Energiewaarden per houtsoort
Moderator: Moderators
-
chathanky
Exroom:
in verhouding zwaar hout brand langer en geeft aanmerkelijk meer hitte schrijf je.
Dan zou licht hout zoals populier kort branden met minder hitte.
En per kilo is de energiewaarde weer gelijk, klinkt mij zeer onlogisch in de oren.
in verhouding zwaar hout brand langer en geeft aanmerkelijk meer hitte schrijf je.
En per kilo is de energiewaarde weer gelijk, klinkt mij zeer onlogisch in de oren.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
-
exroom
volgens mij schreef ik iets anders, maar ik kan het verkeerd hebben:Exroom:
Een kuub hout met een hoog volumegewicht (zoals appelhout) zal aanmerkelijk meer hitte geven dan een kuub met een gering volumegewicht (bijv. populier)
nee chathanky, wat ik schreef/overgetypt heb uit een boek vind ik toch wel logisch
Houtsoort.......Volumegewicht droog(kg/dm3)...Calorische waarde
....................................................................MJ/m3(vaste kuub !)
Populier.........0,45..........................................6.975
Eik................0,69.........................................10.695
Hitte is misschien verkeerd uitgedrukt, het ging om de calorische waarde van 1 kuub hout
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
-
chathanky
Het is vaak zo dat je populieren hout maar blijft aanslepen en een goed stukje hardhout daar minder onderhoud aan hebt.
Het totaalplaatje maakt niet zoveel aan maar als je hekel hebt om elk half uur de kachel in de gaten te houden kun je beter hardout stoken.
Als je hout koopt moet he rekening houden dat je wat extra m3 s populierenhout hebt want anders kan je daar wel eens te kort komen als je gewent bent om bv beuken te stoken.
Het totaalplaatje maakt niet zoveel aan maar als je hekel hebt om elk half uur de kachel in de gaten te houden kun je beter hardout stoken.
Als je hout koopt moet he rekening houden dat je wat extra m3 s populierenhout hebt want anders kan je daar wel eens te kort komen als je gewent bent om bv beuken te stoken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
-
exroom
het volgende gevonden in het blad boederij:
het gaat hierin over boeren die overstappen naar bosbouw
" Beuken: aanbevolen brandhout. Heeft een hoog warmtegevend
vermogen, droogt snel en komt veelvuldig voor. Het moet onmiddellijk
na het zagen en klieven op een beschutte plaats worden
opgeslagen, anders rot het snel en verliest het zijn
warmtegevend vermogen.
" Eiken: uitstekend brandhout. Maar moet in tegenstelling
tot andere houtsoorten 2 jaar op
een onafgedekte plaats worden bewaard, zodat
de regen de tannines kan verwijderen.
Vervolgens moet het nog 1 of 2 jaar op een
beschutte plaats worden bewaard voordat
het in de haard mag. Andere houtsoorten
moeten ongeveer 2 jaar drogen in een goed
verluchte opslagplaats en tegen de regen
beschut.
" Haagbeuk, es, fruitbomen: uitstekend brandhout,
maar zeldzaam.
" Linde, wilg, kastanjeboom en populier: branden
slecht en geven weinig warmte
" Berk: heeft een zeer hoog warmtegevend vermogen, maar verbrandt
snel. De schors en kleine takjes zijn bij uitstek geschikt
om vuren aan te maken of opnieuw aan te wakkeren.
" Naaldbomen: geven veel warmte, maar verbranden snel en
knetterend. De harsen die ze bevatten bevuilen de schoorsteen.
notabene:
hierin schrijven ze dat populierenhout slecht brand, dit is niet mijn ervaring, maar goed??
Hierin komt ook weer het nadeel naarboven mbt eikenhout en tannines,
de totale opslag tijd bedraagt 3-5 jaar (eest 2 jaar onbeschut in de regen)
en als het relatief grote blokken zijn (5-7 kg voor het drogen) moet je rekening houden met 2-3 jaar drogen, tenmiste dat is mijn ervaring.
tevens is het zo dat de bast in die tijd erafvalt, of vergaat.
tevens brengt dit ook best veel werk met zich mee. (het oppakken en stapelen)
Dus is het misschien wel eens intressant om te onderzoeken welk houtsoort snel droogt, de calorische waarde die hoogst waarschijnlijk minder is, is af te wegen mbt de lange opslagtijd van eiken.
(tenminste dat lijkt me)
het gaat hierin over boeren die overstappen naar bosbouw
" Beuken: aanbevolen brandhout. Heeft een hoog warmtegevend
vermogen, droogt snel en komt veelvuldig voor. Het moet onmiddellijk
na het zagen en klieven op een beschutte plaats worden
opgeslagen, anders rot het snel en verliest het zijn
warmtegevend vermogen.
" Eiken: uitstekend brandhout. Maar moet in tegenstelling
het in de haard mag. Andere houtsoorten
moeten ongeveer 2 jaar drogen in een goed
verluchte opslagplaats en tegen de regen
beschut.
" Haagbeuk, es, fruitbomen: uitstekend brandhout,
maar zeldzaam.
" Linde, wilg, kastanjeboom en populier: branden
slecht en geven weinig warmte
" Berk: heeft een zeer hoog warmtegevend vermogen, maar verbrandt
snel. De schors en kleine takjes zijn bij uitstek geschikt
om vuren aan te maken of opnieuw aan te wakkeren.
" Naaldbomen: geven veel warmte, maar verbranden snel en
knetterend. De harsen die ze bevatten bevuilen de schoorsteen.
notabene:
hierin schrijven ze dat populierenhout slecht brand, dit is niet mijn ervaring, maar goed??
Hierin komt ook weer het nadeel naarboven mbt eikenhout en tannines,
de totale opslag tijd bedraagt 3-5 jaar (eest 2 jaar onbeschut in de regen)
en als het relatief grote blokken zijn (5-7 kg voor het drogen) moet je rekening houden met 2-3 jaar drogen, tenmiste dat is mijn ervaring.
tevens is het zo dat de bast in die tijd erafvalt, of vergaat.
tevens brengt dit ook best veel werk met zich mee. (het oppakken en stapelen)
Dus is het misschien wel eens intressant om te onderzoeken welk houtsoort snel droogt, de calorische waarde die hoogst waarschijnlijk minder is, is af te wegen mbt de lange opslagtijd van eiken.
(tenminste dat lijkt me)
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Waarom moeten die tannines er eigenlijk uit? In WikiPedia staat er niet zo veel bijzonders over, behalve dat het irriterend is op de slijmvliezen en giftig is bij opname. Maar ik denk niet dat er veel houtstokers zijn die eikenhout aan iets anders dan een kachel voeren...exroom schreef: " Eiken: uitstekend brandhout. Maar moet in tegenstelling
het in de haard mag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
exroom
van mijn vader had ik vroeger begrepen dat tannines/looizuur
zeer slecht zijn voor het milieu, en een grote bijdrage spelen aan de zure regen
haardhout.com
en als "goed opgevoed kind" en na voorbeeld van mijn pa, laat ik dus het eiken hout gestapeld en wel maar niet afgedekt liggen, na 2 jaar leg ik er golfplaatjes op, en na nog 1,5 jaar komt het achter het huis te liggen in nette hokken.
veschil zie ik wel, het hout wat dus eerst 2 jaar onafgedekt heeft gelegen is licht grijs/beige aan de kop, hout wat ik direct heb afgedekt wordt aan de kop donkergrijs
zeer slecht zijn voor het milieu, en een grote bijdrage spelen aan de zure regen
haardhout.com
maar of dit nou echt nog nodig is, ik weet het niet!De tijd die het hout nodig heeft om te drogen is mede afhankelijk van de houtsoort. Houtsoorten met veel tannines (zoals eikenhout) moeten langer drogen om deze tannines uit het hout te krijgen. Houd hier rekening mee
en als "goed opgevoed kind" en na voorbeeld van mijn pa, laat ik dus het eiken hout gestapeld en wel maar niet afgedekt liggen, na 2 jaar leg ik er golfplaatjes op, en na nog 1,5 jaar komt het achter het huis te liggen in nette hokken.
veschil zie ik wel, het hout wat dus eerst 2 jaar onafgedekt heeft gelegen is licht grijs/beige aan de kop, hout wat ik direct heb afgedekt wordt aan de kop donkergrijs
-
Brit
Hallo allemaal,
Het blijkt toch nog erg moeilijk om te vinden of er echt een onderzoek naar is geweest. Laatst sprak ik iemand die een programma op TV heeft gezien over haardhout. Volgens hem was dat KASSA, maar op hun site kan ik niets vinden over een uitzendig over dit onderwerp.
Heeft iemand dit ook gezien? Ik weet niet of ze het ook over de energiewaarden hadden maar het sluit er zeker op aan.
Degene die mij hierover vertelde zei dat iepenhout erg slecht uit de test kwam! Ik ben nieuwsgierig waarom omdat iepenhout ook vrij zwaar is.
Een transparant dak zou al erg veel helpen doordat de temperatuur bij zonlicht enorm kan oplopen. Ik ben alleen bang dat deze warmte niet erg diep in de houtstapel zal dringen en het condensvocht dat zich aan de onderkand kan vormen mag natuurlijk niet weer op het hout vallen!
Het zou leuk zijn als het praktische oplossingen zijn, dus geen ovens en zo.....
Groetjes Brit
Het blijkt toch nog erg moeilijk om te vinden of er echt een onderzoek naar is geweest. Laatst sprak ik iemand die een programma op TV heeft gezien over haardhout. Volgens hem was dat KASSA, maar op hun site kan ik niets vinden over een uitzendig over dit onderwerp.
Heeft iemand dit ook gezien? Ik weet niet of ze het ook over de energiewaarden hadden maar het sluit er zeker op aan.
Degene die mij hierover vertelde zei dat iepenhout erg slecht uit de test kwam! Ik ben nieuwsgierig waarom omdat iepenhout ook vrij zwaar is.
Mischien is het inderdaad een goed idee om te kijken naar de beste droogtijd per houtsoort en manieren om het sneller/beter te laten drogen.ik lees eigenlijk overal dat de waarde niet veel verschilt, en dat dit selchts 1/10 van procenten zijn, echter zoals hierboven staat vochtigheid van het hout speet een grote rol.
mischien dat je je vraagstelling anders moet neerzetten, bijv, welk type hout is gemakkelijk te drogen, eik in iedergeval niet dat duurt echt een aantal jaren.
Een transparant dak zou al erg veel helpen doordat de temperatuur bij zonlicht enorm kan oplopen. Ik ben alleen bang dat deze warmte niet erg diep in de houtstapel zal dringen en het condensvocht dat zich aan de onderkand kan vormen mag natuurlijk niet weer op het hout vallen!
Het zou leuk zijn als het praktische oplossingen zijn, dus geen ovens en zo.....
Groetjes Brit
-
mark
-
exroom
waar ik zelf helemaal gek van wordt,
ik heb een best mooi houthok achterin de tuin gemaakt van 10 meter lang 1,20 breedt, 2,2 meter hoog.
mooi dak gemaakt dat 40 cm aan oversteekt, bedekt met shingels, achterkant van hok is een schutting, behoorlijk open met die verticale geimpregneerde planken
mijn hout blokken zijn 35 cm lang en wegen gemiddeld een kg of 4-5
(eiken)
ik stapel ze best netjes en tussen de blokken (rijen) laat ik 10 cm ruimte als ventilatie.
de bovenste 1,5 meter is gor droog na een tijd maar de onderste meter, blijft vochtig, ligt op pallets 20 cm van de grond, geen last van spat water door regen.
vorig jaar heb ik 10 m3 die van onderen kwam bij een drogerij gelegd
(daar maken ze pallets) toen het terug kwam was het gelukkig wel weer droog.
je ziet wel eens van die borden bij boeren droog hout!,
daar ligt het gewoon gestapeld met een zeiltje er boven.
de onderste meter moet dan toch ook nat zijn.
snap er af en toe echt niks van
ik heb een best mooi houthok achterin de tuin gemaakt van 10 meter lang 1,20 breedt, 2,2 meter hoog.
mooi dak gemaakt dat 40 cm aan oversteekt, bedekt met shingels, achterkant van hok is een schutting, behoorlijk open met die verticale geimpregneerde planken
mijn hout blokken zijn 35 cm lang en wegen gemiddeld een kg of 4-5
(eiken)
ik stapel ze best netjes en tussen de blokken (rijen) laat ik 10 cm ruimte als ventilatie.
de bovenste 1,5 meter is gor droog na een tijd maar de onderste meter, blijft vochtig, ligt op pallets 20 cm van de grond, geen last van spat water door regen.
vorig jaar heb ik 10 m3 die van onderen kwam bij een drogerij gelegd
(daar maken ze pallets) toen het terug kwam was het gelukkig wel weer droog.
je ziet wel eens van die borden bij boeren droog hout!,
daar ligt het gewoon gestapeld met een zeiltje er boven.
de onderste meter moet dan toch ook nat zijn.
snap er af en toe echt niks van
-
Dutch John
Dat hout soms niet helemaal droog is, ligt volgens mij ook aan de weersomstandigheden. Toen we dit seizoen begonnen met stoken, siste het twee en een half jaar geleden gekloofde hout in de kachel. Gelukkig alleen tijdens het aanmaken. Aan het eind van het vorige seizoen deed het dat niet. We hebben natuurlijk een vrij natte zomer gehad. Lijkt of de buitenkant van het hout weer vocht opgenomen heeft? Het ligt wel onder dak.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
-
exroom
dat is precies hetzelfde als wat ik heb, aan de rand van de "kop"zie ik dan alleen soms ook wat bruisen (niet veel maar toch).Toen we dit seizoen begonnen met stoken, siste het twee en een half jaar geleden gekloofde hout in de kachel. Gelukkig alleen tijdens het aanmaken.
als de kachel goed heet is, gaat het wel beter, maar het hout van bovenin het houthok brand aanmerkelijk beter bij mij dan dan van onderin.
-
Brit
Hai Exroom,
Ik vind dat je je hout nog best grof hakt, mij is geleerd om de zwaardere houtbrokken maximaal 10 cm doorsnee te laten. Als ik er een berekening op loslaat met het soortelijk gewicht dat je hebt toegestuurd, moet de gemiddelde doorsnee 13 a 14 cm zijn.
Dit zal overgens niet de oplssing van jou probleem zijn. Als ik zou moeten gokken, komt het door condens (denk maar aan laag hangende mist) wat het meeste aantal uren kan neerslaan op de onderste lagen hout. Dit kom ik alleen tegen in houthokken die niet tegen een verwarmde muur zijn gebouwd.
Misschien een direct-stookbaar-hokje maken tegen het huis?
). Daarvoor zijn de schuifdeuren echt noodzakelijk.
Zou dit met een transparand dak en/of een paar (plexiglas) ramen en voldoende ventilatie een ideale hout-drogende opslag zijn?
Samen komen we er wel
Groetjes Brit
Ik vind dat je je hout nog best grof hakt, mij is geleerd om de zwaardere houtbrokken maximaal 10 cm doorsnee te laten. Als ik er een berekening op loslaat met het soortelijk gewicht dat je hebt toegestuurd, moet de gemiddelde doorsnee 13 a 14 cm zijn.
Dit zal overgens niet de oplssing van jou probleem zijn. Als ik zou moeten gokken, komt het door condens (denk maar aan laag hangende mist) wat het meeste aantal uren kan neerslaan op de onderste lagen hout. Dit kom ik alleen tegen in houthokken die niet tegen een verwarmde muur zijn gebouwd.
Misschien een direct-stookbaar-hokje maken tegen het huis?
Inderdaad slim om de plaats ook te kiezen t.o.v.de zon. Al is zuidwest (middag en avondzon) ook de wintkant (inclusief regen=slechtZwaarder hout soorten dunner kloven helpt al wat en kan dan ook makelijker vergasen. Het is een begin. Zwart metalen golfplaten houthok met ventilatie (of schuifdeuren) openingen in de zon scheelt ook behoorlijk.
Zou dit met een transparand dak en/of een paar (plexiglas) ramen en voldoende ventilatie een ideale hout-drogende opslag zijn?
Groetjes Brit
-
exroom
aangezien ik bezig ben met de bouw van een flinke masonry
amerikaanse finoven
, met wat extra eigen toevoegingen.
(zie voor indruk heatkit.com)
Heb ik op advies van de ontwikkelaars aldaar mijn hout groter gekloven
een vuling van de kachel moet ongeveer 25-35 kg gaan bedragen.
zij hebben me aangeraden net zoals meer gebruikers van deze toch wel aanzienlijk grotere kachels, om het hout te kloven tot een gewicht van 4-5 kg.
nadeel van te klein gekloven hout zou de te snelle warmte explosie zijn waardoor er alsnog teveel warmte verloren gaat.
(maw je moet het beton / steen de tijd geven om de warmte optenemen)
aldus dhr N.S. van heatkit.com
tevens vind ik in mijn huidige hele zware gietijzeren zweedse kachel
beter branden op relatief grotere blokken dan kleinere blokken.
Dit zal waarschijnlijk komen, door het bij gelijkblijvend gewicht, grotere oppervlakte bij kleiner gekloofd hout.
Dit zal dus denk ik meer houtgas vrij laten komen, wat ook verbrand moet worden.
kortom ik denk dat elke kachel toch zijn eigen "gebruiksaanwijzing" heeft mbt grote en type hout.
amerikaanse finoven
(zie voor indruk heatkit.com)
Heb ik op advies van de ontwikkelaars aldaar mijn hout groter gekloven
een vuling van de kachel moet ongeveer 25-35 kg gaan bedragen.
zij hebben me aangeraden net zoals meer gebruikers van deze toch wel aanzienlijk grotere kachels, om het hout te kloven tot een gewicht van 4-5 kg.
nadeel van te klein gekloven hout zou de te snelle warmte explosie zijn waardoor er alsnog teveel warmte verloren gaat.
(maw je moet het beton / steen de tijd geven om de warmte optenemen)
aldus dhr N.S. van heatkit.com
tevens vind ik in mijn huidige hele zware gietijzeren zweedse kachel
beter branden op relatief grotere blokken dan kleinere blokken.
Dit zal waarschijnlijk komen, door het bij gelijkblijvend gewicht, grotere oppervlakte bij kleiner gekloofd hout.
Dit zal dus denk ik meer houtgas vrij laten komen, wat ook verbrand moet worden.
kortom ik denk dat elke kachel toch zijn eigen "gebruiksaanwijzing" heeft mbt grote en type hout.
-
exroom
tjha hahaha,
dat is inderdaad, niet het makkelijkste.
dat is zoals ik al eerder heb geschreven een probleem.
Een goede kennis van ons, de man van onze oppas moeder, hij is van beroep boomkweker, zei tegen me dat ik beter kan overstappen op berk.
berk heeft een heel ander soort bast, dat zorgt voor een betere droging.
de bast van eik, populier ed werkt vaak als een isolatie deken volgens hem.
Volgens hem is het kweken van wilg als zijnde een biobrandstof wel leuk, maar moet er voldaan worden aan te veel randvoorwaarden zoals grondtype, en goede kennis omtrent wilg snoeien. tevens komt er veel rot en ziekte voor bij wilg.
Hij stelde me voor om eens te kijken naar Amerikaanse kers (Prunus serotina) 500-600 kg/m3
volgens hem zijn de randvoorwaarden te verwaarlozen en groeit dit als onkruid zo snel. bij het opkweken wat werk qua snoeien maar zeker na een jaar of 6 redelijke stammen te oosten.
tevens goede droogeigenschappen, volgens hem. hij basseert dit eigenlijk alleen op het type bast.
Of dit een goed uitgangspunt is, dat weet ik niet, maar een stuk waarheid zal er wel inzetten
dat is inderdaad, niet het makkelijkste.
dat is zoals ik al eerder heb geschreven een probleem.
Een goede kennis van ons, de man van onze oppas moeder, hij is van beroep boomkweker, zei tegen me dat ik beter kan overstappen op berk.
berk heeft een heel ander soort bast, dat zorgt voor een betere droging.
de bast van eik, populier ed werkt vaak als een isolatie deken volgens hem.
Volgens hem is het kweken van wilg als zijnde een biobrandstof wel leuk, maar moet er voldaan worden aan te veel randvoorwaarden zoals grondtype, en goede kennis omtrent wilg snoeien. tevens komt er veel rot en ziekte voor bij wilg.
Hij stelde me voor om eens te kijken naar Amerikaanse kers (Prunus serotina) 500-600 kg/m3
volgens hem zijn de randvoorwaarden te verwaarlozen en groeit dit als onkruid zo snel. bij het opkweken wat werk qua snoeien maar zeker na een jaar of 6 redelijke stammen te oosten.
tevens goede droogeigenschappen, volgens hem. hij basseert dit eigenlijk alleen op het type bast.
Of dit een goed uitgangspunt is, dat weet ik niet, maar een stuk waarheid zal er wel inzetten