpijp. Zo'n labyrint met veel bochten en meerdere nauwe doorgangen heeft altijd een grotere stromingsweerstand. Bovendien verzamelt zich er stof.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- peterberg
- Moderator
Voor wat betreft de warmte opname via de wand in een bell gaat het inderdaad om de oppervlakte. Hoe het scheiden van de gassen in de bell werkt is een heel ander fenomeen. Dat werkt op basis van de zwaartekracht, als de gassen in een grotere ruimte binnenkomen dan vertraagt de stroming sterk en daardoor kunnen de heetste gassen gaan stijgen omdat ze lichter zijn dan de koudere. Het is dus zaak de snelheid er uit te halen.De opening van de kachel is 110mm en ik heb twee vaten van 60 liter. Ik dacht dat het ging om de oppervlaktes? Dan heb ik te maken met 0,0095m2 en 1,48m2. Dus daar kunnen nog heel wat stenen in. Of gaat het om de inhoud, 0,12 m3 maar dan versus???
Als de ruimte bij binnenkomst niet vergroot of te weinig, dan is het dus nog steeds een kanaal en stroomt alles met dezelfde vaart door. Geen scheiding dus. Ik heb ooit een schatting gemaakt wat de verhouding zou moeten zijn tussen de pijp en de bell. Ik kwam op een factor van ongeveer 4, of groter natuurlijk. Dan betekent dat onmiddelijk na de pijp waar de gassen door binnenkomen de ruimte 4 keer zo wijd zou moeten worden.
groeten, Peter
-
cnjo
Peter,
Zoiets dacht ik al, geen probleem kan gebeuren.
Er stond geloof ik ook niet veel andere essentiële dingen, behalve dat ik DJ en jou bedankte voor de tips en kennis. Erg leuke en interessante materie allemaal, voor jullie bekend, maar voor mij dit jaar vele eye openers op stook gebied.
Ik ga gewoon met kit en tape en massa en een extra deksel aan de slag.
Groet,
C
Zoiets dacht ik al, geen probleem kan gebeuren.
Er stond geloof ik ook niet veel andere essentiële dingen, behalve dat ik DJ en jou bedankte voor de tips en kennis. Erg leuke en interessante materie allemaal, voor jullie bekend, maar voor mij dit jaar vele eye openers op stook gebied.
Ik ga gewoon met kit en tape en massa en een extra deksel aan de slag.
Groet,
C