Oliedrum op bestaande houtkachel
Moderator: Moderators
-
aquaddict
Re: Oliedrum op bestaande houtkachel
de kachel geeft standaard wel veel warmte af via de dikke bovenplaat,
als ik hier de bell rechtstreeks opzet, wordt deze dan niet gewoon opgewarmd onderaan?
terwijl anders deze warmte gewoon vrij komt in de ruimte
als ik hier de bell rechtstreeks opzet, wordt deze dan niet gewoon opgewarmd onderaan?
terwijl anders deze warmte gewoon vrij komt in de ruimte
- peterberg
- Moderator
Het lijkt er inderdaad op alsof het opzet stuk op pootjes meer oppervlakte heeft die warmte af kan staan. Maar daar moet je ook bedenken dat de onderkant van de bell weinig warmte afstaat, convectie warmte wil echt niet naar beneden plus de onderkant van een bell is al niet echt warm. De bovenkant van de kachel zelf wordt wel warm, de warme lucht en straling daarvan verhit de onderkant van de bell, ook al zit die een eindje weg. Daar komt nog bij dat de afvoer van de bell in jouw plan over de hete bovenplaat van de kachel loopt en daar warmte overgedragen krijgt op de rookgassen die de schoorsteen in gaan.aquaddict schreef:de kachel geeft standaard wel veel warmte af via de dikke bovenplaat, als ik hier de bell rechtstreeks opzet, wordt deze dan niet gewoon opgewarmd onderaan? terwijl anders deze warmte gewoon vrij komt in de ruimte
Als je de poten weg laat en de bell 15 cm hoger maakt, dan compenseert dat weer voor het oppervlak van de kachel dat geen warmte aan de ruimte kan afstaan. Reken het eens uit, je zult waarschijnlijk tot de ontdekking komen dat in mijn voorstel de actieve oppervlakte groter is.
Toch maar effe probere...
De onderkant van de bell schermt 60x30=1800 cm2 af.
De bell 15 cm hoger maken komt neer op 60x15x2=1800 cm2 voor de voor-en achterkant. De zijkanten 30x15x2=900 cm2 voor links en rechts.
Dat laatste getal is meteen ook de winst die je hebt in dit voorstel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
aquaddict
idd, een kleine verhoging vervangt makkelijk de "verloren" plaats op de kachel.
mss maak ik dan beter een grotere bell en plaats deze achter de kachel
bv 1m hoog, zijden 50cm breed
op de kachel zit achteraan een aansluiting van 150mm, deze kan ik rechtstreeks in de voorwand van de bell monteren
de schouwaansluiting komt dan op de achterwand van de bell onderaan
kan een bell op een moment te groot worden dat de temperatuur van de gassen te laag wordt en er geen trek meer is in het rookkanaal?
mss maak ik dan beter een grotere bell en plaats deze achter de kachel
op de kachel zit achteraan een aansluiting van 150mm, deze kan ik rechtstreeks in de voorwand van de bell monteren
kan een bell op een moment te groot worden dat de temperatuur van de gassen te laag wordt en er geen trek meer is in het rookkanaal?
- peterberg
- Moderator
Wat je nu voorstelt is al geen bell meer. Het kenmerk van zo'n ding is juist dat zowel de aanvoer als de afvoer zo dicht mogelijk bij de bodem zitten. Als de toevoer (veel) hoger zit dan wordt het een tegenstroom kanaal, en dan heb je wel weerstand te overwinnen in tegenstelling tot een bell-constructie.aquaddict schreef:mss maak ik dan beter een grotere bell en plaats deze achter de kachel
Jazeker, als er teveel warmte wordt onttrokken dan kan het gebeuren dat de rookgassen gaan condenseren in het kanaal en dan stokt de trek.aquaddict schreef:kan een bell op een moment te groot worden dat de temperatuur van de gassen te laag wordt en er geen trek meer is in het rookkanaal?
groeten, Peter
-
aquaddict
ik ben er vergeten bij te vertellen dat de bodem van de bell gelijk zou komen met de onderkant van de uitlaat van de kachel
de bell staat dus niet op de grond maar op een 50cm hoog plateau
heb je enig idee welk max volume/afmetingen te hanteren voor de bell?
de bell staat dus niet op de grond maar op een 50cm hoog plateau
- peterberg
- Moderator
Ah, dat verandert de zaak aanmerkelijk. De bovenkant van de bell afvoer zou dan gelijk of iets lager uit moeten komen dan de onderkant van de kachel uitlaat. Dus moet-ie 15 cm of zo lager staan dan de 50 cm die je noemt. Maar dan wordt het wel echt een bell.aquaddict schreef:de bell staat dus niet op de grond maar op een 50cm hoog plateau
Wat de grootte betreft: dat gaat vooral om de oppervlakte, niet zozeer om de inhoud. Met een beetje kachel die 200 graden of meer loost naar de vogeltjes zou ik al snel gaan denken aan twee vaten van 55 liter op elkaar. Bij twee van die vaten hebben de buitenkant en de bovenkant samen 1,5 m2, de bodem telt niet mee. Het lijkt me slim om daar op te mikken. Je oorspronkelijke idee heeft een wand oppervlak van 1,08 m2, dus dat kan nog wel wat groter.
groeten, Peter
-
aquaddict
ok dan laten we de kacheluitlaat binnenkomen in de bell op ongeveer 15cm boven de bodem
de uitlaat van de bell zetten we dan in de achterwand tegen de bodem
nu rest mij enkel nog de wanddikte van de bell...
hoe dunner, hoe sneller er hitte zal doorkomen
hoe dikker, hoe langer dat duurt maar mss meer mogelijkheid om warmte op te nemen?
de uitlaat van de bell zetten we dan in de achterwand tegen de bodem
nu rest mij enkel nog de wanddikte van de bell...
hoe dunner, hoe sneller er hitte zal doorkomen
hoe dikker, hoe langer dat duurt maar mss meer mogelijkheid om warmte op te nemen?
-
cnjo
Hallo,
Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als het onderwerp hier behandeld.
We hebben een stalen houtkachel (Deom Turbo luxe 7,5 Kw) die veel warmte de schoorsteen uit gooit.
Kan iemand me adviseren of ik het kan aansluiten zoals in onderstaand tekeningetje? Of is bv een 90 graden bocht in de inlaat in het vat nog slim?
En luchttoevoer van de kachel knijpen is met twee van die vaten zeker niet echt meer aan te raden (ik weet het sowieso natuurlijk niet, wens is een rocket bouwen).
Is het eigenlijk ook gevaarlijk om dit met die vaten te doen? Een 'schoorsteenbrand' in die vaten lijkt me niet echt fijn...
Inlaat op 20 cm
uitlaat op de bodem
pijp is 12,5 cm
2x vat 60 liter
Kachel komt er waarschijnlijk niet voor, maar naast te staan.
dus inlaat en uitlaat staan in een hoek van 90 graden.

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als het onderwerp hier behandeld.
We hebben een stalen houtkachel (Deom Turbo luxe 7,5 Kw) die veel warmte de schoorsteen uit gooit.
Kan iemand me adviseren of ik het kan aansluiten zoals in onderstaand tekeningetje? Of is bv een 90 graden bocht in de inlaat in het vat nog slim?
En luchttoevoer van de kachel knijpen is met twee van die vaten zeker niet echt meer aan te raden (ik weet het sowieso natuurlijk niet, wens is een rocket bouwen).
Is het eigenlijk ook gevaarlijk om dit met die vaten te doen? Een 'schoorsteenbrand' in die vaten lijkt me niet echt fijn...
Inlaat op 20 cm
uitlaat op de bodem
pijp is 12,5 cm
2x vat 60 liter
Kachel komt er waarschijnlijk niet voor, maar naast te staan.
dus inlaat en uitlaat staan in een hoek van 90 graden.

- Pieke
Welkom cnjo,
Op pagina 1 , 14 Dec 2011, 16:39 , staat een afbeelding met ook beide aansluitingen aan de zijkant, dus het lijkt me geen bezwaar te zijn.
Op pagina 1 , 14 Dec 2011, 16:39 , staat een afbeelding met ook beide aansluitingen aan de zijkant, dus het lijkt me geen bezwaar te zijn.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
cnjo
Dank je Pieke,
Zoals ik het begreep is dat een tegenstroom situatie. Ik wil een optimale en veilige bell maken.
Ik vraag me vooral af of er in het vat nog een 90 graden bocht moet, welke omhoog gericht is.
En hoe veilig is dit, de verbranding zal minder volledig zijn dan een goede rocket kachel. Dus kans op meer aanslag en hoe zit het met het grote volume welke zich kan vullen met brandbaar mengsel? Of valt dit allemaal mee?
Zoals ik het begreep is dat een tegenstroom situatie. Ik wil een optimale en veilige bell maken.
Ik vraag me vooral af of er in het vat nog een 90 graden bocht moet, welke omhoog gericht is.
En hoe veilig is dit, de verbranding zal minder volledig zijn dan een goede rocket kachel. Dus kans op meer aanslag en hoe zit het met het grote volume welke zich kan vullen met brandbaar mengsel? Of valt dit allemaal mee?
- peterberg
- Moderator
@cnjo,
Je tekening is helemaal correct. Ook als de in- en uitlaat van de bell niet tegenover elkaar zitten werkt het ding nog steeds. Een bocht van 90 graden op de inlaat naar boven gericht, als ik je goed begrijp, laat alleen de weerstand van het systeem toenemen dus laat die maar weg. Een bell werkt alleen maar op het natuurkundige principe van de hetere gassen die geëxpandeerd zijn en dus lichter.
Een brandje in de vaten kan alleen ontstaan als je de luchttoevoer knijpt. Daardoor wordt de verbranding heel slecht en kan de zaak aan gaan koeken. Maar zelfs dan, er moet vuur in de vaten komen of het moet daarbinnen meer dan 500 graden Celsius worden anders gaat er niets branden. Stook kleine heldere vuurtjes, gebruik vooral droog hout en het ding werkt fantastisch. Als de vaten zich vullen met brandbaar mengsel dan doe je iets definitief verkeerd.
Kans op koolmonoxide vergiftiging is niet groter dan zonder die vaten, het gaat er vooral om een zo goed mogelijke verbranding te krijgen dan is de kans op ongelukken het kleinst. Met de meeste kachels lukt dat vrij aardig, je moet wat vaker bijvullen en beslist niet knijpen!
Hou er rekening mee dat de verf van de vaten er af gaat branden, dus maak de vaten vooraf kaal door middel van uitbranden of mechanisch met lamellen schuurschijven op een haakse slijper. Laten stralen en spuiten met hittebestendige verf gaat heel goed, en twee (wel wat dure) rvs vaatjes zijn natuurlijk helemaal prachtig.
Je tekening is helemaal correct. Ook als de in- en uitlaat van de bell niet tegenover elkaar zitten werkt het ding nog steeds. Een bocht van 90 graden op de inlaat naar boven gericht, als ik je goed begrijp, laat alleen de weerstand van het systeem toenemen dus laat die maar weg. Een bell werkt alleen maar op het natuurkundige principe van de hetere gassen die geëxpandeerd zijn en dus lichter.
Een brandje in de vaten kan alleen ontstaan als je de luchttoevoer knijpt. Daardoor wordt de verbranding heel slecht en kan de zaak aan gaan koeken. Maar zelfs dan, er moet vuur in de vaten komen of het moet daarbinnen meer dan 500 graden Celsius worden anders gaat er niets branden. Stook kleine heldere vuurtjes, gebruik vooral droog hout en het ding werkt fantastisch. Als de vaten zich vullen met brandbaar mengsel dan doe je iets definitief verkeerd.
Kans op koolmonoxide vergiftiging is niet groter dan zonder die vaten, het gaat er vooral om een zo goed mogelijke verbranding te krijgen dan is de kans op ongelukken het kleinst. Met de meeste kachels lukt dat vrij aardig, je moet wat vaker bijvullen en beslist niet knijpen!
Hou er rekening mee dat de verf van de vaten er af gaat branden, dus maak de vaten vooraf kaal door middel van uitbranden of mechanisch met lamellen schuurschijven op een haakse slijper. Laten stralen en spuiten met hittebestendige verf gaat heel goed, en twee (wel wat dure) rvs vaatjes zijn natuurlijk helemaal prachtig.
groeten, Peter
-
cnjo
@Peter,
Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Ik vroeg me inderdaad af of en bocht in het vat aan te raden is, niet dus. Hoe simpeler hoe beter dus, mooi.
Vroeger stookte ik voor de nacht wel eens zeer slecht. Ding vol stoppen en minimaal lucht. Ging ook een keer mis, rook kwam de kamer in. Nu hebben we een pelletkachel met thermostaat als back-up, als het te koud wordt gaat deze aan.
Deze kachel werkt overigens zeer goed en normaal gesproken (luchttoevoer minimaal half open) zie je dan ook geen rook buiten uit de pijp komen.
Ik las ook ergens een tip van je om de twee vaatjes gewoon met eierkistsluitingen op elkaar te klemmen. Koortje ertussen voor lekken neem ik aan. En handig om schoon te kunnen maken.
Voor de aansluiting met de rookkanalen wilde ik ringen in de vaten lassen waar de pijpen in geschoven kunnen worden. Klein gaatje in de pijp met een borgschroefje om het op zn plek te houden. Is dat wat of heb je nog een slimme andere oplossing.
En ik heb al even gezocht naar vaatjes, maar niet echt iets kunnen vinden (in de buurt van Rotterdam). Je hebt wellicht een adres waar zowel stalen als rvs 60 lter vaatjes te krijgen zijn.
Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Ik vroeg me inderdaad af of en bocht in het vat aan te raden is, niet dus. Hoe simpeler hoe beter dus, mooi.
Vroeger stookte ik voor de nacht wel eens zeer slecht. Ding vol stoppen en minimaal lucht. Ging ook een keer mis, rook kwam de kamer in. Nu hebben we een pelletkachel met thermostaat als back-up, als het te koud wordt gaat deze aan.
Deze kachel werkt overigens zeer goed en normaal gesproken (luchttoevoer minimaal half open) zie je dan ook geen rook buiten uit de pijp komen.
Ik las ook ergens een tip van je om de twee vaatjes gewoon met eierkistsluitingen op elkaar te klemmen. Koortje ertussen voor lekken neem ik aan. En handig om schoon te kunnen maken.
Voor de aansluiting met de rookkanalen wilde ik ringen in de vaten lassen waar de pijpen in geschoven kunnen worden. Klein gaatje in de pijp met een borgschroefje om het op zn plek te houden. Is dat wat of heb je nog een slimme andere oplossing.
En ik heb al even gezocht naar vaatjes, maar niet echt iets kunnen vinden (in de buurt van Rotterdam). Je hebt wellicht een adres waar zowel stalen als rvs 60 lter vaatjes te krijgen zijn.
- Pieke
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=3368 maar zal helaas te ver weg. Ik kan je wel de tip geven om bij een oudijzer handelaar te gaan kijken. Hier gooien ze me dood met die dingen. Of kijk 'ns bij garagebedrijven en/of transportbedrijven met vrachtwagens.cnjo schreef: En ik heb al even gezocht naar vaatjes, maar niet echt iets kunnen vinden (in de buurt van Rotterdam). Je hebt wellicht een adres waar zowel stalen als rvs 60 lter vaatjes te krijgen zijn.
Succes, Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
- peterberg
- Moderator
Mijn oplossing: koop een goeie blikschaar waarmee cirkels geknipt kunnen worden. Teken de pijpomvang aan de buitenkant af met een viltstift. Teken een tweede cirkel rondom 1 cm kleiner binnen de eerste. Gebruik een haakse slijper om een kruis binnen de tweede cirkel te slijpen, dat is de aanzet om de schaar erin te krijgen. Knip de binnenste cirkel uit, gebruik vervolgens een combinatietang of waterpomptang om stapje voor stapje een flens aan het gat te buigen. Naar binnen of naar buiten naar eigen keuze, je moet meerdere keren rond gaan om ongeveer tot 45 graden te komen. Vanaf daar kun je verder met een niet te zware hamer, rondom het gat slaan en stukje bij beetje de flens naar 90 graden brengen. Dit klinkt heel ingewikkeld maar het is een uitstekende manier om een gat te maken waar de pijp ook echt in past. Je kunt steeds opnieuw passen met de pijp of je er al bent, ben je te ver dan buig je de flens een beetje terug. Sla de flenzen naar binnen, dat ziet er het mooiste uit en gebruik zo mogelijk de krimp kant van de pijp voor de aansluiting.cnjo schreef:Voor de aansluiting met de rookkanalen wilde ik ringen in de vaten lassen waar de pijpen in geschoven kunnen worden. Klein gaatje in de pijp met een borgschroefje om het op zn plek te houden. Is dat wat of heb je nog een slimme andere oplossing.
Stalen vaten zijn te koop per stuk bij deze handelaar: http://goedhartvaten.nl/barrelscnjo schreef:En ik heb al even gezocht naar vaatjes, maar niet echt iets kunnen vinden (in de buurt van Rotterdam). Je hebt wellicht een adres waar zowel stalen als rvs 60 lter vaatjes te krijgen zijn.
Prijzen en assortiment op marktplaats, ze versturen ook: http://www.marktplaats.nl/verkopers/13298335.html
Rvs vaten eventueel bij Greif Europoort: http://www.greif.nl/contact/
groeten, Peter
-
cnjo
Wederom dank!
Peter, mooie manier om een flens te maken, ik ga ook dit advies van je opvolgen.
En misschien als ik nog ergens de tijd vandaan kan halen maak ik nog een eenvoudige waterwisselaar zoals je thuis achter je kachel hebt hangen (poosje geleden heb je ons veel uitgelegd en laten zien op kachel gebied, nogmaals dank daarvoor, zeer verhelderend en leuk!).
Maar eerst dit maken en zodra het staat, voor de echte kou, zal ik een foto posten van het resultaat. Ik ben erg benieuwd wat we dit jaar aan hout zullen stoken.
groeten,
Chris
Peter, mooie manier om een flens te maken, ik ga ook dit advies van je opvolgen.
En misschien als ik nog ergens de tijd vandaan kan halen maak ik nog een eenvoudige waterwisselaar zoals je thuis achter je kachel hebt hangen (poosje geleden heb je ons veel uitgelegd en laten zien op kachel gebied, nogmaals dank daarvoor, zeer verhelderend en leuk!).
Maar eerst dit maken en zodra het staat, voor de echte kou, zal ik een foto posten van het resultaat. Ik ben erg benieuwd wat we dit jaar aan hout zullen stoken.
groeten,
Chris